AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:59 #61 Skrevet mandag kl. 14:59 AnonymBruker skrev (På 27.6.2026 den 8.11): Ja er nok det. Men syns det er merkelig at jeg skal ha så mange forskjellige symptomer hver eneste dag, og aldri føle meg bra. Selv om jeg ikke kjenner at jeg har angst hvis du skjønner. Anonymkode: 1514d...8c9 Alt det du nevner, er "symptomer" på at du har en kropp og at du lever. Jeg synes det høres ut som helseangst. Anonymkode: 9461e...aa7
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:00 #62 Skrevet mandag kl. 15:00 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man kan ha mye alvorlige og eller reelle problemer selvom det ikke avdekkes på standard prøver. Mye kan være feil og i ubalanse k kroppen likevel Anonymkode: 33d57...8be Hva er "ubalanse" i kroppen? Anonymkode: 9461e...aa7 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:23 #63 Skrevet mandag kl. 17:23 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke Long Covid TS har... Hun har slitt med dette i 18 år tror jeg det var og da var ikke covid en greie engang Anonymkode: 6e254...e61 Jeg fikk ikke med meg at det hadde pågått i 18 år. Anonymkode: 930c3...1e2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:57 #64 Skrevet mandag kl. 21:57 Hei! Jeg sleit med akkurat de samme symptomene og følte meg virkelig syk i 10 år. Konstant leamus ulike steder, muskeltreninger (spesielt før innsovning) doven i armer, men det verste var angsten. Gikk til psykolog. «Greit nok det, men det fjerner jo ikke det faktum at jeg faktisk er syk» tenkte jeg. åresvis med angstanfall, avlysning av planer, sykemeldinger, beroligende medisiner, sovemedisin… prøvde å mestre selv med gåturer, musikk og sang.. Det var helt jævlig. Angsten eskalerte noe voldsomt etter en kosmetisk operasjon (mageplastikk) der jeg ble totalt sengeliggende. Jeg var et vandrende nervevrak i minst 8 uker, til den grad at hele familien var bekymret. Da jeg endelig kunne begynne å bruke kroppen min igjen, tok det ikke slutt og jeg gikk og gikk. Begynte å løpe, og løpte nesten hver dag i ett år. Samtidig endret jeg kosthold, og gikk etter hvert over til styrketrening og HIIT. Kjenner fortsatt små symptomer, men de gjør meg ikke lenger livredd. Jeg vil si at jeg nå har vært frisk i 2,5 år. i ettertid fant jeg tilfeldigvis en diagnose som passer meg 100%. Søk opp «Benign fasciculation syndrome». Klem Anonymkode: 3ddd2...a49
daemi Skrevet i går, 01:13 #65 Skrevet i går, 01:13 Tråden er ryddet for spekulasjoner, latterliggjøring, avsporing, brukerdebatt og signering som helsepersonell. daemi, mod.
AnonymBruker Skrevet i går, 06:53 #66 Skrevet i går, 06:53 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Alt det du nevner, er "symptomer" på at du har en kropp og at du lever. Jeg synes det høres ut som helseangst. Anonymkode: 9461e...aa7 Dette synes jeg er en bagatelllisering av TS opplevelser. Selv ble jeg karakterisert som "hypokonder" som barn på grunn av smerter og symptomer som legene ikke fant forklaring på. Det tok 15-20 år før legene hadde en sikker diagnostisk metode for å finne årsaken til smertene mine, og det viste seg at sykdommen var somatisk. Denne sykdommen ble først karakterisert som en begrenset/lokal sykdom, men nå de senere årene har diagnosen endret seg til å bli klassifisert som en "systemisk immunmediert inflammatorisk sykdom", øyne, ledd/muskler, mage, hjerte, nervesystem osv. Og selv i dag må jeg fremdeles kjempe for å få den behandlingen jeg behøver, fordi jeg har et atypisk forløp (et oppbluss starter hos meg på et uvanlig sted, før det gradvis utvikler seg over uker og måneder - i stedet for å starte brått på typisk sted). Selv etter 40 år har helsevesenet ingen gode diagnostiske metoder for å fange opp et oppbluss hos meg før det har utviklet seg til "normalt" forløp. Anonymkode: 25568...219
AnonymBruker Skrevet i går, 07:05 #67 Skrevet i går, 07:05 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dette synes jeg er en bagatelllisering av TS opplevelser. Selv ble jeg karakterisert som "hypokonder" som barn på grunn av smerter og symptomer som legene ikke fant forklaring på. Det tok 15-20 år før legene hadde en sikker diagnostisk metode for å finne årsaken til smertene mine, og det viste seg at sykdommen var somatisk. Denne sykdommen ble først karakterisert som en begrenset/lokal sykdom, men nå de senere årene har diagnosen endret seg til å bli klassifisert som en "systemisk immunmediert inflammatorisk sykdom", øyne, ledd/muskler, mage, hjerte, nervesystem osv. Og selv i dag må jeg fremdeles kjempe for å få den behandlingen jeg behøver, fordi jeg har et atypisk forløp (et oppbluss starter hos meg på et uvanlig sted, før det gradvis utvikler seg over uker og måneder - i stedet for å starte brått på typisk sted). Selv etter 40 år har helsevesenet ingen gode diagnostiske metoder for å fange opp et oppbluss hos meg før det har utviklet seg til "normalt" forløp. Anonymkode: 25568...219 Hvilken sykdom? Anonymkode: 165cc...193
AnonymBruker Skrevet i går, 07:19 #68 Skrevet i går, 07:19 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvilken sykdom? Anonymkode: 165cc...193 Hvilken sykdom er ikke så relevant her, men det er flere betennelsessykdommer som har systemisk påvirkning - mange av dem er autoimmune. Poenget er at jeg har mye av de samme symptomene som deg, i tillegg til de symptomene som tilhører den spesifikke sykdommen jeg er diagnostisert med, og hos meg er det som sagt en konsekvens av den kroniske inflammatoriske sykdommen som påvirker kroppen systemisk. Mitt råd til deg er at du finner ut hva som er "hovedsymptomet" ditt. Stammer det fra mage, ledd/muskulatur, nevrogisk, hjerte/kar...? Ut i fra hva du skriver er det vanskelig å se hva som kom først. Grunnproblemet ligger ofte der - og så har resten kommet til senere som en konsekvens av "grunnsykdommen". Anonymkode: 25568...219
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #69 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette synes jeg er en bagatelllisering av TS opplevelser. Selv ble jeg karakterisert som "hypokonder" som barn på grunn av smerter og symptomer som legene ikke fant forklaring på. Det tok 15-20 år før legene hadde en sikker diagnostisk metode for å finne årsaken til smertene mine, og det viste seg at sykdommen var somatisk. Denne sykdommen ble først karakterisert som en begrenset/lokal sykdom, men nå de senere årene har diagnosen endret seg til å bli klassifisert som en "systemisk immunmediert inflammatorisk sykdom", øyne, ledd/muskler, mage, hjerte, nervesystem osv. Og selv i dag må jeg fremdeles kjempe for å få den behandlingen jeg behøver, fordi jeg har et atypisk forløp (et oppbluss starter hos meg på et uvanlig sted, før det gradvis utvikler seg over uker og måneder - i stedet for å starte brått på typisk sted). Selv etter 40 år har helsevesenet ingen gode diagnostiske metoder for å fange opp et oppbluss hos meg før det har utviklet seg til "normalt" forløp. Anonymkode: 25568...219 Ja det er generelt et stort problem for mange som sliter med reelle store helseplager at man blir gaslighta og får høre det bare er angst. Er som regel ikke det, Anonymkode: 33d57...8be 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #70 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Ja det er generelt et stort problem for mange som sliter med reelle store helseplager at man blir gaslighta og får høre det bare er angst. Er som regel ikke det, Anonymkode: 33d57...8be Enig, og det er i alle fall stygt å si at det er helseangst, altså hypkondri. Om det så «bare» er et dysregulert nervesystem TS har, så er det faktisk ille nok, og det kommer jo da av noe, så man må finne rotårsaken. Som feks tarmhelse, medikamenter som stresser kroppen, matintoletaranse, mobbing/utestengelse, hormoner i ubalanse eller hva det er. Å ha så mye stress i kroppen øker risikoen for kronisk og/eller alvorlig sykdom, pluss at det ikke er godt å ha det sånn TS har det heller. Jeg hadde så mye stress i kroppen at jeg sluttet omtrent å sove i mange år. Det var helt krise. Anonymkode: b63d0...fb9 1 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #71 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Enig, og det er i alle fall stygt å si at det er helseangst, altså hypkondri. Om det så «bare» er et dysregulert nervesystem TS har, så er det faktisk ille nok, og det kommer jo da av noe, så man må finne rotårsaken. Som feks tarmhelse, medikamenter som stresser kroppen, matintoletaranse, mobbing/utestengelse, hormoner i ubalanse eller hva det er. Å ha så mye stress i kroppen øker risikoen for kronisk og/eller alvorlig sykdom, pluss at det ikke er godt å ha det sånn TS har det heller. Jeg hadde så mye stress i kroppen at jeg sluttet omtrent å sove i mange år. Det var helt krise. Anonymkode: b63d0...fb9 Takk!🥺 er faktisk helt jævlig å ha det sånn, hver eneste dag. Og vet ikke hvordan jeg eller legen skal finne ut hva dette er. Eller hvordan jeg skal få det bedre. Anonymkode: 1514d...8c9 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #72 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Takk!🥺 er faktisk helt jævlig å ha det sånn, hver eneste dag. Og vet ikke hvordan jeg eller legen skal finne ut hva dette er. Eller hvordan jeg skal få det bedre. Anonymkode: 1514d...8c9 Men har du en eller annen diagnose? (Allergi, astma, diabetes, cøliaki, revmatiske, IBS eller IBD, eller annen somatisk diagnose?) Anonymkode: 25568...219
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #73 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Men har du en eller annen diagnose? (Allergi, astma, diabetes, cøliaki, revmatiske, IBS eller IBD, eller annen somatisk diagnose?) Anonymkode: 25568...219 Kun pollenallergi. Ingenting annet som jeg vet om nå. Anonymkode: 1514d...8c9
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #74 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Kun pollenallergi. Ingenting annet som jeg vet om nå. Anonymkode: 1514d...8c9 Det er et fint sted å starte 🙂 Har du merket om symptomene dine blir verre i pollensesongen, eller hvis du er i kontakt med kryssallergener (matvarer) både i og utenfor pollensesongen? Anonymkode: 25568...219
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #75 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er et fint sted å starte 🙂 Har du merket om symptomene dine blir verre i pollensesongen, eller hvis du er i kontakt med kryssallergener (matvarer) både i og utenfor pollensesongen? Anonymkode: 25568...219 Nei har ikke det… egentlig det samme om det er vinter eller pollensesongen.. Anonymkode: 1514d...8c9
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #76 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei har ikke det… egentlig det samme om det er vinter eller pollensesongen.. Anonymkode: 1514d...8c9 Så bra, da kan det mest sannsynlig utelukkes. Ferritin har falt mye på få måneder kan tyde på blødninger eller dårlig næringsopptak. Har du veldig kraftige menstruasjonsblødninger? Er det sjekket for blod i avføring? Er det sjekket for cøliaki eller matvareintoleranser? Anonymkode: 25568...219
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå