Gå til innhold

Skriftform i skolen

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du skrev at de er mange som har Bokmål som sidemål, det er ikke mange som har

Anonymkode: 93d67...7af

Flisespikkeri! 

Anonymkode: 83e5f...911

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fossegrimen skrev (2 timer siden):

Nei, ein "forstår" det ikkje funksjonelt om ein slit med å forstå innhaldet i korte tekstar, som ein vidaregåande-elev typisk gjer. Om det er "veldig slitsomt" å lese ein vanleg tekst, så er ein ganske enkelt for dårleg i språket. 

For meg var dette, siden det er nynorsk tungt å lese, jeg bruker lenger tid til å avkode å forstå teksten og mening. Men har og dysleksi.  Har altid slitt med nynorsk selv om jeg har ønsket å kunne lese korte tekster, så er det som hjernen kortslutning. Og jeg blir veldig sliten av å ha lest, bruker og mye lenger tid. Noe jeg og gjør når jeg leser engelsk.

Det så jeg og på begge ungdommene og. Ene har og dld som gjør ting enda mer vrient

Anonymkode: 950cf...cc0

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

For meg var dette, siden det er nynorsk tungt å lese, jeg bruker lenger tid til å avkode å forstå teksten og mening. Men har og dysleksi.  Har altid slitt med nynorsk selv om jeg har ønsket å kunne lese korte tekster, så er det som hjernen kortslutning. Og jeg blir veldig sliten av å ha lest, bruker og mye lenger tid. Noe jeg og gjør når jeg leser engelsk.

Det så jeg og på begge ungdommene og. Ene har og dld som gjør ting enda mer vrient

Ja, ikkje sant. Og eg reknar med at du har hatt bokmål som hovudmål. Du har truleg lese langt mindre nynorsk enn du har lese bokmål. Som dyslektikar er du dessutan avhengig av langt meir mengdetrening for å avkode orda automatisk.

Og sånn er det også for andre, berre i litt mindre grad. Derfor meiner eg det er veldig viktig at vi har god opplæring i begge målformer.

• Liker 2
Skrevet
Fossegrimen skrev (12 minutter siden):

Ja, ikkje sant. Og eg reknar med at du har hatt bokmål som hovudmål. Du har truleg lese langt mindre nynorsk enn du har lese bokmål. Som dyslektikar er du dessutan avhengig av langt meir mengdetrening for å avkode orda automatisk.

Og sånn er det også for andre, berre i litt mindre grad. Derfor meiner eg det er veldig viktig at vi har god opplæring i begge målformer.

Forsåvidt enig . Men uansett er det bedre for de med dysleksi og dld fortsatt har mulighet til å bli god i det ene og konsentrere seg om den delen av målform som brukes der de bor, slik at de kan det best og få grei karakter der. En å måtte drive med 2 skriftformer og ikke bli god i noen av de. Pga det med avkoding osv.

Ser veldig godt på ene ungdommen her som har både dysleksi og dld, sliter med bokmål mye. Selv om det har vært hovedspråket. Skriver ofte slik en uttaler osv

Skrevet

Jeg er innflytter til Stavanger og snakket om min selverklærte genistrek da jeg rett før 3.års norskeksamen på vgs byttet fra nynorsk til bokmål som hovedmål og dermed sikret 6 i sidemål. 

Den innfødte Stavangerdama jeg snakket med var ihuga nynorskmotstander.  Jeg spurte hvorfor hun var så veldig i mot nynorsk hun som tross alt snakket nynorsk selv.

"Eg??!! Snakka ikkje nynorsk, eg!!", svarte dama.

Anonymkode: 33e66...4ec

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor er det gitt at folk sitt sidemål er nynorsk? Her på forumet skriver jeg eksplisitt på bokmål for å minimere risikoen for å bli gjenkjent. I det daglige er jeg tilhenger av nynorsk. Når det er sagt er det alt for liten tid innvandrere får til å bli innskolert i det norske samfunnet. Jeg snakket nylig med ei som bor på asylmottak og hun sa det er 200 timer totalt de får. Hun mente selv det var for lite. Hvis man i tillegg må flytte fra en bokmålkommune til en nynorskkommune blir det enda færre timer å faktisk bli god i norsk på. For det hjelper ikke å kunne si hei og ha det på bokmål. Særlig for de som skal bli buss-sjåfører i storbyer ville det ha vært en stor fordel med større fokus på at de hadde måttet lære seg å høre på dialekter i disse timene! Personer med ulike diagnoser kan velge å ikke ha karakter i sitt sidemål. Da har man skriftlig bevis på det som man gir til skolen. De som ikke har diagnoser og som ikke vil lære sidemål synes jeg ikke synd på. 

Anonymkode: 30f3b...eba

Det er pinleg å innrømma det, men det gjer eg også. 

Det er ganske sikkert mange fleire nynorskbrukarar her inne enn det ein skulle tru. 

Anonymkode: 0ca0d...699

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Forsåvidt enig . Men uansett er det bedre for de med dysleksi og dld fortsatt har mulighet til å bli god i det ene og konsentrere seg om den delen av målform som brukes der de bor, slik at de kan det best og få grei karakter der. En å måtte drive med 2 skriftformer og ikke bli god i noen av de. Pga det med avkoding osv.

Ser veldig godt på ene ungdommen her som har både dysleksi og dld, sliter med bokmål mye. Selv om det har vært hovedspråket. Skriver ofte slik en uttaler osv

Ja, men dei med dysleksi har rett på fritak frå karakter i sidemål, og har hatt det lenge.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ganske sikkert mange fleire nynorskbrukarar her inne enn det ein skulle tru. 

Kom deg ut av skapet, menneske!

Skrevet

Folk generelt skriv bokmål her inne, slik at folk skjønner, så komplisert har det vorte i noreg🙄

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2026 den 18.42):

Jeg har fått mer bruk for svensk enn nynorsk gjennom hele livet mitt. Det hadde vært mer logisk om nynorsk hadde blitt bytta ut med svensk. 

Anonymkode: b0ebf...733

Ja, selvfølgelig skal språkfag i skolen være styrt av hva akkurat DU har bruk for. 

Anonymkode: cca3f...d66

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2026 den 22.25):

Takk!! Jeg mistenker at ppt i Stavanger har gått inn for å dra dette litt vel langt. Disse lenkene skal videresendes rektor, så håper jeg vi kan få saken opp igjen. Er ikke bare vårt barn som har fått avslag..!

Anonymkode: bc5b3...6fc

«Kan få fritak…» betyr ikke «skal få fritak». Og som med alle søknader, ligger det en mulighet for å få avslag. 
Greia er at dysleksi i seg selv ikke er tilstrekkelig for å få fritak. Som Dysleksi Norge skriver så kreves det BÅDE at det dokumenteres dysleksi eller DLD i tillegg til dokumentasjon på at eleven har problemer med å lære begge målformene. Da må faglærer i norsk gi en uttalelse om det og det må ofte vises til vurderinger. Har eleven f.eks karakter 3 i begge målformene så vil det bli avslag fordi eleven mestrer begge målformer. Samme hvis eleven har 3 i nynorsk og 4 i bokmål. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2026 den 19.19):

Jeg mener at skolen burde gjort både sidemål og andre fremmedspråk (spansk, tysk, fransk) valgfritt, og heller fokusert på at barna blir skikkelig gode i lesing, matematikk og engelsk. De som har en interesse eller ønske om å ta disse fagene, kan ta dem, men alle andre kan bruke timene det frigjør på å heve ferdighetene i basisfagene.

Anonymkode: 63dce...c16

At barn blid gode i lesing er vel strengt tatt opp til foreldrene hjemme, de blir ikke dårlige å lese fordi de har noen timer nynorsk i uken.

Anonymkode: 2e96d...2fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Faktisk så da til og med norsk lærere jeg hadde hadde at det kun var fordi det var pensum.

Spørsmålet var seriøst ment, jeg ser ikke hvorfor man trenger å lære begge da de er så like at 

Anonymkode: 93d67...7af

Det er lenge siden norskfaget hadde et fast pensum. I dag har norskfaget læreplan, og læreren legger selv opp pensumet.

Anonymkode: a681f...2d9

• Hjerte 1
Skrevet

Aasen var en kødd som hatet folk fra de sentrale delene av Østlandet og nektet å inkludere ord fra våre dialekter i sitt språkprosjekt.

At folk som meg skal bli påtvunget å lære et skriftspråk basert på dialektene til en haug med innavlede bondetamper fra distrikts-Norge er ren og skjær kulturimperialisme. Få bort faenskapet!

Anonymkode: 3dc1a...830

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Eg har bokmål som sidemål. Bur i nynorsk kummune. Aldri hørt nokon har klaga på sidemålet oppigjennom. Men leser at dei som har nynorsk som sidemål tykkjer dette er heilt forferdelig. Skjerp dykk! Og heia Ivar Aasen!

Anonymkode: 3141c...e48

For en idiotisk kommentar. Har du nynorsk som hovedmål så har du en enorm fordel i den forstand at nesten alle tekster i dette landet, som bøker og avisartikler, er skrevet på bokmål. Det er noe du eksponeres for fra du er bitteliten. Jeg hadde aldri lest en tekst på nynorsk før jeg begynte på ungdomsskolen når jeg var 13, og da er det klart at det blir mye krevende. 

Skrevet

Aasen var en kødd som hatet folk fra de sentrale delene av Østlandet og nektet å inkludere ord fra våre dialekter i sitt språkprosjekt.

At folk som meg skal bli påtvunget å lære et skriftspråk basert på dialektene til en haug med innavlede bondetamper fra distrikts-Norge er ren og skjær kulturimperialisme. Få bort faenskapet!

Det er sjølvsagt ikkje riktig at han "hatet" folk. Han meinte derimot at dialektane var veldig danskprega. 

Dagens nynorsk har mykje meir austnorsk enn Aasen-normalen hadde. 

Om du meiner eit språk utgått av dei fleste dialektane i Noreg er "kultur-imperialisme", så kan ein jo lure på kva du meiner bokmålet er eit uttrykk for.

(Ja, innlegget ditt KAN vera ironi, men vi er på KG...)

• Liker 1
Skrevet

For en idiotisk kommentar. Har du nynorsk som hovedmål så har du en enorm fordel i den forstand at nesten alle tekster i dette landet, som bøker og avisartikler, er skrevet på bokmål. Det er noe du eksponeres for fra du er bitteliten. Jeg hadde aldri lest en tekst på nynorsk før jeg begynte på ungdomsskolen når jeg var 13, og da er det klart at det blir mye krevende. 

Ja, det du seier der er eit godt poeng. Løysninga er jo enkel: også vi som veks opp i bokmål-land bør bli eksponert mykje meir for nynorsk i barndommen enn i dag.

AnonymBruker
Skrevet
enhjørningfis skrev (På 21.8.2026 den 6.19):

Dysleksi alene fritar deg fra karakter i sidemål jo, alltid vært sånn! Rart om ett fylke har det annerledes enn alle andre fylker..

Jeg skal forsøke å få saken opp igjen. Barnet mitt har visst for gode karakterer i de andre fagene, så derfor får han ikke fritak..!

Kan jeg spør hvor dere som har fått fritak for karakter «kun» med dysleksi, bor?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.8.2026 den 4.14):

«Kan få fritak…» betyr ikke «skal få fritak». Og som med alle søknader, ligger det en mulighet for å få avslag. 
Greia er at dysleksi i seg selv ikke er tilstrekkelig for å få fritak. Som Dysleksi Norge skriver så kreves det BÅDE at det dokumenteres dysleksi eller DLD i tillegg til dokumentasjon på at eleven har problemer med å lære begge målformene. Da må faglærer i norsk gi en uttalelse om det og det må ofte vises til vurderinger. Har eleven f.eks karakter 3 i begge målformene så vil det bli avslag fordi eleven mestrer begge målformer. Samme hvis eleven har 3 i nynorsk og 4 i bokmål. 

Når elever i norsk grunnskole ikke får karakter i sidemål før i 10. klasse, blir det jo vanskelig å bevise. Etter oppstart av opplæring i sidemål, har motivasjonen på skolen gått kraftig ned. Dette KAN skyldes sidemålet men det kan også skyldes den nasjonale trenden med dalende motivasjon i skoleløpet hos tenåringer i grunnskolen.

Men, jeg skal forsøke igjen. Barnet har dokumentert dysleksi. Jeg skal høre med skolen om hvordan resten skal dokumenteres.

Mener likevel at dette burde vært likt i hele landet. At det skal være veldig enkelt på feks Østlandet og veldig vanskelig i Stavanger, gir uansett ikke mening.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2026 den 16.04):

Det burde ikke bare fjernes fra skolen, men som offisiell skriftform i Norge. Det burde bli kategorisert som det det er: en dialekt.

Anonymkode: bd50c...1b1

Rart.. en dialekt som ingen snakker? Ingen snakker bokmål heller. 

Anonymkode: 3ead1...c6e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.8.2026 den 21.00):

Jeg gjør og det. Men dette er eneste stedet jeg bruker bokmål, ellers går jeg gjerne til sultestreik for nynorsken. 

Anonymkode: 83e5f...911

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...