Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2026 den 8.38):

Sikkert årlige diskusjoner om dette, men jeg angrer på at vi sa ja til besøk av noen bekjente nå i sommer. De hintet veldig om at de ønsket å se hytta vår og så til slutt så vi ja til besøk. I utgangspunktet hyggelig med gjester, men de er veldig opptatt av at de er nettopp ‘gjester’. 

Vi grillet første dagen de kom og dagen etter lurte jeg på om de kunne ta ansvaret for middag. De ble veldig overrasket og trodde de var ‘gjester’. De hadde ikke med sengetøy, selv om jeg ba dem om det (dessverre sa jeg at vi har dersom de glemte det). De vil gjerne ha en aktivitet hver dag, men med det nydelige været som er nå synes i hvert fall vi at det er nydelig å være på hytta ved vannet.

Den ene av de lurte på om de kunne få en spesiell type rett til lunch neste dag. De hjelper ikke til på kjøkkenet og handler ikke. 
Jeg sa før de kom at vi alle er på ferie og at vi pleier å gjøre det sånn at alle bidrar. De svarte ikke helt på den… 

Nå spør de om å få bli to netter til og manne synes det er vanskelig å si nei. Jeg vil si nei, men er også redd for at relasjonen (viktigst for barna) blir ødelagt… 

Anonymkode: 26389...383

Sånne gjester hadde jeg ikke latt få lov til å bare være gjester.  Si fra med en gang de kommer at her deler vi på alt. Matlaging,handling,oppvask,rydding osv. Dette er snyltere. Sett dem i sving eller vis dem døra, uansett relasjonen 

Anonymkode: a18ee...a0e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2026 den 14.19):

Igjen setter du opp et ekstremt eksempel som ikke har noe med det jeg faktisk skriver å gjøre. Jeg har aldri sagt at noen skal fylle bilen med 20 sengesett eller kjøre hjem for å hente sengetøy.

Poenget mitt er veldig enkelt: Når vi inviterer gjester til hytta vår, sørger vi for det grunnleggende fordi det er slik vi ønsker å være verter. Hvis andre velger å gjøre det annerledes, er det deres valg. Men jeg synes fortsatt det er mer gjestfritt å ha sengetøy og håndklær tilgjengelig enn å be gjestene ordne det selv.

Anonymkode: d59e2...03f

Denne tråden handler ikke om deg, så da er det jo lite relevant. 

Anonymkode: 2d069...a66

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Annomym1986 skrev (45 minutter siden):

Dette norske "ta med sengetøy" er så absurd. Vi ber aldri gjester ta med sengetøy enten det er på fjellet eller ved sjøen. Det synes jeg bare folk må slutte med , kan du ikke vaske sengetøy burde du ikke ha gjester. For det andre når du har gjester er du nettopp vert. Da står man for maten og lager maten og man ber ikke folk spleise, det gjelder forøvrig hjemme også. Man ber jo ikke folk vippse om man ber på middag. Hyggelig om folk vil hjelpe til, men ingen må noen ting. Aktiviteten kan vel for så vidt bare være ved vannet, så det må jo gjestene bare finne seg i. Lengen på besøket har du iofs også rett i at 2 netter er nok, samme om det er kongen som kommer på besøk.

Bottom line; vil du ikke være vert, ikke inviter til, eller si ja til, besøk.

Man gjør det om man har begrenset plass i bilen, ikke har vaskemaskin.

Vi skal på besøk til noen venner på hytta til uka. Han har ikke vaskemaskin, får masse besøk så vi tar med sengetøy. Hadde ikke besøkene tatt med måtte han hatt 15-20 ekstra sengesett uten vaskemaskin

Anonymkode: a4b97...047

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Diskusjonen om sengetøy er tull. Konkluderer lett med at vedkommende som gnåler om at man ikke er en god vert dersom man ikke stiller med sengetøy, ikke har mange venner og bekjente som ønsker seg besøke h*n på hytta. 

De av oss (som har mange venner, og) som har hytte ved sjøen som vi kanskje er ved i 6 uker om sommeren, og ingen vaskemaskin på hytta, har ikke nubbsjans til å få med sengetøyet til alt besøket hjem i bilen. 😂

Vi er 4 i familien selv, og har med 3 sett hver slik at vi kan bytte annenhver uke. Det blir 12 sett sengetøy. Hittil har vi hatt besøk av mine foreldre, hans foreldre, min bror og hans søster med familie. Det er 9 sett til. I tillegg har vi hatt besøk av to venne-familier på 4 stykker, og får besøk av to familier til. Det er 16 sett til med sengetøy, altså 37 sett med sengetøy totalt. Måtte vel ha leid lastebil for å få med oss alt det hjem for å vaske. 😂

Sliter nok med å få plass til våre egne sett, for å si det sånn…

Anonymkode: 2d069...a66

• Liker 5
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Åhhh kan dere slutte å ødelegge denne interessante tråden med diskusjoner om sengetøy nå?! Jeg vil heller høre fra HI hvordan det går med besøket hennes.

Anonymkode: 4e13d...a37

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Åhhh kan dere slutte å ødelegge denne interessante tråden med diskusjoner om sengetøy nå?! Jeg vil heller høre fra HI hvordan det går med besøket hennes.

Anonymkode: 4e13d...a37

Åhhh, men det har ts avslørt tidligere i tråden, men åhhh da må du gidde å lese. 

Anonymkode: 5fe11...b5c

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Annomym1986 skrev (10 timer siden):

Dette norske "ta med sengetøy" er så absurd. Vi ber aldri gjester ta med sengetøy enten det er på fjellet eller ved sjøen. Det synes jeg bare folk må slutte med , kan du ikke vaske sengetøy burde du ikke ha gjester. For det andre når du har gjester er du nettopp vert. Da står man for maten og lager maten og man ber ikke folk spleise, det gjelder forøvrig hjemme også. Man ber jo ikke folk vippse om man ber på middag. Hyggelig om folk vil hjelpe til, men ingen må noen ting. Aktiviteten kan vel for så vidt bare være ved vannet, så det må jo gjestene bare finne seg i. Lengen på besøket har du iofs også rett i at 2 netter er nok, samme om det er kongen som kommer på besøk.

Jeg ser på det som normal høflighet å tilby meg hjelpe til på kjøkkenet eller med å dekke på eller rydde av dersom jeg er på besøk hos noen over flere dager. Og spesielt om jeg nærmest hadde invitert meg selv.

Det er også veldig udannet å «bestille» retter når man er på besøk hos noen, som om man er på restaurant.

Anonymkode: 5fed4...b4b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Annomym1986 skrev (11 timer siden):

Du er da ikke vert når du på forhånd hat sagt fra at de besøkende må være med å bidra og dele. Dessuten de er da ikke på hotell, og de som de besøker er på sin ferie. Så ganske frekt å ta det som en swlvfølge at du gratis og uten innsats bare kan brase inn i noens ferie, å gjørw ingenting og ikke bidra med noe. 

Leier du med venner, så bytter man også på å lage middag, deler på mat tar med eget sengetøy om det ikke er i leien. 

Når jeg er hjemme har jeg gjester. Er jeg på hytta gar jeg ferie, og firventer at alle som er der gjør litt. Min ferie skal da ikke bestå i giga klesvask, kokk, og ryddehjelp for alle andre. Får da være grenser til forventning om oppvartning. Å ta med sengetøy å lage middag burde ikke være et stort bidrag inn i et felleskap. Folk er blitt så kravstore , frekke og hjelpesløse. 

Hbor stort problem er det å ta med sengetøy egentlig? Får du beskjed om det sier du bare ok, og lager ikke noe problem ut av det

Anonymkode: c3103...5cd

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2026 den 19.37):

Fordi noen har sex på hytta, og ingen vil ligge i andres gammel moro eller svette for den slags skyld. Så vi har sånne litt tykkere laken med strikk i hjørnene. Er det noen utenom familie som skal låne hytta, kan de låne av oss, de bare vasker vi. Vanskelig å vaske hele sengen.  Tynt laken er ikke nok. Vi kan godta kun laken, om det er snakk om sovepose

Anonymkode: c3103...5cd

Dere er utvilsomt de merkeligste vertene i hele tråden. Hva gjør du på hotell?

Anonymkode: d27a1...d8e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2026 den 18.41):

Har ikke orket å lese alt her - og det ble mye sengetøy-, men vi har i hvert fall sagt at de gjerne kunne bli noen ekstra dager hvis de kunne bidra mer med mat og generelt litt initiativ. De takket nei og det var egentlig greit. De gjentok at de hadde trodd de skulle være ‘gjester’ og vi bare avsluttet der. 

ts. 

Anonymkode: 26389...383

Det var nok like greit, ja. 

Det virker jo som om de ikke hørte på dere når dere sa ifra på forhånd om at dere forventet at de hadde med seg sengetøy, og at dere skulle dele på mat og "arbeid". 
Det å både invitere seg selv, OG forvente å være "gjester" som om man er ansvarsløst barn hjemme hos mor, det er veldig frekt. 
De er nok skuffet over dere som vertskap, og ser nok ikke selv at de faktisk kommer og gir dere ekstra arbeid i det som skal være ferien deres. 

Anonymkode: 83d38...ba5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Min foreldregenerasjon hadde tatt med en gave, en blomst, en flaske vin eller noe bakst. Så hadde de forventet å få alt av måltider og kos servert. De hadde tenkt noe annet hadde vært uhøffelig. Jeg tror at mange senere også er der. 

Anonymkode: 46156...0bf

Hvor gammel er din foreldregenerasjon?  Verken min mor eller svigermor (80++)hadde satt seg ned og blitt oppvartet  av den yngre generasjon, så lenge de var fysisk i stand til å hjelpe til.  Derimot tror jeg mine voksne barn 30 +/- kunne funnet på det, om man ikke bad dem om hjelp. MEn det hadde vært hjemme hos meg. Jeg tror ikke de heller hadde forlangt å være "kun gjester" hos venner. 

Anonymkode: 3e2bd...d89

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2026 den 20.06):

Er det mulig? 😱 For noen folk! De burde skamme seg rett og slett. 

Frekkere enn flatlusa de der.

Det skal jeg også begynne med. Invitere meg på hyttene til folk og så sitte med beina høyt og forvente oppvartning🤩😂

Anonymkode: 86c32...fae

hehe ja! skal ta meg en tur i hyttefeltet : O er en veldig flott hytte der, må ringe på og invitere meg inn. jippi. ferien er i boks. 

Anonymkode: 873c3...a34

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

hehe ja! skal ta meg en tur i hyttefeltet : O er en veldig flott hytte der, må ringe på og invitere meg inn. jippi. ferien er i boks. 

not

Skrevet

Hadde sagt at det passer dårlig med besøk lenger.
Hadde vært helt ærlig og sagt at du også har ferie og at du forventer at gjester er med og bidrar. Er de ikke det må de ta konsekvensen av det. Da varer besøket bare en natt elker to.

Noen har frekkhetens nådegave altså.

Anonymkode: 183cb...05a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2026 den 12.38):

Ja, jeg vet at det er vanlig på mange utleiehytter at man tar med eget sengetøy, men det er ikke helt det samme som å bli invitert av noen til å komme på hytta deres.

Når man leier en hytte, er det ofte en del av avtalen og noe man forventer. Men når man inviterer gjester, synes jeg det er naturlig at verten tenker litt på hva som skal til for at gjestene skal ha det komfortabelt.

Jeg sier ikke at gjester ikke skal bidra eller at alt skal være som hjemme. Selvfølgelig skal man hjelpe til og ta ansvar når man låner en hytte. Men jeg synes fortsatt det er en forskjell på å bidra med mat, rydding og praktiske ting, og det å måtte ordne grunnleggende utstyr for å kunne sove der.

Anonymkode: d59e2...03f

Jeg tror du kommer fra en annen kultur, der det ville vært rart å ta med sengetøy. I Norge er det helt vanlig. 

Anonymkode: f5f50...e68

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror du kommer fra en annen kultur, der det ville vært rart å ta med sengetøy. I Norge er det helt vanlig. 

Enig, tenkte jeg også. Eventuelt eier ikke vedkommende hytte selv, men er bruker av en hytte noen i familien eier.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2026 den 8.38):

ønsket å se hytta vår

Jeg reagerer allerede her. Det er så rart med sånne som skal komme å se. Selv om vi ikke omgås til vanlig er det helt innafor å seeee. Hadde noen slike som sa de hadde vært utenfor feriestedet vårt, men vi var ikke der. Hææææ, å,ja! Hva sier man til slikt. Resten har du fått svar på, og ja, synes jeg hører dem…vi er så heldige som kan feriere gratis hos venner..

Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

Som bruker av Kvinneguiden gjelder følgende bruksvilkår

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende meg en privat melding med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

veronica<3, mod.

• Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...