AnonymBruker Skrevet i går, 17:19 #41 Skrevet i går, 17:19 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Alt. Jeg har aldri vært i bryllup hvor brudeparet ikke betalte skyss til lokale, maten (inkludert alkohol) og overnatting. Skyss hjem fikk vi også. Anonymkode: d7dcd...c7f AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Oki, jeg har vært i flere bryllup i Norge og utlandet (flest i Norge så klart) og har aldri opplevd at brudeparet dekker reise eller opphold. Mat og litt eller mye alkohol ja. Anonymkode: f1a9d...4b7 Tror nok det er mest vanlig at gjestene må betale iallfall reisen selv. Ofte opphold også, kanskje med en rabatt. Anonymkode: f56d0...258 3 2
Kniv & gaffel Skrevet i går, 17:49 #42 Skrevet i går, 17:49 AnonymBruker skrev (1 time siden): OG det er en invitasjon som det er lov å takke nei til. Det er selvfølgelig lov å takke nei, men det er ikke greit å være kanskje den eneste i en vennegjeng eller slekt som ikke har råd til å dra. 4
MiominMio Skrevet i går, 17:49 #43 Skrevet i går, 17:49 Destinasjonsbryllup er jo greit det om man er brudeparet og evt. forlovere, men å forvente at andre skal ta seg fri fra jobb, bruke flust med penger for å reise ned. tenker jeg er en uting. Mine foreldre giftet seg på ambassade forøvrig og hadde to vitner derfra. Gikk ikke utover noen og så hadde de heller en feiring på et senere tidspunkt. Da en hagefest hvor de stod for maten og gjestene tok med seg det de ønsket av drikke (alkoholholdig). De var også tydelige på at de ikke forventet noe gaver, men heller at man skulle feire dagen sammen med dem. Dette var mange mange år siden og den dag i dag så synes jeg det er en flott ting. 2 1
Argumentalkymist Skrevet i går, 18:14 #44 Skrevet i går, 18:14 I forbindelse med utlandsbryllup stusser jeg alltid på formuleringene om: "Ønsker ikke gave. Gaven er at dere kommer". Hvor dyre gaver er det egentlig brudepar forventer i dag? Kostnadene til reise og opphold + andre småkostnader forbundet med en helg/langhelg i utlandet (og kanskje også fri fra jobb) går laaaangt utover det jeg tenker er normalt å gi i bryllupsgave. 8 5
AnonymBruker Skrevet i går, 18:29 #45 Skrevet i går, 18:29 Argumentalkymist skrev (13 minutter siden): I forbindelse med utlandsbryllup stusser jeg alltid på formuleringene om: "Ønsker ikke gave. Gaven er at dere kommer". Hvor dyre gaver er det egentlig brudepar forventer i dag? Kostnadene til reise og opphold + andre småkostnader forbundet med en helg/langhelg i utlandet (og kanskje også fri fra jobb) går laaaangt utover det jeg tenker er normalt å gi i bryllupsgave. Det er vel ikke slik at de som sier det likestiller summen gjestene bruker på reise, og summen de ville forventet på gave i Norge? Når jeg har vært i bryllup i utlandet har jeg brukt noen tusen mer men har også fått en nydelig reise og gode unike minner. Poenget er at brudeparet (og gjestene) har mye utgifter men de forventer ikke gave i tillegg. De forventer ikke "å gå i null" men sitte igjen med en unik opplevelse sammen med de som er invitert? Anonymkode: f1a9d...4b7 1
AnonymBruker Skrevet i går, 18:31 #46 Skrevet i går, 18:31 Kniv & gaffel skrev (40 minutter siden): Det er selvfølgelig lov å takke nei, men det er ikke greit å være kanskje den eneste i en vennegjeng eller slekt som ikke har råd til å dra. Det skjønner jeg godt da. Kommer an på hvor godt kjent man er med brudeparet og om man kan være åpen med dem om dette? Vet om brudepar som har dekket mer av utgiftene til noen gjester på grunn av dette. Uten at andre vet om det. Anonymkode: f1a9d...4b7
Argumentalkymist Skrevet i går, 18:48 #47 Skrevet i går, 18:48 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er vel ikke slik at de som sier det likestiller summen gjestene bruker på reise, og summen de ville forventet på gave i Norge? Når jeg har vært i bryllup i utlandet har jeg brukt noen tusen mer men har også fått en nydelig reise og gode unike minner. Poenget er at brudeparet (og gjestene) har mye utgifter men de forventer ikke gave i tillegg. De forventer ikke "å gå i null" men sitte igjen med en unik opplevelse sammen med de som er invitert? Anonymkode: f1a9d...4b7 Et destinasjonsbryllup i utlandet vil jo lett koste minst 10 000 per person. Noen enda mer (som enkelte her i denne tråden viser til). Et brudepar skal vel aldri forvente å gå i null ved ekteskap. I tidligere tider ja, da bryllup var starten på et samliv og selve ekteskapsinngåelsen stod i sentrum, og giftermålet var et samfunnsinstitutt. Men ikke i dag, hvor bryllupet er en eneste stor øvelse i grandiositet og å "skape minner". Med det sagt, så mener jeg fremdeles det er mye "forlangt" å legge opp til at gjester skal bruke titall tusen på å delta i en feiring av noen andres kjærlighet, under påskudd av "å skape minner" eller en "unik opplevelse". Andres bryllup er stort sett unike for dem det gjelder (brudeparet, og kanskje deres foreldre/barn). De færreste (mest sannsynligvis ingen) ville tatt initiativ til slik minneskaping på andres vegne. Jeg kommer gjerne i bryllup, og jeg gleder meg på ekteparets vegne (selv om jeg vet bedre måter å forvalte fremtiden på enn ved giftermål), men ikke forvent at jeg/vi skal bruke store summer på at andre skal feire en kjærlighet de forhåpentligvis allerede har for hverandre. Kall meg gjerne gjerrig grinebiter 😂 3 4
AnonymBruker Skrevet i går, 18:51 #48 Skrevet i går, 18:51 Nei,nei og atter nei. Folk møter i bryllup for å være høflige. Ikke strekk strikken. Anonymkode: 39584...d4c 4 2
AnonymBruker Skrevet i går, 18:54 #49 Skrevet i går, 18:54 Argumentalkymist skrev (2 minutter siden): Et destinasjonsbryllup i utlandet vil jo lett koste minst 10 000 per person. Noen enda mer (som enkelte her i denne tråden viser til). Et brudepar skal vel aldri forvente å gå i null ved ekteskap. I tidligere tider ja, da bryllup var starten på et samliv og selve ekteskapsinngåelsen stod i sentrum, og giftermålet var et samfunnsinstitutt. Men ikke i dag, hvor bryllupet er en eneste stor øvelse i grandiositet og å "skape minner". Med det sagt, så mener jeg fremdeles det er mye "forlangt" å legge opp til at gjester skal bruke titall tusen på å delta i en feiring av noen andres kjærlighet, under påskudd av "å skape minner" eller en "unik opplevelse". Andres bryllup er stort sett unike for dem det gjelder (brudeparet, og kanskje deres foreldre/barn). De færreste (mest sannsynligvis ingen) ville tatt initiativ til slik minneskaping på andres vegne. Jeg kommer gjerne i bryllup, og jeg gleder meg på ekteparets vegne (selv om jeg vet bedre måter å forvalte fremtiden på enn ved giftermål), men ikke forvent at jeg/vi skal bruke store summer på at andre skal feire en kjærlighet de forhåpentligvis allerede har for hverandre. Kall meg gjerne gjerrig grinebiter 😂 Men da var det heller ikke vanlig med destinasjonsbryllup, hvor gjestene må bruke masse penger på fly og hotell. Skal man ha bryllupet i utlandet, så får brudeparet også betale for det, altså Anonymkode: 8e695...94b 1 3
Argumentalkymist Skrevet i går, 19:17 #50 Skrevet i går, 19:17 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Men da var det heller ikke vanlig med destinasjonsbryllup, hvor gjestene må bruke masse penger på fly og hotell. Skal man ha bryllupet i utlandet, så får brudeparet også betale for det, altså Anonymkode: 8e695...94b Nemlig. Det er nøyaktig det jeg mener. 2
AnonymBruker Skrevet i går, 19:28 #51 Skrevet i går, 19:28 For meg er det mest naturlig at man gifter seg på hans eller hennes hjemsted, evt der brudeparet bor, om det er et annet sted. Helt ok med bryllup f.eks på ambassaden i Roma, om det bare er brudepar, foreldre og forlovere. Ved stort bryllup i utlandet, så må man i hvertfall godta uten sure miner at mange takker nei. Og det er viktig med invitasjon leeenge før bryllupet. Folk må gjerne spare opp penger, sette av ferie, ordne barnevakt for flere dager osv. Som andre skriver her, så bør dere ordne med rabattert overnatting. Og egentlig ikke forvente at folk skal bruke penger på gave. Anonymkode: 7cd4f...41a 4 1
Eva-Lena Skrevet i går, 19:32 #52 Skrevet i går, 19:32 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg skal gifte meg, og vi vurderer destinasjonsbryllup. Vi har tilknytning til plassen fra tidligere. I Spania. Jeg tenker mye på gjestene. Vi ser derfor på alle muligheter. Vi har familie fra hele Norge. Hva tenker dere om destinasjonsbryllup? Anonymkode: f6364...a77 Jeg hadde ikke møtt opp i det bryllupet. Jeg akter ikke å bruke flere tusen på fly og hotell for at noen skal gifte seg. Når folk velger bryllup i utlandet, så får de regne med at mange melder avbud. 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 20:40 #53 Skrevet i går, 20:40 Paret gjør som de vil, men jo mer krevende det er å være gjest jo større aksept bør det være for at gjestene takker nei. Min manns bror skal gifte seg i Thailand og det er uaktuelt for oss å dra til. Alt for langt å dra dit for et bryllup og det er ikke et land vi har lyst å dra til for ferie heller. Anonymkode: 717c8...6a7 1 4
