Fossegrimen Skrevet 21. september #121 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Minner om slagordet «Land don't vote» fra amerikanske valgkamper. Folk flest bor i byene. Hvis man ser på kart som viser resultatene fra valget, så vil Nord-Norge fremstå kjempestort, men i realiteten bor det veldig få folk i disse områdene. 54 % av innbyggerne i det tidligere Hordaland fylke var bergensere. Anonymkode: 170a4...993 Kva er det du svarer på, eigentleg?
AnonymBruker Skrevet 22. september #122 Skrevet 22. september Fossegrimen skrev (På 21.9.2026 den 14.00): Kva er det du svarer på, eigentleg? Poenget er at bergensdialekten ble brukt av mer enn halvparten av innbyggerne i tidligere Hordaland fylke. Altså lå flertallet nærmere bokmål enn nynorsk. Det var altså ikke dialektene i Sveio og Voss som sto i flertall. Anonymkode: 170a4...993
Fossegrimen Skrevet 22. september #123 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Poenget er at bergensdialekten ble brukt av mer enn halvparten av innbyggerne i tidligere Hordaland fylke. Altså lå flertallet nærmere bokmål enn nynorsk. Det var altså ikke dialektene i Sveio og Voss som sto i flertall. Anonymkode: 170a4...993 Bergensidalekta(ne) ligg sjølvsagt ikkje nærmare bokmål enn nynorsk, og Bergen + Oslogryta er framleis ikkje fleirtalet i Noreg. Og kva så? Eg synst ikkje fleirtalet skal tvinge mindretalet til å gi opp språket sitt uansett, slik du tydelegvis vil.
AnonymBruker Skrevet 22. september #124 Skrevet 22. september Fossegrimen skrev (5 timer siden): Bergensidalekta(ne) ligg sjølvsagt ikkje nærmare bokmål enn nynorsk, og Bergen + Oslogryta er framleis ikkje fleirtalet i Noreg. Og kva så? Eg synst ikkje fleirtalet skal tvinge mindretalet til å gi opp språket sitt uansett, slik du tydelegvis vil. Det finnes flere steder enn bare Bergen og Osloregionen som ligger nærmere bokmål. Forskjell på Stavangers «gadespråg» og «pent stavangersk» for eksempel. Anonymkode: 170a4...993
Fossegrimen Skrevet 23. september #125 Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det finnes flere steder enn bare Bergen og Osloregionen som ligger nærmere bokmål. Forskjell på Stavangers «gadespråg» og «pent stavangersk» for eksempel. Anonymkode: 170a4...993 Ja, det e riktig at elitane i storbyane gjerne ikkje talar dialekta som er vanleg i området sitt, men heller prøver å imitere embetsstanden i hovudstaden. Men det er framleis heilt irrelevant for dei av oss som IKKJE held på sånn.
AnonymBruker Skrevet 23. september #126 Skrevet 23. september Fossegrimen skrev (2 timer siden): Ja, det e riktig at elitane i storbyane gjerne ikkje talar dialekta som er vanleg i området sitt, men heller prøver å imitere embetsstanden i hovudstaden. Men det er framleis heilt irrelevant for dei av oss som IKKJE held på sånn. «Prøver å imitere embetsstanden»? Du høres meget fordomsfull ut. Folk snakker slik som de rundt seg snakker. Sosiolekter er ikke noe nytt. Anonymkode: 170a4...993
Fossegrimen Skrevet 24. september #127 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (22 timer siden): «Prøver å imitere embetsstanden»? Du høres meget fordomsfull ut. Folk snakker slik som de rundt seg snakker. Sosiolekter er ikke noe nytt. Anonymkode: 170a4...993 Ja, du får kveikje eit ljos til rikingane for meg.
AnonymBruker Skrevet 24. september #128 Skrevet 24. september Fossegrimen skrev (10 minutter siden): Ja, du får kveikje eit ljos til rikingane for meg. Det er tydelig for meg at du er full i nedlatende holdninger og fordommer og at dine synspunkter angående skriftspråk har opphav i dette, snarere enn et ønske om et representativt språk. Denne diskusjonen orker jeg ikke å fortsette. Anonymkode: 170a4...993
Fossegrimen Skrevet 24. september #129 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er tydelig for meg at du er full i nedlatende holdninger og fordommer og at dine synspunkter angående skriftspråk har opphav i dette, snarere enn et ønske om et representativt språk. Denne diskusjonen orker jeg ikke å fortsette. Anonymkode: 170a4...993 Eg er for at folk i Noreg skal få velje målform sjølv. Du er for å tvinge ditt språk på oss andre. "We are not the same", som amerikanarane seier det. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september #130 Skrevet 24. september Fossegrimen skrev (12 timer siden): Eg er for at folk i Noreg skal få velje målform sjølv. Du er for å tvinge ditt språk på oss andre. "We are not the same", som amerikanarane seier det. Du sier at folk får velge selv, samtidig som du har nedlatende holdninger til de som velger noe annet enn deg. Anonymkode: 170a4...993
Fossegrimen Skrevet 25. september #131 Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du sier at folk får velge selv, samtidig som du har nedlatende holdninger til de som velger noe annet enn deg. Anonymkode: 170a4...993 Heilt riktig. Men eg legg meg ikkje borti at dei vel noko anna enn meg. Det er deira val, som eg meiner dei skal få ha. Du vil ta frå oss valet om vera annleis enn deg. Det er skilnaden på meg og deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå