Fossegrimen Skrevet 14 timer siden #101 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men standard østnorsk er slik 1,5 millioner nordmenn taler, og standard østnorsk er identisk med bokmål, etter at det fikk sidestilte former og større valgfrihet. Moderat bokmål, radikal bokmål og riksmål. Absolutt ingen taler et rent nynorsk, da skriftspråket er en blanding av mange dialekter, noe som gjør det kunstig. Anonymkode: 170a4...993 Det er ikkje "identisk" med bokmål. Hadde det vore "identisk" med bokmål, hadde du skrive "jæi", "va", "vorrdan", og liknande. Det er eit skriftspråk. 1,5 millionar nordmenn er godt under halvparten. Det er veldig autoritært å tvinge oss andre inn i dansken der. No har vi to likeverdige skriftspråk med ei rik litterær tradisjon. La folk få velje sjølv. Bokmål og nynorsk er akkurat like kunstige. Dei er skriftspråk laga av menneske. Skilnaden er at den eine først og fremst er basert på skriftspråket i den danske overklassen i tidlegmoderne tid, mens det andre er basert på ei innsamling av målmerke i norske dialekter. Begge er kunstige. Riksmål er for øvrig ikkje offisielt normert, og er dermed like ukorrekt som høgnorsken, t.d.
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #102 Skrevet 14 timer siden Fossegrimen skrev (På 26.8.2026 den 6.55): Det er riktig, men tar du bort den er det openbert for alle som har høyrt ein bergensar at dialekta litt nærmare nynorsk enn bokmål. Det er ingen, absolutt ingen, som har sagt ein skal skrive dialekt. Jeg er bergenser og snakker en sosiolekt som er helt bokmålsnær. Jeg kommer ikke på noe ord jeg bruker som minner om nynorsk. Så det uthevede passer absolutt ikke for en god del bergensere. Anonymkode: 8cad7...9c2 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #103 Skrevet 14 timer siden Fossegrimen skrev (2 minutter siden): Det er ikkje "identisk" med bokmål. Hadde det vore "identisk" med bokmål, hadde du skrive "jæi", "va", "vorrdan", og liknande. Det er eit skriftspråk. 1,5 millionar nordmenn er godt under halvparten. Det er veldig autoritært å tvinge oss andre inn i dansken der. No har vi to likeverdige skriftspråk med ei rik litterær tradisjon. La folk få velje sjølv. Bokmål og nynorsk er akkurat like kunstige. Dei er skriftspråk laga av menneske. Skilnaden er at den eine først og fremst er basert på skriftspråket i den danske overklassen i tidlegmoderne tid, mens det andre er basert på ei innsamling av målmerke i norske dialekter. Begge er kunstige. Riksmål er for øvrig ikkje offisielt normert, og er dermed like ukorrekt som høgnorsken, t.d. Det du beskriver er ortofon rettskriving. Det er helt vanlig at språk har stumme bokstaver og at plasseringen av bokstaver avgjør hvordan ordene uttales. Det betyr ikke at skriftspråket er kunstig av den grunn. Det finnes ingen talemål i dette landet med mer enn 1,5 million brukere. Jeg er oppvokst på et lite tettsted på Vestlandet. Dialekten min tales av knapt 10 000 innbyggere og egner seg derfor åpenbart mye mindre som et standard skriftspråk. Bokmål er langt mindre kunstig, da det ikke har tatt utgangspunkt i mange dialekter, men heller fokusert på ett talemål. Riksmål er kanskje ikke offisielt normert lenger, men det ligger ganske nært moderat bokmål, som er normert. Anonymkode: 170a4...993
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #104 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er bergenser og snakker en sosiolekt som er helt bokmålsnær. Jeg kommer ikke på noe ord jeg bruker som minner om nynorsk. Så det uthevede passer absolutt ikke for en god del bergensere. Anonymkode: 8cad7...9c2 Dessuten hvis vi ser bort fra sosiolektene i Bergen, så benytter alle bergensere seg av felleskjønn, som kun er tillatt på bokmål. Man kan fint skrive jenten, hytten og sengen på bokmål. Det kan man ikke på nynorsk. Anonymkode: 170a4...993 1
Fossegrimen Skrevet 14 timer siden #105 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det du beskriver er ortofon rettskriving. Det er helt vanlig at språk har stumme bokstaver og at plasseringen av bokstaver avgjør hvordan ordene uttales. Det betyr ikke at skriftspråket er kunstig av den grunn. Eg sa ikkje at det der er grunnen til at språket er kunstig. ALLE skriftspråk er kunstige. Det eg sa, og no må du lese skikkeleg, er at bokmål ikkje er "identisk" med talemål, nettopp som følgje av ortografien, mellom anna. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det finnes ingen talemål i dette landet med mer enn 1,5 million brukere Heilt riktig. Derfor er det ein latterleg idè å lage eit skriftspråk for ALLE basert på berre ei dialekt. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bokmål er langt mindre kunstig, da det ikke har tatt utgangspunkt i mange dialekter, men heller fokusert på ett talemål. Bokmålet har ikkje teke utgangspunkt i eit talemål. Bokmålet er eit norvagisert dansk skriftspråk. Det å basere sef på eitt talemål er verken meir eller mindre "kunstig" enn å basere seg på fleire.
Fossegrimen Skrevet 14 timer siden #106 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dessuten hvis vi ser bort fra sosiolektene i Bergen, så benytter alle bergensere seg av felleskjønn, som kun er tillatt på bokmål. Man kan fint skrive jenten, hytten og sengen på bokmål. Det kan man ikke på nynorsk. Anonymkode: 170a4...993 Ja, og?
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #107 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dessuten hvis vi ser bort fra sosiolektene i Bergen, så benytter alle bergensere seg av felleskjønn, som kun er tillatt på bokmål. Man kan fint skrive jenten, hytten og sengen på bokmål. Det kan man ikke på nynorsk. Anonymkode: 170a4...993 Ja, men jeg ser det allerede var nevnt tidligere i tråden 😊 Anonymkode: 8cad7...9c2
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #108 Skrevet 14 timer siden Fossegrimen skrev (2 minutter siden): Bokmålet har ikkje teke utgangspunkt i eit talemål. Bokmålet er eit norvagisert dansk skriftspråk. Det å basere sef på eitt talemål er verken meir eller mindre "kunstig" enn å basere seg på fleire. Bokmål tok opprinnelig utgangspunkt i dannet dagligtale i Christiania (dagens Oslo). Fossegrimen skrev (3 minutter siden): Ja, og? Det gjelder såpass mange ord, at uansett hvilken sosiolekt en bergenser taler, så ligger det nærmere bokmål. Anonymkode: 170a4...993
Fossegrimen Skrevet 13 timer siden #109 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Bokmål tok opprinnelig utgangspunkt i dannet dagligtale i Christiania (dagens Oslo). Det er ikkje sant. Bokmålet var dansk, men vart frå 1907 til 1938 gjort meir norsk, fortrinnsvis gjennom endra ortografi. AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det gjelder såpass mange ord, at uansett hvilken sosiolekt en bergenser taler, så ligger det nærmere bokmål. Nei, det gjer det ikkje. Og eg er uansett ikkje bergensar, så det er irrelevant.
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #110 Skrevet 13 timer siden Jeg tenker vi kan bare slutte med norsk helt, jeg. Barna lærer jo ikke å lese eller skrive uansett. Dropp matte i samme slengen, PISA-undersøkelsene viser jo at de ikke klarer det heller. La dem heller bruke sin amerikanskinfiserte "bokmål" som skriftspråk også. Ikke forstår de svensk eller dansk, ikke forstår de dialekter de ikke selv sankker, ikke evner de å tenke seg litt om før de slenger ut amerikanske fraser i stedet for fullverdige, gode norske ord. Anonymkode: e8a89...d50
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #111 Skrevet 9 timer siden Fossegrimen skrev (3 timer siden): Nei, det gjer det ikkje. Og eg er uansett ikkje bergensar, så det er irrelevant. Det er relevant, ettersom mange forsøker å hevde at bokmål kun representerer Østlandet, samtidig som vi ser at dialekten i Vestlandets største kommune og by ligger nærmere bokmål enn nynorsk. Anonymkode: 170a4...993 1
Fossegrimen Skrevet 3 timer siden #112 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er relevant, ettersom mange forsøker å hevde at bokmål kun representerer Østlandet, samtidig som vi ser at dialekten i Vestlandets største kommune og by ligger nærmere bokmål enn nynorsk. Anonymkode: 170a4...993 Dialekta i Bergen ligg openbert mykje nærmare nynorsk enn bokmål, sjølv om du cherry picka eksempelet med genus. 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #113 Skrevet 2 timer siden Fossegrimen skrev (12 minutter siden): Dialekta i Bergen ligg openbert mykje nærmare nynorsk enn bokmål, sjølv om du cherry picka eksempelet med genus. Det virker som du tror bergensere snakker på én bestemt måte, og at det er den varianten som gjerne kalles «gatebergensk»? Anonymkode: 8cad7...9c2
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #114 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det virker som du tror bergensere snakker på én bestemt måte, og at det er den varianten som gjerne kalles «gatebergensk»? Anonymkode: 8cad7...9c2 Eg er heilt einig med Fossegrimen, og oppfattar argumenta omvendt, nemleg at bergensarar ikkje snakkar på ein bestemt måte, og at dei fleste ligg nærare nynorsken, kanskje bortsett frå den aller "penaste" typen (som jo jo kun blir ein type). Anonymkode: 86aef...fb0 1
Fossegrimen Skrevet 1 time siden #115 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det virker som du tror bergensere snakker på én bestemt måte, og at det er den varianten som gjerne kalles «gatebergensk»? Anonymkode: 8cad7...9c2 Nei, eg veit at det er store skilnader mellom Erna Solberg og gutane frå Arna. Og Solberg-typen er ikkje den vanlegaste typen. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå