AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Skrevet 4 timer siden Hva tenker dere foreldre om norsk sidemål, altså nynorsk? Jeg bor selv i et område der nabokommuner bruker nynorsk, og kan nynorsk ganske greit selv. Men jeg tenker på bosetting, inn og utflyttere, og innvandrere som kommer inn i landet vårt som kanskje havner i en nynorsk kommune. Forsking viser også at elever i skolen sliter mer med lesing og skriving. Er det ikke da rimelig å ha valgfrihet? At de kan ha et norsk mål og heller velge sidemål i f eks valgfag? På toppen av dette skal de jo ha fremmedspråk også. Ikke lett å føle mestring i skolen om man f eks har dysleksi, vanskelig for de uten dysleksi også Anonymkode: b69ef...293
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Skrevet 4 timer siden Om du har dysleksi er du fritatt karakter i nynorsk. Men helt enig, sidemål er noe vas. Anonymkode: 78874...28e 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Skrevet 4 timer siden Du kan ikke si at nynorsk = sidemål. Det er sidemål for deg. For menneskene i nabokommunene er det bokmål som er sidemålet. Forskning viser at nynorskbrukere generelt er bedre i norsk totalt sett enn bokmålsbrukere. Nynorskbrukere blir mer språklig bevisste, og fordi de utsettes for så mye sidemål som de gjør, får de mye gratis. Det er bokmålsbrukerne det egentlig er synd på. Dyslektikerne og innvandrerne trenger du egentlig ikke bekymre deg for. Man fritas fra karakter i sidemål hvis man har store lærevansker, nettopp har flyttet til Norge eller har sykdom som gjør det vanskelig å lære seg både hoved- og sidemål. Anonymkode: d3605...a63 1 5
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan ikke si at nynorsk = sidemål. Det er sidemål for deg. For menneskene i nabokommunene er det bokmål som er sidemålet. Forskning viser at nynorskbrukere generelt er bedre i norsk totalt sett enn bokmålsbrukere. Nynorskbrukere blir mer språklig bevisste, og fordi de utsettes for så mye sidemål som de gjør, får de mye gratis. Det er bokmålsbrukerne det egentlig er synd på. Dyslektikerne og innvandrerne trenger du egentlig ikke bekymre deg for. Man fritas fra karakter i sidemål hvis man har store lærevansker, nettopp har flyttet til Norge eller har sykdom som gjør det vanskelig å lære seg både hoved- og sidemål. Anonymkode: d3605...a63 Ja, man fritas for karakter, men må fortsatt bruke tid på surret som kunne vært brukt til andre fag man har noe som helst nytte av. Anonymkode: 78874...28e 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Skrevet 3 timer siden Det burde ikke bare fjernes fra skolen, men som offisiell skriftform i Norge. Det burde bli kategorisert som det det er: en dialekt. Anonymkode: bd50c...1b1 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du kan ikke si at nynorsk = sidemål. Det er sidemål for deg. For menneskene i nabokommunene er det bokmål som er sidemålet. Forskning viser at nynorskbrukere generelt er bedre i norsk totalt sett enn bokmålsbrukere. Nynorskbrukere blir mer språklig bevisste, og fordi de utsettes for så mye sidemål som de gjør, får de mye gratis. Det er bokmålsbrukerne det egentlig er synd på. Dyslektikerne og innvandrerne trenger du egentlig ikke bekymre deg for. Man fritas fra karakter i sidemål hvis man har store lærevansker, nettopp har flyttet til Norge eller har sykdom som gjør det vanskelig å lære seg både hoved- og sidemål. Anonymkode: d3605...a63 Du får fritak for karakter,men må følge undervisningen som de andre. I hvertfall måtte begge mine det. Selv fikk jeg spesped i bokmål når de andre hadde nynorsk, slik at jeg kunne konsentrere meg om det Anonymkode: 950cf...cc0
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Skrevet 3 timer siden Mine har nynorsk som hovedmål fordi vi bor i en nynorskkommune. Det går an å velge bokmål likevel, men jeg så ikke noen grunn til det. Mannen var skeptisk da han selv er elendig i nynorsk, men ungene sliter jo ikke da de har lært den målformen fra begynnelsen av. Det er helt uproblematisk for dem med sidemålsundervisning, de er like gode i bokmål som de som har hatt bokmål fra første klasse. Nå er mannen også enig i at nynorsk som hovedmål var lurt, fordi de da blir gode i begge målformer. Det er ikke akkurat regelen for de som velger bokmål som hovedmål. Anonymkode: b3186...f53
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Om du har dysleksi er du fritatt karakter i nynorsk. Men helt enig, sidemål er noe vas. Anonymkode: 78874...28e Nei, det har du ikke! Dysleksi alene fritar deg ikke fra karakter i sidemål. Da må du ha noe i tillegg. I alle fall er det slik i Rogaland. Anonymkode: bc5b3...6fc
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva tenker dere foreldre om norsk sidemål, altså nynorsk? Jeg bor selv i et område der nabokommuner bruker nynorsk, og kan nynorsk ganske greit selv. Men jeg tenker på bosetting, inn og utflyttere, og innvandrere som kommer inn i landet vårt som kanskje havner i en nynorsk kommune. Forsking viser også at elever i skolen sliter mer med lesing og skriving. Er det ikke da rimelig å ha valgfrihet? At de kan ha et norsk mål og heller velge sidemål i f eks valgfag? På toppen av dette skal de jo ha fremmedspråk også. Ikke lett å føle mestring i skolen om man f eks har dysleksi, vanskelig for de uten dysleksi også Anonymkode: b69ef...293 Feil allerede i først linje! Sidemål er ikke bare nynorsk, det er bokmål for mange og. Få ting riktig så gidder jeg å lese resten og. Og slutt å dytt dyslektikere og innvandrere foran dere i kampen mot nynorsk, det er bare patetisk! Anonymkode: 83e5f...911 1
Gud Skrevet 3 timer siden #10 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Ja, man fritas for karakter, men må fortsatt bruke tid på surret som kunne vært brukt til andre fag man har noe som helst nytte av. Anonymkode: 78874...28e Nytte… husmorskule då. Der kan ein lære noko nyttig. AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det burde ikke bare fjernes fra skolen, men som offisiell skriftform i Norge. Det burde bli kategorisert som det det er: en dialekt. Anonymkode: bd50c...1b1 Kor i landet snakkar ein denne dialekta? 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Skrevet 2 timer siden Det er mange som flytter rundt i landet. Ikke slik som før at alle bor i bygda si. Jeg tenker at nynorsk burde vært et valgfag. Det hjelper lite å velge bokmål som hovedmål hvis undervisningen foregår på nynorsk. Norske elever er ikke like god å lese og skrive som før. Derfor tenker jeg at man kan velge bort et mål Anonymkode: b69ef...293 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Skrevet 2 timer siden Min venninnes datter var av den forsiktige sorten. Hun valgte nynorskklasse for henne. 12 elever mot 25 i bokmålsklassene. Smart valg! Anonymkode: 33e66...4ec
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min venninnes datter var av den forsiktige sorten. Hun valgte nynorskklasse for henne. 12 elever mot 25 i bokmålsklassene. Smart valg! Anonymkode: 33e66...4ec Vi må se på helheten og ikke enkeltpersoner. Når en kommune har 4 skoler der to er nynorsk og 2 er bokmål må en kanskje ha en felles form for hele kommunen. Anonymkode: b69ef...293
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det har du ikke! Dysleksi alene fritar deg ikke fra karakter i sidemål. Da må du ha noe i tillegg. I alle fall er det slik i Rogaland. Anonymkode: bc5b3...6fc https://dysleksinorge.no/fritak-fra-vurdering-med-karakter-i-sidemal-pa-ungdomsskolen-og-vgs/ Her står det ved dysleksi og dld kan en få fritak gor sidemål karakter,men en må følge undervisning. Alle jeg kjenner som har dysleksi har hatt fritak for karakter i sidemål. Så NEI en må ikke ha annen diagnose da driver fylket feil. I forhold til reglene Anonymkode: 950cf...cc0
Eva-Lena Skrevet 2 timer siden #15 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva tenker dere foreldre om norsk sidemål, altså nynorsk? Jeg bor selv i et område der nabokommuner bruker nynorsk, og kan nynorsk ganske greit selv. Men jeg tenker på bosetting, inn og utflyttere, og innvandrere som kommer inn i landet vårt som kanskje havner i en nynorsk kommune. Forsking viser også at elever i skolen sliter mer med lesing og skriving. Er det ikke da rimelig å ha valgfrihet? At de kan ha et norsk mål og heller velge sidemål i f eks valgfag? På toppen av dette skal de jo ha fremmedspråk også. Ikke lett å føle mestring i skolen om man f eks har dysleksi, vanskelig for de uten dysleksi også Anonymkode: b69ef...293 Nynorsk skulle vært valgfag. Jeg hadde nynorsk på skolen og likte det ikke. Jeg har ikke hatt brukt for det i hele mitt voksne liv. Derfor var alle de timene med nynorsk bortkastet og kunne vært brukt på mye viktigere ting. Jeg ville heller lært samisk enn nynorsk selv om samisk virker veldig vanskelig.
Thyra Skrevet 2 timer siden #16 Skrevet 2 timer siden Eva-Lena skrev (4 minutter siden): Nynorsk skulle vært valgfag. Jeg hadde nynorsk på skolen og likte det ikke. Jeg har ikke hatt brukt for det i hele mitt voksne liv. Derfor var alle de timene med nynorsk bortkastet og kunne vært brukt på mye viktigere ting. Jeg ville heller lært samisk enn nynorsk selv om samisk virker veldig vanskelig. Nynorsk er jo faktisk hovedmål for enkelte. Skulle bokmål være valgfag for dem, da? Men egentlig enig i at det er litt kunstig at et lite land som Norge skal ha to obligatoriske målformer som er såpass like.
Eva-Lena Skrevet 2 timer siden #17 Skrevet 2 timer siden Thyra skrev (Akkurat nå): Nynorsk er jo faktisk hovedmål for enkelte. Skulle bokmål være valgfag for dem, da? Men egentlig enig i at det er litt kunstig at et lite land som Norge skal ha to obligatoriske målformer som er såpass like. Ja, til spørsmålet ditt.
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #18 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er mange som flytter rundt i landet. Ikke slik som før at alle bor i bygda si. Jeg tenker at nynorsk burde vært et valgfag. Det hjelper lite å velge bokmål som hovedmål hvis undervisningen foregår på nynorsk. Norske elever er ikke like god å lese og skrive som før. Derfor tenker jeg at man kan velge bort et mål Anonymkode: b69ef...293 Nynorsk er IKKE et fag, derfor kan det ikke være et valgfag. Nynorsk er endel av faget norsk som pluss og minus er endel av mattematikk. Anonymkode: 83e5f...911 2 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #19 Skrevet 1 time siden Eva-Lena skrev (47 minutter siden): Ja, til spørsmålet ditt. Og du tror skolen blir enklere da? For lærerne? Nei,jeg stoler på vi får beholde begge målformer. Ingen vil gjøre den urett mot nynorsk som en gang ble gjort mot samisk. Anonymkode: 83e5f...911
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #20 Skrevet 1 time siden Jeg har fått mer bruk for svensk enn nynorsk gjennom hele livet mitt. Det hadde vært mer logisk om nynorsk hadde blitt bytta ut med svensk. Anonymkode: b0ebf...733
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå