Gå til innhold

Skriftform i skolen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes vi bør gjøre bokmål som eneste offisielle skriftspråk, da det allerede brukes av omtrent 90 % av befolkningen. Det er ingen grunn til at et så lite land som Norge skal ha to skriftspråk i 2026. Personlig er jeg oppvokst i en kommune som på papiret er nøytrale, men i realiteten har over tre fjerdedeler bokmål som hovedmål.

Forøvrig er ikke «sidemål» synonymt med nynorsk. For 1 av 10 elever er bokmål sidemål.

Anonymkode: 170a4...993

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg skal forsøke å få saken opp igjen. Barnet mitt har visst for gode karakterer i de andre fagene, så derfor får han ikke fritak..!

Kan jeg spør hvor dere som har fått fritak for karakter «kun» med dysleksi, bor?

Anonymkode: bc5b3...6fc

Arendal kommune..

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er ingen grunn til at et så lite land som Norge skal ha to skriftspråk i 2026. 

Anonymkode: 170a4...993

Jo, det er fleire årsaker til det. Du er berre ueinig. 

Det er ikkje eit openbert logisk argument at små land ikkje skal ha to skriftspråk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.8.2026 den 19.20):

Jeg er innflytter til Stavanger og snakket om min selverklærte genistrek da jeg rett før 3.års norskeksamen på vgs byttet fra nynorsk til bokmål som hovedmål og dermed sikret 6 i sidemål. 

Den innfødte Stavangerdama jeg snakket med var ihuga nynorskmotstander.  Jeg spurte hvorfor hun var så veldig i mot nynorsk hun som tross alt snakket nynorsk selv.

"Eg??!! Snakka ikkje nynorsk, eg!!", svarte dama.

Anonymkode: 33e66...4ec

Da hadde hun helt rett. Nynorsk er et muntlig skriftspråk, ikke dialekt. Folk i Stavanger sier riktignok «eg» og «ikkje», men ut over det er det ikke så mye likt.

Anonymkode: bc5b3...6fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...