AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #81 Skrevet 22 timer siden Jeg synes vi bør gjøre bokmål som eneste offisielle skriftspråk, da det allerede brukes av omtrent 90 % av befolkningen. Det er ingen grunn til at et så lite land som Norge skal ha to skriftspråk i 2026. Personlig er jeg oppvokst i en kommune som på papiret er nøytrale, men i realiteten har over tre fjerdedeler bokmål som hovedmål. Forøvrig er ikke «sidemål» synonymt med nynorsk. For 1 av 10 elever er bokmål sidemål. Anonymkode: 170a4...993
enhjørningfis Skrevet 6 timer siden #82 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg skal forsøke å få saken opp igjen. Barnet mitt har visst for gode karakterer i de andre fagene, så derfor får han ikke fritak..! Kan jeg spør hvor dere som har fått fritak for karakter «kun» med dysleksi, bor? Anonymkode: bc5b3...6fc Arendal kommune..
Fossegrimen Skrevet 6 timer siden #83 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er ingen grunn til at et så lite land som Norge skal ha to skriftspråk i 2026. Anonymkode: 170a4...993 Jo, det er fleire årsaker til det. Du er berre ueinig. Det er ikkje eit openbert logisk argument at små land ikkje skal ha to skriftspråk.
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #84 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (På 21.8.2026 den 19.20): Jeg er innflytter til Stavanger og snakket om min selverklærte genistrek da jeg rett før 3.års norskeksamen på vgs byttet fra nynorsk til bokmål som hovedmål og dermed sikret 6 i sidemål. Den innfødte Stavangerdama jeg snakket med var ihuga nynorskmotstander. Jeg spurte hvorfor hun var så veldig i mot nynorsk hun som tross alt snakket nynorsk selv. "Eg??!! Snakka ikkje nynorsk, eg!!", svarte dama. Anonymkode: 33e66...4ec Da hadde hun helt rett. Nynorsk er et muntlig skriftspråk, ikke dialekt. Folk i Stavanger sier riktignok «eg» og «ikkje», men ut over det er det ikke så mye likt. Anonymkode: bc5b3...6fc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå