Eva-Lena Skrevet 20. august #21 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Og du tror skolen blir enklere da? For lærerne? Nei,jeg stoler på vi får beholde begge målformer. Ingen vil gjøre den urett mot nynorsk som en gang ble gjort mot samisk. Anonymkode: 83e5f...911 Hvorfor skulle det bli vanskelig at en lærer bort bokmål og en annen nynorsk blant lærerne? Er det attpåtil valgfag, så vil jo ungdommen lære det frivillig.
AnonymBruker Skrevet 20. august #22 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det burde ikke bare fjernes fra skolen, men som offisiell skriftform i Norge. Det burde bli kategorisert som det det er: en dialekt. Anonymkode: bd50c...1b1 Du skal få mene hva du vil om nynorsk, men en dialekt er det ikke. Anonymkode: a5cef...de0 5 5
AnonymBruker Skrevet 20. august #23 Skrevet 20. august Jeg mener at skolen burde gjort både sidemål og andre fremmedspråk (spansk, tysk, fransk) valgfritt, og heller fokusert på at barna blir skikkelig gode i lesing, matematikk og engelsk. De som har en interesse eller ønske om å ta disse fagene, kan ta dem, men alle andre kan bruke timene det frigjør på å heve ferdighetene i basisfagene. Anonymkode: 63dce...c16 2
AnonymBruker Skrevet 20. august #24 Skrevet 20. august Eva-Lena skrev (2 timer siden): Hvorfor skulle det bli vanskelig at en lærer bort bokmål og en annen nynorsk blant lærerne? Er det attpåtil valgfag, så vil jo ungdommen lære det frivillig. Trengs flere lærere blandt annet. Jeg vet det aldri vil skje, så jeg tenker ikke mer på det. Anonymkode: 83e5f...911
AnonymBruker Skrevet 20. august #25 Skrevet 20. august Skriftform er løkkeskrift og stavskrift. Målform er noko anna. Du kan jo ikkje di eiga målform eingong. Anonymkode: 78d90...48d 9 1 3
AnonymBruker Skrevet 20. august #26 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): https://dysleksinorge.no/fritak-fra-vurdering-med-karakter-i-sidemal-pa-ungdomsskolen-og-vgs/ Her står det ved dysleksi og dld kan en få fritak gor sidemål karakter,men en må følge undervisning. Alle jeg kjenner som har dysleksi har hatt fritak for karakter i sidemål. Så NEI en må ikke ha annen diagnose da driver fylket feil. I forhold til reglene Anonymkode: 950cf...cc0 Takk!! Jeg mistenker at ppt i Stavanger har gått inn for å dra dette litt vel langt. Disse lenkene skal videresendes rektor, så håper jeg vi kan få saken opp igjen. Er ikke bare vårt barn som har fått avslag..! Anonymkode: bc5b3...6fc
AnonymBruker Skrevet 20. august #27 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk!! Jeg mistenker at ppt i Stavanger har gått inn for å dra dette litt vel langt. Disse lenkene skal videresendes rektor, så håper jeg vi kan få saken opp igjen. Er ikke bare vårt barn som har fått avslag..! Anonymkode: bc5b3...6fc Lykke til. En må bare kjempe, desverre har det blitt slik Anonymkode: 950cf...cc0
Fossegrimen Skrevet 20. august #28 Skrevet 20. august (endret) Sidemål er kjempebra, også for innvandrarar. Det er ingenting som tyder på at skoleelevar blir betre i hovudmålet sitt av å ikkje ha sidemål på skolen. For øvrig er det heilt perverst å lese "sidemål, altså nynorsk". For mange av oss er sidemålet faktisk bokmål. Endret 21. august av Fossegrimen 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #29 Skrevet 20. august Sidemålet mitt er bokmål. Nynorsk er ikkje dialekt. Kvar snakkar ein nynorsk, tenkjer du? Eg tykkjer at elevane bør halda fram med både hovudmål og sidemål. Folk flyttar meir enn før, og du veit aldri om du vil ha nytte av å læra deg nynorsk. Anonymkode: 0ca0d...699 6 1 1
Hensatt Skrevet 20. august #30 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og du tror skolen blir enklere da? For lærerne? Nei,jeg stoler på vi får beholde begge målformer. Ingen vil gjøre den urett mot nynorsk som en gang ble gjort mot samisk. Anonymkode: 83e5f...911 Nå er det vel nynorsken som er uretten og som har blitt påtvunget oss. Er det en målform som skal bort, må det bli nynorsk. Hadde vært mer naturlig at vi hadde samisk som sidemål.
AnonymBruker Skrevet 20. august #31 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sidemålet mitt er bokmål. Nynorsk er ikkje dialekt. Kvar snakkar ein nynorsk, tenkjer du? Eg tykkjer at elevane bør halda fram med både hovudmål og sidemål. Folk flyttar meir enn før, og du veit aldri om du vil ha nytte av å læra deg nynorsk. Anonymkode: 0ca0d...699 Fortell gjerne hvilken nytte Norge har av å ha to skriftspråk. Jeg kommer bare på negative sider... Anonymkode: 489aa...c47
enhjørningfis Skrevet 21. august #32 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nei, det har du ikke! Dysleksi alene fritar deg ikke fra karakter i sidemål. Da må du ha noe i tillegg. I alle fall er det slik i Rogaland. Anonymkode: bc5b3...6fc Dysleksi alene fritar deg fra karakter i sidemål jo, alltid vært sånn! Rart om ett fylke har det annerledes enn alle andre fylker..
Linazer Skrevet 21. august #33 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det burde ikke bare fjernes fra skolen, men som offisiell skriftform i Norge. Det burde bli kategorisert som det det er: en dialekt. Anonymkode: bd50c...1b1 Du vet forskjellen på skriftform og dialekt? Det ene hvordan man skriver, det andre hvordan man snakker? Det går overhodet ikke an å si at nynorsk er noe man snakker!!! 1
Kålrota Skrevet 21. august #34 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (9 timer siden): Trengs flere lærere blandt annet. Jeg vet det aldri vil skje, så jeg tenker ikke mer på det. Anonymkode: 83e5f...911 Alle norsklærere underviser i både bokmål og nynorsk. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august #35 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ja, man fritas for karakter, men må fortsatt bruke tid på surret som kunne vært brukt til andre fag man har noe som helst nytte av. Anonymkode: 78874...28e Nynorsk er jo inkludert i norskfaget, og har man fritak i nynorsk - så får man jo skrive tekster på bokmål. Å snakke og lese nynorsk tekster tenker jeg at elever har godt av. Det handler ikke om å surre bort tid. Jeg hadde fritak i nynorsk på ungdomsskolen og videregående, men likte nynorsk som skriftspråk veldig godt. Anonymkode: b0628...64a 3
Fossegrimen Skrevet 21. august #36 Skrevet 21. august Hensatt skrev (8 timer siden): Nå er det vel nynorsken som er uretten og som har blitt påtvunget oss. Er det en målform som skal bort, må det bli nynorsk. Hadde vært mer naturlig at vi hadde samisk som sidemål. Nei, det er ikkje naturleg. For det første er samisk eit anna SPRÅK, og ikkje berre ein annan målform (det trur eg du veit). For det andre, og det trur eg også du forstår ganske godt, tar det ganske mangr fleire tusen timar med undervisning for å bli dugeleg i samisk, enn det tar å skrive greit nynorsk (eller bokmål). AnonymBruker skrev (8 timer siden): Fortell gjerne hvilken nytte Norge har av å ha to skriftspråk. Jeg kommer bare på negative sider... Anonymkode: 489aa...c47 Enorm språkleg rikdom. Bokmålet ville ha vore heilt skrekkeleg utan nynorsken. Fleire av oss kan dessutan skrive tettare opp mot talemålet vårt. Det er eit demokratisk gode. 5
Snok1 Skrevet 21. august #37 Skrevet 21. august Vi kan ikke begynne å sette læringsmål ut fra forutsetningene til den dummeste eleven. Klart vi skal ha to skriftmål. Det er en berikelse. 4 4
AnonymBruker Skrevet 21. august #38 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hva tenker dere foreldre om norsk sidemål, altså nynorsk? Jeg bor selv i et område der nabokommuner bruker nynorsk, og kan nynorsk ganske greit selv. Men jeg tenker på bosetting, inn og utflyttere, og innvandrere som kommer inn i landet vårt som kanskje havner i en nynorsk kommune. Forsking viser også at elever i skolen sliter mer med lesing og skriving. Er det ikke da rimelig å ha valgfrihet? At de kan ha et norsk mål og heller velge sidemål i f eks valgfag? På toppen av dette skal de jo ha fremmedspråk også. Ikke lett å føle mestring i skolen om man f eks har dysleksi, vanskelig for de uten dysleksi også Anonymkode: b69ef...293 Hvorfor er det gitt at folk sitt sidemål er nynorsk? Her på forumet skriver jeg eksplisitt på bokmål for å minimere risikoen for å bli gjenkjent. I det daglige er jeg tilhenger av nynorsk. Når det er sagt er det alt for liten tid innvandrere får til å bli innskolert i det norske samfunnet. Jeg snakket nylig med ei som bor på asylmottak og hun sa det er 200 timer totalt de får. Hun mente selv det var for lite. Hvis man i tillegg må flytte fra en bokmålkommune til en nynorskkommune blir det enda færre timer å faktisk bli god i norsk på. For det hjelper ikke å kunne si hei og ha det på bokmål. Særlig for de som skal bli buss-sjåfører i storbyer ville det ha vært en stor fordel med større fokus på at de hadde måttet lære seg å høre på dialekter i disse timene! Personer med ulike diagnoser kan velge å ikke ha karakter i sitt sidemål. Da har man skriftlig bevis på det som man gir til skolen. De som ikke har diagnoser og som ikke vil lære sidemål synes jeg ikke synd på. Anonymkode: 30f3b...eba 2
AnonymBruker Skrevet 21. august #39 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vi må se på helheten og ikke enkeltpersoner. Når en kommune har 4 skoler der to er nynorsk og 2 er bokmål må en kanskje ha en felles form for hele kommunen. Anonymkode: b69ef...293 Hvorfor det? Anonymkode: 33e66...4ec 2
AnonymBruker Skrevet 21. august #40 Skrevet 21. august Hvis vi skal snakke om læringsutbytte burde alle velge nynorsk. Bokmål lærer man godt nok i resten av samfunnet. Nynorsk på skolen- bokmål utenfor. Vips er man god i begge målformene og vips er det problemet løst. Når man kaller sidemål for nynorsk, forteller det ganske godt om den egosentriske virkelighetsforståelsen man lever i. Da tenker jeg at man, læringsmessig, hadde hatt godt av å lære nynorsk først. Nynorsk er "mest norsk", bokmål mer dansk. Syns faktisk det er flest argumenter for å beholde nynorsk jeg, ikke bokmål. Og jeg har bokmål som hovedmål. Anonymkode: 291be...f87 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå