Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Caniggia skrev (3 minutter siden):

Her er det snakk om lønn etter hvilken makt funksjonen gir deg i en streikesituasjon. Totalt meningsløst.

Caniggia skrev (Akkurat nå):

Jeg har forsatt til gode å se at noen som helst støtter streiken. Ingen er misunnelige på flygeledere, men mener at arbeidsvilkårene på ingen måte står i forhold til kvalifikasjonene som kreves i jobben. At en flygeleder kan tjene mer enn en nevrokirurg, er bare hysterisk morsomt.

Nevrokirurgi tar kanskje ikke livet av 400 med et feilgrep. Ser du har ekstremt fokus på utdannelse og har en holdning mot andres yrker og mening om hva demmes jobb har av verdi. 
Du har misforstått helt hvordan lønn og lønnsforhandlinger fungerer.

Og det er nettopp det jeg mener problemet er med de som jobber i helse, de ser på seg selv som de viktigste og alle andre er søppel. 
Så vidt meg bekjent så tjener nok  en nevrokirurg mer enn dette, de har kanskje dette i grunnlønn. 
Når man legger på alle tillegg blir den lønnen skyhøy. 
Ingen leger med spesialisering som tjener under 2 millioner av de jeg kjenner. Heldigvis er de gode mennesker, leger er ikke så ille som sykepleiere til å snakke ned andres yrker. 
Skal du sammenligne med andre yrker må du også ta med tillegg, og overtid. 
Ingen flygleder som jobber helt vanlig tid som tjener 1.6 mill, da har de jobbet overtid og masse ugunstige tider. 

Kjekt å se at du har dette syne på andre yrker og sikkerheten i luftfarten. Er ikke så nøye så lenge sykepleiere ikke tjener bedre? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Forvirret23 skrev (45 minutter siden):

Nevrokirurgi tar kanskje ikke livet av 400 med et feilgrep. Ser du har ekstremt fokus på utdannelse og har en holdning mot andres yrker og mening om hva demmes jobb har av verdi. 

Og det er nettopp det jeg mener problemet er med de som jobber i helse, de ser på seg selv som de viktigste og alle andre er søppel. 
Så vidt meg bekjent så tjener nok  en nevrokirurg mer enn dette, de har kanskje dette i grunnlønn. 
Ingen leger med spesialisering som tjener under 2 millioner av de jeg kjenner. Heldigvis er de gode mennesker, leger er ikke så ille som sykepleiere til å snakke ned andres yrker. 
Ingen flygleder som jobber helt vanlig tid som tjener 1.6 mill, da har de jobbet overtid og masse ugunstige tider. 

Kjekt å se at du har dette syne på andre yrker og sikkerheten i luftfarten. Er ikke så nøye så lenge sykepleiere ikke tjener bedre? 

Vel, hvis utfallet av lønnsforhandlinger skal avhenge av hvor hardt man kan ramme tredjemann i en streikesituasjon, blir streikevåpenet absurd. Flygelederne er blitt kalt luftens heismontører, og ikke uten grunn. Vi som har levd en stund husker jo godt hvordan heismontørene pga sin monopolstilling og pressmuligheter sikret seg lønns- og arbeidsvilkår som var helt ute av proporsjoner.  

Jeg er forøvrig verken lege eller sykepleier, 

• Liker 2
Skrevet
Caniggia skrev (7 minutter siden):

Vel, hvis utfallet av lønnsforhandlinger skal avhenge av hvor hardt man kan ramme tredjemann i en streikesituasjon, blir streikevåpenet absurd. Flygelederne er blitt kalt luftens heismontører, og ikke uten grunn. Vi som har levd en stund husker jo godt hvordan heismontørene pga sin monopolstilling og pressmuligheter sikret seg lønns- og arbeidsvilkår som var helt ute av proporsjoner.  

Jeg er forøvrig verken lege eller sykepleier, 

Bare sånn til informasjon om denne lønnen du er så misunnelig på. Det er de med høyest ansiennitet som har den høye lønnen, de på over 20 år. Du kan si de har litt mer erfaring enn de helt ferske nevrokirurgene som har opp mot 2,2 i lønn. 
De kan heller ikke bruke utdanning sin annet sted enn akkurat til dette hos avinor. 

Å ha en god fagforening er faktisk bare veldig bra, kun folk som ikke forstår at våre gode kom ikke fordi arbeidsgiver ville være grei. 
Så fordi de har en jobb som rammer folk er viktig så skal de ikke få stå på sine krav? 
Du har samme holdningen som mange sykepleiere så du kunne like godt vært det, men høyt utdannet da og tror at utdanningen er den som kun skal ha uttelling for lønn og ikke ansvar og erfaring 
De blir kun kalt det her inne, og dere er ikke flertall altså. Mange som er enig med meg her på kg. Det er ikke kun mennesker som styres av janteloven som er på kg heldigvis. 

Skrevet

Om de ikke avslutter streiken på mandag kommer Flygeleder til å bli et skjellsord. Ekstremt omdømmetap denne streiken. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Forvirret23 skrev (1 time siden):

De tjener mye mindre. Tar vel rundt 10 år å bli nevrokirurg og 2 år å bli flygeleder etter generell studiekompetanse. Så løpet på utdannelse er veldig forskjellig. 

Jeg har vært på Røyken og vurderte å bli flygeleder. Har aldri før eller siden sett mer lukrative pauserom. Det avskrekkende for meg var å måtte bo på røyken eller i Gardemoen området. 

• Liker 3
Skrevet
Forvirret23 skrev (51 minutter siden):

Bare sånn til informasjon om denne lønnen du er så misunnelig på. Det er de med høyest ansiennitet som har den høye lønnen, de på over 20 år. Du kan si de har litt mer erfaring enn de helt ferske nevrokirurgene som har opp mot 2,2 i lønn. 
De kan heller ikke bruke utdanning sin annet sted enn akkurat til dette hos avinor. 

Å ha en god fagforening er faktisk bare veldig bra, kun folk som ikke forstår at våre gode kom ikke fordi arbeidsgiver ville være grei. 
Så fordi de har en jobb som rammer folk er viktig så skal de ikke få stå på sine krav? 
Du har samme holdningen som mange sykepleiere så du kunne like godt vært det, men høyt utdannet da og tror at utdanningen er den som kun skal ha uttelling for lønn og ikke ansvar og erfaring 
De blir kun kalt det her inne, og dere er ikke flertall altså. Mange som er enig med meg her på kg. Det er ikke kun mennesker som styres av janteloven som er på kg heldigvis. 

En nevrokirurg tjener ikke 2,2 mill i året. 
 Kirurger ligger på rundt 1 mill i året.

Skrevet
Who is she skrev (37 minutter siden):

En nevrokirurg tjener ikke 2,2 mill i året. 
 Kirurger ligger på rundt 1 mill i året.

Skal du trekke grunnlønn i debatten, må du det også for flygledere også. 
Noe annet er uredelig i debatten

Skrevet
Who is she skrev (40 minutter siden):

De tjener mye mindre. Tar vel rundt 10 år å bli nevrokirurg og 2 år å bli flygeleder etter generell studiekompetanse. Så løpet på utdannelse er veldig forskjellig. 

Jeg har vært på Røyken og vurderte å bli flygeleder. Har aldri før eller siden sett mer lukrative pauserom. Det avskrekkende for meg var å måtte bo på røyken eller i Gardemoen området. 

Å bra pauserom de ikke kan bruke høres fantastisk ut. 

Skrevet
Forvirret23 skrev (7 timer siden):

Skal du trekke grunnlønn i debatten, må du det også for flygledere også. 
Noe annet er uredelig i debatten

Du kan ikke sammenligne en flygeleder med en kirurg. De har et helt annet utdannelsesforløp på 10 -15 år for å kunne kalle seg det. En kirurg har også mye lenger skift og arbeidsbelastning. 

Skrevet (endret)
Forvirret23 skrev (11 timer siden):

Hvorfor tror du jeg er misunnelig på fygelederne? Jeg arbeider ikke i det offentlige, og jeg tjener langt mer enn en flygeleder. Men så har jeg også utfannelse på et helt annet nivå, og mye lengre arbeidsdager. 

Fagbevegelsen har etter min mening vært vår viktigste sivilisatoriske og samfunnsbyggende kraft de siste hundre årene. Effektiv og bærekraftig arbeidskamp fordrer imidlertid solidaritet mellom arbeidstakere. Når noen bruker tilfeldige forhandlingsfordeler (her muligheten til å lamme flytrafikken) som andre grupper ikke har, til å tiltvinge seg privilegier det ikke er noen saklig eller moralsk grunn til å gi dem, diskrediterer de selve streikevåpenet som har vært livsviktig for arbeiderbevegelsen siden starten. Det virker splittende og demoraliserende, 

Endret av Caniggia
  • Liker 2
Skrevet
Abra skrev (På 21.8.2026 den 16.00):

De streiker da ikke for høyere lønn. Les deg litt opp før du kommer med slikt oppgulp. 

Alt koker ned til penger. 

Så vidt jeg forstår dreier det seg blant annet om arbeidsforholdene med flere/lengere hvilepauser. Det koster også penger. Gå ned i lønn og ta mer fri . . . 

Dette er bare pinlig for en gruppe med stor streikemakt som tjener grovt etter kort utdannelse. Tvunget lønnsnevnd neste . . . ! 

Og til sist: "Les deg opp" er en forslitt herskefloskel.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Who is she skrev (2 timer siden):

Du kan ikke sammenligne en flygeleder med en kirurg. De har et helt annet utdannelsesforløp på 10 -15 år for å kunne kalle seg det. En kirurg har også mye lenger skift og arbeidsbelastning. 

Jeg har ikke gjort det, en anne gjorde det. Jeg synes det er uredelig debatt argumentasjon å sammenligne slik og skal man sammenligne må man faktisk sammenligne samme lønn. 
Ta med tillegg, overtid i det ene yrke, mot grunnlønn i det andre. 
En kirurg har også ansvar for ett og ett liv, flygeleder har ansvar for mange liv. 
Utdannelse har ikke alt å si på lønn, så er på tide å slutte å bruke dette for å holde lønnen til andre ned. Kjemp for egen lønn

Skrevet
Caniggia skrev (49 minutter siden):

Hvorfor tror du jeg er misunnelig på fygelederne? Jeg arbeider ikke i det offentlige, og jeg tjener langt mer enn en flygeleder. Men så har jeg også utfannelse på et helt annet nivå, og mye lengre arbeidsdager. 

Fagbevegelsen har etter min mening vært vår viktigste sivilisatoriske og samfunnsbyggende kraft de siste hundre årene. Effektiv og bærekraftig arbeidskamp fordrer imidlertid solidaritet mellom arbeidstakere. Når noen bruker tilfeldige forhandlingsfordeler (her muligheten til å lamme flytrafikken) som andre grupper ikke har, til å tiltvinge seg privilegier det ikke er noen saklig eller moralsk grunn til å gi dem, diskrediterer de selve streikevåpenet som har vært livsviktig for arbeiderbevegelsen siden starten. Det virker splittende og demoraliserende, 

Så du har en uviktig jobb og når du streiker så er det ingen som merker det. 
Og da skal ikke de få streike heller, for det rammer en 3 part. Tenk på det 12 av 550 er tatt ut i streik og det rammer flytrafikken. Sier mye om bemanningen 
Jeg vet du har høy utdannelse det ser jeg i holdningene for andre yrkesgrupper. 

Skrevet
senior skrev (37 minutter siden):

Så vidt jeg forstår dreier det seg blant annet om arbeidsforholdene med flere/lengere hvilepauser. Det koster også penger. Gå ned i lønn og ta mer fri . . . 

Dette er bare pinlig for en gruppe med stor streikemakt som tjener grovt etter kort utdannelse. Tvunget lønnsnevnd neste . . . ! 

De streiker fremdeles ikke for høyere lønn. 

Skrevet
senior skrev (36 minutter siden):

Gleder meg til andre streiker for bemanning, pauser og bedre arbeidsforhold. Da skal de altså gå ned i lønn. 
Sykepleiere, barnehagelærer, lærere bedre bemanning ned i lønn. Arbeidsgiver gnir seg i henda av slike historieløse kommentarer.

Skrevet

Det kommer ikke til å skje, men jeg skulle ønske de mistet streikeretten etter dette. Egentlig synes jeg streikeretten har blitt misbrukt noe voldsomt de siste årene av flere, men dette med flygelederne nå er et av de grovere eksemplene. I enkelte bransjer har det satt seg en så enorm grådighetskultur at man aldri får nok, aldri nok penger, aldri nok rettigheter, og de som *kan* ramme uskyldige tredjeparter gjør det så til gangs for å tvinge frem urimelige fordeler for seg selv. Det er direkte kvalmende. 

• Liker 3
Skrevet
Forvirret23 skrev (46 minutter siden):

Så du har en uviktig jobb og når du streiker så er det ingen som merker det. 
Og da skal ikke de få streike heller, for det rammer en 3 part. Tenk på det 12 av 550 er tatt ut i streik og det rammer flytrafikken. Sier mye om bemanningen 
Jeg vet du har høy utdannelse det ser jeg i holdningene for andre yrkesgrupper. 

Jeg jobber i rettspleien, som er like samfunnsviktig som alt annet. I den sektoren jeg arbeider, er vi ikke i posisjon til å streike, og vi har heller ikke behov for det.

Som jeg sa, er jeg en sterk tilhenger av arbeiderbevegelsen, og av solidarisk lønnskamp. Nettopp derfor synes jeg det er bekymringsverdig når en gruppe superprivilegerte arbeidstakere bruker en tilfeldig forhandlingsfordel til å tilkjempe seg arbeidsvilkår med null legitimitet. De bruker flysikkerhet som gissel, og har tapt med de samme argumentene i to instanser i domstolene. Streiken er et hån mot fagbevegelsen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Forvirret23 skrev (1 time siden):

Gleder meg til andre streiker for bemanning, pauser og bedre arbeidsforhold. Da skal de altså gå ned i lønn. 
Sykepleiere, barnehagelærer, lærere bedre bemanning ned i lønn. Arbeidsgiver gnir seg i henda av slike historieløse kommentarer.

Du har sikkert fått med deg at flygerledee er en svært godt betalt (jeg vil si overbetalt) arbeidsgruppe som ikke kan sammenlignes med bl.a. sykepleiere, barnehagelærer, lærere.

Dessutn har vi arbeidsmiljøloven som skal sikre tilfredsstillende arbeidsforhold.

Endret av senior
Skrevet
Caniggia skrev (7 minutter siden):

Jeg jobber i rettspleien, som er like samfunnsviktig som alt annet. I den sektoren jeg arbeider, er vi ikke i posisjon til å streike, og vi har heller ikke behov for det.

Som jeg sa, er jeg en sterk tilhenger av arbeiderbevegelsen, og av solidarisk lønnskamp. Nettopp derfor synes jeg det er bekymringsverdig når en gruppe superprivilegerte arbeidstakere bruker en tilfeldig forhandlingsfordel til å tilkjempe seg arbeidsvilkår med null legitimitet. De bruker flysikkerhet som gissel, og har tapt med de samme argumentene i to instanser i domstolene. Streiken er et hån mot fagbevegelsen.

Du er ikke sterk tilhenger av arbeiderbevegelsen når du ser slik på en gruppe som som sitter hele dagen uten mulighet for pause. Selv om man har tapt i domstolen betyr ikke det at det ikke er rett for de å ikke ha pauser gjennom en arbeidsdag. 
Du har altså ikke rett på å streike? 
Streik er en rettighet vi har, det er eneste maktmiddelet vi på gulvet har for å få gjennom våre ønsker. Arbeidsgiver har styringrett på det meste. 

De som jobber i rettspleien har også streikerett om du jobber i administrasjonen , men dommere er embetsmenn og har derfor ikke streikerett. 
Når man sitter selv privilegert og får det man vil i forhandlinger og ikke klarer å støtte andre grupper i samfunnet så er et veldig svar på at vi i samfunnet beveger oss vekk fra solidaritet og blir svært egoistiske. 
Det kan være din tur engang, selv om du har det bra i dag. 
Streik handler rett og slett om å ramme en tredjepart, om den ikke gjør det så er det faktisk ikke en streik. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...