Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sikkert årlige diskusjoner om dette, men jeg angrer på at vi sa ja til besøk av noen bekjente nå i sommer. De hintet veldig om at de ønsket å se hytta vår og så til slutt så vi ja til besøk. I utgangspunktet hyggelig med gjester, men de er veldig opptatt av at de er nettopp ‘gjester’. 

Vi grillet første dagen de kom og dagen etter lurte jeg på om de kunne ta ansvaret for middag. De ble veldig overrasket og trodde de var ‘gjester’. De hadde ikke med sengetøy, selv om jeg ba dem om det (dessverre sa jeg at vi har dersom de glemte det). De vil gjerne ha en aktivitet hver dag, men med det nydelige været som er nå synes i hvert fall vi at det er nydelig å være på hytta ved vannet.

Den ene av de lurte på om de kunne få en spesiell type rett til lunch neste dag. De hjelper ikke til på kjøkkenet og handler ikke. 
Jeg sa før de kom at vi alle er på ferie og at vi pleier å gjøre det sånn at alle bidrar. De svarte ikke helt på den… 

Nå spør de om å få bli to netter til og manne synes det er vanskelig å si nei. Jeg vil si nei, men er også redd for at relasjonen (viktigst for barna) blir ødelagt… 

Anonymkode: 26389...383

Jeg er konfliktsky til tusen, men dette hadde fått meg til å tilte. Jeg hadde bare latt som ingenting og erklært dag nummer to som "middagsfri" dag der vi alle slapper av og bare tar oss ei skive eller noen rester fra tidligere. Om gjestene ber om noe spesielt til mat, hadde jeg smilt og sagt at "det høres litt stress ut, men om dere gidder å dra og kjøpe og lage til, så sier jeg ikke nei takk til det!" 
Når det gjelder aktiviteter hadde jeg sagt at her slapper vi av på ferie, så aktivitetene består av soling, bading og eventuelt en runde kubb på plenen eller noe. Dersom de synes det blir for kjedelig, så er det jo opp til dem å tilbringe ferien et annet sted. For eksempel på et hotell eller i en fornøyelsespark. På hytta kjører vi det enkle liv der alle bidrar og selv tar initiativ til eventuelle aktiviteter.

Jeg liker å være vertinne og vil gjerne gjøre oppholdet bra for gjestene, men hvis gjestene oppfører seg som bortskjemte barn og forventer full oppvartning og aktivisering, så forsvinner all form for gjestfrihet. Jeg hadde ikke tolerert en så frekk fremtoning hos gjester på min hytte.

Du sa ifra til dem om at alle bidrar, så dette visste de på forhånd. Disse folkene mangler tydeligvis fullstendig skamvett.

Anonymkode: aa35a...fe0

• Liker 10
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Folk har ulike måte å være vertskap på, og følgelig også ulike måter og forventninger til det å være gjest. Jeg tenker dere burde avklart dette når dere avtalte besøket. «Det er hyggelig om dere besøker oss, men vi vil slapp av i sommer, så da må dere ta med eget sengetøy, handle inn litt pålegg til frokosten og ta ansvar for en felles middag». Det hadde gjort det tydelig hva der vil begge to. Jeg besøker folk som har sengetøy, og folk som ber meg ta med, bare det er tydelig gitt beskjed om på forhånd er det greit. Den infoen bør også inneholde opplysninger om det er dobbeltseng eller hver sin enkeltseng. Personlig rer jeg opp til gjestene, jeg syns det er koseligst som vertskap. Når det gjelder mat er jeg utvilsom mest vant til at enten spanderer vertskapet, eller så gjør man ting felles. Dvs lager felles måltider, der en handler og regningen deles på deltakerne. Jeg hadde blitt veldig ukomfortabel med å få beskjed om å lage en middag på en hytte der jeg ikke vet hva som finnes på kjøkkenet hverken av krydder eller utstyr, og heller ikke vet hva nivået ligger på. Men jeg bidrar gjerne med åhandle inn, vippse penger, lage maten og rydde etterpå. Så det kan godt være gjestene deres er rare ts, men et utydelig vertskap er neimenn ikke så enkelt heller. 

Anonymkode: d27a1...d8e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det har ingen ting og si om det er mange str eller ikke på sengetøy det går faktisk ann og bry seg litt om gjestene, jeg hadde aldri klart og sove med sengetøy som er for stort og hva skal man gjør hvis det er for lite? Det driter vel du fulstendig i 🙄

Anonymkode: d59e2...03f

Det går også ann å bry seg om vertene. Skal de dra med seg mange ekstra sett med sengetøy og laken frem og tilbake, samt vaske de, fordi gjestene ikke kan "ha bryet" med å ta med hjemmefra? 

Og så mange størrelser er det vitterlig ikke. Det er jo bare å spørre om det er dobbeltdyne eller enkelt, 200 eller 220 lengde, og str på laken. Hvor mange størrelser tenker du at det er?

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men det er fortsatt en forskjell på å bidra og det å bli forventet å kjøpe inn ting selv for å kunne bo der. 

Dugnad og det å bidra er en ting, men god gjestfrihet handler også om å gjøre det enkelt og hyggelig for de man inviterer. Det handler ikke om å kreve luksus, men om å ha klare forventninger og vise omtanke for gjestene sine.

Eier du ikke sengetøy? 🫪

Hvis nei: hva sover du med da, i senga? 

Hvis ja; hvorfor er det så vanskelig for deg å ta det med?🤷

Det er da helt vanlig å ta med eget sengetøy, noe annet hadde aldri falt meg inn engang. Tror ikke et eneste voksent menneske i hele Norge måtte kjøpt inn sengetøy for å kunne ta med seg, men kan strekke meg til en prosent. Den prosenten kan låne. Alle andre kan være såpass imøtekommende at de tar med eget. 😊

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke får sove fordi sengetøyet ikke passer, tenker jeg alle er tjent med at man tar med sin egen dyne og pute, også. Problem løst.

Anonymkode: 1485e...b33

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Sikkert årlige diskusjoner om dette, men jeg angrer på at vi sa ja til besøk av noen bekjente nå i sommer. De hintet veldig om at de ønsket å se hytta vår og så til slutt så vi ja til besøk. I utgangspunktet hyggelig med gjester, men de er veldig opptatt av at de er nettopp ‘gjester’. 

Vi grillet første dagen de kom og dagen etter lurte jeg på om de kunne ta ansvaret for middag. De ble veldig overrasket og trodde de var ‘gjester’. De hadde ikke med sengetøy, selv om jeg ba dem om det (dessverre sa jeg at vi har dersom de glemte det). De vil gjerne ha en aktivitet hver dag, men med det nydelige været som er nå synes i hvert fall vi at det er nydelig å være på hytta ved vannet.

Den ene av de lurte på om de kunne få en spesiell type rett til lunch neste dag. De hjelper ikke til på kjøkkenet og handler ikke. 
Jeg sa før de kom at vi alle er på ferie og at vi pleier å gjøre det sånn at alle bidrar. De svarte ikke helt på den… 

Nå spør de om å få bli to netter til og manne synes det er vanskelig å si nei. Jeg vil si nei, men er også redd for at relasjonen (viktigst for barna) blir ødelagt… 

Hei.

Her tror jeg det hadde vært lurt å avklare på forhånd tydelig hvordan det skal være på besøket neste gang, og ikke bruke all energi på masse konflikt etc nå. F.eks hadde jeg som gjest reagert hvis jeg plutselig fikk beskjed om å ordne middag dagen etter mens hadde jeg visst det på forhånd hadde det vært noen helt annet. Mye styr å dra med seg sengetøy på lang bilferie så hvis det er mulig å låme på hytta ville jeg benyttet meg av det, men si tydelig ifra neste gang. Avklar på forhånd at vi liker best å bare gjøre sånn og sånn på dagtid men at man kan møtes til frokost og middag, tror alle synes det er ok å gjøre noe med bare familien.

Lurt å ivareta relasjonen og heller ta med seg erfaringene til neste gang. Si at du har vondt i hodet og ta en time out fra det sosiale når du kan for å lade opp.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det å be folk ta med sengetøy synes jeg er veldig rart. Det er jo ikke sikkert at de har riktig størrelse på sengetøyet, og det er også veldig vanlig at slikt allerede finnes på hytta man låner.

Vi ber om det dersom vi skal dra hjem samtidig som gjestene, for da får vi ikke vasket og tørket det. Drar gjestene før oss rer vi opp til dem.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig å ta med eget sengetøy på vår familiehytte. Der har vi sengetøy og håndklær tilgjengelig, fordi vi faktisk ønsker at gjestene våre skal føle seg velkomne og ha det hyggelig når de kommer.

Men vi er vel tydeligvis litt rare vi som mener at det er en del av det å være vert å legge til rette for gjestene sine. For meg handler det ikke om luksus eller å bli behandlet som på hotell, men om å vise omtanke og gjøre det enkelt for de man inviterer.

Vi liker å ha gjester på hytta, og tar det som en selvfølge at vi er vertskap, inkludert å lage middag. Heldigvis tar de fleste med sengetøy. Vi har godt med sengeplass, dyner og puter, men ikke sengetøy. Vi har akkurat hatt en familie på seks her, og på fredag kommer det fire venner. Vi har ikke vaskemaskin, og heller ikke 10 ekstra sengesett. Glemmer noen, fikser vi det.

Anonymkode: f0cb1...536

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det handler ikke bare om hvorvidt man har vaskemaskin og tørketrommel på hytta. Det handler om hvilket ansvar man velger å ta som vert.

Selvfølgelig skjønner jeg at praktiske ting kan gjøre det mer krevende å ha mange sett med sengetøy tilgjengelig, men da finnes det også andre løsninger. For meg er poenget at når man inviterer folk, så ønsker man å gjøre det så enkelt og hyggelig som mulig for dem.

Du svarte jo ikke på spørsmålet vedkommende stilte. Har du vaskemaskin på hytta?

Jeg synes det er helt utrolig at det å faktisk bry seg om gjestene sine blir fremstilt som noe negativt. 

Kan du vise til ett eneste innlegg der noen gir uttrykk for at det å bry seg om gjestene er negativt?
At det er upraktisk for vertene å ha sengetøy til flere gjester, og at gjester derfor bør kunne forventes å ta med sengetøy selv, kan på ingen måte tolkes som at det er negativt å bry seg om gjestene sine. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Beklager at jeg faktisk bryr meg om gjestene mine og ønsker at de skal føle seg velkomne når de kommer på besøk. At dere velger å gjøre ting på en annen måte, får være deres valg, men jeg synes det er merkelig at det å vise omtanke og legge til rette for gjester skal fremstilles som noe negativt.

For meg handler ikke dette om luksus, hotellstandard eller at gjester ikke skal bidra. Det handler om vanlig gjestfrihet og om å gjøre det litt enklere og hyggeligere for de som kommer. Vi forventer selvfølgelig at gjestene bidrar med sitt, men vi synes også det er vår oppgave som verter å sørge for det grunnleggende.

At dere har en annen måte å gjøre ting på, er helt greit, men det betyr ikke at vår måte er feil. Jeg synes bare det blir unødvendig å kritisere folk som faktisk ønsker å ta vare på gjestene sine.

Vi har tydeligvis veldig forskjellig syn på hva gjestfrihet innebærer, og det får vi bare være enige om. Jeg ser uansett ikke noe poeng i å diskutere dette videre, så jeg takker for meg her.

Det er ingen som kritiserer deg for å ta vare på gjestene dine eller sier at din måte er feil. Så lenge du er vert, er det jo du som legger føringa for hvordan du vil ha det når du har gjester på besøk. Poenget til folk her, er at dersom du som gjest forventer at vertsskapet stiller med sengetøy på ei hytte, så er det storforlangende. Som vert er det du som lager reglene, men som gjest må du ta hensyn til andres regler.

Vi har hytte uten innlagt vann, så om vi hadde fått mer enn én gjest i løpet av sommeren, hadde vi nok bedt om at gjestene tok med sengetøy eller sovepose selv. Jeg vet også at både familie og venner gladelig hadde gjort dette uten å legge noe negativt i det eller føle seg uvelkommen. 

Det var forøvrig du som startet med å mer enn antyde at folk er rare og ugjestmilde om de ber gjestene om å ta med seg sengetøy:

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det å be folk ta med sengetøy synes jeg er veldig rart. Det er jo ikke sikkert at de har riktig størrelse på sengetøyet, og det er også veldig vanlig at slikt allerede finnes på hytta man låner.

javel det er ikke det når jeg har lånt hytte og det at folk har forskjellig str på senge tøy bør da virkelig ikke være så vanskelig og skjønne at det blir eldig upraktisk og ha den ordningen 

Det har ingen ting og si om det er mange str eller ikke på sengetøy det går faktisk ann og bry seg litt om gjestene, jeg hadde aldri klart og sove med sengetøy som er for stort og hva skal man gjør hvis det er for lite? Det driter vel du fulstendig i 🙄

Kanskje du burde tenke litt gjennom hvordan du selv formulerer deg, før du beskylder andre for å kritisere deg og legge ord i munnen på deg. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva er poenget med å ødelegge en tråd og får alt til å handle om å ha med /ikke ha med sengetøy, høres ut som en gjeng med unger som diskuterer. Lag deres egen tråd,  hjelpes meg voksne folk

Anonymkode: 131fe...7c6

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi tar alltid med sengetøy når vi besøker andres hytter. Vi er vant til det, leier ofte hytte og tar med sengetøy så klart. Det er ikke noe stress med det. 

Besøker vi folk hjemme hos dem så tar vi selvsagt ikke med sengetøy. Det gjør ikke gjester som bor hos oss heller. Men det er milevid forskjell på å besøke andre på hytter enn hjemme hos dem.  En venninne har hytte uten innlagt vann og strøm, selvsagt tar jeg med sengetøy selv! Skulle da bare mangle. Vi deler også på alle utgifter så klart. 

Utrolig sært å ikke få sove om dynetrekket er for stort til dyna, da er man ikke trøtt 😅

Alle våre dynetrekk er 220, på mange hytter er dynene 200, jeg sover som en stein uansett. Da er det ferie, jippi. 

Anonymkode: 5fe11...b5c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ts, jeg hadde sagt flg "desverre så passer det dårlig med lengre besøk (enn avtalt) fordi vi får ett annet vennepar/familie/barnas venner etc på besøk og de skal være her ett par netter de også". Neste år passer dere på å ikke invitere disse menneskene og avslå alle forsøk med "desverre....pusser opp, bygger terrasse, skal male, får allerede besøk, reiser bort selv etc". 

Anonymkode: 7e61b...833

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva er poenget med å ødelegge en tråd og får alt til å handle om å ha med /ikke ha med sengetøy, høres ut som en gjeng med unger som diskuterer. Lag deres egen tråd,  hjelpes meg voksne folk

Høres ut som det kanskje er du som trenger å lage din egen tråd. Det er lov å hoppe over innlegg du ikke finner relevante.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Høres ut som det kanskje er du som trenger å lage din egen tråd. Det er lov å hoppe over innlegg du ikke finner relevante.

Voks opp!  Hoppe over ? Det er side på side med sengetøy diskusjon. Dere ødelegger tråden med det barnslige oppelegget deres. Det kalles avsporinger lsik dere holder på

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Voks opp!  Hoppe over ? Det er side på side med sengetøy diskusjon. Dere ødelegger tråden med det barnslige oppelegget deres. Det kalles avsporinger lsik dere holder på

Jeg er helt enig, tilbake til trådens hovedinnlegg. Og jeg har vært aktiv i sengetøydebatten, men det ble en veldig avsporing. 

Anonymkode: 0750c...c5c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke orket å lese alt her - og det ble mye sengetøy-, men vi har i hvert fall sagt at de gjerne kunne bli noen ekstra dager hvis de kunne bidra mer med mat og generelt litt initiativ. De takket nei og det var egentlig greit. De gjentok at de hadde trodd de skulle være ‘gjester’ og vi bare avsluttet der. 

ts. 

• Liker 8
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Til neste år:

Inviter kun de menneskene du vil ha som gjester.

Når noen prøver å invitere seg selv: vær vag eller og si at dere er opptatt. 
Eller si at i år skal det være NM i hyttebeising.

Latsabber vil sky arbeid for andre. 

Hvis gjester blir lengre enn avtalt: 
Lyv og si at dere har andre planer, venter andre gjester, osv.

Med nye gjester: 

Ta initiativ til «dugnader» og felles innsats. 

«Kan dere ta en tur på butikken? Vi mangler middag og XYZ»

«Kan dere dekke bordet/ta av bordet?

«Kan dere ta med ungene på krabbefiske eller spille fotball/badminton/kubb?» 

Anonymkode: d2516...854

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har ikke orket å lese alt her - og det ble mye sengetøy-, men vi har i hvert fall sagt at de gjerne kunne bli noen ekstra dager hvis de kunne bidra mer med mat og generelt litt initiativ. De takket nei og det var egentlig greit. De gjentok at de hadde trodd de skulle være ‘gjester’ og vi bare avsluttet der. 

ts. 

De må jo ha et særdeles rigid og strengt syn på det å være gjester og det er jo veldig frekt å faktisk si at det dere krever, som er helt vanlig opplegg, er for mye. 

Anonymkode: 0750c...c5c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

ts. 

Det høres jo ikke ut som normale folk! Om ikke de merket veldig godt at de ikke var så velkomne da? Jeg hadde blitt veldig flau om jeg fikk irettesettelse for å ikke bidra nok, men jeg hadde jo hoppet opp og gjort det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Både familien min og jeg alene har blitt og blir invitert på utallige hytteturer. Noen steder må vi ha med sengetøy, andre ikke. Jeg føler meg da ikke mindre velkommen av den grunn 😂 Felles for alle hyttene vi er på er at vi mer enn gjerne tar med ekstra vin, ekstra snacks/godteri, brus på fellesen, ekstra sjømat/grillmat o.l slik at vi viser at vi setter pris på gjestfriheten. Vi tar ALLTID med noe til vertskapet som takk for invitasjonen. Vi rer alltid opp sengene etter oss, støvsuger/rydder osv. Jeg er en morgenfugl, så jeg lager ofte klar frokost, dekker på, lager omelett, steller i stand godt pålegg, baker rundstykker etc. Selvsagt med varer vi selv har tatt med til fellesen. Det er kanskje også grunnen til at vi blir invitert gjentatte ganger? 

Anonymkode: cbb9b...0ad

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...