Gå til innhold

Tanker om destinasjonsbryllup

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det de som gifter seg ikke tenker på er at bryllup ofte er kjedelig. Greit om du er nær familie men mange inviterte liker det faktisk ikke. Hadde en samtale på jobben her en dag, og folk synes det bare er pes og dyrt. Innenlands eller utenlands går det utover tiden de helst vil bruke i egen familie. Folk er i hamsterjul med familie og jobber og barn. Fremfor å reise og stresse vil de heller være hjemme. Men noen ganger bare må de og gruer seg for logistikken og økonomien. Noe å tenke på for de som gifter seg og som tror at de som blir bedt er kjempeglad for det. Nei, alle er ikke det ….

Anonymkode: 43581...592

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi gifter oss, I utlandet, neste uke. Tror for egen del jeg ikke hadde giddet å gifte meg i Norge, masse styr, svindyr mat og usikkert vær.

Vi betaler flybillett for gjestene, da. Fant ut det var billigere og sikkert mer minneverdig for oss og gjestene våre.

Anonymkode: 8b7ae...47b

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner til et ungt par som skal gifte seg i utlandet i sommer og den ene svigerfaren må bli hjemme da han ikke har råd til å dra. Så hun må dra alene til utlandet enda hun har flykskrekk. Jippi...

Anonymkode: 6633e...c62

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vi gifter oss, I utlandet, neste uke. Tror for egen del jeg ikke hadde giddet å gifte meg i Norge, masse styr, svindyr mat og usikkert vær.

Vi betaler flybillett for gjestene, da. Fant ut det var billigere og sikkert mer minneverdig for oss og gjestene våre.

Det hjelper på at dere betaler flybillett, men de skal vel kjøpe antrekk, ha et sted å bo … Samt logistikken pga de fleste har barn. Barnepasser, bruke. fridager, stress … 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg skal gifte meg, og vi vurderer destinasjonsbryllup. Vi har tilknytning til plassen fra tidligere. I Spania. 

Jeg tenker mye på gjestene. Vi ser derfor på alle muligheter. Vi har familie fra hele Norge.

Hva tenker dere om destinasjonsbryllup? 

Anonymkode: f6364...a77

Definitivt, men for min del ville jeg hatt med bare han. Kanskje til nøds en bestevenninne til meg og en kompis til mannen min, men ingen familie på destinasjon. 

Anonymkode: f7a10...983

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det hjelper på at dere betaler flybillett, men de skal vel kjøpe antrekk, ha et sted å bo … Samt logistikken pga de fleste har barn. Barnepasser, bruke. fridager, stress … 

Som sagt, hadde neppe giddet å gifte meg I Norge. Hva skal folk være tre dager i Lofoten eller Hardanger for, liksom? Litt verre å bruke 10000 kr og fire feriedager i Lofoten enn i Roma, men mulig det bare er meg?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som sagt, hadde neppe giddet å gifte meg I Norge. Hva skal folk være tre dager i Lofoten eller Hardanger for, liksom? Litt verre å bruke 10000 kr og fire feriedager i Lofoten enn i Roma, men mulig det bare er meg?

Er du ironisk?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
BeeKind skrev (Akkurat nå):

Er du ironisk?

Nei, jeg er ikke ironisk. Mye morsommere for alle involverte med bryllup i Roma enn i Lofoten.

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener det oftest er egoistisk av brudeparet. De sparer sikkert mye penger på å ha det i utlandet, men kostnaden de sparer blir skjøvet over på gjestene.

Vi har hørt om utallige bryllup her inne som er langt unna noen sentrale steder, lang reisevei, dyr transport, dyrt hotell, tap av ferie dager da man må bruke det, listen er lang.

Har selv måtte spare i lang tid for å bli med i bryllup i nærmeste slekt, det var åpenbart ikke mulighet å ikke delta. Det ble veldig dyrt og ikke minst tidkrevende da dette var på en øy med veldig få fly avganger/landinger.

Hvis man skal ha utenlands bryllup må det være lønnsomt for gjestene også, hvis kun brudeparet sparer må man regne med at folk ikke kommer, selv foreldre kan man ikke forvente at dukker opp

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enten det er Roma eller Lofoten, hvorfor skal folk bruke 4 dager på ditt bryllup? Hvor du gidder å gifte deg eller ikke komme lite an på i denne tråden. Nå var spørsmålet hva gjestene gidder. Italia er mitt hjemland og selv jeg skjønner at det logiske er at vi gifter oss i den norske byen vi bor i og at det holder at nærmeste familie bruker én dag på oss.

Anonymkode: 717c8...6a7

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Enten det er Roma eller Lofoten, hvorfor skal folk bruke 4 dager på ditt bryllup? Hvor du gidder å gifte deg eller ikke komme lite an på i denne tråden. Nå var spørsmålet hva gjestene gidder. Italia er mitt hjemland og selv jeg skjønner at det logiske er at vi gifter oss i den norske byen vi bor i og at det holder at nærmeste familie bruker én dag på oss.

Anonymkode: 717c8...6a7

De fleste bryllup jeg har vært i har vært uten overnatting. Vi har kunnet kjøre fram og tilbake på dagen.

Har vært i et bryllup med to overnattinger fordi det var langt å kjøre, men fremdeles lot det seg gjøre å kjøre eller ta buss/tog, ingen fridager gikk med og det var billig overnatting som brudeparet hadde lagt til rette for (de holdt av rom på hotell og i campinghytter til gitte priser for de som ønsket). 

Som utgangspunkt ønsker ikke jeg å legge noe mer enn det i et bryllup, og er det mine næres bryllup som jeg kan ha en mening om, vil det være den veien mitt råd går. Medmindre man vil ha et helt lite bryllup med bare de aller nærmeste eller med forlovere. Men jeg synes det er bra med et litt større bryllup, 50-60+ (tanter og onkler og søskenbarn..) hvor folk kan komme, og da blir det viktigere å ta hensyn til hvilken terskel man legger for gjestene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor tenker du at det er normalt å bruke 4 feriedager på et bryllup? Stort sett alle bryllupene jeg har vært i, har vært en taxitur hjem. Så da har jeg kunne dratt hjem etter festen. Noen ganger har jeg måtte overnatte en natt på hytte e.l. Det har fortsatt vært kjøreavstand, men litt langt å kjøre hjem på natten etter en lang dag med bryllupsfeiring. 

Anonymkode: 93d4d...899

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor tenker du at det er normalt å bruke 4 feriedager på et bryllup? Stort sett alle bryllupene jeg har vært i, har vært en taxitur hjem. Så da har jeg kunne dratt hjem etter festen. Noen ganger har jeg måtte overnatte en natt på hytte e.l. Det har fortsatt vært kjøreavstand, men litt langt å kjøre hjem på natten etter en lang dag med bryllupsfeiring. 

Anonymkode: 93d4d...899

Jeg giftet meg nordpå for masse år siden. Halve gjestelista var fra Oslo-området. Vi ordnet overnatting til mange av gjestene. Lånte hus, og fylte opp husene til min familie, pluss at flere kom med campingvogn. De fleste gjestene ble to-tre netter. De fikk selvfølgelig frokost, og middager utenom bryllupsfesten var lettvint grilling. Ca 40 gjester, så ikke vanskelig logistikk. Hvis man ikke absolutt må kjøre på med 100 gjester, så går det ofte å løse det på en bra måte. Den gangen var det vanlig at noen bare ble invitert på kaffe og lang fest utover natta, men alle gjester som hadde reist langt var selvfølgelig invitert på middag.

Gjestene sørfra betalte flybilletter selv. Norge er et langt land, så ikke uvanlig at noen av gjestene må fly. Ingen takket nei til invitasjon. Boliger/bryllup var nært flyplass, så ingen problem med transport.

Anonymkode: 7cd4f...41a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke en statusgreie? Jeg vet bare formuende folk som gjør det. 

Anonymkode: 50e2e...3ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville takket nei. Bruker ikke feriedager og tusenvis av kroner kun for et bryllup. 

Anonymkode: 96fbe...376

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg giftet meg nordpå for masse år siden. Halve gjestelista var fra Oslo-området.

Gjestene sørfra betalte flybilletter selv. Norge er et langt land, så ikke uvanlig at noen av gjestene må fly. Ingen takket nei til invitasjon. Boliger/bryllup var nært flyplass, så ingen problem med transport.

Anonymkode: 7cd4f...41a

Om man bor i nord og skal til Spania så snakker man om ganske lang reise, og ganske mange tusen kroner i billettutgifter. Langt dyrere og en mye lengre reise enn å bare fly fra sør til nord i Norge. 

Anonymkode: 96fbe...376

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Derfor er vel uttrykket destinasjonsbryllup litt feil? For meg er det dyrt og komplisert å komme seg til utkanten av utkanten av et tettsted i Norge. Ofte er det faktisk billigere å kaste seg på et fly til en destinasjon sentralt i Europa. 

Anonymkode: c4295...63d

Destinasjonsbryllup har da ingenting med hvilke flybilletter som er dyrest å gjøre, men er en beskrivelse av trenden om å gifte seg på et sted ingen har noen naturlig tilknytning til, fordi de liker stedet.

Broren min gjorde det, i Barcelona (fordi det er en fin by). Bare han og kona og fire foreldre. I sånne tilfeller går det greit. Å invitere 70 gjester til en vakker gård i Toscana (eller Lofoten) fordi man har lyst på fine bilder? Ugreit, med mindre man har så mye spenn at du kan gjøre det både billig og praktisk for gjestene. 

Anonymkode: 55fdd...308

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg drar til Lofoten over Roma ti av ti ganger, folk er forskjellige. 

Destinasjonsbryllup vil i nesten alle tilfeller bli nedprioritert av oss, feriekabalen er komplisert nok som den er. Jeg skjønner at det er stort og hyggelig for brudeparet, men det er gjerne pes og en økonomisk belastning for andre. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

For en stormannsgal boble kommende brudepar lever i for tiden! Kommer aldri til å stille i et slikt av prinsipp! Ikke greit å skyve kostnadene på et bryllup over på gjestene! Frekt og grådig 

Anonymkode: cb474...9e1

AnonymBruker
Skrevet

destinasjonsbryllup faktisk.. Så lenge dere betaler for gjestene er det vel greit.. 

Vi dekket 50% av resien og kosnader til leiebil og opphold for våre gjester - men så er den ene av oss tilflyttet Norge og har familie på andre siden av verden liksom, New Zealand, Austrailia, Singapore - blant annet som kom tilreisende, så det skulle bare mangle at vi ikke bidro siden de tok turen.. 

Anonymkode: 4d1b7...a36

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...