Gå til innhold

Overaktiv nervesystem…?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg ligger på 28 på ferritin.. for noen mnd siden lå jeg på 57🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 1514d...8c9

Det anses som funksjonell mangel man bør ligge mye høyere en det ved symptomer. 

Anonymkode: fb210...b47

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde samme symptomene da jeg hadde over 50 også.. 🤷🏼‍♀️

Hvå er nivåer på kofaktorerer.  Uansett om de synker så bør du tenke på hvorfor og evt gå på tilskudd så du klarer holde de oppe. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvå er nivåer på kofaktorerer.  Uansett om de synker så bør du tenke på hvorfor og evt gå på tilskudd så du klarer holde de oppe. 

Hva mener du? ☺️ 

ja hb var helt fint. Så legen sa ingenting på det med ferritin..

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2026 den 7.58):

Ja, har sett prøvene selv. Er helt fine. 

Stoffskifteproblemer kan gi plagsomme symptomer lenge før det vises på blodprøvene, spesielt lavt stoffskifte (men også høyt stoffskifte, som jeg har hatt).

AnonymBruker skrev (På 27.6.2026 den 8.09):

Jeg ligger på 28 på ferritin.. for noen mnd siden lå jeg på 57🤷🏼‍♀️

Har du store mensblødninger? Har du hatt lave jernnivåer før?
Spis mest mulig mat med mye jern i, og be om ny sjekk av jernlagrene om noen måneder. Dersom det ikke funker og/eller du får lavere jern, må du jo utredes for årsak og begynne på jerntilskudd.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

ja hb var helt fint. Så legen sa ingenting på det med ferritin..

Jeg hadde nesten tomme jernlagre, men lå fremdeles (såvidt) innenfor normal hemoglobin, og følte meg helt på felgen. Legene mente man ikke merket jernmangel så lenge hemoglobin/blodprosent var normal, men det kan jeg skrive under på at man gjør! Jeg ble andpusten av å ta meg en dusj eller bare bøye meg og knyte skoene, og ble svimmel og uvel av å gå en liten tur. La skylda på dårlig kondis og var redd for alvorlig sykdom.
Legen mente symptomene umulig kunne komme fra bare jernmangel og nektet meg å starte opp med jerntilskudd, og sendte meg til blodspesialist (jeg hadde i tillegg knuterosen-utslett). Der fikk jeg diagnosen jernmangelanemi, og hun bare ristet på hodet over legen som hadde nektet meg jerntilskudd.
Kondisen og formen gikk kraftig opp med mer jern i kroppen! :) 

Anonymkode: 60aee...8c7

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man er mer utsatt for alt av akutt og kronisks sykdom hvis man har hatt mye stress over tid. (Stress er ikke alltid å leve så stresset, men ting som stresser kroppen). Så derfor er stressmestring viktig for alle, både oss kronisk syke, men også friske for å redusere risikoen betraktelig for å bli kronisk eller akutt syk (som hjerteinfarkt, hjerneslag, kreft osv). 

Anonymkode: b63d0...fb9

Helt klart.  Men er man også blitt syk  så må man også behandle sykdommen, det hjelper  ikke å bare drive med stressmestring på etterskudd da.

Anonymkode: 33d57...8be

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Helt klart.  Men er man også blitt syk  så må man også behandle sykdommen, det hjelper  ikke å bare drive med stressmestring på etterskudd da.

Ja, så det blir mye vanskeligere. Lettere å forebygge enn å behandle.. dessverre..

Skrevet

Hos meg var det adhd og en livmor på bærtur . ;( det siste får jeg ikke hjelp med ) men skal gå privat nå og håper det ordner seg . Har å trodd jeg hadde dødelige sykdommer. 

Anonymkode: 82831...80e

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Takk for svar! Det som bekymrer meg mest er tunge pusten. Får av og til panikk innimellom får jeg får ikke puste skikkelig. Har det sånn hele dagen. 
Vil ringe legen eller legevakt om det, men samtidig så tør jeg ikke pga jeg orker å bare høre « det er bare angst».. 

har du noen gode tips? Og dere andre som har det sånn, hvordan kjennes det ut å puste? Tungt ? Tungt å trekke pusten? Og har dere det sånn hele dagen? 

Jeg klarer ikke trekke pusten skikkelig om jeg blir trigget. Jeg er altså stuck i fight or flight pga fysisk nevrologisk sykdom og stått mye alene etter jeg ble syk, blitt mistrodd og latterliggjort mye av bl.a svigermor som tror jeg har vondt i viljen, dette har fyret opp nervesystemet mitt enda mer.

Om jeg feks går tur med noen som spør om jeg skal et sted svigers skal strammer seg seg voldsomt over brystet mitt/halsen og jeg sliter veldig med å puste. Vet ikke om det er slik du har det. Men hos meg har pusten veldig sammenheng med triggere som sender meg rett i fight or flight (eller kanskje mer en angst/ptsd).

Har egentlig hatt det sånn i mange år, men det er først siste tiden den har blitt klart for meg at det har sammenheng med triggere. Det handler mye om at jeg slapper overhodet ikke av med svigers, jeg føler ikke at de er glad i meg lenger etter jeg ble kronisk, alvorlig syk, og jeg ble en hakkekylling for svigermor. 

Jeg har null problemer med pusten om jeg er alene eller er med noen som ikke trigger nervesystemet mitt, selvom tankene mine selvsagt også kan trigge pusten, men jeg er flink å distansere meg fra slike tanker om jeg er alene. Er det slik for deg, eller får du problemer med pusten uavhengig av triggere? Triggerne kan være vanskelig å sette ord på, for det kan være ord, lukt, lyd, osv, noe som minner underbevisstheten din om noe som trigger deg. For meg har det som sagt tatt tid å skjønne sammenhengen. Det strammer seg noen ganger så mye over brystkassa at jeg kan hyperventilere. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Dette var jo alle symptomene på perimenopause/menopausen. 

Hvordan er hormonbalansen din ts? Er du 40+ og hormonene dine er en berg og dalbane?

Anonymkode: 8c2fc...d73

Mener du det? Blir man sånn av PERIMENOpausen også? Med Intakt syklus ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bare et innspill her, jeg hadde mange av de symptomer ts beskriver men slet ikke med det du nevner her. De symmtomene kan være rent fysiske symmtomer på nervesystem ute av balanse av fysiske årsaker også :) 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alt det du nevner her kan helt fint ha fysiske årsaker også og må ikke være psykisk 

Men det var snakk om symptomer man får fra nervesystemet, ikke om årsaken er fysisk eller psykisk. Nervesystemet vil gi både fysiske og psykiske symptomer uavhengig av årsaken til at nervesystemet er så aktivert. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Mener du det? Blir man sånn av PERIMENOpausen også? Med Intakt syklus ?

Jepp! Er der nå. 43 år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Akkurat slik tilnærming har jeg. Og sakte men sikkert bedrer tung seg. 

Hos meg er det trau om å ikke bli sett, ikke snakke om følelser og alltid holde en fasade i barndommen som er årsaken. 

Anonymkode: 7d901...d68

Same! Let’s heal together 💃🏻💃🏻❤️💪 

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette var jo alle symptomene på perimenopause/menopausen. 

Hvordan er hormonbalansen din ts? Er du 40+ og hormonene dine er en berg og dalbane?

Er jo bare 35 år 🥺

Skrevet

Takk for svar! Det som bekymrer meg mest er tunge pusten. Får av og til panikk innimellom får jeg får ikke puste skikkelig. Har det sånn hele dagen. 
Vil ringe legen eller legevakt om det, men samtidig så tør jeg ikke pga jeg orker å bare høre « det er bare angst».. 

har du noen gode tips? Og dere andre som har det sånn, hvordan kjennes det ut å puste? Tungt ? Tungt å trekke pusten? Og har dere det sånn hele dagen? 

Kjøp Vagus-boka til Anette Løeno, eller bare følg henne på insta for gode tips du kan gjøre selv. 
Og/eller unn deg tre stk timer hos en flink nevrorefleksolog som jobber med hele hjernestammen og ikke kun vagus.

Det ordner seg dette her! Det fine med at legen ikke finner noe er at det ikke er noe farlig, selv om det kjennes sånn ut.

Anonymkode: 1e892...41d

Skrevet

Skjønte ikke hva du mente nå? Et overaktivert nervesystem vil ha en rekke symptomer uavhengig av ÅRSAKEN til at man har et overaktivert nervesystem. Min årsak er fysisk, men nervesystemet gir meg likevel mange psykiske symptomer (men også fysiske). 

Det er jo ikke så rart, kropp og hodet er samme ting, så det ene drar med seg det andre. 
Det jeg mente var bare å ramse opp masse symptomer på dysregulert system fordi en eller annen sa at alle reagerer likt. Det er veldig langt fra min erfaring med stressa pasienter. De kan ha en eller flere av det jeg ramset opp, eller andre ting. Ingen er like.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2026 den 0.30):

Hadde det akkurat likt. Eneste som var galt var svært lavt stoffskifte og anemi, men dette er tatt tak i.

Eneste som hjalp betraktelig var HIIT-trening, sunt kosthold og sosialisering. 

Anonymkode: 5ce36...6c9

Akkurat samme som meg! fikk ikke til å trekke pusten, følte meg svak i kroppen, og alvorlig atuistisk, men det var faretruende lavt stoffskifte, anemi og d-vit mangel. Det som hjalp mest og raskest var å ta kraftig tak i kostholdet, og såklart levaxin og tilskudd av jern og multivit 

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er jo ikke så rart, kropp og hodet er samme ting, så det ene drar med seg det andre. 
Det jeg mente var bare å ramse opp masse symptomer på dysregulert system fordi en eller annen sa at alle reagerer likt. Det er veldig langt fra min erfaring med stressa pasienter. De kan ha en eller flere av det jeg ramset opp, eller andre ting. Ingen er like.

Har aldri sagt alle reagerer helt likt, men det vil gi en rekke like symptomer (fysiske og psykiske) dersom man går med kronisk stress over tid. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

En enkel blodprøve hos legen! 

Oppdater gjerne hvis du får svar, for vi prøver å finne ut av om dette gjelder flere andre også.

Det fremstår som om man har høyere sannsynlighet for long covid hvis kroppen har vært i stress, enten fysisk eller psykisk, eller ved underliggende autoimmune sykdommer. 

Anonymkode: 930c3...1e2

Hvilken blodprøve tas for å sjekke etter long covid? 

TS sier hun har hatt det slik i 18 år. Hadde symptomer oppstått etter sykdom, som f.eks covid, kunne jeg vært enig i at det kan være en faktor. Men hvis man har hatt symptomer i årevis, og så blir syk, så er det nærliggende å tro at symptomene var der før sykdommen...? 

AnonymBruker skrev (På 27.6.2026 den 7.59):

Har hatt 24t ekg og ultralyd av hjertet..men det er en stund siden. Mye kan jo skje på noen mnd 🥺

Mye kan skje på noen måneder! Men hvor mye har symptomer endret seg siden ekg? Sjansen for at det har skjedd noe etter siste prøve, hvis du ikke har noen endringer i symptomene, er liten. 

Anonymkode: 8f6e0...c6f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilken blodprøve tas for å sjekke etter long covid? 

TS sier hun har hatt det slik i 18 år. Hadde symptomer oppstått etter sykdom, som f.eks covid, kunne jeg vært enig i at det kan være en faktor. Men hvis man har hatt symptomer i årevis, og så blir syk, så er det nærliggende å tro at symptomene var der før sykdommen...? 

Mye kan skje på noen måneder! Men hvor mye har symptomer endret seg siden ekg? Sjansen for at det har skjedd noe etter siste prøve, hvis du ikke har noen endringer i symptomene, er liten. 

Anonymkode: 8f6e0...c6f

Hvor er det du leser at hun har hatt det i 18 år?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kjøp Vagus-boka til Anette Løeno, eller bare følg henne på insta for gode tips du kan gjøre selv. 
Og/eller unn deg tre stk timer hos en flink nevrorefleksolog som jobber med hele hjernestammen og ikke kun vagus.

Det ordner seg dette her! Det fine med at legen ikke finner noe er at det ikke er noe farlig, selv om det kjennes sånn ut.

Man kan ha mye alvorlige og eller reelle problemer selvom det ikke avdekkes på standard prøver. Mye kan være feil og i ubalanse k kroppen likevel 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...