Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (24 minutter siden):

Værsegod: https://jysk.no/soverom/lakener/stretchlaken

De eneste gangene jeg forventer at sengetøy er inkludert er når jeg har betalt for det. I alle andre tilfeller spør jeg når vi skal på hytte hos andre. Jeg antok det var normal folkeskikk men der tok jeg feil.

Jeg synes fortsatt det er merkelig å be gjester ta med eget sengetøy når man inviterer dem til å bo på hytta. For meg handler det om å være en god vert, ikke om hva som er teknisk mulig å kjøpe på Jysk.

Ja, man kan selvfølgelig kjøpe nytt sengetøy eller et stretchlaken, men poenget er at det er ganske frekt å legge over på gjestene at de skal kjøpe inn sengetøy for å kunne bo der. Når man inviterer folk, synes jeg det er vertens ansvar å sørge for det mest grunnleggende, eller i det minste ha en løsning klar selv.

Anonymkode: d59e2...03f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det har ingen ting og si om det er mange str eller ikke på sengetøy det går faktisk ann og bry seg litt om gjestene, jeg hadde aldri klart og sove med sengetøy som er for stort og hva skal man gjør hvis det er for lite? Det driter vel du fulstendig i 🙄

Dette er en hytte. Det kan godt være at det er en god gammeldags hytte uten vaskemaskin. Og at det som ligger på hytta i tilfelle noen glemmer, er noe TS må ta med hjem og vaske etter gjestene, for så å ta med tilbake neste gang. 

Om en trenger å vite str. på sengetøy (laken) så spør man om det. 
De ALLER fleste hytter jeg har vært på, har standarddyner og standard puter. (Ikke ekstra lang dyne.) Spesielt de som brukes av flere, eller der gjestene må ta med sengetøy selv. 
Det får man kjøpt billig hos både Jysk, Kid og Princess, i tillegg til i større butikker som Obs. 
Laken er mer ukurant. 
Men min erfaring er at et enkeltlaken er standardstørrelse, mens om det kreves dobbeltlaken så går det bra med et 180 x 200 laken også når senga er 140x200. 

Å først invitere seg selv (tvinge seg på) til andres hytte, for deretter å forvente full oppvartning som om man var inviterte gjester på hotell, er på ingen måte vanlig. 
Den norske hyttekulturen er jo at alle deler og alle bidrar. 
Dere bidrar med hytte, og vask av hytta. Da bør de bidra med matlaging og handling av mat. 

Jeg ville vært mye tydeligere på at de må bidra, og hvis de forventer oppvartning som om de bodde på hotell eller BnB, så må de faktisk betale for seg. 
Sett opp et enkelt regnestykke til dem. 
Pris for rom på hytta: 250kr pr natt
Rengjøring etter dem: 200kr
Sengetøy: 100kr pr sett
Håndklær: 100kr pr pers
Strømforbruk: 200 kr
Mat for perioden: 2000kr

Gi dette til dem, og spør om de vil du skal sende vipps-krav eller hvordan de tenker å betale for seg. 

For det er kun barn som kan oppføre seg sånn når de besøker egne foreldre/besteforeldre, uten at det er helt uakseptabelt. 
Og selv barn hjelper gjerne til når de besøker foreldre/besteforeldre på hytta. 

Anonymkode: 83d38...ba5

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er en hytte. Det kan godt være at det er en god gammeldags hytte uten vaskemaskin. Og at det som ligger på hytta i tilfelle noen glemmer, er noe TS må ta med hjem og vaske etter gjestene, for så å ta med tilbake neste gang. 

Om en trenger å vite str. på sengetøy (laken) så spør man om det. 
De ALLER fleste hytter jeg har vært på, har standarddyner og standard puter. (Ikke ekstra lang dyne.) Spesielt de som brukes av flere, eller der gjestene må ta med sengetøy selv. 
Det får man kjøpt billig hos både Jysk, Kid og Princess, i tillegg til i større butikker som Obs. 
Laken er mer ukurant. 
Men min erfaring er at et enkeltlaken er standardstørrelse, mens om det kreves dobbeltlaken så går det bra med et 180 x 200 laken også når senga er 140x200. 

Å først invitere seg selv (tvinge seg på) til andres hytte, for deretter å forvente full oppvartning som om man var inviterte gjester på hotell, er på ingen måte vanlig. 
Den norske hyttekulturen er jo at alle deler og alle bidrar. 
Dere bidrar med hytte, og vask av hytta. Da bør de bidra med matlaging og handling av mat. 

Jeg ville vært mye tydeligere på at de må bidra, og hvis de forventer oppvartning som om de bodde på hotell eller BnB, så må de faktisk betale for seg. 
Sett opp et enkelt regnestykke til dem. 
Pris for rom på hytta: 250kr pr natt
Rengjøring etter dem: 200kr
Sengetøy: 100kr pr sett
Håndklær: 100kr pr pers
Strømforbruk: 200 kr
Mat for perioden: 2000kr

Gi dette til dem, og spør om de vil du skal sende vipps-krav eller hvordan de tenker å betale for seg. 

For det er kun barn som kan oppføre seg sånn når de besøker egne foreldre/besteforeldre, uten at det er helt uakseptabelt. 
Og selv barn hjelper gjerne til når de besøker foreldre/besteforeldre på hytta. 

Jeg synes du drar dette veldig langt. Det handler ikke om å forvente hotellstandard eller full oppvartning. Det handler om vanlig folkeskikk når man inviterer noen til å komme på besøk.

Selvfølgelig skal gjester bidra med matlaging, rydding og andre ting på en hytte. Det er helt naturlig i hyttekulturen. Men det er noe helt annet enn å forvente at gjestene skal kjøpe inn sengetøy for å kunne sove der.

Det er også forskjell på å ta med egne ting fordi man ønsker det, og å bli bedt om å kjøpe inn ting som egentlig er en del av det grunnleggende man forventer at finnes når man låner en hytte.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg synes fortsatt det er merkelig å be gjester ta med eget sengetøy når man inviterer dem til å bo på hytta. For meg handler det om å være en god vert, ikke om hva som er teknisk mulig å kjøpe på Jysk.

Ja, man kan selvfølgelig kjøpe nytt sengetøy eller et stretchlaken, men poenget er at det er ganske frekt å legge over på gjestene at de skal kjøpe inn sengetøy for å kunne bo der. Når man inviterer folk, synes jeg det er vertens ansvar å sørge for det mest grunnleggende, eller i det minste ha en løsning klar selv.

Og det er helt greit at du tenker sånn. Flott vertsskap, uten tvil.

Men veldig mange er selv på ferie når de er på hytta, og gjestene får bo der gratis. Da er det ikke mye forlangt å be gjestene bidra, inkludert det å ta med sengetøy de selv skal bruke og ta med seg hjem og vaske selv etterpå. Det blir en del av dugnaden som vi er så stolte av her i Norge.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes du har vært tydelig jeg her. Er gjestene som krever for mye og ikke helt henger med i det å bidra. 
Jeg ville sagt nei til to netter til. Fordi det også er en grense. Dere hadde avtalt hvor lenge. Ville bare vært ærlig og sagt at dette var planlagt for disse dagene og at dere nå har planlagt å ha dagene for dere selv. De kan vel ikke si så mye på det? De må tåle svaret når de spør. 

Ser at noen nevner kultur her i tråden. Det kan være ulik kultur for hva man tenker er forventet som vert og gjest. Men i den vanlige norske kulturen og med normal norsk folkeskikk er det vel kultur for at alle bidrar? Mange har gjerne forventninger til hva som legges til vert og gjest. Men de aller fleste gjester spør vertene på forhånd eller underveis om de skal bidra med noe? Selv om de innerst inne forventer og håper at verten skal se at de står for alt? 
Har gjestene en annen kultur kan jeg forsåvidt forstå at det kan være ulike forventninger. Men igjen, dere har jo sagt i fra at alle skal bidra siden det er ferie for alle. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes du drar dette veldig langt. Det handler ikke om å forvente hotellstandard eller full oppvartning. Det handler om vanlig folkeskikk når man inviterer noen til å komme på besøk.

Selvfølgelig skal gjester bidra med matlaging, rydding og andre ting på en hytte. Det er helt naturlig i hyttekulturen. Men det er noe helt annet enn å forvente at gjestene skal kjøpe inn sengetøy for å kunne sove der.

Det er også forskjell på å ta med egne ting fordi man ønsker det, og å bli bedt om å kjøpe inn ting som egentlig er en del av det grunnleggende man forventer at finnes når man låner en hytte.

Men det er jo det TS forteller at disse gjestene gjør. 
De bidrar ikke, de kjøper ikke med noe, og blir de bedt om noe, så sier de et "vi er jo GJESTER". 
I tillegg ble de egentlig ikke invitert frivillig, de "inviterte seg selv". 

Og de ble bedt om å ta med sengetøy. Og jeg vil jo tro at de har sengetøy hjemme, slik at det ikke er et helt urimelig krav. 
Hadde det vært sånn at de ikke hadde laken som passet sengen, så kunne sikkert TS tilbudt å låne dem det lakenet. Men det er mye mindre vask med ETT laken, enn med laken og to sengesett. 
Hadde det vært et problem for dem, kunne de jo sagt det når TS ba dem ta med. (Ikke bare komme og forvente å få låne det TS sa de hadde i tilfelle noen glemte.) 

Hva gjør du hvis du leier en hytte uten inkludert sengetøy? Eller ungene reiser et sted de må ha med eget? (Vi gjør det ganske ofte, og har derfor en god del erfaring med å bruke det vi har hjemme også på hytter.)  

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (11 minutter siden):

Og det er helt greit at du tenker sånn. Flott vertsskap, uten tvil.

Men veldig mange er selv på ferie når de er på hytta, og gjestene får bo der gratis. Da er det ikke mye forlangt å be gjestene bidra, inkludert det å ta med sengetøy de selv skal bruke og ta med seg hjem og vaske selv etterpå. Det blir en del av dugnaden som vi er så stolte av her i Norge.

Men det er fortsatt en forskjell på å bidra og det å bli forventet å kjøpe inn ting selv for å kunne bo der. 

Dugnad og det å bidra er en ting, men god gjestfrihet handler også om å gjøre det enkelt og hyggelig for de man inviterer. Det handler ikke om å kreve luksus, men om å ha klare forventninger og vise omtanke for gjestene sine.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Gjester trenger da ikke å kjøpe inn sengetøy. Man tar med hjemmefra. Vi har tatt med på hytter før. Er ofte 120-140 senger om det er slike med overkøye. Vi har 180 hjemme. Kan bruke det lakenet likevel.

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er fortsatt en forskjell på å bidra og det å bli forventet å kjøpe inn ting selv for å kunne bo der. 

Dugnad og det å bidra er en ting, men god gjestfrihet handler også om å gjøre det enkelt og hyggelig for de man inviterer. Det handler ikke om å kreve luksus, men om å ha klare forventninger og vise omtanke for gjestene sine.

Jeg mener det er å bidra når vi tar med eget sengetøy så vertskapet slipper å dra med seg ekstra frem og tilbake dersom de må vaske hjemme.

Det er mange måter å få gjester til å føle seg velkomne og hyggelig selskap på ut over dette.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På mange hytter er det vanskelig å få vasket sengetøy, og det å sette seg i sofaen og forvente å bli oppvartet med alle måltider og aktiviteter i dagevis er helt uhørt. Gjestene til TS er ikke invitert dit, de inviterte seg selv. De har liten forståelse for at vertene er på ferie, og de utnytter gjestfriheten og konfliktskyheten til TS og mannen på det groveste. Da må man som vert lære seg å gi klar beskjed om hva som forventes og si nei til fremtidige besøk. Slike situasjoner som TS sin ødelegger vennskapet. Særlig om dette paret aldri inviterer tilbake og da oppvarter med hotellstandard. 

«Alle» skjønner at hytteferie innbærer arbeid i form av matlaging, handling, rengjøring og mye annet, og «alle» skjønner at det ikke er ansatt en hushjelp. Da bidrar man som gjest, som minimum på linje med vertene.

Anonymkode: 9de05...fa6

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (3 minutter siden):

Jeg mener det er å bidra når vi tar med eget sengetøy så vertskapet slipper å dra med seg ekstra frem og tilbake dersom de må vaske hjemme.

Det er mange måter å få gjester til å føle seg velkomne og hyggelig selskap på ut over dette.

Jeg skjønner at du ser på det som et bidrag, men jeg mener det er en forskjell på å frivillig ta med noe for å hjelpe til, og at det blir en forventning når man blir invitert.

For meg handler det ikke om at gjester ikke skal bidra. Selvfølgelig kan man hjelpe til med mat, rydding, vasking og andre ting når man låner en hytte. Men sengetøy er en så grunnleggende del av det å tilby noen en plass å sove at jeg synes det blir feil å legge ansvaret over på gjestene.

Det handler ikke om at man forventer luksus eller oppvartning, men om hva man mener er en del av vertskapet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner at du ser på det som et bidrag, men jeg mener det er en forskjell på å frivillig ta med noe for å hjelpe til, og at det blir en forventning når man blir invitert.

For meg handler det ikke om at gjester ikke skal bidra. Selvfølgelig kan man hjelpe til med mat, rydding, vasking og andre ting når man låner en hytte. Men sengetøy er en så grunnleggende del av det å tilby noen en plass å sove at jeg synes det blir feil å legge ansvaret over på gjestene.

Det handler ikke om at man forventer luksus eller oppvartning, men om hva man mener er en del av vertskapet.

Du vet at om man leier en hytte i Norge må man som oftest ta med sengetøy? Er det novasol kan du leie det av dem og det koster noen hundrelapper per seng, men på Airbnb og andre plattformer må man ta med selv? Det er fordi at verten som oftest ikke har tørketrommel og ofte ikke vaskemaskin engang - og da er det å «bare tilby sengetøy» en større oppgave. Kanskje må man hjem for å vaske, noe som gir et  behov for veldig mange sengesett om man har flere gjester ila sommeren. 

Det er ikke gjesterommet i huset man tilbyr, det er et soverom i et hus som ofte har (mye) lavere standard enn hjemme.

Har du noen gang vært på en vanlig norsk hytte?

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

hey, det er ikke en spesielt merkelig å måtte ta med seg sitt eget sengetøy. 😅 er nok relativt vanlig. 

Anonymkode: 873c3...a34

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du vet at om man leier en hytte i Norge må man som oftest ta med sengetøy? Er det novasol kan du leie det av dem og det koster noen hundrelapper per seng, men på Airbnb og andre plattformer må man ta med selv? Det er fordi at verten som oftest ikke har tørketrommel og ofte ikke vaskemaskin engang - og da er det å «bare tilby sengetøy» en større oppgave. Kanskje må man hjem for å vaske, noe som gir et  behov for veldig mange sengesett om man har flere gjester ila sommeren. 

Det er ikke gjesterommet i huset man tilbyr, det er et soverom i et hus som ofte har (mye) lavere standard enn hjemme.

Har du noen gang vært på en vanlig norsk hytte?

Ja, jeg vet at det er vanlig på mange utleiehytter at man tar med eget sengetøy, men det er ikke helt det samme som å bli invitert av noen til å komme på hytta deres.

Når man leier en hytte, er det ofte en del av avtalen og noe man forventer. Men når man inviterer gjester, synes jeg det er naturlig at verten tenker litt på hva som skal til for at gjestene skal ha det komfortabelt.

Jeg sier ikke at gjester ikke skal bidra eller at alt skal være som hjemme. Selvfølgelig skal man hjelpe til og ta ansvar når man låner en hytte. Men jeg synes fortsatt det er en forskjell på å bidra med mat, rydding og praktiske ting, og det å måtte ordne grunnleggende utstyr for å kunne sove der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Har du vært mye på hytteturer? Det er ikke alle som har vaskemaskin eller innlagt vann å hytta. Hos oss blir vi glade hvor besøk har meg eget sengetøy, siden vi ikke får vasket det på hytta.

Anonymkode: f49df...75f

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her er vi helt uenige. 

Når man i Norge leier hytte eller leilighet, eller besøker folk på hytta, så er det helt normalt å bli bedt om å ta med eget sengetøy. 

Å besøke noen hjemme, der de har mye mer ekstra og utstyr og gjerne en god vaskemaskin, er noe annet. 
Da er det helt normalt å få låne sengetøy. 

Men på utleiehytter, når man besøker folk på hytta, og i leiligheter man leier, så er det altså vanlig at man har med selv. 

Jeg synes også du legger veldig "vertskap"-ansvar på TS for gjester som har invitert seg selv. 

Når man inviterer seg selv med på andre folks ferie, så bør man vise ekstra hensyn, og ikke forvente at det å gjøre det enklest mulig for de man besøker er noe frivillig. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det vanligste er at gjester tar med eget sengetøy. Slik at vertskapet skal slippe å måtte ta med xxx antall sengesett og lakener hjem for å vaske. Dette er en pen måte å lette arbejdet for vertskapet. 
Jeg har vært på utallige vennebesøk, leide hytter og egne hytter og dette er det som er vanlig, med unntak selvfølgelig. 
Du må ikke kjøpe nytt sengetøy, har du veldig ukurante størrelser hjemme? Så er de jo også vanlig å ha en dialog i forkant av et besøk, der man avklarer fordeling og samarbeid om innkjøp, matlaging, rydding, aktiviteter og f.eks fordeling av soverom på voksne og barn. 

Anonymkode: 0750c...c5c

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det å be folk ta med sengetøy synes jeg er veldig rart. Det er jo ikke sikkert at de har riktig størrelse på sengetøyet, og det er også veldig vanlig at slikt allerede finnes på hytta man låner.

Jeg tar gjerne med både sengetøy, dyne og pute når jeg er på hytta hos andre.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men sengetøy er noe som skal vaskes, og har man en del gjester på ei hytte så blir det fort ganske mye som skal vaskes. Og veldig mange hytter har færre fasiliteter enn hva man har hjemme - og dermed blir vask av sengetøy ofte en ganske stor ekstra byrde for vertsskapet. Håndklær og, for å ikke glemme det.

Dersom jeg aldri har vært på ei hytte noen venner inviterer til så spør jeg og kartlegger forventninger. Jeg antar ikke at sengetøy er inkludert, og jeg tar eller med for sikkerhetsskyld om det er noen tvil. Og håndklær. Til hele gjengen. Og jeg har enda til gode at hytteeier blir sur på oss fordi vi tar med eget. Tvert i mot.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg vet at det er vanlig på mange utleiehytter at man tar med eget sengetøy, men det er ikke helt det samme som å bli invitert av noen til å komme på hytta deres.

Når man leier en hytte, er det ofte en del av avtalen og noe man forventer. Men når man inviterer gjester, synes jeg det er naturlig at verten tenker litt på hva som skal til for at gjestene skal ha det komfortabelt.

Jeg sier ikke at gjester ikke skal bidra eller at alt skal være som hjemme. Selvfølgelig skal man hjelpe til og ta ansvar når man låner en hytte. Men jeg synes fortsatt det er en forskjell på å bidra med mat, rydding og praktiske ting, og det å måtte ordne grunnleggende utstyr for å kunne sove der.

For alt du vet har disse invitert seg selv ETTER at TS reiste opp på hytta. 
Dermed har ikke TS nødvendigvis pakket eller handlet for at de skulle få gjester på hytta. 

Om TS hadde invitert med, og planlagt for, gjester på hytta, så kan det jo også være at de hadde tatt med seg en del ting hjemmefra, som de nå ikke har. 

Jeg har fått låne hytte av slektninger. Fikk bruke den gratis til og med. 
Super hytte. 
Og selv om de hadde sengetøy liggende i skuffene på hytta, og vi på alle måter opplevde oss som inviterte gjester, så hadde vi med eget sengetøy vi brukte, ja. 
Jeg ville tenkt det var litt ubehagelig, egentlig, å være på besøk på hytta hos venner/perifer familie, og så etterlate seg en haug med skittent sengetøy de måtte håndtere. (I hvert fall så lenge de ikke spesifikt tilbød det selv.) 
Ser for meg at vi skulle reist derfra og etterlatt en haug med skittent sengetøy på gulvet, liksom... 

• Liker 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...