Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Justlooking skrev (14 minutter siden):

Har ikke forståelse for denne streiken. Det er en kort utdannelse med opptakskrav 4 i snitt fra videregående. Lønn under utdannelsen. Meget god lønn etter og de får masse overtid om de jobber mer enn åtte timer. Nærmere 2 mill i lønn etter 20 års ansiennitet som noen nevnte, er det få som har. De vil ha mer pauser. Det er veldig mange jobber med høyt press og stressnivå hvor man ikke har tid til pauser. Selv også kontorjobber. Vi er mange som jobber i lunsjen for å få ting unna. Vet ikke om de har lunsj, det har de antagelig. Har ikke fulgt nøye med og vet ikke helt hva de mener med pauser.

Hadde det vært kabinansatte hadde jeg hatt mye mer forståelse. De er flyvende servitører med dårlig lønn. 

Bare til informasjon derfor karaktersnittet ikke er 6 er fordi det er testene de må bestå, pluss helsekravene som betyr noe. 
Det betyr kanskje at den med 6 i snitt ikke har bestått disse testene som er ganske krevende, og helsegodkjenningen. 
Derfor kan de ikke ha opptak på karakterer, for alt som teller er hvor bra du klarer å holde hode kalt i en stressende eller krisesituasjon. 

Å bruke karakterer til at de ikke fortjener gode arbeidsforhold er for meg helt uforståelig, å bli sykepleier krever ikke vanvittig med karakter de heller, men de fortjener da god lønn og gode arbeidsforhold likevel? 

Endret av Forvirret23
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Faen så flaut, hadde jeg vært flygeleder ville jeg gått ut og protestert mot min egen fagforening. Ubekvemme arbeidsforhold kompenseres allerede med ekstremt høy lønn. Så får flygelederne legge lavere lønn på bordet da, tilsvarende hva det ville koste arbeidsgiver å tilrettelegge det de krever, hvis de har det så fælt🙄

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Forvirret23 skrev (2 timer siden):

Så ingen streikerett, kun godta arbeidsgiver sin styringsrett og rovdrift? 

Jeg mener leger og sykepleiere skal ha streikerett, og at regjeringen bryter altfor raskt inn. Dette vet arbeidsgiver å bruker det så godt de kan. 
Derfor har vi i dag er helsevesenet det ikke er trygt å bli syk i, det er utslitte ansatte som ikke orker stort mer, og en skyhøyt sykefravær. 
Men ro helt ned, staten grep inn raskt sist gang også ved en flygeleder streik. 
Det vil fortsette slik det er med risikoen det medfører. Ingenting blir endret før et fly styrter/krasjer og flere 100 mennesker dør. 
Jeg drømmer om er godt arbeidsmiljø og at vi setter sikkerheten før penger også for de som jobber i stat og kommune, problemet er at befolkningen støtter ikke dette, det rammer demmes hverdagsliv så vi som jobber der skal jobbe til vi ikke klarer å gjøre jobben vår mer, og det skjer ulykker. Da er det også vår skyld. 

Norge er blant de beste på flysikkerhet i verden 

Endret av huldra_hildur
  • Liker 2
Skrevet
huldra_hildur skrev (18 minutter siden):

Norge er blant de beste på flysikkerhet i verden 

Helt til vi ikke er det lenger, vi er det pga dyktige folk. Når de er utslitt så blir det fatalt. 
Vi kan ikke leve på at vi har alltid vært dyktige, det er pga ansatte som har vært der i to ti år, og har sikkerhet i ryggmargen. Når arbeidsgiver prøver å spare på det som fungerer vil det gå ut over sikkerheten. Når skal vi støtte en streik? Før eller etter en fatal ulykke? 

• Liker 2
Skrevet
Sil69 skrev (57 minutter siden):

Faen så flaut, hadde jeg vært flygeleder ville jeg gått ut og protestert mot min egen fagforening. Ubekvemme arbeidsforhold kompenseres allerede med ekstremt høy lønn. Så får flygelederne legge lavere lønn på bordet da, tilsvarende hva det ville koste arbeidsgiver å tilrettelegge det de krever, hvis de har det så fælt🙄

Spennende, er du også villig til å gi bort lønnen din sånn at du får spise og do pauser på jobb? Er det slik vi skal forhandle fremover? 
Start lønnen til opplysning ligger på 600.000, men pga høy ansiennitet, overtid og till har de høy lønnsgjennomsnitt. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
Forvirret23 skrev (10 minutter siden):

Helt til vi ikke er det lenger, vi er det pga dyktige folk. Når de er utslitt så blir det fatalt. 
Vi kan ikke leve på at vi har alltid vært dyktige, det er pga ansatte som har vært der i to ti år, og har sikkerhet i ryggmargen. Når arbeidsgiver prøver å spare på det som fungerer vil det gå ut over sikkerheten. Når skal vi støtte en streik? Før eller etter en fatal ulykke? 

Jeg jobber i helsevesenet, med dertil lønn, ansvar og stress. Jeg har betalt pause, dvs jeg kan ikke forlate jobb el. la være å besvare telefoner. Du ser diskrepansen? 

Og jeg kan ikke streike...

Endret av norovirus
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

De er ganske få, og de har selvsagt rett til å streike.  Jeg bare observerer, og ser at det har veldig store konsekvenser. Enormt mye større enn de fleste vanlige streikene.  Hver gang det er noe ang. fly, så er jeg litt overrasket over hvor vanvittig mange mennesker som er på farten. Det er pendlere og turister, noen rekker ikke jobb, og andre mister drømmeferien.  Alle taper.  Nå viste de et innslag fra Bergen tidligere i kveld, og der var det flere hundre som ikke hadde annet valg enn å måtte overnatte på flyplassen.  For et stress. Glad jeg ikke er der.

Håper for alles del at det ikke blir langvarig.

• Liker 1
Skrevet
norovirus skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber i helsevesenet, med dertil lønn, ansvar og stress. Jeg har betalt pause, dvs jeg kan ikke forlate jobb el. la være å besvare telefoner. Du ser diskrepansen? 

Og jeg kan ikke streike...

Så fordi du ikke kan streike å bedre forholdene så skal alle vi andre la sikkerhet seile sin egen sjø i våre yrker? 
Jeg heier alltid på dere i helse og mener at det blir for tvungen lønnsnemd under deres streik, men får hver streik som foregår i andre yrker  og sykepleier som uttaler seg om at jeg kan ikke streike, jeg har det verst i hele landet, da skal alle andre også ha det verre. Så mister dere min støtte, at andre jobber for rettigheter kan også bedre deres. Til ettertanke? 
Til informasjon flygledere sitter med livene til flere hundre mennesker på engang, et feilgrep så tar de liv av 400-500 stykk, tenker du din jobb er mye viktigere? 

• Liker 2
Skrevet
Perine skrev (2 minutter siden):

De er ganske få, og de har selvsagt rett til å streike.  Jeg bare observerer, og ser at det har veldig store konsekvenser. Enormt mye større enn de fleste vanlige streikene.  Hver gang det er noe ang. fly, så er jeg litt overrasket over hvor vanvittig mange mennesker som er på farten. Det er pendlere og turister, noen rekker ikke jobb, og andre mister drømmeferien.  Alle taper.  Nå viste de et innslag fra Bergen tidligere i kveld, og der var det flere hundre som ikke hadde annet valg enn å måtte overnatte på flyplassen.  For et stress. Glad jeg ikke er der.

Håper for alles del at det ikke blir langvarig.

Og det av er uttak av kun 12! Flygledere, sier mye om hvor lav bemanning de har. 
For meg sender det et sterkt varsel om underbemanning. 

• Liker 4
Skrevet
Forvirret23 skrev (Akkurat nå):

Og det av er uttak av kun 12! Flygledere, sier mye om hvor lav bemanning de har. 
For meg sender det et sterkt varsel om underbemanning. 

Jeg tenker det samme, og for alles sikkerhet bør de i hvert fall få innvilget pauser.

• Liker 3
Skrevet
Perine skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker det samme, og for alles sikkerhet bør de i hvert fall få innvilget pauser.

Og det innebærer flere enn en flygleder på jobb, det vil selvsagt ikke arbeidsgiver. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Abra skrev (På 21.8.2026 den 17.12):

Så det at Norsk Flygelederforening avviser at konflikten handler om lønn betyr ingenting for deg?

Bare et spill. Seff handler det om lønn, til syvende og sist. De vet at alle vet at de har sykt høy lønn etter to års kurs, som er lønnet. De vil de har mer fri, selv om de allerede har 35-timers uke. Evt betalt pause. Håper kunstig intelligens outsourcer hele gjengen!!!!

Endret av Lineaaa
  • Nyttig 2
Skrevet
Forvirret23 skrev (1 minutt siden):

Så fordi du ikke kan streike å bedre forholdene så skal alle vi andre la sikkerhet seile sin egen sjø i våre yrker? 
Jeg heier alltid på dere i helse og mener at det blir for tvungen lønnsnemd under deres streik, men får hver streik som foregår i andre yrker  og sykepleier som uttaler seg om at jeg kan ikke streike, jeg har det verst i hele landet, da skal alle andre også ha det verre. Så mister dere min støtte, at andre jobber for rettigheter kan også bedre deres. Til ettertanke? 
Til informasjon flygledere sitter med livene til flere hundre mennesker på engang, et feilgrep så tar de liv av 400-500 stykk, tenker du din jobb er mye viktigere? 

Jo, gode fagfolk i helsevesenet er like viktig som flygeledere 😛 Men vi har ikke pause vi heller.

Det er ikke pauser dette handler om, det handler om en lønnsadel som klager.

LIS leger går 19-24 timer på vakt, der er ingen avtalt pause. 

• Nyttig 2
Skrevet

Det er ikke veldig lett å sympatisere eller forstå en yrkesgruppe med gjennomsnittslønn på 1,7 millioner (i henhold til arbeidsgivers tilbud) som nå streiker. 

At arbeidsforholdene plutselig skulle ha blitt mye dårligere eller utrygge høres veldig rart ut. Jeg tar for gitt at sikkerheten er strengt kontrollert og ivaretatt, og registrerer at det tilsynelatende ikke er noe av det flygelederne klager på. 

Sitat

– Dette er en av de høyest lønnede gruppene i det norske arbeidslivet. De ville etter dette lønnsoppgjøret hatt en gjennomsnittlig lønn på 1,7 millioner kroner, sa hun.

---

Han er ikke enig i beskrivelsen fra Norsk Flygelederforening om lange arbeidsstrekk uten pause.

– På Gardermoen hvor det ofte er mye trafikk, sitter man i 30-minuttersperioder i arbeidsposisjon før man får en pause. På andre enheter hvor det er mindre trafikk, hvor du sitter i beredskap, tar du pause når det ikke er trafikk, sier han.

– Hvis det er 16-timersvakt, er det en slags beredskapsvakt?

– Du vil ikke jobbe med flytrafikk så lenge i strekk. Det er det ingen som gjør. Dette reguleres, risikovurderes på en måte som gjør at vi ivaretar flysikkerheten på en ordentlig måte, sier konserndirektøren

https://www.nrk.no/norge/flygelederne-gar-ut-i-streik-etter-mekling-pa-overtid-1.17995822

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
norovirus skrev (6 minutter siden):

Jo, gode fagfolk i helsevesenet er like viktig som flygeledere 😛 Men vi har ikke pause vi heller.

Det er ikke pauser dette handler om, det handler om en lønnsadel som klager.

LIS leger går 19-24 timer på vakt, der er ingen avtalt pause. 

Siden en gruppe har det sånn så har resten av oss ingen rett til å si ifra om våre forhold? 
Jeg vet at leger går så lenge, det er fullstendig uforsvarlig og ikke akseptabelt. 
Det må vi slutte med, men med din logikk så skal alle vi andre begynne med det for det er rå utnyttelse av folk i helsevesenet. 
Jobben deres er viktig, men dere er ikke viktigere enn alle andre. Og selv om arbeidsforholdene deres er dårlig så skam ikke andres være det. Dere er ikke svaret på hvordan arbeidslivet sjal være. 

• Liker 2
Skrevet
Perine skrev (29 minutter siden):

De har pauser som er lovpålagte, så det trenger ikke de ikke å streike for

Skrevet (endret)
huldra_hildur skrev (9 minutter siden):

De har pauser som er lovpålagte, så det trenger ikke de ikke å streike for

De sitter hele dagen og kan ikke forlate plassen sin. Alle flygleder sentraler er ikke gardemoen med flere på jobb til enhver tid. Det er virkelig ikke pause fordi det var ti minutter mellom flygningene. 
Tenk i Norge tror vi mer på arbeidsgiver som er den sterke part i en konflikt og har alt å vinne på at resten av oss mistror arbeiderne. 

Endret av Forvirret23
  • Liker 1
Skrevet
Forvirret23 skrev (15 minutter siden):

De sitter hele dagen og kan ikke forlate plassen sin. Alle flygleder sentraler er ikke gardemoen med flere på jobb til enhver tid. Det er virkelig ikke pause fordi det var ti minutter mellom flygningene. 
Tenk i Norge tror vi mer på arbeidsgiver som er den sterke part i en konflikt og har alt å vinne på at resten av oss mistror arbeiderne. 

Den sterke part i denne konflikten er jo flygelederene

• Nyttig 1
Skrevet
huldra_hildur skrev (2 minutter siden):

Den sterke part i denne konflikten er jo flygelederene

Staten altså mot 550 stykk og det er de 550 som er sterkest? 
Hadde de vært de sterkeste hadde de ikke trengt å streike. 

• Liker 1
Skrevet
Forvirret23 skrev (1 minutt siden):

Staten altså mot 550 stykk og det er de 550 som er sterkest? 
Hadde de vært de sterkeste hadde de ikke trengt å streike. 

Uten flygeledere så stopper hele flytrafikken i Norge opp og det vet de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...