AnonymBruker Skrevet i går, 14:57 #21 Skrevet i går, 14:57 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har du barn i barnehage/skolealder? Anonymkode: 0663c...74a Bør være mulig å skaffe barnevakt for en langhelg. Anonymkode: 40bca...132
blvck Skrevet i går, 15:00 #22 Skrevet i går, 15:00 (endret) Jeg syns det kommer an på faktorene: - hvor mye spanderer brudeparet? - hvor mye tid må/bør man sette av, og da særlig knyttet til det første: hvis man må stå for de fleste utgiftene selv så føler jeg i hvert fall at jeg bør bruke mer enn en helg, og da tar det ekstra tid også. Endret i går, 15:01 av blvck 4
alfathealfa Skrevet i går, 15:01 #23 Skrevet i går, 15:01 Sa nei til en slik invitasjon. Kostnadene ville tatt en god bit av feriebudsjettet for et bryllup en langhelg. I tillegg var ikke barn ønsket. Måtte da altså brukt store deler av familiens feriebudsjett på en langhelg uten barn og vanlige barnepassere kunne ikke passe for de var også invitert. Dessuten økte selvfølgelig prisene fordi mange skulle til et lite sted samtidig. Barnefamilier er i tillegg ofte bundet opp av stengt barnehage/ SFO og har ikke så mye feriefritid til fri disp. Så blir det ofte noen forventninger om at «de kommer så de er våre ekte venner, de kommer ikke, så de bryr seg ikke», mens det er like sant at hvis man har en sånn type bryllup er man lite opptatt av hva man kan be om. Alt i alt er jeg lite glad i det, og sier nok nei en annen gang også på de vilkårene vi ble bedt på. Det blir noe annet hvis det er noe brudeparet tar ansvar for, som minimum en god del av det som skjer på destinasjonen av måltider og get-togethers. Ville tenke for min egen del at jeg heller ville hatt en stor bryllupsfest hjemme hvor alle kan komme. For meg er en viktig del av et bryllup at man samler en god del av slekta fra begge sider slik at de kan treffe hverandre ihvertfall ved den anledningen. Det kan man gjerne kombinere med en vielse på destinasjonen f.eks. med de nærmeste og så en stor bryllupsfest hjemme? 7
AnonymBruker Skrevet i går, 15:05 #24 Skrevet i går, 15:05 alfathealfa skrev (3 minutter siden): Ville tenke for min egen del at jeg heller ville hatt en stor bryllupsfest hjemme hvor alle kan komme. For meg er en viktig del av et bryllup at man samler en god del av slekta fra begge sider slik at de kan treffe hverandre ihvertfall ved den anledningen. Men da er vel alle vanlige barnepassere også invitert? Anonymkode: 40bca...132 1 1
alfathealfa Skrevet i går, 15:11 #25 Skrevet i går, 15:11 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men da er vel alle vanlige barnepassere også invitert? Anonymkode: 40bca...132 Det er forskjell på en barnevakt 4-5 timer og barnevakter som kan passe 3-4 dager for oss. Det første kunne vi bruke en ungdom til, det siste brukte vi bare nære slektninger til. Andre kan gjøre det på andre måter, sikkert. 6 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:11 #26 Skrevet i går, 15:11 Vi har hatt det, og det var veldig vellykket. MEN.., Familien vår har alt en tradisjon på å tilbringe ei ferieuke sammen, gjerne i utlandet, annethvert år. Vi bor spredt i landet og sjeldent vi møtes alle sammen samtidig. Så det var i grunn storfamiliens idé at neste gang vi reiste sammen fikser vi bryllup i samme slengen. Vi holdt også feiringen barnevennlig, spiste på restaurant, og vi hadde leid flere hus sammen med en hage og badebasseng i midten, stor terrasse så de minstebarna kunne legges og følges med på babycall på samme måte som hjemme. Ble veldig koselig alt sammen Men det er jo en veldig annerledes situasjon enn det vanligvis er snakk om. Har selv takket pent nei til min venninnes destinasjonsbryllup på Hawaii…. Nei, de hadde ingen tilknytning dit. Jeg reiser ikke jorda rundt bare fordi bruden har en drøm om strandbryllup på en sydhavsøy, uansett hvor glad jeg er i henne. De ville dekke overnatting, men bare reisen dit er jo en liten formue, i tillegg til ferien ville gått med til det Anonymkode: 7f19a...39d 6
AnonymBruker Skrevet i går, 15:14 #27 Skrevet i går, 15:14 Det er selvfølgelig deres valg som par om dere absolutt vil gifte dere der. Men det er vel oftest kun de nærmeste som synes at eventuelle ekstra utgifter som medfølger er verdt det, med tanke på flybilletter, opphold, mat, ta fri fra jobb, ordne barnepass, osv. Og i tillegg ta med egnet bryllupspresang. Noen kan absolutt elske det, mens andre syns det er krevende og styrete. Så regner jeg med at dere kjenner de dere vil ha med i deres eget bryllup godt nok til å vite hvilken kategori de faller i. Jeg mener også at hvis destinasjonsbryllup innebærer ekstra utgifter for gjestene så skal man være raus på at det ikke er forventet å ha med gave. Da er deltakelsen nok. Anonymkode: 64bf7...cdc 4 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:24 #28 Skrevet i går, 15:24 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg ville takket ja, fordi ferien min i løpet av et år består av fem hele uker, ikke én helg. Anonymkode: f1a9d...4b7 Det blir fort dyrt om du skal reise kun for en helg. Langt også, om du da ikke er så heldig å bo en plass der det er direktereise. Jeg sjekket nå, og tidlig i juni 27 ville det kostet ca. 19.000 for meg og samboeren å ta en langhelg i Spania. Ikke går det direkterute heller, så vi hadde måtte regnet med ca. 14-20 timers reisevei. Vi kunne selvsagt kjørt til nærmeste store flyplass, men det tar ca. 4 timer med bil en vei det også. Anonymkode: 93d4d...899 2 3
AnonymBruker Skrevet i går, 15:29 #29 Skrevet i går, 15:29 Jeg ville bare ha reist i et destinasjonsbryllup hvis det var snakk om nærmeste familie eller alle nærmeste venner. Fordi: - Jeg ønsker å bestemme over min egen ferie. Skal man i et bryllup i utlandet så blir ofte det årets sommerferie. Kjipt å ikke få velge sin egen ferie. - Det blir i de fleste tilfeller altfor dyrt. Tror ikke brudepar forstår hvor dyrt det faktisk kan bli for gjestene, selv om de spanderer en god del. - Lang reisevei; først komme seg hjemmefra til flyplass. Ikke alle bor nær flyplasser som har ruter til utlandet. Kanskje flere flyreiser også. Som sagt, om det var en av mine nærmeste hadde jeg selvsagt stilt opp. Utover det, nei. Anonymkode: f56d0...258 5 1
Kniv & gaffel Skrevet i går, 15:40 #30 Skrevet i går, 15:40 Jeg ville sannsynlig takket nei dersom jeg fikk invitasjon til et bryllup i et annet land. Som uføretrygdet er både økonomien og helsa begrenset, og jeg er generelt ikke glad i å reise langt. Unntaket er hvis en person jeg har et nært forhold til gifter seg med noen fra et annet land. Hvis for eksempel et av tantebarna mine finner en kjæreste fra et annet land, og gifter seg i hjemlandet til den andre, ville jeg prioritert å dra. 9
Stjertmeis Skrevet i går, 15:47 #31 Skrevet i går, 15:47 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville takket ja, fordi ferien min i løpet av et år består av fem hele uker, ikke én helg. Anonymkode: f1a9d...4b7 Det gjør min ferie også. Jeg ville likevel takket nei. Et slikt bryllup ville nemlig også påvirke andre (barn og barnepassere). Endret i går, 15:48 av Stjertmeis 2
AnonymBruker Skrevet i går, 15:53 #32 Skrevet i går, 15:53 Stort NEI fra meg. Synes det er en sikkelig uting og ville aldri i verden pålagt min nærmeste familie eller venner en slik kostnad. De færreste som gifter seg som jeg kjenner er heller ikke kongelige, så de trenger ikke «hylles» tre dager til ende. Jeg er jo veldig glad i både vennene og familien min, og strekker meg langt for å delta i feiringer jeg blir invitert til. Det er også gått inflasjon i «destinasjonsbryllup», slik at det er ikke en gang i livet man blir invitert i noe sånt og har det som en opplevelse. Men virker jo som «alle» har det nå. i fjor var vi invitert i 3 sånne bryllup. Tipper det kostet oss rundt 100.000,- til sammen. Folk legger det i tillegg på idiotiske småsteder der man MÅ ha leiebil og flytiden er deretter. Så man kan enten reise hjem grytidlig søndag eller blir tvunget til enda en overnatting og fridag for å reise hjem mandagen. Jeg er midt i bryllupsplanleggingen nå, og vi vurderte å reise bort bare oss to eller å ha stor feiring meg gjester hjemme. Vi har landet på hjemme, og lagt stor vekt på at ALT skal være enkelt for gjestene. Fått så sykt mange positive tilbakemeldinger på det. Ja, det blir veldig mye dyrere for oss som brudepar å ha det her vs. utlandet, men det er VI som inviterer familie og venner til å feire vårt ekteskap! Anonymkode: 20053...cca 5 2
AnonymBruker Skrevet i går, 15:57 #33 Skrevet i går, 15:57 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Stort NEI fra meg. Synes det er en sikkelig uting og ville aldri i verden pålagt min nærmeste familie eller venner en slik kostnad. De færreste som gifter seg som jeg kjenner er heller ikke kongelige, så de trenger ikke «hylles» tre dager til ende. Jeg er jo veldig glad i både vennene og familien min, og strekker meg langt for å delta i feiringer jeg blir invitert til. Det er også gått inflasjon i «destinasjonsbryllup», slik at det er ikke en gang i livet man blir invitert i noe sånt og har det som en opplevelse. Men virker jo som «alle» har det nå. i fjor var vi invitert i 3 sånne bryllup. Tipper det kostet oss rundt 100.000,- til sammen. Folk legger det i tillegg på idiotiske småsteder der man MÅ ha leiebil og flytiden er deretter. Så man kan enten reise hjem grytidlig søndag eller blir tvunget til enda en overnatting og fridag for å reise hjem mandagen. Jeg er midt i bryllupsplanleggingen nå, og vi vurderte å reise bort bare oss to eller å ha stor feiring meg gjester hjemme. Vi har landet på hjemme, og lagt stor vekt på at ALT skal være enkelt for gjestene. Fått så sykt mange positive tilbakemeldinger på det. Ja, det blir veldig mye dyrere for oss som brudepar å ha det her vs. utlandet, men det er VI som inviterer familie og venner til å feire vårt ekteskap! Anonymkode: 20053...cca Jeg er ikke Ts og jeg skjønner veldig godt at 100.000,- på noen slike bryllup blir for mye, MEN i våre familier liker vi å reise, være sammen, og det er ingen som tenker at det er en tre dager til ende hyllest av brudeparet. Det er en ferie med en seremoni som ramme for det som skjer, også med fritid underveis, svømmebasseng og rolige måltider. OG det er en invitasjon som det er lov å takke nei til. Anonymkode: f1a9d...4b7
AnonymBruker Skrevet i går, 16:07 #34 Skrevet i går, 16:07 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg skal gifte meg, og vi vurderer destinasjonsbryllup. Vi har tilknytning til plassen fra tidligere. I Spania. Jeg tenker mye på gjestene. Vi ser derfor på alle muligheter. Vi har familie fra hele Norge. Hva tenker dere om destinasjonsbryllup? Anonymkode: f6364...a77 At det er OK med aller nærmeste venner og familie, og at man bør dekke kostnaden for gjestene. I alle andre tilfeller er jeg imot. Destinasjonsbryllyp er et helt sinnsykt pengesluk. Det samme gjelder å invitere til et bryllup hvor kleskoden er galla, og å og legge bryllupet til gods, der ingen skulle tru at nokon kunne bu, hvor man må overnatte. «Man gifter seg jo bare en gang» forsvarer ikke å bruke opp feriebudsjettet og feriedagene til folk. Bryllup er en hyggelig fest, men alt som ikke handler om selve festen er stort sett bare en ubeleilighet. Anonymkode: 35a82...782 5 2
AnonymBruker Skrevet i går, 16:11 #35 Skrevet i går, 16:11 Dersom det er veldig nære venner av meg, så elsker jeg det! Drar ikke verden rundt for hvem som helst, men de gangene jeg har gjort det så har det vært helt fantastisk. Én gang fløy jeg i 17 timer, plus mellomlanding, for å dra i bryllup. Anonymkode: f598d...b33 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:24 #36 Skrevet i går, 16:24 Jeg var i bryllup i Italia for 2 år siden. I fjor var jeg i bryllup i Nord-Norge. Bryllupet i Nord-Norge ble betydelig dyrere for oss enn bryllupet i Italia. Fly og hotell ble veldig dyrt, minst 8000 mer i reise og opphold enn i Italia. Så det kommer litt an på hvor man bor og hvor man reiser fra. Derfor er vel uttrykket destinasjonsbryllup litt feil? For meg er det dyrt og komplisert å komme seg til utkanten av utkanten av et tettsted i Norge. Ofte er det faktisk billigere å kaste seg på et fly til en destinasjon sentralt i Europa. Anonymkode: c4295...63d 1 3
AnonymBruker Skrevet i går, 16:30 #37 Skrevet i går, 16:30 Greit om dere betaler alle utgifter. Anonymkode: d7dcd...c7f 2
AnonymBruker Skrevet i går, 16:36 #38 Skrevet i går, 16:36 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Greit om dere betaler alle utgifter. Anonymkode: d7dcd...c7f ALLE utgifter eller det som kommer ekstra ved at det blir overnatting og fly? Anonymkode: f1a9d...4b7
AnonymBruker Skrevet i går, 16:41 #39 Skrevet i går, 16:41 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): ALLE utgifter eller det som kommer ekstra ved at det blir overnatting og fly? Anonymkode: f1a9d...4b7 Alt. Jeg har aldri vært i bryllup hvor brudeparet ikke betalte skyss til lokale, maten (inkludert alkohol) og overnatting. Skyss hjem fikk vi også. Anonymkode: d7dcd...c7f 4 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:44 #40 Skrevet i går, 16:44 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alt. Jeg har aldri vært i bryllup hvor brudeparet ikke betalte skyss til lokale, maten (inkludert alkohol) og overnatting. Skyss hjem fikk vi også. Anonymkode: d7dcd...c7f Oki, jeg har vært i flere bryllup i Norge og utlandet (flest i Norge så klart) og har aldri opplevd at brudeparet dekker reise eller opphold. Mat og litt eller mye alkohol ja. Anonymkode: f1a9d...4b7 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå