Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Igjen setter du opp et ekstremt eksempel som ikke har noe med det jeg faktisk skriver å gjøre. Jeg har aldri sagt at noen skal fylle bilen med 20 sengesett eller kjøre hjem for å hente sengetøy.

Poenget mitt er veldig enkelt: Når vi inviterer gjester til hytta vår, sørger vi for det grunnleggende fordi det er slik vi ønsker å være verter. Hvis andre velger å gjøre det annerledes, er det deres valg. Men jeg synes fortsatt det er mer gjestfritt å ha sengetøy og håndklær tilgjengelig enn å be gjestene ordne det selv.

Anonymkode: d59e2...03f

Du gnåler voldsomt om hvordan DU vil gjøre det, men med litt mentaliseringsevne så forstår du sikkert hvorfor det er utallige andre eksempler og situasjoner som tilsier at det ikke er rette metoden for andre folk og at gjestene da ikke føler seg dårlig ivaretatt eller lite velkomne. 

Anonymkode: 0750c...c5c

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Igjen setter du opp et ekstremt eksempel som ikke har noe med det jeg faktisk skriver å gjøre. Jeg har aldri sagt at noen skal fylle bilen med 20 sengesett eller kjøre hjem for å hente sengetøy.

Poenget mitt er veldig enkelt: Når vi inviterer gjester til hytta vår, sørger vi for det grunnleggende fordi det er slik vi ønsker å være verter. Hvis andre velger å gjøre det annerledes, er det deres valg. Men jeg synes fortsatt det er mer gjestfritt å ha sengetøy og håndklær tilgjengelig enn å be gjestene ordne det selv.

Så du synes man ikke er gjestfri fordi man ikke har med 20 ekstra sengesett?

For det er det du skriver, «som vert må man sørge for det grunnleggende» som er håndklær og badetøy.

Hvis du har prøvd å eie en hytte ved sjøen på sommeren i rimelig kjøreavstsnd, så vet du at folk gjerne legger veien forbi. Og du vet også at de aldri sier nei til overnatting. Har du kjent masete personer vet du også at noen vet å ta seg til rette hos andre så lenge det går. Det er overraskende mange slike folk.

Anonymkode: 9de05...fa6

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes faktisk ikke eksempelet er så ekstremt. Det er helt reelt for mange gjestmilde folk med hytte, at venner og familie får komme innom og overnatte når de uansett er på hytta. Og det blir da lett store mengder med skittent sengetøy som for mange må fraktes hjem og vaskes. 

For du presiserer gang på gang at din opplevelse er at det å bli bedt om å ta med eget sengetøy er "mindre gjestfritt", noe som er lett å tolke som "dårlig vertskap". Og du beskylder da TS, og alle andre som ikke har mulighet til å stille med uendelig med sengetøy og håndklær til alle som kommer innom, for å være dårlig vertskap og ugjestmilde. 
Indirekte sier du altså at det kan være gjestene deres ikke føler seg særlig velkomne, på tross av at de altså får komme gratis på hyttetur, rent fordi de selv må stå for å frakte og vaske sitt eget sengetøy. 

At dette er en ordning dere praktiserer, og at det fungerer for dere er helt greit. 
Som andre tolker jeg det da som at dere har vaskemaskin på hytta, og/eller at dere ikke har så mange besøkende på hytta. Derfor opplever dere ikke at dette er noe problem. 

Men det ER altså en helt vanlig ordning at folk må ta med eget. OG det letter for mange belastningen ved å være vertskap mye. 
Så om alle skulle fulgt det DU mener er standarden, så hadde det nok vært færre som hadde invitert folk til å overnatte på hytta. 

Og for å regne opp de 20 settene på 4 uker:

Paret som eier hytte har med 4 sett til seg selv. For på 4 uker så bytter de sengetøy en gang midt i oppholdet.
Det kommer en venne-familie på 4 og overnatter en natt første helgen. Så da er vi oppe i 8 sett. 
Uken etter kommer to vennepar innom. De får middag og god vin, overnatter og reiser dagen etter. Da er vi oppe i 12 sett. 
Helg nr 2 kommer mannens bror innom på helgetur. Og helgen etter kommer konas søster med familie (4 pers) på langhelg. 
Siste uken kommer parets 2 voksne barn, og blir hele uken. 
Det blir 19 sett. 
I tillegg kommer konas venninnegjeng på 5 stk og overnatter en natt midt i uke 3. Da er vi på 22 sett med sengetøy. 

Hadde hytta vært en familiehytte, og kanskje til og med ligget i nærheten av en fornøyelsespark eller strand, hadde nok besøket vært flere familier med barn som kom innom noen dager.

Anonymkode: 83d38...ba5

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du gnåler voldsomt om hvordan DU vil gjøre det, men med litt mentaliseringsevne så forstår du sikkert hvorfor det er utallige andre eksempler og situasjoner som tilsier at det ikke er rette metoden for andre folk og at gjestene da ikke føler seg dårlig ivaretatt eller lite velkomne. 

At du velger å ikke legge like stor vekt på å ta vare på gjestene dine, er ditt valg. Vi gjør det annerledes, og det fungerer veldig fint for oss. Jeg synes bare det blir litt spesielt at du skal fremstille det å faktisk bry seg om gjestene sine som noe negativt. Vi kommer nok aldri til å bli enige om dette, så jeg setter strek her.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At du velger å ikke legge like stor vekt på å ta vare på gjestene dine, er ditt valg. Vi gjør det annerledes, og det fungerer veldig fint for oss. Jeg synes bare det blir litt spesielt at du skal fremstille det å faktisk bry seg om gjestene sine som noe negativt. Vi kommer nok aldri til å bli enige om dette, så jeg setter strek her.

Den første setningen din sier alt. Nedlatende og mangler grunnleggende forståelse for at alle har ulike situasjoner med hyttene sine. Det er ikke håp for deg. Og dine svar preges av at du kkke forstår eksemplene folk kommer med her og at mange sier det er helt vanlig. Men alle de er selvfølgelig veldig mye dårligere verter enn dere og bryr seg ikke tilstrekkelig nok om gjestene sine. I rest my case. 

• Liker 7
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Beklager at jeg faktisk bryr meg om gjestene mine og ønsker at de skal føle seg velkomne når de kommer på besøk. At dere velger å gjøre ting på en annen måte, får være deres valg, men jeg synes det er merkelig at det å vise omtanke og legge til rette for gjester skal fremstilles som noe negativt.

For meg handler ikke dette om luksus, hotellstandard eller at gjester ikke skal bidra. Det handler om vanlig gjestfrihet og om å gjøre det litt enklere og hyggeligere for de som kommer. Vi forventer selvfølgelig at gjestene bidrar med sitt, men vi synes også det er vår oppgave som verter å sørge for det grunnleggende.

At dere har en annen måte å gjøre ting på, er helt greit, men det betyr ikke at vår måte er feil. Jeg synes bare det blir unødvendig å kritisere folk som faktisk ønsker å ta vare på gjestene sine.

Vi har tydeligvis veldig forskjellig syn på hva gjestfrihet innebærer, og det får vi bare være enige om. Jeg ser uansett ikke noe poeng i å diskutere dette videre, så jeg takker for meg her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Igjen så fremstiller du det som at alle som ikke stiller med sengetøy til gjestene sine på hytta, automatisk ikke legger like stor vekt som dere på å ta vare på gjestene sine. 

Din løsning er den riktige, og alle som ikke gjør som dere gjør dermed en dårligere jobb som vertskap. Helt uavhengig av om de på alle andre måter tilrettelegger og gjør det best mulig for gjestene sine. 

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Beklager at jeg faktisk bryr meg om gjestene mine og ønsker at de skal føle seg velkomne når de kommer på besøk. At dere velger å gjøre ting på en annen måte, får være deres valg, men jeg synes det er merkelig at det å vise omtanke og legge til rette for gjester skal fremstilles som noe negativt.

For meg handler ikke dette om luksus, hotellstandard eller at gjester ikke skal bidra. Det handler om vanlig gjestfrihet og om å gjøre det litt enklere og hyggeligere for de som kommer. Vi forventer selvfølgelig at gjestene bidrar med sitt, men vi synes også det er vår oppgave som verter å sørge for det grunnleggende.

At dere har en annen måte å gjøre ting på, er helt greit, men det betyr ikke at vår måte er feil. Jeg synes bare det blir unødvendig å kritisere folk som faktisk ønsker å ta vare på gjestene sine.

Vi har tydeligvis veldig forskjellig syn på hva gjestfrihet innebærer, og det får vi bare være enige om. Jeg ser uansett ikke noe poeng i å diskutere dette videre, så jeg takker for meg her.

Jeg tror dette handler mest om hvordan du formulerer deg. 

Du er veldig bastant på at dette med sengetøy er helt grunnleggende. Og fremstiller det som at alle som ber folk om å ta med sengetøy ikke stiller med det grunnleggende. Altså er de automatisk dårlig vertsskap. 

Mens andre kan mene at det at gjester kan ha med seg eget sengetøy, men at det at vertskapet stiller med all mat, og at gjestene er gjester og ikke skal bidra når de er der er grunnleggende. 

Så lenge du fremstår som at du har definisjonsmakten over hva som er "grunnleggende" for både deg selv og alle andre, så kan du si så mye du vil at "det er greit at andre har andre måter å gjøre det på". Men det fremstår ikke som om du mener at det egentlig er greit. 

• Liker 8
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Du tar det personlig. Dette er et diskusjonsforum. Du ser ikke at måten du formulerer deg på gjør at folk reagerer. Les dine egne setninger på nytt. Bare st du skriver du til meg i tilsvar. Jeg har aldri sagt at jeg har hytte og på hvilken måte det eventuelt gjøres hvis jeg har det. Jeg argumenterer imot dine påstander. Det er ingen som sier det er feil det du gjør, vi sier at den måten kan ikke overføres til alle andre og at det ikke er dårlig vertskap. Hva som passer personlig for deg på din hytte er ikke universal. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi har hytte ved sjøen og får en del gjester, men vi har samtidig mye tid for oss selv. Vi har vaskemaskin og synes det er litt koselig å ha eget sengetøy til gjestene (også rent estetisk). Derfor sier vi stort sett at folk ikke trenger å ha det med. Men vi blir også invitert til noen med hytte på fjellet. Der blir vi bedt om å ta med sengetøy. Ikke en gang har jeg tenkt at de er mindre gjestmilde eller at de ikke sørger for «det grunnleggende». Hadde vi hatt høyere frekvens av gjester, eller ikke hart vaskemaskin hadde vi jo soleklart bedt gjester om å ta med sengetøy selv. 

Anonymkode: 9fc0d...193

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg liker å være til minst mulig bry når jeg er gjest så det å ta med eget sengetøy er liksom det minste jeg kan bidra med… og da får jeg sengetøyet som JEG liker og som jeg vet har gått gjennom en vask jeg liker, på 95 grader og lite vaskepulver. 

Anonymkode: 873c3...a34

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Dere må være mer tydelig, for folk er veldig forskjellige. Vi ønsker selv å lage mat på hytta når vi har besøk, så ja man er forskjellig 

Anonymkode: 8236a...8f4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (4 timer siden):

Det er etter min erfaring ganske vanlig beskjed å få på hytter når man deler mellom venner/familie.

Hytter du bestiller hvor du ikke kjenner utleier derimot er det enten en del av tjenesten eller noe du betale ekstra for.

Aldri vært borti og vi nerveceller ikke gjester ta det med 

Skrevet

Det er bare å si krystallklart i fra til disse folkene: "Dere bor ikke på hotell her, selv om dere ser ut til å tro det. Dere er forventet å delta med mathandling og mattillaging på lik linje med oss. Er dette greit for dere, er dere velkommen til å bli et par dager til. Hvis ikke, ta inn på et hotell i sommer istedet".

Noen ganger må man tale i klartekst for at folk skal forstå. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du vært mye på hytteturer? Det er ikke alle som har vaskemaskin eller innlagt vann å hytta. Hos oss blir vi glade hvor besøk har meg eget sengetøy, siden vi ikke får vasket det på hytta.

Anonymkode: f49df...75f

Jeg har vært mye på hytteturer, vi har ikke vaskemaskin selv på hytta vår men vi tar det med hjem å vasker 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det vanligste er at gjester tar med eget sengetøy. Slik at vertskapet skal slippe å måtte ta med xxx antall sengesett og lakener hjem for å vaske. Dette er en pen måte å lette arbejdet for vertskapet. 
Jeg har vært på utallige vennebesøk, leide hytter og egne hytter og dette er det som er vanlig, med unntak selvfølgelig. 
Du må ikke kjøpe nytt sengetøy, har du veldig ukurante størrelser hjemme? Så er de jo også vanlig å ha en dialog i forkant av et besøk, der man avklarer fordeling og samarbeid om innkjøp, matlaging, rydding, aktiviteter og f.eks fordeling av soverom på voksne og barn. 

Mulig vanlig i din krets, absolutt ikke vanlig i min 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mulig vanlig i din krets, absolutt ikke vanlig i min 

Din krets er nok myyyyye fiiiiiinere enn min. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Den første setningen din sier alt. Nedlatende og mangler grunnleggende forståelse for at alle har ulike situasjoner med hyttene sine. Det er ikke håp for deg. Og dine svar preges av at du kkke forstår eksemplene folk kommer med her og at mange sier det er helt vanlig. Men alle de er selvfølgelig veldig mye dårligere verter enn dere og bryr seg ikke tilstrekkelig nok om gjestene sine. I rest my case. 

Det er jo du som er nedlatende …

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo du som er nedlatende …

Jeg speiler den jeg svarer. 

Skrevet

Si nå bare nei. Herregud. Blir de sure så javel. 
 Svar med at dere trenger å være sammen bare familien en stund nå, så flere netter passer rett og slett ikke. 

hadde ikke giddet å varte opp på denne måten. Når man drar på hyttetur sammen bidrar alle med middag/handling/rengjøring og man finner da jaggu på egne aktiviteter. Bading/sjø er jo mer enn nok ferie i seg selv. 

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...