itsannabi Skrevet 1. juli #121 Skrevet 1. juli (endret) 4 hours ago, Morten1 said: Det er ikke min erfaring når jeg har snakket med flere som har hatt utenlands bryllup. De hadde til felles at de sammenlignet leie av lokale, mat, alkohol, likt antall gjester etc. Da var det langt billigere for de å ha det i Spania enn Norge, men ja det er jo de som også mister det litt og øser på med noe annet istedenfor å spare de pengene de kunne. Flere jeg vet om dekket ikke transport, hotell for gjestene, så her ble det dyrere for gjestene, noe folk har reagert på i ettertid Men dette er et litt annet tema da. Problemet er ikke selve destinasjonen, men hva brudeparet ber gjestene sine om. Hvis det er tilfellet at de krever at gjestene dekker alle utgiftene sine, så kan jeg være enig med deg (selv om jeg er en hykler, for det er det som skjer i bryllupet mitt LOL men vi hadde ingen forventninger om folk burde komme og var godt klar over at det var en stor forespørsel fra oss til gjestene våre. Og for dette grunn hadde vi også en liten fest i Bergen hvor vi bodde da) Endret 1. juli av itsannabi
Brunello Skrevet 1. juli #122 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det må til mye spons, altså rabattert hotell og gjerne reise, for at øvrige folk utenom nærmeste familie skal orke å ta den kostnaden for deres dag. Det kan ikke sammenlignes med å planlegge en egen langhelg et sted og ofre den tiden og pengene. Om dere ønsker å be kun aller nærmeste familie og bestevenner, også folk som således heller "ikke kan" si nei, så lass på med goder.. Fri bar, matservering/arrangement også kvelden før, ingen forventning om gave (gaven er at de kommer), et veldig fint hotell til god rabatt... ol. Ene utenlandsbryllupet jeg var i betalte brudeparet både reise og hotell for hele følget. Et annet bryllup i Norge, til en litt distansert venninne, takket jeg nei. Kun fordi jeg ikke orket å ofre hele helgen på tog, flyplass, hotell, buss, og repeat søndag for å komme hjem utslitt til ny uke. Anonymkode: 933b1...d74 At det krever spons for at folk skal komme er jeg ikke enig i. For vår del ville en langhelg i Italia, Frankrike eller Spania vært helt topp og noe vi ville brukt penger på om det var nære venner som giftet seg. Men hadde det vært søskenbarn eller litt perifere venner, ville vi nok ikke giddet om det ikke lot seg kombinere med en lenger ferie og bryllupet var en dag eller maks fredag kveld pluss lørdag.
Morten1 Skrevet 1. juli #123 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): "Detinasjonsbryllup" er generelt en uting. Helt vilt å forvente at folk bruker titusener av kroner på å reise til et sted de ikke har bestemt selv på et tidspunkt de ikke har bestemt selv og bruke av sine få feriedager slikt. Det kan være mindre ugreit om Man inviterer kun nærmeste familie, slik at det blir som en familieferie, og/eller Brudeparet dekker kostnader med fly og overnatting Man velger en destinasjon som gjør at man kan reise dit en (lang)helg Har selv vært i flere slike bryllup. Det ene var i Thailand (!) i lavsesong, og dit drar man ikke for en helg, for å si det sånn. Dyrt ble det også, når det var forventet at gjestene var der i to uker! Hvis man velger slike løsninger må man hvertfall vise forståelse for at folk dropper det. Det var ikke et alternativ for meg på grunn av relasjonen til brudeparet. Om jeg blir invitert på noe slikt igjen blir det et klart nei fra meg, Anonymkode: 933bb...304 Enig i dette, opplevde lignende du beskriver, bortsett fra at jeg først fikk forklart at jeg skulle bo gratis, men så var det ikke gratis likevel, hadde ikke foreldrene mine sponset bolig hadde jeg måttet droppet å komme, svin dyrt totalt for alle andre gjester som måtte betale fly, hotell og transport rundt for seg selv 😬
AuroraB Skrevet 1. juli #124 Skrevet 1. juli itsannabi skrev (På 30.6.2026 den 12.13): Dette er et veldig godt poeng, og jeg er litt enig om at de som skal gifte seg bør ikke forvente at folk godtar invitasjonen, og jeg synes det er viktig at de ikke tar det personlig eller blir opprørte når folk takker nei. Problemet er jo egentlig ikke at brudeparet blir opprørte om noen takker nei. Det som er ille er jo at folk som er glade i brudeparet og hadde gledet seg til bryllupet må takke nei når det viser seg at de ikke skal gifte seg i Førde men i Firenze. Det er toppen av egoisme å planlegge et bryllup der man på forhånd vet at en del av gjestene ikke har muligheten til å komme, enten det er pga. alder, helse, økonomi, småbarn eller annet. Da er det bare rein egotripp å gjøre det sånn. Jeg er tante til en som har flyttet til USA og truffet sin kone der. De valgte to bryllup for å ikke belaste halvparten av gjestene med store utgifter. De hadde en vielse i USA og så en velsignelse i kirken her i Norge og to selskaper. Da har du et brudepar som har fokuset på å få feire med alle menneskene de bryr seg om og ikke bare seg selv. 5 1
itsannabi Skrevet 2. juli #125 Skrevet 2. juli 9 hours ago, AuroraB said: Problemet er jo egentlig ikke at brudeparet blir opprørte om noen takker nei. Det som er ille er jo at folk som er glade i brudeparet og hadde gledet seg til bryllupet må takke nei når det viser seg at de ikke skal gifte seg i Førde men i Firenze. Det er toppen av egoisme å planlegge et bryllup der man på forhånd vet at en del av gjestene ikke har muligheten til å komme, enten det er pga. alder, helse, økonomi, småbarn eller annet. Da er det bare rein egotripp å gjøre det sånn. Jeg er tante til en som har flyttet til USA og truffet sin kone der. De valgte to bryllup for å ikke belaste halvparten av gjestene med store utgifter. De hadde en vielse i USA og så en velsignelse i kirken her i Norge og to selskaper. Da har du et brudepar som har fokuset på å få feire med alle menneskene de bryr seg om og ikke bare seg selv. Jeg er litt partisk på dette, for jeg synes ærlig talt ikke at et bryllup bør imøtekomme gjestene like mye som de som skal gifte seg. Jeg forstår hva du mener, og det er selvfølgelig fint om folk ordner som tar hensyn til andres personlige behov, men det er deres bryllup som til syvende og sist må være fornøyde med det. Jeg jobber med bryllup, og jeg ser en tendens til å foretrekke super intimt elopements fremfor tradisjonelt bryllup bare fordi folk synes det er så vanskelig å planlegge i samsvar med alles forventninger. Vi er selvfølgelig alle forskjellige, og alles meninger teller – men jeg tror at hvis det finnes en tid for egoisme, er det å planlegge sitt eget bryllup det tidspunktet.
Stjertmeis Skrevet 2. juli #126 Skrevet 2. juli itsannabi skrev (1 time siden): Jeg er litt partisk på dette, for jeg synes ærlig talt ikke at et bryllup bør imøtekomme gjestene like mye som de som skal gifte seg. Jeg forstår hva du mener, og det er selvfølgelig fint om folk ordner som tar hensyn til andres personlige behov, men det er deres bryllup som til syvende og sist må være fornøyde med det. Jeg jobber med bryllup, og jeg ser en tendens til å foretrekke super intimt elopements fremfor tradisjonelt bryllup bare fordi folk synes det er så vanskelig å planlegge i samsvar med alles forventninger. Vi er selvfølgelig alle forskjellige, og alles meninger teller – men jeg tror at hvis det finnes en tid for egoisme, er det å planlegge sitt eget bryllup det tidspunktet. Absolutt! Brudeparet får selvsagt gjøre akkurat det de vil, så lenge brudeparet aksepterer og respekterer at ikke alle kan eller vil være med på et slikt opplegg, og også at bryllupet i praksis kan innebære at de ekskluderer gjester de egentlig ønsker å inkludere. Det er ikke egoisme, så lenge de ikke forventer av andre mer enn hva som er rimelig. Med det sagt, kan jo også et slikt utenlandsbryllup være en effektiv metode for å forhindre enkelte gjester man egentlig ikke ønsker skal komme, fra å komme 🤭 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå