AnonymBruker Skrevet 23. august #81 Skrevet 23. august Jeg synes vi bør gjøre bokmål som eneste offisielle skriftspråk, da det allerede brukes av omtrent 90 % av befolkningen. Det er ingen grunn til at et så lite land som Norge skal ha to skriftspråk i 2026. Personlig er jeg oppvokst i en kommune som på papiret er nøytrale, men i realiteten har over tre fjerdedeler bokmål som hovedmål. Forøvrig er ikke «sidemål» synonymt med nynorsk. For 1 av 10 elever er bokmål sidemål. Anonymkode: 170a4...993
enhjørningfis Skrevet 24. august #82 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg skal forsøke å få saken opp igjen. Barnet mitt har visst for gode karakterer i de andre fagene, så derfor får han ikke fritak..! Kan jeg spør hvor dere som har fått fritak for karakter «kun» med dysleksi, bor? Anonymkode: bc5b3...6fc Arendal kommune..
Fossegrimen Skrevet 24. august #83 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er ingen grunn til at et så lite land som Norge skal ha to skriftspråk i 2026. Anonymkode: 170a4...993 Jo, det er fleire årsaker til det. Du er berre ueinig. Det er ikkje eit openbert logisk argument at små land ikkje skal ha to skriftspråk. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #84 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (På 21.8.2026 den 19.20): Jeg er innflytter til Stavanger og snakket om min selverklærte genistrek da jeg rett før 3.års norskeksamen på vgs byttet fra nynorsk til bokmål som hovedmål og dermed sikret 6 i sidemål. Den innfødte Stavangerdama jeg snakket med var ihuga nynorskmotstander. Jeg spurte hvorfor hun var så veldig i mot nynorsk hun som tross alt snakket nynorsk selv. "Eg??!! Snakka ikkje nynorsk, eg!!", svarte dama. Anonymkode: 33e66...4ec Da hadde hun helt rett. Nynorsk er et muntlig skriftspråk, ikke dialekt. Folk i Stavanger sier riktignok «eg» og «ikkje», men ut over det er det ikke så mye likt. Anonymkode: bc5b3...6fc
AnonymBruker Skrevet 25. august #85 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (14 timer siden): Da hadde hun helt rett. Nynorsk er et muntlig skriftspråk, ikke dialekt. Folk i Stavanger sier riktignok «eg» og «ikkje», men ut over det er det ikke så mye likt. Anonymkode: bc5b3...6fc De sier ikke engang «ikkje», de sier «isje». Anonymkode: 170a4...993
Fossegrimen Skrevet 25. august #86 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (17 timer siden): Da hadde hun helt rett. Nynorsk er et muntlig skriftspråk, ikke dialekt. Folk i Stavanger sier riktignok «eg» og «ikkje», men ut over det er det ikke så mye likt. Anonymkode: bc5b3...6fc Du må jo samanlikne skilnader og likskap med bokmål. Seier dei "Hva" eller "ka/kva"? "Hvordan" eller "korleis"? "Hvem" eller "kven/kem"? Det er ganske openbert at dialekta der ligg tettare opp mot nynorsk enn bokmål. Det gjeld meir eller mindre alle dialektar frå Aust-Agder, og vidare langs kysten til Finnmark.
AnonymBruker Skrevet 25. august #87 Skrevet 25. august Fossegrimen skrev (2 timer siden): Du må jo samanlikne skilnader og likskap med bokmål. Seier dei "Hva" eller "ka/kva"? "Hvordan" eller "korleis"? "Hvem" eller "kven/kem"? Det er ganske openbert at dialekta der ligg tettare opp mot nynorsk enn bokmål. Det gjeld meir eller mindre alle dialektar frå Aust-Agder, og vidare langs kysten til Finnmark. Folk fra Stavanger sier: Hva- ka Hvordan- koss Hvem- kem Så, nei! Det blir stryk å skrive på dialekt😅 Anonymkode: bc5b3...6fc
Fossegrimen Skrevet 25. august #88 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Folk fra Stavanger sier: Hva- ka Hvordan- koss Hvem- kem Så, nei! Det blir stryk å skrive på dialekt😅 Anonymkode: bc5b3...6fc Det er ingen som seier at dei skal skrive dialekt. Men alle variantane der ligg nærmare nynorsk enn bokmål.
AnonymBruker Skrevet 25. august #89 Skrevet 25. august Fossegrimen skrev (14 timer siden): Seier dei "Hva" eller "ka/kva"? "Hvordan" eller "korleis"? "Hvem" eller "kven/kem"? Ingen av delene. Hilsen person fra Rogaland. Man stryker både bokmål og nynorsk hvis man skriver ren dialekt. Anonymkode: 170a4...993
AnonymBruker Skrevet 25. august #90 Skrevet 25. august Fossegrimen skrev (14 timer siden): Det er ganske openbert at dialekta der ligg tettare opp mot nynorsk enn bokmål. Det gjeld meir eller mindre alle dialektar frå Aust-Agder, og vidare langs kysten til Finnmark. Den største kommunen langs kysten, Bergen, har kun to grammatiske kjønn. Kun bokmål tillater bruk av felleskjønn («jenten», «hytten», «boken» og så videre). Anonymkode: 170a4...993
Fossegrimen Skrevet 26. august #91 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Den største kommunen langs kysten, Bergen, har kun to grammatiske kjønn. Kun bokmål tillater bruk av felleskjønn («jenten», «hytten», «boken» og så videre). Anonymkode: 170a4...993 Det er riktig, men tar du bort den er det openbert for alle som har høyrt ein bergensar at dialekta litt nærmare nynorsk enn bokmål. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ingen av delene. Hilsen person fra Rogaland. Man stryker både bokmål og nynorsk hvis man skriver ren dialekt. Anonymkode: 170a4...993 Det er ingen, absolutt ingen, som har sagt ein skal skrive dialekt.
AnonymBruker Skrevet 26. august #92 Skrevet 26. august Fossegrimen skrev (2 timer siden): Det er riktig, men tar du bort den er det openbert for alle som har høyrt ein bergensar at dialekta litt nærmare nynorsk enn bokmål. Det er så mange variasjoner innen enhver dialekt. Erna Solberg ligger nærmere bokmål enn nynorsk. Anonymkode: 170a4...993
AnonymBruker Skrevet 26. august #93 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (På 23.8.2026 den 14.31): Jeg skal forsøke å få saken opp igjen. Barnet mitt har visst for gode karakterer i de andre fagene, så derfor får han ikke fritak..! Kan jeg spør hvor dere som har fått fritak for karakter «kun» med dysleksi, bor? Anonymkode: bc5b3...6fc Innlandet Vestfold Anonymkode: 950cf...cc0
AnonymBruker Skrevet 26. august #94 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (På 20.8.2026 den 18.42): Jeg har fått mer bruk for svensk enn nynorsk gjennom hele livet mitt. Det hadde vært mer logisk om nynorsk hadde blitt bytta ut med svensk. Anonymkode: b0ebf...733 Og jeg har fått mer bruk for nynorsk enn svensk, så jeg synes vi bør beholde nynorsk. Men min venninne har mer brukt for spansk enn både svensk og nynorsk, så da burde vi kanskje heller lært spansk? Det er nok uansett en god ide å spørre alle i landet hva de personlig har fått mest bruk for i livet sitt, også legge opp undervisninga etter det. Anonymkode: 06950...f9e
AnonymBruker Skrevet 8. september #95 Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (På 20.8.2026 den 22.29): Lykke til. En må bare kjempe, desverre har det blitt slik Anonymkode: 950cf...cc0 Da har ungen nok en gang fått avslag. Vi har klaget til statsforvalteren. I avslaget sto det at barnet mitt ikke var meldt opp hos ppt. Men jeg greier ikke å se at dette er et kriteria hos UDIR. Linken fra dysleksi Norge hadde heller ikke noe om det. Barnet mitt har byttet fra tysk til engelsk fordypning, rett og slett fordi det ble for mye. Så jeg forstår ikke at hun må ha karakter i sidemål. Anonymkode: bc5b3...6fc
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #96 Skrevet 23 timer siden Fossegrimen skrev (På 24.8.2026 den 14.30): Jo, det er fleire årsaker til det. Du er berre ueinig. Det er ikkje eit openbert logisk argument at små land ikkje skal ha to skriftspråk. Enig i at det ikke uten videre er logisk, men når de to skriftspråkene er såpass like (eller i alle fall like nok) som de er, så er det bortkastet. Det er noe helt annet enn at man f. eks. i Belgia har to språk (også skriftspråk), siden det dreier seg om to ganske ulike språk i utgangspunktet. Anonymkode: ecfad...738
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå