AnonymBruker Skrevet 30. juni #101 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (På 29.6.2026 den 14.51): Jeg skal gifte meg, og vi vurderer destinasjonsbryllup. Vi har tilknytning til plassen fra tidligere. I Spania. Jeg tenker mye på gjestene. Vi ser derfor på alle muligheter. Vi har familie fra hele Norge. Hva tenker dere om destinasjonsbryllup? Anonymkode: f6364...a77 Dårlig gjort overfor gjester som ikke har like god økonomi som dere og som vil føle seg presset til å bruke mye mer penger enn de er komfortable med. Fly tur/retur Spania, hotell, gave blir en veldig stor kostnad pr gjest! Anonymkode: 6ef0c...168 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni #102 Skrevet 30. juni itsannabi skrev (14 timer siden): Destinasjonsbryllup er ikke billigere, de får bare budsjettet brukt annerledes, og vanligvis dekker det også en god del av utgiftene for gjestene. Det sier ikke at det ikke er en økonomisk byrde for gjestene eller at det ikke er logistikk involvert, og brudepar bør være veldig glade og takknemlige for at folk dukker opp, og de bør absolutt akseptere de som ikke kan delta, men de "sparer ikke mye penger" på bryllupet. De vil mest sannsynlig bruke det samme, om ikke mer. Det er veldig mye dyrere for gjestene, når de må betale flybillett tur/retur,hotell, gave m.m! Anonymkode: 6ef0c...168 2
Morten1 Skrevet 1. juli #103 Skrevet 1. juli itsannabi skrev (På 30.6.2026 den 9.53): Destinasjonsbryllup er ikke billigere, de får bare budsjettet brukt annerledes, og vanligvis dekker det også en god del av utgiftene for gjestene. Det sier ikke at det ikke er en økonomisk byrde for gjestene eller at det ikke er logistikk involvert, og brudepar bør være veldig glade og takknemlige for at folk dukker opp, og de bør absolutt akseptere de som ikke kan delta, men de "sparer ikke mye penger" på bryllupet. De vil mest sannsynlig bruke det samme, om ikke mer. Det er ikke min erfaring når jeg har snakket med flere som har hatt utenlands bryllup. De hadde til felles at de sammenlignet leie av lokale, mat, alkohol, likt antall gjester etc. Da var det langt billigere for de å ha det i Spania enn Norge, men ja det er jo de som også mister det litt og øser på med noe annet istedenfor å spare de pengene de kunne. Flere jeg vet om dekket ikke transport, hotell for gjestene, så her ble det dyrere for gjestene, noe folk har reagert på i ettertid 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli #104 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (22 timer siden): Der ER hyggelig at folk gifter seg og feirer kjærligheten men det gjør ikke bryllup til noe gøy likevel. Bryllup er kjipt, det bare ikke så veldig innafor å være åpen om det. Anonymkode: 717c8...6a7 Det er det som er så fint med bryllup et hyggelig sted ved Middelhavet, folk kan ta seg en ferie samtidig. Anonymkode: 8b7ae...47b 1
Stjertmeis Skrevet 1. juli #105 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er det som er så fint med bryllup et hyggelig sted ved Middelhavet, folk kan ta seg en ferie samtidig. Anonymkode: 8b7ae...47b Det som er så rart, er at en del ikke forstår at veldig mange ikke ønsker å legge ferien til et hyggelig sted ved Middelhavet. 4 1
Brunello Skrevet 1. juli #106 Skrevet 1. juli (endret) Mange gifter seg på plasser i Norge der gjestene også må fly og være borte en helg. Bedre med Italia enn Trondheim. Når det er sagt, er det en del som legger alt for mye i eget bryllup og tror gjestene er like gira. Jeg synes venners bryllup er hyggelig, men har forstått av kvinneguiden at en del ikke deler den oppfatningen. Og jo mer perifere venner det gjelder og dersom det er slekt man av plikt blir bedt til, jo mindre interessent er det å svi av 20 000,-. Endret 1. juli av Brunello 1
Morten1 Skrevet 1. juli #107 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er det som er så fint med bryllup et hyggelig sted ved Middelhavet, folk kan ta seg en ferie samtidig. Anonymkode: 8b7ae...47b Problemet er at man får sjeldent tid til å gjøre så mye man egentlig ville gjort om det var ren ferie uten bryllupet, da blir det ikke ren ferie som man ellers ville hatt 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #108 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Det er det som er så fint med bryllup et hyggelig sted ved Middelhavet, folk kan ta seg en ferie samtidig. Anonymkode: 8b7ae...47b Neei, det ferien hadde blitt mye bedre om man slapp å kaste bort en dag på bryllup. Men må man så må man. Anonymkode: 717c8...6a7 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #109 Skrevet 1. juli "Detinasjonsbryllup" er generelt en uting. Helt vilt å forvente at folk bruker titusener av kroner på å reise til et sted de ikke har bestemt selv på et tidspunkt de ikke har bestemt selv og bruke av sine få feriedager slikt. Det kan være mindre ugreit om Man inviterer kun nærmeste familie, slik at det blir som en familieferie, og/eller Brudeparet dekker kostnader med fly og overnatting Man velger en destinasjon som gjør at man kan reise dit en (lang)helg Har selv vært i flere slike bryllup. Det ene var i Thailand (!) i lavsesong, og dit drar man ikke for en helg, for å si det sånn. Dyrt ble det også, når det var forventet at gjestene var der i to uker! Hvis man velger slike løsninger må man hvertfall vise forståelse for at folk dropper det. Det var ikke et alternativ for meg på grunn av relasjonen til brudeparet. Om jeg blir invitert på noe slikt igjen blir det et klart nei fra meg, Anonymkode: 933bb...304 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #110 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (På 29.6.2026 den 14.57): Jeg synes det er en uting. Dra heller dit på bryllupsreise, ikke ta fra inviterte muligheten til å bestemme hvordan de skal bruke ferien og feriepengene det året. Anonym fordi jeg skal være gjest i et destinasjonsbryllup i løpet av de neste årene, og ikke ønsker at brudepar og venner/familie skal vite hvor negativ jeg er til det. Vi hadde egentlig helt andre planer for ferien det året det gjelder, men syntes ikke vi kunne la være å dra i bryllupet. Anonymkode: 0b82c...68a Så du klarer ikke å si nei, men bare klager? Anonymkode: 24e43...5fd 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #111 Skrevet 1. juli Leo skrev (På 30.6.2026 den 16.31): Kommentaren min må sees i sammenheng med det vedkommende jeg siterte skrev. Som tidligere nevnt har jeg ingen problemer med destinasjonsbryllup hvis man faktisk tar vare på gjestene sine og f.eks. chartrer et fly og betaler for oppholdet. Forventer man at gjestene betale mesteparten av gildet er det ikke like sjarmerende. Om du må reise fra Bergen til Kirkenes i bryllup, forventer du da også at brudeparet skal betale reise og opphold? Eller er dette kun noe du forventer dersom du må reise til Roma (som ofte er billigere)? Er det mer høyverdig å gifte seg innenlands enn utenlands? Om man ikke forventer å bli påspandert dette i Kirkenes, på hvilken måte betaler gjestene «mesteparten av gildet» om man reiser til Roma? Jeg er på ekte nyskjerrig på hvorfor den ene reisen føles som et massivt innhogg i både feriedager, økonomi og humør, mens det andre ikke gjør det, gitt at reise/opphold og antall dager er likt. Anonymkode: 53224...a35 2
Stjertmeis Skrevet 1. juli #112 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Om du må reise fra Bergen til Kirkenes i bryllup, forventer du da også at brudeparet skal betale reise og opphold? Eller er dette kun noe du forventer dersom du må reise til Roma (som ofte er billigere)? Er det mer høyverdig å gifte seg innenlands enn utenlands? Om man ikke forventer å bli påspandert dette i Kirkenes, på hvilken måte betaler gjestene «mesteparten av gildet» om man reiser til Roma? Jeg er på ekte nyskjerrig på hvorfor den ene reisen føles som et massivt innhogg i både feriedager, økonomi og humør, mens det andre ikke gjør det, gitt at reise/opphold og antall dager er likt. Anonymkode: 53224...a35 Destinajsonsbryllup er definert tidligere i tråden. Destinasjonsbryllup kan ikke sammenlignes med bryllup som holdes i brudeparets bostedsområde eller på dere hjemsted. Men for øvrig gjør jo alle de samme hensynene seg gjeldende, uavhengig av om bryllupet holdes i Norge eller utlandet.Gjestene må jo vurdere hva de har mulighet til uansett. Men rene destinasjonsbryllup vil lugge mer for de fleste, fordi det legger opp til en normalt sett lengre og mer kostbar deltagelse enn et alminnelig bryllup på hjemplassen til brudeparet ville gjort. Det smaker ikke like godt å bruke masse penger på en reise som det ikke er annen logikk bak enn at brudeparet har lyst til å reise dit. Det gjelder uavhengig av om denne er på en avsideliggende gresk øy eller om det er i Kirkenes. Jeg har avslått invitasjoner også til bryllup i Norge (både "hjemme-bryllup" og destinasjonsbryllup i Norge), fordi de la beslag på for mange fridager og det hadde krevd barnepasser (vi ikke har), og fordi de indirekte påvirket andre ferier i form av færre fridager til rådighet og at deler av feriebudsjettet hadde gått til bryllupet (og dermed ikke til glede for barna). 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #113 Skrevet 1. juli Stjertmeis skrev (2 timer siden): Det som er så rart, er at en del ikke forstår at veldig mange ikke ønsker å legge ferien til et hyggelig sted ved Middelhavet. Nei, hvis ferien ikke består av Hunderfossen og Toro lasagne kan det værra det samma, si. Anonymkode: f1a9d...4b7
AnonymBruker Skrevet 1. juli #114 Skrevet 1. juli Jeg tenker det spørs litt. Det er veldig typisk å ikke tenke på gjestene , men samtidig er det deres store dag. Jeg tror bare at jeg hadde invitert de helt nærmeste og stoppet der. Samtidig ikke be om noe gave. Dere kommer til å invitere folk i forskjellige livsfaser og det er lett å tenke at alle har det like stabilt som dere. jeg ble invitert til et bryllup i Tanzania en gang. Jeg var da en singel student som bodde i Oslo og hadde lite å rutte med. Jeg takket nei, men min venninne ble rimelig sur og ba meg få det til. Jeg betalte 35000 på forhånd og det kom til å komme mat+ pålagt safari ++ i tillegg. I tillegg var det et sted der det var utfordrende å komme seg til pga lang transport innover i landet. Jeg synes helt ærlig også at det var drit skummelt å skulle reise alene til Tanzania og forsøke å finne transport alene der nede. Jeg var veldig reisevant og reist mye alene, men hadde tidligere studert i sør Afrika og var veldig farget av den opplevelsen da jeg opplevde mye skyting/knivstikking etc. heldigvis ble denne turen avlyst pga korona og de giftet seg i Norge istede! Men synes det var utrolig kjip opplevelse og føle at du ikke hadde råd til mat de påfølgende månedene. Veldig mange som gifter seg er veldig sentret opp i sitt egen ræv. når jeg giftet meg så kom det mange fra fjernt, men vi ordnet transport for de fra flyplass! Hjelp til soveplass hos familie hvis de ønsket (eller rabatt på hotell) og transport til kirke/ bryllupslokale. Anonymkode: 08187...417 1 2
Stjertmeis Skrevet 1. juli #115 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Nei, hvis ferien ikke består av Hunderfossen og Toro lasagne kan det værra det samma, si. Anonymkode: f1a9d...4b7 Selv foretrekker jeg Island, New Zealand, Patagonia eller Dolomittene hvis jeg først skal ut av landet. Men kos deg med med Toro og Hunderfossen 😉
AnonymBruker Skrevet 1. juli #116 Skrevet 1. juli Det må til mye spons, altså rabattert hotell og gjerne reise, for at øvrige folk utenom nærmeste familie skal orke å ta den kostnaden for deres dag. Det kan ikke sammenlignes med å planlegge en egen langhelg et sted og ofre den tiden og pengene. Om dere ønsker å be kun aller nærmeste familie og bestevenner, også folk som således heller "ikke kan" si nei, så lass på med goder.. Fri bar, matservering/arrangement også kvelden før, ingen forventning om gave (gaven er at de kommer), et veldig fint hotell til god rabatt... ol. Ene utenlandsbryllupet jeg var i betalte brudeparet både reise og hotell for hele følget. Et annet bryllup i Norge, til en litt distansert venninne, takket jeg nei. Kun fordi jeg ikke orket å ofre hele helgen på tog, flyplass, hotell, buss, og repeat søndag for å komme hjem utslitt til ny uke. Anonymkode: 933b1...d74 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #117 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Om du må reise fra Bergen til Kirkenes i bryllup, forventer du da også at brudeparet skal betale reise og opphold? Forskjellen er jo at hvis brudeparet skal gifte seg i Kirkenes, så er det med stor sannsynligvis for at en eller to av dem er fra Kirkenes. Da har som regel også gjestene en tilknytning til Kirkenes, som gjør at man har familie, venner eller bekjente i byen, som man kanskje også kan være så heldig å få overnatte hos/besøke i samme slengen. Det oppleves langt mindre invaderende enn at man kreves å reise til Middelhavet eller whatever i bryllup "fordi det er så fint". Anonymkode: 3518e...bb0 4 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #118 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Om du må reise fra Bergen til Kirkenes i bryllup, forventer du da også at brudeparet skal betale reise og opphold? Eller er dette kun noe du forventer dersom du må reise til Roma (som ofte er billigere)? Er det mer høyverdig å gifte seg innenlands enn utenlands? Om man ikke forventer å bli påspandert dette i Kirkenes, på hvilken måte betaler gjestene «mesteparten av gildet» om man reiser til Roma? Jeg er på ekte nyskjerrig på hvorfor den ene reisen føles som et massivt innhogg i både feriedager, økonomi og humør, mens det andre ikke gjør det, gitt at reise/opphold og antall dager er likt. Anonymkode: 53224...a35 Hvis bryllupet er i Kirkenes, så er mest sannsynlig ca halvparten av gjestene fra Kirkenes. Og vanligvis her nordpå, så prøver vi å ordne gratis overnatting til gjestene. Fyller opp storfamiliens hus, lånet noen campingvogner osv. Anonymkode: 7cd4f...41a 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #119 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du klarer ikke å si nei, men bare klager? Anonymkode: 24e43...5fd Har du ikke skjønt enda at noen ganger ofrer man seg, gjør ting man egentlig ikke vil, for andre. Det er lov til å klage da. I alle fall anonymt. Anonymkode: 933b1...d74 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #120 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er det som er så fint med bryllup et hyggelig sted ved Middelhavet, folk kan ta seg en ferie samtidig. Anonymkode: 8b7ae...47b Selvfølgelig, om de har tid og råd til det. Anonymkode: a8ef3...2c7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå