Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det å be folk ta med sengetøy synes jeg er veldig rart. Det er jo ikke sikkert at de har riktig størrelse på sengetøyet, og det er også veldig vanlig at slikt allerede finnes på hytta man låner.

Anonymkode: d59e2...03f

Det er en regel på vår hytte. Deg skal også tas med eget "tisselaken" i tilegg til laken. Alle gjester tar med eget sengetøy håndklær etc. Og neste gjest må altid ra med seg det som står på felles tomt lista og fører opp hva som er tomt. 

Feks er det lite eller tomt for dopapir, så skrives det på fb gruppa. Fordi da vet nestemann det. Er det tomt for gass, må neste ta med det opp igjen.  Osv. Det bare du bruker tar du med selv.

Anonymkode: c3103...5cd

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en regel på vår hytte. Deg skal også tas med eget "tisselaken" i tilegg til laken. Alle gjester tar med eget sengetøy håndklær etc. Og neste gjest må altid ra med seg det som står på felles tomt lista og fører opp hva som er tomt. 

Feks er det lite eller tomt for dopapir, så skrives det på fb gruppa. Fordi da vet nestemann det. Er det tomt for gass, må neste ta med det opp igjen.  Osv. Det bare du bruker tar du med selv.

Det der er vel mer sånn når mange bruke samme hytte. Det er jo vanlig å hele tiden passe på at det er fylt opp med ting, men.... tisselaken?? Hvorfor i all verden??

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (2 minutter siden):

Det der er vel mer sånn når mange bruke samme hytte. Det er jo vanlig å hele tiden passe på at det er fylt opp med ting, men.... tisselaken?? Hvorfor i all verden??

Fordi noen har sex på hytta, og ingen vil ligge i andres gammel moro eller svette for den slags skyld. Så vi har sånne litt tykkere laken med strikk i hjørnene. Er det noen utenom familie som skal låne hytta, kan de låne av oss, de bare vasker vi. Vanskelig å vaske hele sengen.  Tynt laken er ikke nok. Vi kan godta kun laken, om det er snakk om sovepose

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Både familien min og jeg alene har blitt og blir invitert på utallige hytteturer. Noen steder må vi ha med sengetøy, andre ikke. Jeg føler meg da ikke mindre velkommen av den grunn 😂 Felles for alle hyttene vi er på er at vi mer enn gjerne tar med ekstra vin, ekstra snacks/godteri, brus på fellesen, ekstra sjømat/grillmat o.l slik at vi viser at vi setter pris på gjestfriheten. Vi tar ALLTID med noe til vertskapet som takk for invitasjonen. Vi rer alltid opp sengene etter oss, støvsuger/rydder osv. Jeg er en morgenfugl, så jeg lager ofte klar frokost, dekker på, lager omelett, steller i stand godt pålegg, baker rundstykker etc. Selvsagt med varer vi selv har tatt med til fellesen. Det er kanskje også grunnen til at vi blir invitert gjentatte ganger? 

Anonymkode: cbb9b...0ad

Sånn jeg er og familien min og. 

Synes det er lettere å både takke ja til å delta på hytteturer om jeg selv bidrar. 

Synes det ofte er fint å kunne «gi litt tilbake», hvis hytteeierne er åpne for det. 

Å ordne til måltider eller ta oppvasken etterpå. 

Å kunne hjelpe til med lettere dugnadsarbeid.

Å hjelpe til med støvsuging og «utvask». 

Jeg synes det er utrolig merkelig når voksne mennesker går 100% inn i et gjestemodus. 
Hvor de bare sitter og blir servert, og knapt nok gidder å følge med på sine egne barn. 🫢

Har skjønt at det er mange som er slik…

Anonymkode: d2516...854

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri bedt meg selv på hytta til noen andre i flere dager og hvertfall ikke forventet å være bare gjest hele tiden. Kommer på en gang jeg har bedt meg selv (og familien) på en hytte, da på ettermiddagsbesøk og selvfølgelig tok jeg med noe "til kaffen" til alle som var på hytta da. 

Hvis jeg noen gang hadde funnet på å invitere meg selv, men også hvis jeg blir invitert, ville jeg satt jeg tar med sengetøy og spurt hvordan vi gjør det med msg. Jeg hadde ikke forventet å få alt servert. Selv ikke bør vi besøker mamma på hytta forventer jeg at hun ordnet alt. 

Anonymkode: 934c6...af8

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi noen har sex på hytta, og ingen vil ligge i andres gammel moro eller svette for den slags skyld. Så vi har sånne litt tykkere laken med strikk i hjørnene. Er det noen utenom familie som skal låne hytta, kan de låne av oss, de bare vasker vi. Vanskelig å vaske hele sengen.  Tynt laken er ikke nok. Vi kan godta kun laken, om det er snakk om sovepose

Å fy søren:laugh:

Det er veldig klamt å ligge på et tisselaken. Ubehagelig! Akkurat det syns jeg var litt spesielt å kreve. 

Tisselaken er noe jeg har med om jeg har mensen, for å unngå eventuelle flekker, men da sover jeg heller ikke særlig godt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke lest igjennom hele tråden.

Men kan si til TS at jeg føler med henne. Det som er problemet med slike folk, er å selv klare og komme ned på samme lavmål. Og det må man nesten gjøre om man skal snakke samme språk, et språk som disse gjestene forstår.

For her virker det ut som gjestene fullstendig mangler sosiale antenner, og når man vet at om man selv hadde vært gjester så hadde vi ikke klart og oppføre oss sånn.

Så derfor fortjener de ikke så mye respekt, fordi de viser absolutt ingen respekt. Har vært i samme situasjon selv, og da har jeg tenkt igjennom situasjonen og tenkt, visst de kan oppføre seg slik, hvorfor kan ikke jeg. Så har jeg stålsatt meg og svart med samme mynt, og så tar jeg det videre derifra alt etter hvordan de responderer, og i det værste fall ville jeg hivd dem ut om responsen gjorde det ennå kleinere.

Slik oppførsel kan gjøre at de ødelegger store deler av ferien din, det skal være kos å ha gjester på besøk, og ikke et mareritt. De har ingen rett til å ødelgge din ferie og utnytte deres gjestfrihet.

Anonymkode: a83c5...9d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

OK, så du tar med eget tisselaken overalt når du ikke overnatter hjemme?

Anonymkode: 5fed4...b4b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke orket å lese alt her - og det ble mye sengetøy-, men vi har i hvert fall sagt at de gjerne kunne bli noen ekstra dager hvis de kunne bidra mer med mat og generelt litt initiativ. De takket nei og det var egentlig greit. De gjentok at de hadde trodd de skulle være ‘gjester’ og vi bare avsluttet der. 

ts. 

Anonymkode: 26389...383

De høres veldig spesielle ut, for å si det forsiktig. Tror du har rett i at det var like greit at de dro videre 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Sikkert årlige diskusjoner om dette, men jeg angrer på at vi sa ja til besøk av noen bekjente nå i sommer. De hintet veldig om at de ønsket å se hytta vår og så til slutt så vi ja til besøk. I utgangspunktet hyggelig med gjester, men de er veldig opptatt av at de er nettopp ‘gjester’. 

Vi grillet første dagen de kom og dagen etter lurte jeg på om de kunne ta ansvaret for middag. De ble veldig overrasket og trodde de var ‘gjester’. De hadde ikke med sengetøy, selv om jeg ba dem om det (dessverre sa jeg at vi har dersom de glemte det). De vil gjerne ha en aktivitet hver dag, men med det nydelige været som er nå synes i hvert fall vi at det er nydelig å være på hytta ved vannet.

Den ene av de lurte på om de kunne få en spesiell type rett til lunch neste dag. De hjelper ikke til på kjøkkenet og handler ikke. 
Jeg sa før de kom at vi alle er på ferie og at vi pleier å gjøre det sånn at alle bidrar. De svarte ikke helt på den… 

Nå spør de om å få bli to netter til og manne synes det er vanskelig å si nei. Jeg vil si nei, men er også redd for at relasjonen (viktigst for barna) blir ødelagt… 

Beklager, men vi har lagt planer og får kanskje besøk av nine andre allerede dagen etter at dere drar. 

Anonymkode: 3c1ba...9f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke orket å lese alt her - og det ble mye sengetøy-, men vi har i hvert fall sagt at de gjerne kunne bli noen ekstra dager hvis de kunne bidra mer med mat og generelt litt initiativ. De takket nei og det var egentlig greit. De gjentok at de hadde trodd de skulle være ‘gjester’ og vi bare avsluttet der. 

ts. 

Er det mulig? 😱 For noen folk! De burde skamme seg rett og slett. 

Frekkere enn flatlusa de der.

Det skal jeg også begynne med. Invitere meg på hyttene til folk og så sitte med beina høyt og forvente oppvartning🤩😂

Anonymkode: 86c32...fae

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Din krets er nok myyyyye fiiiiiinere enn min. 

Anonymkode: 0750c...c5c

😂🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 8236a...8f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg speiler den jeg svarer. 

Anonymkode: 0750c...c5c

Virkelig ikke 

Anonymkode: 8236a...8f4

Skrevet

Dette er ikke normale gjester. De mennesker uten normal folkeskikk som fullstendig mangler bakkekontakt.

Her må du plassere skapet med en gang.

Du må si, "dette er vår hytte og dere er på besøk. Det betyr ikke at dere er på luksushotell der vi jobber for dere. Alle som kommer hit bidrar. Dette er minferie, på min hytte. Jeg er ikke tjener for andre i eget hjem og jeg skal hvile i ferien min. 
Om det ikke passer dere så får dere dra hjem. Om dere ikke vil lage mat eller hjelpe til på noen måte så fungerer set faktisk ikke at dere er her."

dette er ikke venner, det er parasitter

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette norske "ta med sengetøy" er så absurd. Vi ber aldri gjester ta med sengetøy enten det er på fjellet eller ved sjøen. Det synes jeg bare folk må slutte med , kan du ikke vaske sengetøy burde du ikke ha gjester. For det andre når du har gjester er du nettopp vert. Da står man for maten og lager maten og man ber ikke folk spleise, det gjelder forøvrig hjemme også. Man ber jo ikke folk vippse om man ber på middag. Hyggelig om folk vil hjelpe til, men ingen må noen ting. Aktiviteten kan vel for så vidt bare være ved vannet, så det må jo gjestene bare finne seg i. Lengen på besøket har du iofs også rett i at 2 netter er nok, samme om det er kongen som kommer på besøk.

Bottom line; vil du ikke være vert, ikke inviter til, eller si ja til, besøk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Opplever et skille på det å være "gjest", mellom generasjoner egentlig. Mine foreldregenerasjon er nok der. Min generasjon er mer der at vi deler på ting. 

Si at dere kan ikke utvide besøket, da dere har andre planer og avtaler. Spør de om hva, så hold det kort og si at det er med barna og kjente. 

Hold neste middag veldig enkel. Grill pølser, ostesmørbrød. Får dere spørsmål, så si at de er velkommen til å handle inn og lage annen middag. 

En annen anledning når de "hinter" om å få komme, så si noe sånt som at Ja, dere vil gjerne ha et dagsbesøk. Eller Dessverre passer det ikke med besøk over flere dager denne sommeren. Vær tydelig, men dere trenger ikke å forklare ihjel. Konkret og kort.

Om dere avtaler besøk 3 netter f.eks, så si ifra at "Ja, dere er velkommen fra den 17.-21.juli. Ta med sengetøy, håndduker til eget bruk, og 2 pakker kjøttdeig, mais, rømme, brød og pålegg dere ønsker". 

Anonymkode: 46156...0bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min foreldregenerasjon hadde tatt med en gave, en blomst, en flaske vin eller noe bakst. Så hadde de forventet å få alt av måltider og kos servert. De hadde tenkt noe annet hadde vært uhøffelig. Jeg tror at mange senere også er der. 

Anonymkode: 46156...0bf

Skrevet

Husker ikke helt korrekt navn på funksjonen,men lage en gruppe på Vipps. Så sier du bare at hvis de har utlegg, så legger de det inn, så gjør dere opp når ferien er over. Du legger inn dine utlegg og når gruppen skal gjøres opp, så får de Vipps krav 😄 Vi bruker den alltid når vi er venniner på tur eller på tur med familier. Da er det null stress, med hvem som handler hva av mat, drikke, inngangsbilletter osv. 

AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (På 14.7.2026 den 19.41):

Å fy søren:laugh:

Det er veldig klamt å ligge på et tisselaken. Ubehagelig! Akkurat det syns jeg var litt spesielt å kreve. 

Tisselaken er noe jeg har med om jeg har mensen, for å unngå eventuelle flekker, men da sover jeg heller ikke særlig godt.

Mensen er også god grunn til å ta med.

Disse vi har er ikke klamme. De er som en supertynn overmadrass. Ikke tar de stor plass heller. Enkle å vaske. Er så lite om å gjøre å holde sengene rene år etter år

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2026 den 19.51):

OK, så du tar med eget tisselaken overalt når du ikke overnatter hjemme?

Anonymkode: 5fed4...b4b

Ofte en sovepose. Min sovepose. Nei jeg bruker ikke nødvendigvis det på privat besøk. Er da ikke helt hysterisk. Men på hytta der mange bruker hytta, er dette noe vi er enige om å ønsker. Og faktisk mye triveligere å legge seg for alle.

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...