Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert årlige diskusjoner om dette, men jeg angrer på at vi sa ja til besøk av noen bekjente nå i sommer. De hintet veldig om at de ønsket å se hytta vår og så til slutt så vi ja til besøk. I utgangspunktet hyggelig med gjester, men de er veldig opptatt av at de er nettopp ‘gjester’. 

Vi grillet første dagen de kom og dagen etter lurte jeg på om de kunne ta ansvaret for middag. De ble veldig overrasket og trodde de var ‘gjester’. De hadde ikke med sengetøy, selv om jeg ba dem om det (dessverre sa jeg at vi har dersom de glemte det). De vil gjerne ha en aktivitet hver dag, men med det nydelige været som er nå synes i hvert fall vi at det er nydelig å være på hytta ved vannet.

Den ene av de lurte på om de kunne få en spesiell type rett til lunch neste dag. De hjelper ikke til på kjøkkenet og handler ikke. 
Jeg sa før de kom at vi alle er på ferie og at vi pleier å gjøre det sånn at alle bidrar. De svarte ikke helt på den… 

Nå spør de om å få bli to netter til og manne synes det er vanskelig å si nei. Jeg vil si nei, men er også redd for at relasjonen (viktigst for barna) blir ødelagt… 

Anonymkode: 26389...383

• Liker 4
  • Hjerte 17
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her må du enten bite det i deg, eller være mer tydelig. Si ifra om at om de skal bli lengre må de bidra fordi det er sånn dere pleier å gjøre det, og det er deres ferie også. 

Hvor langt ute i deres ferie er dere nå? Å si dere vil ha familietid er en fin måte å si det holder, særlig om dere ikke har så mye tid igjen kun dere som familie på hytten. 

Om det er like varmt hos dere som hos meg, så holder jeg med deg i å holde dere på hytten og nyte dagene ved vannet. Det kommer nok dager der det å oppsøke si et museum er en nødvendighet fordi en går på veggene i regnvær. Der er vi ikke nå, og det bør nytes. 

Helt ærlig så høres de frekke ut. Be om en spesiell rett, og vil ikke hjelpe til. Si de er gjester og bli overrasket 😳😶‍🌫️ Skjønner godt du er lei. Det sies også at gjester er som fisk og lukter etter tre dager. Om de ikke bidrar så er det jo enda mer sånn. 

Du bør i hvert fall si nei en annen gang, men vanskeligere når du står i det. Som sagt må du nok enten si noe veldig tydelig, eller bite det i deg nå, også si nei en annen gang. 

Uff ikke lett. 💔

• Liker 23
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har frekke gjester, men kanskje du forsiktig kan oppdra dem, uten å ødelegge relasjonen? Hvis relasjonen er viktig for barna, har dette paret også barn? 

Jeg bryker samme triks for late gjester som med små barn. Vil de lage middag eller rydde og ta oppvask? Vil de handle inn til grillkvelden eller tacoen? Gjør det med et smil, og ikke bli synlig irritert. 

Du kan absolutt sende gjester avgårde med en forklaring om at en håndtverker kommer, dere får nytt besøk eller dere selv skal hjem og må få tid til å vaske. 

Prøv å nyt ferien din. 

Anonymkode: 6f1aa...d13

• Liker 29
  • Nyttig 2
Skrevet

Trenger barna å ha en relasjon til sånne folk? 😬 Kanskje en brukbar anledning til å teste vennskapet, og skåne barna for sånne snyltere. Frekke folk. 

• Liker 21
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo helt normalt å hjelpe til når man er borte på overnatting eller besøk. Husker da vi var på besøk hos tante og onkel, så tilbød mor å være med og vaske opp. Det enda det bare var for en kveld. 

De bor ikke på hotell, men skjønner de ikke det selv, så må du nesten bare spørre de igjen. De trenger muligens ikke å stå for hele middagen, men ihvertfall hjelpe til med den.

Anonymkode: 7b4a7...1c6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Si nei, gro litt ryggrad og stå opp for dere selv! 

Anonymkode: f750e...911

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Denne historien er så drøy at jeg har problemer med å tro på alt… Ts ber gjestene sine ordne middag neste dag og de blir paffe og overrasket fordi det er nettopp gjester. Hva sa de da eksakt, hvordan reagerte de? Selv superkjendiser hadde ikke oppført seg så arrogant i andre menneskers hjem. Hva slags folk er dette?? Jeg antar at de heller ikke har bidratt med én matvare eller en eneste krone til felleskapet? 

• Liker 14
Skrevet

Har i økende grad bare sluttet med overnattingsbesøk av venner og annen familie enn helt nærmeste. Veldig hyggelig med dagsbesøk da.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker de å ha noe spesielt til et måltid, så får du si at det kan de gjerne ordne til selv, det var en gylden anledning til å si fra at de tar seg av sånt. Du fremstår litt tafatt TS, det virker å ha vært mange anledninger til å si fra…. Ikke minst har du nå lært til senere (også ved andres besøk), hva du må være tydelig på, på forhånd! Ikke vær en push-over! 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du får gi beskjed om at du ikke driver hotell.

Anonymkode: f4ee5...12a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Oj! Hvor gamle er dere? Høres veldig spesielt ut. Vi pleier å kjøre innom butikken og bli enige om middager og spleise når vi drar på hyttetur. 

Anonymkode: cd802...fcf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Innimellom lurer jeg på hva slags venner folk har.

Vi har flere ganger hatt med venner på hytta til svigers. Et vennepar tok tilogmed med seg camping vogna si slik at det ikke skulle bli trangt. Vi fordeler hva vi ska ha til middag og hjelper hverandre.  Alle deltar med vask, matlaging. Enkelte har og bidratt med vedlikehold 

Anonymkode: da621...d0e

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Noen mennesker har en innebygd evne til å finne mennesker de kan utnytte for egen vinning (bevisst eller ubevisst). Det høres ut som ts og mannen lar seg overkjøre fullstendig i denne relasjonen. Her burde du være mye tydeligere på at de skal bidra, evt. krevd penger av dem for sin andel. Hadde også sagt blankt nei til å forlenge oppholdet, dere trenger ikke forklare dere. Hadde også faset disse menneskene ut av livet mitt.

Anonymkode: 419bc...74a

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hytte. Har hatt mange gjester. De spør alltid om de skal ta med sengetøy. Og de har alltid med mat. De hjelper til med både matlaging og vask. Noen har også lånt hytta når vi ikke er der, da er det alltid rent etter dem, og det står ofte en flaske vin, en konvolutt med penger i, eller noe annet de har tenkt vi trenger. Har aldri opplevd at noen har oppført seg slik ts beskriver. Deres gjester eier jo ikke folkeskikk.

Anonymkode: e35ca...a1e

• Liker 14
Skrevet

Folk som har hytte forstår dette med sengetøy, felles bidrag og samarbeid. De som ikke har hytte selv, og gjerne kun har erfaring med å leie ei for ei uke eller helg, forstår ikke dette.

Det er erfaringen min hvor skillet ofte er tydeligst.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Oj. Ser at mange mente noe om dette. 
Ja vi har nok ikke vært tydelige nok, men det er jo voksne folk, så trodde det ville gå seg til. Mannen begynte å snakke om det kjipe paret på Solsidan. 😂 

I andre land er det kanskje mer vanlig å legge alt til rette for gjestene sine? Selv om dette paret er norske altså. 

ts

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Sikkert årlige diskusjoner om dette, men jeg angrer på at vi sa ja til besøk av noen bekjente nå i sommer. De hintet veldig om at de ønsket å se hytta vår og så til slutt så vi ja til besøk. I utgangspunktet hyggelig med gjester, men de er veldig opptatt av at de er nettopp ‘gjester’. 

Vi grillet første dagen de kom og dagen etter lurte jeg på om de kunne ta ansvaret for middag. De ble veldig overrasket og trodde de var ‘gjester’. De hadde ikke med sengetøy, selv om jeg ba dem om det (dessverre sa jeg at vi har dersom de glemte det). De vil gjerne ha en aktivitet hver dag, men med det nydelige været som er nå synes i hvert fall vi at det er nydelig å være på hytta ved vannet.

Den ene av de lurte på om de kunne få en spesiell type rett til lunch neste dag. De hjelper ikke til på kjøkkenet og handler ikke. 
Jeg sa før de kom at vi alle er på ferie og at vi pleier å gjøre det sånn at alle bidrar. De svarte ikke helt på den… 

Nå spør de om å få bli to netter til og manne synes det er vanskelig å si nei. Jeg vil si nei, men er også redd for at relasjonen (viktigst for barna) blir ødelagt… 

Da sier du: Jeg sa vi er på ferie,  så nei, det passer ikke. Nå har dere vært her et par dager som gjester, så nå vil jeg også ha ferie. Vi skal ikke ut på mer. Vi skal være her, slappe av å bade. 

Anonymkode: c3103...5cd

• Liker 8
Skrevet

Det man ikke lærer hjemme må man lære ute dessverre.

Jeg hadde sagt rett ut at det er helt uaktuelt. Hyttekulturen er jevnt over at alle bidrar, de kan lett bruke nettet til å fordype seg i emnet om de vil. Du og din mann har også ferie. Dere sa ja til at de kunne bli med, dere sa ikke ja til å oppvarte de som familie. Det er ikke vits i å gå rundt grøten med sånne folk og det er sikkert ikke første gang de har høstet oppdragelse i voksen alder.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Oj. Ser at mange mente noe om dette. 
Ja vi har nok ikke vært tydelige nok, men det er jo voksne folk, så trodde det ville gå seg til. Mannen begynte å snakke om det kjipe paret på Solsidan. 😂 

I andre land er det kanskje mer vanlig å legge alt til rette for gjestene sine? Selv om dette paret er norske altså. 

ts

Dere har jo lagt til rette for dem.
Det er vanlig å dele på slikt og at gjestene bidrar. 
Husk… dere har også ferie! -det innebærer ikke å være oppvartere for uhøflige «gjester». Nei, få dem ut - dere trenger ikke å forklare det, bare si nei! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så kjedelig!

Vi har samme problemet med min svoger med familie. Vi eier hytta sammen, men det er alltid vi som handler inn mat - lager mat - vasker opp og rydder. Når vi har prøvd å være tydelige i form av: handler dere inn til neste middag? Vil dere lage middag eller vaske opp? Så svarer de at de har ferie 😂 At de har barn (vi har også barn i samme alder), og andre tullete svar. Vi har bare måtte slutte å være der samtidig. Noen mennesker har bare ikke evne til å forstå. 

Beklager langt innlegg - mente bare å forklare at jeg tror ikke det blir noen endring hvis de får bli flere dager. Si at det har vært hyggelig med besøk, men det passer ikke at de blir lenger. 

Anonymkode: b50c8...0b3

• Liker 12
  • Hjerte 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...