AnonymBruker Skrevet 7. august #121 Skrevet 7. august Jeg må legge til at jeg hadde håpet at vi hadde kommet videre fra "hysteria"-fokuset som kvinner har blitt møtt med i helsevesenet i alle år. Anonymkode: 25568...219
AnonymBruker Skrevet 7. august #122 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det har jeg (ikke) besvart tidligere i tråden. Som sagt er det ikke mine helseplager som diskuteres her, men dine. Jeg har tidligere sagt at jeg først om fremst ville startet med å finne ut av hvorfor du hadde så stort fall i ferritin-nivået, og tatt det videre derfra. Anonymkode: 25568...219 Veldig relevant Om Du kan si hva slags sykdom det var… Anonymkode: 33d57...8be
AnonymBruker Skrevet 7. august #123 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (På 27.6.2026 den 9.27): Stadig flere innen forskningsmiljøet ser på tarm som en "utløser" for diverse helseplager, det går da på bakterieflora, slimhinneendringer, skader i tarmen, kosthold osv. På norsk blir det ofte oversatt til "lekk tarm", men det mest korrekte er "økt tarmpermeabilitet" - at slimhinnen/barrieren er svekket, slik at uønskede stoffer kan passere inn til blodbanen og dermed være grunnlag for andre sykdommer. Stadig flere ser nå på dette som en konsekvens av betennelse. Anonymkode: 25568...219 Alt som havner i magen ender jo i blodomløpet, det er jo slik fordøyelsen og stoffskiftet fungerer. Hvor får du ellers dine "uønskede" stoffer fra ? Anonymkode: 2fe43...d0e
AnonymBruker Skrevet 7. august #124 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Veldig relevant Om Du kan si hva slags sykdom det var… Anonymkode: 33d57...8be Jeg er dessverre ikke komfortabel med å legge ut min medisinske historie på nettet. Det er heller ikke relevant i denne sammenhengen. Anonymkode: 25568...219
AnonymBruker Skrevet 7. august #125 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er dessverre ikke komfortabel med å legge ut min medisinske historie på nettet. Det er heller ikke relevant i denne sammenhengen. Anonymkode: 25568...219 Altså jo.. egentlig. Da du forteller at du også bare fikk vite at det var angst og sånn. Og så var det en sykdom? Er jo litt nysgjerrig på hvilke sykdom det er da… Anonymkode: 1514d...8c9
AnonymBruker Skrevet 7. august #126 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er faktisk et relativt stort problem, for symptomer på angst har mange fellestrekk med symptomer på underliggende fysisk sykdom, og man kan få angst av å hele tiden bli fortalt at du innbiller deg ting. Jeg fikk også "angst"-stempelet, helt til en lege tok meg på alvor og sendte meg til observasjon på sykehuset. Da ble det avklart at problemet var fysisk. Hos meg var det mange år med underbehandling av kjent kronisk sykdom som førte til symptomene. Innen 6 uker etter at sykdommen ble riktig behandlet forsvant alle symptomene, også de symptomene som ble stemplet som "angst". Anonymkode: 25568...219 Samme her, men det var ADHD og hEDS som kroppen oppfattet som angst. Ved nye hjelpemidler har alle angstsymptomer forsvunnet. Anonymkode: 930c3...1e2 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #127 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (På 30.6.2026 den 8.53): Dette synes jeg er en bagatelllisering av TS opplevelser. Selv ble jeg karakterisert som "hypokonder" som barn på grunn av smerter og symptomer som legene ikke fant forklaring på. Det tok 15-20 år før legene hadde en sikker diagnostisk metode for å finne årsaken til smertene mine, og det viste seg at sykdommen var somatisk. Denne sykdommen ble først karakterisert som en begrenset/lokal sykdom, men nå de senere årene har diagnosen endret seg til å bli klassifisert som en "systemisk immunmediert inflammatorisk sykdom", øyne, ledd/muskler, mage, hjerte, nervesystem osv. Og selv i dag må jeg fremdeles kjempe for å få den behandlingen jeg behøver, fordi jeg har et atypisk forløp (et oppbluss starter hos meg på et uvanlig sted, før det gradvis utvikler seg over uker og måneder - i stedet for å starte brått på typisk sted). Selv etter 40 år har helsevesenet ingen gode diagnostiske metoder for å fange opp et oppbluss hos meg før det har utviklet seg til "normalt" forløp. Anonymkode: 25568...219 AnonymBruker skrev (På 30.6.2026 den 9.19): Hvilken sykdom er ikke så relevant her, men det er flere betennelsessykdommer som har systemisk påvirkning - mange av dem er autoimmune. Poenget er at jeg har mye av de samme symptomene som deg, i tillegg til de symptomene som tilhører den spesifikke sykdommen jeg er diagnostisert med, og hos meg er det som sagt en konsekvens av den kroniske inflammatoriske sykdommen som påvirker kroppen systemisk. Mitt råd til deg er at du finner ut hva som er "hovedsymptomet" ditt. Stammer det fra mage, ledd/muskulatur, nevrogisk, hjerte/kar...? Ut i fra hva du skriver er det vanskelig å se hva som kom først. Grunnproblemet ligger ofte der - og så har resten kommet til senere som en konsekvens av "grunnsykdommen". Anonymkode: 25568...219 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Altså jo.. egentlig. Da du forteller at du også bare fikk vite at det var angst og sånn. Og så var det en sykdom? Er jo litt nysgjerrig på hvilke sykdom det er da… Anonymkode: 1514d...8c9 Det som er relevant har jeg jo sagt tidligere i tråden (se innleggene over), uten å nevne faktisk diagnose. (Siden jeg skrev det første innlegget 30.juni har jeg begynt på ny behandling (biologisk medisin), og jeg er tilnærmet symptomfri nå) Anonymkode: 25568...219
AnonymBruker Skrevet 7. august #128 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det som er relevant har jeg jo sagt tidligere i tråden (se innleggene over), uten å nevne faktisk diagnose. (Siden jeg skrev det første innlegget 30.juni har jeg begynt på ny behandling (biologisk medisin), og jeg er tilnærmet symptomfri nå) Anonymkode: 25568...219 Ok, takk for svar 🥰 så bra du er nesten symptomfri! Anonymkode: 1514d...8c9
AnonymBruker Skrevet 7. august #129 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Altså jo.. egentlig. Da du forteller at du også bare fikk vite at det var angst og sånn. Og så var det en sykdom? Er jo litt nysgjerrig på hvilke sykdom det er da… Anonymkode: 1514d...8c9 Er mange sykdommer som kan feildiagnostiseres som angst. Fordi mange kroniske sykdommer kan gi kroppslig angst rett og slett. Altså de samme symptomene, men ikke frykt/tanker. Anonymkode: b63d0...fb9
AnonymBruker Skrevet 7. august #130 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er mange sykdommer som kan feildiagnostiseres som angst. Fordi mange kroniske sykdommer kan gi kroppslig angst rett og slett. Altså de samme symptomene, men ikke frykt/tanker. Anonymkode: b63d0...fb9 Jepp og det Er vi mange som erfarer, og det er helt skummelt hvordan «angst» bare blir slengt ut som en slags bagatellisering av alvorlige helseplager Anonymkode: 33d57...8be
AnonymBruker Skrevet 7. august #131 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er dessverre ikke komfortabel med å legge ut min medisinske historie på nettet. Det er heller ikke relevant i denne sammenhengen. Anonymkode: 25568...219 Skjønner det. Men når du sier at du ble kalt for angst men det var en annen sykdom så er det jo relevant å få høre hvilke sykdom det var som Ble mistolket. Du trenger ikke legge ut syke historien din for det. Anonymkode: 33d57...8be
AnonymBruker Skrevet 7. august #132 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner det. Men når du sier at du ble kalt for angst men det var en annen sykdom så er det jo relevant å få høre hvilke sykdom det var som Ble mistolket. Du trenger ikke legge ut syke historien din for det. Anonymkode: 33d57...8be Jeg har sagt at det er en betennelsessykdom, klassifisert som "systemisk inflammatorisk sykdom", veldig ofte autoimmun, og som kan involvere øyne, ledd/muskler, mage, hjerte, nervesystem osv. Sykdommer som hører inn under denne klassifiseringen er blant annet bekhterevs, Lupus, leddgikt, psoriasis, psoriasisartritt, cøliaki, Crohns, Ulcerøs Colitt, Multippel sklerose (MS) Konkret hvilken sykdom jeg har er irrelevant, all den tid det finnes flere sykdommer som kan gi systemiske symptomer. Min erfaring er at det som oftest er når hjerterytmeforstyrrelser (hjertebank) er en del av symptombildet at angst-forklaringen kommer raskest. Anonymkode: 25568...219
AnonymBruker Skrevet 7. august #133 Skrevet 7. august ADHD medisin ble løsningen her . Har tatt en god del av de symptomene du snakker om her . Men jeg må også følge med søvn, kosthold og vitaminier. Men greit å vite hva alt kom fra Anonymkode: 82831...80e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå