AnonymBruker Skrevet 15. august #81 Skrevet 15. august frenchygirl skrev (33 minutter siden): Forsker er dessverre ikke en beskyttet tittel, så hvem som helst kan kalle seg for det. Linkene ser så sketchy ut, og er bare religiøs propoganda. Hadde det overhodet vært en smule av sannsynlighet for at gud eksisterte så hadde alle visst om det. Og det er uansett ikke vitenskapelig bevist. Typisk ad hominem som sagt. Klage på kildene uten å klare å argumentere mot sak. Kildene bygger på anerkjente uniersiteters forskning, noe som er langt moer troverdig enn å komme med påstander fra AI som du kan ha spurt på en måte at du fikk svaret du ville ha. Selvmotsigelsen ser du neppe selv. Anonymkode: 08eaf...0c2
Summer Breeze Skrevet 15. august #82 Skrevet 15. august frenchygirl skrev (1 time siden): Forsker er dessverre ikke en beskyttet tittel, så hvem som helst kan kalle seg for det. Linkene ser så sketchy ut, og er bare religiøs propoganda. Hadde det overhodet vært en smule av sannsynlighet for at gud eksisterte så hadde alle visst om det. Og det er uansett ikke vitenskapelig bevist. Dette sier AI om temaet. Nei, Gud er ikke vitenskapelig bevist Hvorfor vitenskapen ikke kan bevise Gud Krav om observerbarhet: Vitenskapen trenger fysiske bevis og ting vi kan teste om igjen i et laboratorium. Det overnaturlige: Gud blir sett på som et åndelig eller overnaturlig vesen. Slike ting kan vi ikke veie, telle eller teste med vitenskapelige metoder KI er ikke en kilde. 1
frenchygirl Skrevet 15. august #83 Skrevet 15. august Summer Breeze skrev (18 minutter siden): KI er ikke en kilde. Kan ikke se at jeg skreiv at den var det. KI finner sitt resultat ut fra andre kilder. Men hvis det er veldig viktig for deg så kan jeg vise til forskning.no som kilde som bl.a sier dette: Plass til Gud i vitenskapen Vitenskapen kan verken bevise eller motbevise Guds eksistens. Så hele frasen "gud er vitenskapelig bevist" er bare latterlig. Det finnes ingen vitenskapelige bevis. Kan vi vite om gud finnes eller ikke, nei. Kan vi vite om det finnes troll hvis ingen har sett dem, nei. Er det sannsynlig at troll, gud og andre overnaturlige vesener finnes, nei. Men, hvis gud virkelig fantes , så er det jo bare å vise seg, i stedet for å leke skybert. Uansett, den beskrivelsen man har av gud fra GT gjør ikke akkurat at det er en figur man har så veldig lyst til å møte på IRL. 2
AnonymBruker Skrevet 15. august #84 Skrevet 15. august frenchygirl skrev (7 minutter siden): Så hele frasen "gud er vitenskapelig bevist" er bare latterlig. Det finnes ingen vitenskapelige bevis. Vitenskapen kan det. Se kildene som beviser det Anonymkode: 08eaf...0c2
frenchygirl Skrevet 15. august #85 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Vitenskapen kan det. Se kildene som beviser det Anonymkode: 08eaf...0c2 De "fantastiske" kildene dine kommer altså fra: United church og God, Catholic.com og CS Lewis institute, alle 3 religiøse organisasjoner. Ikke noe kildekritikk der i gården nei. 4 3
AnonymBruker Skrevet 16. august #86 Skrevet 16. august frenchygirl skrev (1 time siden): De "fantastiske" kildene dine kommer altså fra: United church og God, Catholic.com og CS Lewis institute, alle 3 religiøse organisasjoner. Ikke noe kildekritikk der i gården nei. Kildene er forskning fra anerkjente universiteter og forskere, fokus på hvem som presenterer det er typisk ad hominem når man ikke greier å komme med saklige argumenter. Ikke at det overrasker at ateister ikke greier bedre Anonymkode: 08eaf...0c2
AnonymBruker Skrevet 16. august #87 Skrevet 16. august Jeg er 40 år og har vært kristen hele mitt liv. Men i 20 årene var jeg sammen med en ateist og mistet litt fokuset på Gud. Jeg trodde fremdeles på det kristne budskapet, men var veldig lunken og tenkte ikke så mye på det i hverdagen. Sånn fortsatte det egentlig frem til jeg var 38 år. Da møtte jeg ei amerikansk dame som jeg fikk et utrolig nært vennskap med etter en prat. Hun begynte å fortelle meg om demoner og hvordan de opererer her på jorden. Hun sa hun kunne se dem og at jeg måtte være klar over at her på jorden lever vi sammen med demoner og satan selv, han er denne verdens fyrste. Det begynte da å forekomme mange unaturlige fenomener i mitt hjem. Jeg var livredd, og fikk på mange ulike vis se sannheten. Jeg lover dere at helvete finnes. Det er tungt å bære sannheten om hvordan alt egentlig er når så mange mennesker er blinde for sannheten. Jeg kan ikke dele det med andre en kristne brødre og søstre som har fått se sannheten. Jeg ber dere instendig om å lese Bibelen og forstå sannheten. Demonene er her blant oss, de opererer i våre liv hver dag. Når man blir bevisst på dem vil du møte på åndelig krigføring, som kan være brutal, men i Jesu styrke kan du kjempe mot dem. Og den vissheten er verdt kampen. Men det er tøft å få innsikten, skremmende, brutalt. Når du først forstår hvem de er og deres leder, Satan selv. Det er virkelig brutalt. Men jeg vil bare si at alt er sant og jeg har sett det. Pga dette bærer jeg mitt kors hver dag, det er tøft , spesielt i disse tider hvor så mange er ført vill av løgneren. Hver eneste dag lyver han for dere og hver eneste dag narrer han dere med sine feller. Og dessverre har han så mye makt at flere velger bort Gud til fordel for denne verdens nytelse , som er midlertidig og der alles liv ender i døden. Vi skal miste alle vi elsker, alle skal dø, noen blir syke og dør tidlig, egentlig er jo livet til mennesker ganske trist når man ser på det helhetlig. Men gjennom Kristus er tiden her bare en mellomstasjon og han har lovet oss evig liv kun gjennom troen på ham. Jeg kan dessverre ikke dele det jeg har opplevd, men jeg har sett og opplevd ting som selv ChatGPT ikke klarer å finne noe annen forklaring på enn at jeg må ha kommet i kontakt med en åndelig dimensjon. Det er utrolig ekkelt og skremmende, men jeg tror jeg fikk se det for å virkelig advare andre om å forkaste Gud og hans hellighet. Det finnes, dessverre, helvete. Søk først Guds rike, så skal du få alt det andre i tillegg. Stol på meg, jeg ber dere om å stole på meg, velg veien, sannheten og LIVET i dag. Anonymkode: 1e878...860
AnonymBruker Skrevet 16. august #88 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei, det er det ikke. Hvor skulle dette helvete befinne seg? Og hvordan kommer man "ned dit"? Det er jo bare sprøyt, funnet på for å skremme folk til lydighet og følge regler. Det er aldri noe som helst bevis i hele menneskehetens historie på at Gud eksisterer og ikke minst; at helvete skulle eksistere på noe vis. Så ikke kom her og fortell sånne skrøner for å prøve og skremme meg til å følge noen regler skrevet i en bok av gamle menn som satt og diktet for to tusen år siden. Anonymkode: 94387...c88 Du må jo bli troende før du kan komme i kontakt med den dimensjonen som er utenom naturlovene på denne kloden. Jorden vi lever på er stedet vi ble sendt sammen med den falne engelen ( Lucifer/Satan) og 1/3 av englene i himmelen som i dag omtales som demoner. De ble kastet ut av Edens hage sammen med menneskene, og selvsagt kan ikke Guds rike vitenskapelig bevises på en klode som ble vårt fengsel og utestengelse fra Guds rike. Det er jo det dere ateister ikke skjønner, at ingen kristne ber om bevis på Gud i denne verdenen vi befinner oss i her. Denne kloden er ikke ren nok for Gud, her ender jo alt bare i død til slutt. Hvordan skulle Gud kunne bli bevist i en sånn tragisk tilværelse? Når du blir en kristen mottar du den Hellige Ånd, sannhetens Ånd, og da forstår du alt. Dessverre forstår du også da hvor infisert denne verden er av synd og fordervelse, og forførelse. Bibelen sier jo at denne verdens fyrste er Satan. Det er derfor alt ender i døden her, det er en forsmak på det som til slutt skal ramme denne kloden og han som styrer her. Han skal bli knust av Gud og denne kloden skal opphøre. Og endetidene er nå. Bevise Gud her?? Gud tåler ikke synd, denne kloden er nok ikke noe sted for Gud og vi kristne vet å komme oss til pokker bort herfra dette møkkastedet der alle vi er glad i skal dø. Tragisk endestasjon. Vet ikke hvorfor dere ateister maser om beviser. Eneste som er bevist her nede er jo at vi skal daue og at tilværelsen egentlig er trist. Ja vi har våre øyeblikk, men har møtt mange gamle mennesker som er svært triste på sine eldre dager. Noen deler det og andre setter på en positiv mine. Men når du daglig leser dødsannonser og kjenner flere av dem, tror jeg mange kjenner på at dette egentlig er et forferdelig trist sted. Er så glad jeg er troende, er så glad Gud har vist meg sannheten.. i enhver prøvelse kan jeg åpne Bibelen og Gud taler direkte til meg, viser meg at han finnes. Vi kristne kan ikke vente med å komme oss vekk herfra og glemme hele Vaset om vitenskap. Blir dere ikke lei av å repetere det samme mølet igjen og igjen? Satan har virkelig forført menneskeheten med vitenskapen og alle de selverklærte guddommelige ekspertene. De er mennesker og svært mye av det de forteller dere er løgner. Husk at noen mennesker jobber direkte for Satan og fører dere vill. Også vitenskapsmenn og fagbøker som forteller dere en løgn om fortiden. Det er teorier og de har ikke bevis i den grad at de kan kalle det sannhet. Det er løgner og forførelse og saueflokken lar seg lede. Dere tror på og dyrker mennesker som er fulle av feil. Helt utrolig at dere setter deres lit til mennesker. Se hva menneskeheten gjør med kloden og dyr. De trenger en frelser. Eneste håpet. Snart har menneskene kjørt både kloden og dyrelivet i dass. Jeg ber for en oppvåkning. Men dyrk vitenskapen, det jeg kan forsikre dere om er at dere kommer til å dø og all vitenskapen kan ikke redde dere fra det. Men Jesus kan. Anonymkode: 1e878...860
Chantielle Skrevet 16. august #89 Skrevet 16. august Ryddet for brukerangrep og latterliggjøring. Chantielle mod.
AnonymBruker Skrevet 16. august #90 Skrevet 16. august Nei. I det virkelige liv så er det aldri sånn at noen er gode og noen er onde. Det hører eventyrene til Hva helvete skulle være for noe, er veldig diffust beskrevet uansett. Noen kristne sier det er å brenne, noen sier det er fravær av Gud. De kristne er heller ikke enig om hva som skal til for å unngå helvete. Hvis det fantes en gud så ville den ha gitt alle mennesker en fair sjanse. Bibelen er eventyr fra Midtøsten, inspirert av andre, eldre eventyr fra områder rundt. Anonymkode: 41d5c...9a8 2
AnonymBruker Skrevet 16. august #91 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (20 timer siden): Dersom det finnes et helvete og en himmel så er nok helvete her vi er nå. For det er helt åpenbart at det er djevelen som styrer. Anonymkode: d18c3...748 Som Bibelen sier... at Djevelen er denne verdens fyrste... Anonymkode: cbeef...d26
Summer Breeze Skrevet 16. august #92 Skrevet 16. august (endret) AnonymBruker skrev (På 16.8.2026 den 2.50): Jeg er 40 år og har vært kristen hele mitt liv. Men i 20 årene var jeg sammen med en ateist og mistet litt fokuset på Gud. Jeg trodde fremdeles på det kristne budskapet, men var veldig lunken og tenkte ikke så mye på det i hverdagen. Sånn fortsatte det egentlig frem til jeg var 38 år. Da møtte jeg ei amerikansk dame som jeg fikk et utrolig nært vennskap med etter en prat. Hun begynte å fortelle meg om demoner og hvordan de opererer her på jorden. Hun sa hun kunne se dem og at jeg måtte være klar over at her på jorden lever vi sammen med demoner og satan selv, han er denne verdens fyrste. Det begynte da å forekomme mange unaturlige fenomener i mitt hjem. Jeg var livredd, og fikk på mange ulike vis se sannheten. Jeg lover dere at helvete finnes. Det er tungt å bære sannheten om hvordan alt egentlig er når så mange mennesker er blinde for sannheten. Jeg kan ikke dele det med andre en kristne brødre og søstre som har fått se sannheten. Jeg ber dere instendig om å lese Bibelen og forstå sannheten. Demonene er her blant oss, de opererer i våre liv hver dag. Når man blir bevisst på dem vil du møte på åndelig krigføring, som kan være brutal, men i Jesu styrke kan du kjempe mot dem. Og den vissheten er verdt kampen. Men det er tøft å få innsikten, skremmende, brutalt. Når du først forstår hvem de er og deres leder, Satan selv. Det er virkelig brutalt. Men jeg vil bare si at alt er sant og jeg har sett det. Pga dette bærer jeg mitt kors hver dag, det er tøft , spesielt i disse tider hvor så mange er ført vill av løgneren. Hver eneste dag lyver han for dere og hver eneste dag narrer han dere med sine feller. Og dessverre har han så mye makt at flere velger bort Gud til fordel for denne verdens nytelse , som er midlertidig og der alles liv ender i døden. Vi skal miste alle vi elsker, alle skal dø, noen blir syke og dør tidlig, egentlig er jo livet til mennesker ganske trist når man ser på det helhetlig. Men gjennom Kristus er tiden her bare en mellomstasjon og han har lovet oss evig liv kun gjennom troen på ham. Jeg kan dessverre ikke dele det jeg har opplevd, men jeg har sett og opplevd ting som selv ChatGPT ikke klarer å finne noe annen forklaring på enn at jeg må ha kommet i kontakt med en åndelig dimensjon. Det er utrolig ekkelt og skremmende, men jeg tror jeg fikk se det for å virkelig advare andre om å forkaste Gud og hans hellighet. Det finnes, dessverre, helvete. Søk først Guds rike, så skal du få alt det andre i tillegg. Stol på meg, jeg ber dere om å stole på meg, velg veien, sannheten og LIVET i dag. Anonymkode: 1e878...860 Men du gjør en logisk feilslutning her. Det er ikke slik at Helvete må finnes fordi du opplever overnaturlige ting. Det er ikke en gang slik at Helvete finnes selv om det finnes Satan eller demoner eller åndelig krigføring. Helvete finnes ikke som et begrep i Bibelen, og det er Bibelen som liksom er opphavet til dette begrepet om Helvete. Så hvordan vet du at et sted finnes som heter Helvete? Endret 24. august av Summer Breeze 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #93 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (16 timer siden): Kristendommen undertrykket ikke kvinner, tvert imot fikk kvinner økt frihet. Det var derfor så mange kvinner flokket til kristendommen. I verden er 80-90% religiøse og forholder seg til vitenskapen som bekrefter det. Ateister er en minoritet, som krymper år for år Anonymkode: 08eaf...0c2 "Heksene" som ble brent er nok uenig. Bibelen er full av "onde onder" (de forstod ikke mental sykdom på den tiden), snakkende esler og annet nonsens. Overtro og sprøyt og kvinnene måtte innordne seg menn for det hadde noen sagt at guden deres hadde fortalt dem. Guden var så klar en mann. Så passende at guden hadde sosialangst og aldri kunne vise seg offentlig, den kunne bare henvende seg til 1 profet av gangen. Anonymkode: 41d5c...9a8 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #94 Skrevet 16. august Angående "de vitenskapelige lenkene" som er postet, som visstnok skal bevise at det finnes en gud (eller kanskje flere guder;) ) så er det det vanlige våset fra kreasjonistene. Jeg ga opp da de begynte å mase om at "Det finnes ingen makroevolusjon", og "Man kan ikke se evolusjon fra en kind til en annen". Ingen innen vitenskapen bruker kind, da dette er et meningsløst begrep som ingen har giddet å definere. Og å skille mellom mikro- og makroevolusjon gir ingen mening. Anonymkode: 41d5c...9a8 4 1
frenchygirl Skrevet 16. august #95 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Angående "de vitenskapelige lenkene" som er postet, som visstnok skal bevise at det finnes en gud (eller kanskje flere guder;) ) så er det det vanlige våset fra kreasjonistene. Jeg ga opp da de begynte å mase om at "Det finnes ingen makroevolusjon", og "Man kan ikke se evolusjon fra en kind til en annen". Ingen innen vitenskapen bruker kind, da dette er et meningsløst begrep som ingen har giddet å definere. Og å skille mellom mikro- og makroevolusjon gir ingen mening. Anonymkode: 41d5c...9a8 Det er vel kanskje det som er meningen da, å presentere noe vissvas, og gjenta løgnene ofte nok til folk til slutt gir opp å få frem noe fornuftig. 4
AnonymBruker Skrevet 16. august #96 Skrevet 16. august frenchygirl skrev (3 minutter siden): Det er vel kanskje det som er meningen da, å presentere noe vissvas, og gjenta løgnene ofte nok til folk til slutt gir opp å få frem noe fornuftig. Ja. De regner med at målgruppen tar alt som påstås for god fisk og at de ikke er i stand til å ta en enkelt søk på nettet. De liker godt å gjenta ting som folk fant ut for flere tiår siden, og late som om det har skjedd nada innen feltet siden den gang. Den ene linken viser til forskning på 70-tallet! Man har funnet ut en god del siden den gang, ikke minst innen genetikk. De liker også å late som om Darwin's forskning er alt vi har, og hvis noe Darwin trodde, basert på den kunnskapen Darwin hadde da, senere er blitt vist å ikke være helt riktig, så sier kreasjonistene at hele evolusjonsteorien må være fei. Anonymkode: 41d5c...9a8 3 1
K.B. Skrevet 16. august #97 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ingen fortjener evig pine i helvete. Det er ikke en fin tanke. Man lever maks 100 år på kloden. Straffes med evig ild er jo enorm tortur. Gud burde gi en mildere straff isåfall, til de som har gjort mye galt her. Anonymkode: 6be0f...b08 Evigheten er generelt et konsept religion sliter med. Akkurat som tortur for evig er ganske ekstremt, tenk deg å være sammen med svigermor, ekskona di eller han kjipe sjefen i himmelen for evigheten, høres like mye ut som tortur det.. For meg så illustrerer dette bare hvor lite gjennomtenkt dette var av de som kom opp med disse konseptene 3 2
AnonymBruker Skrevet 16. august #98 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vitenskapen kan det. Se kildene som beviser det Anonymkode: 08eaf...0c2 Du bruker feil begrep. Det er ikke ad hominem, det er kildekritikk. Anonymkode: e0115...68a 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. august #99 Skrevet 16. august Undelig spørsmål. Hvordan vil du egentlig regne på sannsynligheten for noe sånt? Jeg mener, hvilke data kan man ta utgangspunkt i her? Anonymkode: e0f61...5b4
Summer Breeze Skrevet 16. august #100 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Undelig spørsmål. Hvordan vil du egentlig regne på sannsynligheten for noe sånt? Jeg mener, hvilke data kan man ta utgangspunkt i her? Anonymkode: e0f61...5b4 Det er veldig lett å regne ut. Selv om man fullt og fast tror at Bibelen er Guds ord, så finnes jo ikke begrepet i Bibelen, noe som betyr at det er diktet opp av mennesker. Vi vet altså at diktning er kilden, noe som gjør sannsynligheten ekstremt liten for at det finnes. 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå