Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så kjedelig!

Vi har samme problemet med min svoger med familie. Vi eier hytta sammen, men det er alltid vi som handler inn mat - lager mat - vasker opp og rydder. Når vi har prøvd å være tydelige i form av: handler dere inn til neste middag? Vil dere lage middag eller vaske opp? Så svarer de at de har ferie 😂 At de har barn (vi har også barn i samme alder), og andre tullete svar. Vi har bare måtte slutte å være der samtidig. Noen mennesker har bare ikke evne til å forstå. 

Beklager langt innlegg - mente bare å forklare at jeg tror ikke det blir noen endring hvis de får bli flere dager. Si at det har vært hyggelig med besøk, men det passer ikke at de blir lenger. 

Anonymkode: b50c8...0b3

Men du må kommunisere med de som om de er barn! Ikke spør om de vil lage middag, si heller :" I dag skal dere lage middag. Hva vil dere lage?" Da har de én instruks og et valg. Funker ikke det så får de bruke ferien sin på en heftig slankekur frem til de gidder å dra på butikken.

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Sikkert årlige diskusjoner om dette, men jeg angrer på at vi sa ja til besøk av noen bekjente nå i sommer. De hintet veldig om at de ønsket å se hytta vår og så til slutt så vi ja til besøk. I utgangspunktet hyggelig med gjester, men de er veldig opptatt av at de er nettopp ‘gjester’. 

Vi grillet første dagen de kom og dagen etter lurte jeg på om de kunne ta ansvaret for middag. De ble veldig overrasket og trodde de var ‘gjester’. De hadde ikke med sengetøy, selv om jeg ba dem om det (dessverre sa jeg at vi har dersom de glemte det). De vil gjerne ha en aktivitet hver dag, men med det nydelige været som er nå synes i hvert fall vi at det er nydelig å være på hytta ved vannet.

Den ene av de lurte på om de kunne få en spesiell type rett til lunch neste dag. De hjelper ikke til på kjøkkenet og handler ikke. 
Jeg sa før de kom at vi alle er på ferie og at vi pleier å gjøre det sånn at alle bidrar. De svarte ikke helt på den… 

Nå spør de om å få bli to netter til og manne synes det er vanskelig å si nei. Jeg vil si nei, men er også redd for at relasjonen (viktigst for barna) blir ødelagt… 

Anonymkode: 26389...383

Snyltere av verste sort. De har garantert ikke hytte selv eller noe annet å tilby tilbake…?

Ingen grunn til å gidde å være venner med slike folk.
Ville ikke kjøpt inn mat til neste middag og bare sagt at vi går en tur nå og at dere forventer at middagen er klar når vi er tilbake..

Send dem Vipps krav på utleggene dere har hatt og aldri inviter dem igjen.

Slike folk må man ikke omgås

• Liker 3
Skrevet

Folk er så himla forskjellig på det der. Noen hjelper ikke til i det hele tatt, og vil ha oppvartning som konger, andre går all inn og endevender hele kjøkkenet og tar på seg rollen som bestemor for hele gjengen. 

Dere har allerede bedt dem ta ansvaret for middag, jeg syns dere skal holde på det. Be de kjøpe inn og lage maten (Hvis det er det dere har gjort tidlgiere så klart). Når det gjelder aktiveter la dem dra  av gårde, vis dem hvor de kan reise og og gi dem tips, men vær tydelige på at dere BLIR ved hytta. Lunsj får alle lage selv altså, og hvis de forventer at dere lager lunjs er det lov med en liten kommentar på at dere ikke driver hotell.  Hvis dere har stått for all maten så er det også helt innafor å si at dere sender et vipskrav så det blir likt. 

Besøk i flere dager? Har dere en hvit løgn dere kan ta? Kan det være at dere får flere gjester? At dere trenger å slappe av litt mellom besøkene? Eller så går det an å bare si nei det passer ikke på en hyggelig måte - og la det være litt opp til dem å tolke hvorfor. Jeg syns ikke dette høres ut som så ok å folk å bruke så mye tid med ellers unasett jeg da, og barna kan sikkert omgås godt selv om foreldrene ikke overnatter hos hverandre? :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (6 minutter siden):

Men du må kommunisere med de som om de er barn! Ikke spør om de vil lage middag, si heller :" I dag skal dere lage middag. Hva vil dere lage?" Da har de én instruks og et valg. Funker ikke det så får de bruke ferien sin på en heftig slankekur frem til de gidder å dra på butikken.

Så skal man også bevare en relasjon, så for oss er den beste løsningen å ikke benytte hytta samtidig lenger. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når man blir bedt om å hjelpe til, handle osv, så skal man selvfølgelig gjøre det, uten noen surmuling.

Når det er sagt, så har vi ofte feriegjester hjemme opptil en uke i ferien (hytta er solgt). Da er vi vertskap, betaler alt, gjør alt og serverer frokost og middag. Vi er rundt 60, og vant til at det er sånn. Så det har kanskje noe med alder å gjøre?

Har selvfølgelig alltid tilbudt oss å hjelpe til om vi er mer enn en helg hos andre. Stort sett vil vertskapet ordne selv. Vi er hos dem, og de er hos oss, så det går jo opp i opp.

Tror gjestene dine mangler sosiale antenner. Dere har gitt tydelig beskjed, og de er uvillige til å hjelpe til.

Vi merker at vi snart må ta en prat med barn og barnebarn om dette med å komme hjem jul og sommer og "bo på hotell". Håper og tror at det blir godt mottatt.

Anonymkode: cea2b...08d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så skal man også bevare en relasjon, så for oss er den beste løsningen å ikke benytte hytta samtidig lenger. 

Om relasjonen ikke tåler såpass så er det ikke mye relasjon der uansett😅

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (1 minutt siden):

Om relasjonen ikke tåler såpass så er det ikke mye relasjon der uansett😅

Må være enkelt å leve livet såpass svart-hvitt. 

Anonymkode: 170e9...472

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Må være enkelt å leve livet såpass svart-hvitt. 

Anonymkode: 170e9...472

OBS oppdaget nå at dette var feil AB.

Når relasjonen er slik at avstand er nøkkelen til suksess så er det i mine øyne noe galt ja. Søskenbarn får ikke være på hytta sammen fordi voksne folk ikke klarer å kommunisere om noe så enkelt som oppvask og middag? Kall det gjerne svart-hvitt, men er ikke alltid nødvendig å bruke alle regnburns farger heller.

Men ditt liv. Om dere er fornøyd med å unngå de så gjør dere det.

Endret av Macro
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo helt normalt å hjelpe til når man er borte på overnatting eller besøk. Husker da vi var på besøk hos tante og onkel, så tilbød mor å være med og vaske opp. Det enda det bare var for en kveld. 

De bor ikke på hotell, men skjønner de ikke det selv, så må du nesten bare spørre de igjen. De trenger muligens ikke å stå for hele middagen, men ihvertfall hjelpe til med den.

Anonymkode: 7b4a7...1c6

NB: I noen kulturer er det faktisk ikke vanlig å hjelpe til så mye, vipse, dele på matinnkjøp når man er gjest. 
Vi har et vennepar som opprinnelig kommer fra en annen kultur. Så når de er på vår hytte lar de ser oppvarte. Men dette går jo begge veier. Når vi er hos dem , er de de som varter opp og de godtar på ingen måte at vi bidrar med noe, hverken penger eller hjelp. Imidlertid kommer de alltid med fin vertinnegave

Anonymkode: d65a2...b26

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sikkert årlige diskusjoner om dette, men jeg angrer på at vi sa ja til besøk av noen bekjente nå i sommer. De hintet veldig om at de ønsket å se hytta vår og så til slutt så vi ja til besøk. I utgangspunktet hyggelig med gjester, men de er veldig opptatt av at de er nettopp ‘gjester’. 

Vi grillet første dagen de kom og dagen etter lurte jeg på om de kunne ta ansvaret for middag. De ble veldig overrasket og trodde de var ‘gjester’. De hadde ikke med sengetøy, selv om jeg ba dem om det (dessverre sa jeg at vi har dersom de glemte det). De vil gjerne ha en aktivitet hver dag, men med det nydelige været som er nå synes i hvert fall vi at det er nydelig å være på hytta ved vannet.

Den ene av de lurte på om de kunne få en spesiell type rett til lunch neste dag. De hjelper ikke til på kjøkkenet og handler ikke. 
Jeg sa før de kom at vi alle er på ferie og at vi pleier å gjøre det sånn at alle bidrar. De svarte ikke helt på den… 

Nå spør de om å få bli to netter til og manne synes det er vanskelig å si nei. Jeg vil si nei, men er også redd for at relasjonen (viktigst for barna) blir ødelagt… 

Anonymkode: 26389...383

Rare folk? Det er jo de som er pådriverne, lol. De hadde jo aldri vært der om de ikke hadde pushet på. En annen ting er jo om du hadde mast på dem om å bli med på hytten. Men de har sikkert fikset det til for seg at de kanskje gjør deg en tjeneste eller noe ved å være der. 😜 slike folk har man lite vern mot. Må bare unngå slike eller under ordnede og skikkelige forhold. Nå er det jo de som definerer fritt etter slik det passer dem. Alt det kjipe må du ta deg av og så får de på magisk vis alt det fine. 😬😬😬😬

Anonymkode: 873c3...a34

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere sier selvfølgelig nei, og er helt ærlig angående hvorfor. Dere orker ikke ha GJESTER noe mer, dere vil slappe av på hytta, og ikke lage mat, dra på aktiviteter osv. 

Anonymkode: 2c5ce...c21

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det å be folk ta med sengetøy synes jeg er veldig rart. Det er jo ikke sikkert at de har riktig størrelse på sengetøyet, og det er også veldig vanlig at slikt allerede finnes på hytta man låner.

Anonymkode: d59e2...03f

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det å be folk ta med sengetøy synes jeg er veldig rart. Det er jo ikke sikkert at de har riktig størrelse på sengetøyet, og det er også veldig vanlig at slikt allerede finnes på hytta man låner.

Det er etter min erfaring ganske vanlig beskjed å få på hytter når man deler mellom venner/familie.

Hytter du bestiller hvor du ikke kjenner utleier derimot er det enten en del av tjenesten eller noe du betale ekstra for.

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (22 minutter siden):

Det er etter min erfaring ganske vanlig beskjed å få på hytter når man deler mellom venner/familie.

Hytter du bestiller hvor du ikke kjenner utleier derimot er det enten en del av tjenesten eller noe du betale ekstra for.

javel det er ikke det når jeg har lånt hytte og det at folk har forskjellig str på senge tøy bør da virkelig ikke være så vanskelig og skjønne at det blir eldig upraktisk og ha den ordningen 

• Liker 1
Skrevet

javel det er ikke det når jeg har lånt hytte og det at folk har forskjellig str på senge tøy bør da virkelig ikke være så vanskelig og skjønne at det blir eldig upraktisk og ha den ordningen 

Det er ikke så fryktelig mange størrelser å velge mellom. Og er trekket for stort i noen dager er det ikke et problem.

• Liker 13
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (1 minutt siden):

Det er ikke så fryktelig mange størrelser å velge mellom. Og er trekket for stort i noen dager er det ikke et problem.

Utrolig kjedelig når dynestørrelsen er 20*30 cm:hoho:

AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (1 minutt siden):

Det har ingen ting og si om det er mange str eller ikke på sengetøy det går faktisk ann og bry seg litt om gjestene, jeg hadde aldri klart og sove med sengetøy som er for stort og hva skal man gjør hvis det er for lite? Det driter vel du fulstendig i 🙄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok svart rimelig prompte at «om vi skal orke besøk på hytta på sommeren er vi helt avhengig av at de som besøker oss bidrar. Vi har mange som vil på besøk hele tiden, og vi synes det er super hyggelig, men vi kan ikke holde på å varte opp alle - for da får vi ikke selv noe fri. Derfor ber vi alle ta med sengetøy, og derfor må gjester som overnatter bidra med handling, mat, drikke og rengjøring. Ellers blir det rett og slett for dyrt for oss og vi må si nei til overnatting siden vi ikke orker eller gidder å drive gratis hotell.»

Anonymkode: 9de05...fa6

• Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet

Det har ingen ting og si om det er mange str eller ikke på sengetøy det går faktisk ann og bry seg litt om gjestene, jeg hadde aldri klart og sove med sengetøy som er for stort og hva skal man gjør hvis det er for lite? Det driter vel du fulstendig i 🙄

Værsegod: https://jysk.no/soverom/lakener/stretchlaken

De eneste gangene jeg forventer at sengetøy er inkludert er når jeg har betalt for det. I alle andre tilfeller spør jeg når vi skal på hytte hos andre. Jeg antok det var normal folkeskikk men der tok jeg feil.

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (Akkurat nå):

Værsegod: https://jysk.no/soverom/lakener/stretchlaken

De eneste gangene jeg forventer at sengetøy er inkludert er når jeg har betalt for det. I alle andre tilfeller spør jeg når vi skal på hytte hos andre. Jeg antok det var normal folkeskikk men der tok jeg feil.

Jeg er enig. Og folk flest tar jo faktisk gjerne med både dyne og pute om de har plass i bilen 😊 Eneste unntak er jo selvfølgelig om folk kommer med fly, og da sier man jo gjerne at «dere trenger ikke ta med sengetøy og håndklær, det fikser vi». 

Anonymkode: 9de05...fa6

• Liker 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...