AnonymBruker Skrevet i går, 22:08 #54 Skrevet i går, 22:08 Summeer skrev (8 timer siden): Skikkelig harry. En ting er hjemlandet/hjemplassen til den ene. Men å forvente at folk bruker så mye penger og bruke av andres ferie synes jeg er navlebeskuende. Gift dere der med forlovere, og ha festen hjemme Helt enig. Såå morsomt er det ikke å feire noen som gifter seg. Ville takket pent nei om det ville koste mye penger. Synes det er egoistisk. En ting er om man blir spandert på om de har veldig god råd. Noe helt annet å bruke på tusenvis på et bryllup. Anonymkode: 43581...592 2
AnonymBruker Skrevet i går, 22:17 #55 Skrevet i går, 22:17 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er vel ikke slik at de som sier det likestiller summen gjestene bruker på reise, og summen de ville forventet på gave i Norge? Når jeg har vært i bryllup i utlandet har jeg brukt noen tusen mer men har også fått en nydelig reise og gode unike minner. Poenget er at brudeparet (og gjestene) har mye utgifter men de forventer ikke gave i tillegg. De forventer ikke "å gå i null" men sitte igjen med en unik opplevelse sammen med de som er invitert? Anonymkode: f1a9d...4b7 Hva er disse unike opplevelsene du snakker om? Anonymkode: 93d4d...899 2 4
AnonymBruker Skrevet i går, 22:23 #56 Skrevet i går, 22:23 MiominMio skrev (4 timer siden): Destinasjonsbryllup er jo greit det om man er brudeparet og evt. forlovere, men å forvente at andre skal ta seg fri fra jobb, bruke flust med penger for å reise ned. tenker jeg er en uting. Mine foreldre giftet seg på ambassade forøvrig og hadde to vitner derfra. Gikk ikke utover noen og så hadde de heller en feiring på et senere tidspunkt. Da en hagefest hvor de stod for maten og gjestene tok med seg det de ønsket av drikke (alkoholholdig). De var også tydelige på at de ikke forventet noe gaver, men heller at man skulle feire dagen sammen med dem. Dette var mange mange år siden og den dag i dag så synes jeg det er en flott ting. Helt enig. Et familiemedlem giftet seg i utlandet med kun de og barna. De ville ha det slik. Så ble storfamilien i ettertid invitert til en fin restaurant med mat og drikke. Vi kom i vanlig pene klær og der kom overraskelsen om at de var gift. Fin måte å gjøre det på. Anonymkode: 43581...592 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 22:25 #57 Skrevet i går, 22:25 Kniv & gaffel skrev (4 timer siden): Det er selvfølgelig lov å takke nei, men det er ikke greit å være kanskje den eneste i en vennegjeng eller slekt som ikke har råd til å dra. Hvorfor ikke? Alle har ikke flust med penger og råd til noen titusen kroner. Anonymkode: 43581...592 2
AnonymBruker Skrevet i går, 22:34 #58 Skrevet i går, 22:34 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg skal gifte meg, og vi vurderer destinasjonsbryllup. Vi har tilknytning til plassen fra tidligere. I Spania. Jeg tenker mye på gjestene. Vi ser derfor på alle muligheter. Vi har familie fra hele Norge. Hva tenker dere om destinasjonsbryllup? Anonymkode: f6364...a77 Ok om dere betaler alle utgifter for alle - eller et stort NEI Anonymkode: 43581...592 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 22:35 #59 Skrevet i går, 22:35 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg var i bryllup i Italia for 2 år siden. I fjor var jeg i bryllup i Nord-Norge. Bryllupet i Nord-Norge ble betydelig dyrere for oss enn bryllupet i Italia. Fly og hotell ble veldig dyrt, minst 8000 mer i reise og opphold enn i Italia. Så det kommer litt an på hvor man bor og hvor man reiser fra. Derfor er vel uttrykket destinasjonsbryllup litt feil? For meg er det dyrt og komplisert å komme seg til utkanten av utkanten av et tettsted i Norge. Ofte er det faktisk billigere å kaste seg på et fly til en destinasjon sentralt i Europa. Anonymkode: c4295...63d Men poenget er vel at minst en av de som gifter seg (og dermed også mange av gjestene) er derfra? Man besøker noens hjemsted. Mens destinasjonsbryllup er kun fordi man liker det stedet. Anonymkode: a8ef3...2c7 2
AnonymBruker Skrevet i går, 22:38 #60 Skrevet i går, 22:38 Toskeskap rett og slett. Ego-bryllup inspirert av eliten. Anonymkode: 6633e...c62 1 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå