Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg vil tro at det for de fleste leger er rutine å sjekke for intoleranser (spesielt cøliaki), betennelsesnivå (kalprotektin), og blod i avføring ved fallende jernnivå og samtidige mageproblemer, så ja, det ville jeg snakket med legen om.

Anonymkode: 25568...219

Hvordan sjekker de for cøliaki og betennelsesnivå ? Blodprøver ? Tusen takk for svar ❤️

Anonymkode: 1514d...8c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du hva resultatene på stoffskifteprøvene var?

Jeg ville ringt inn og fått oppgitt verdiene ihht referanseområdene.

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (5 minutter siden):

Vet du hva resultatene på stoffskifteprøvene var?

Jeg ville ringt inn og fått oppgitt verdiene ihht referanseområdene.

Ja, 1.6 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvordan sjekker de for cøliaki og betennelsesnivå ? Blodprøver ? Tusen takk for svar ❤️

Cøliaki er først en blodprøve for å sjekke antistoffer, og senere gastroskopi hvis blodprøver indikerer at det er nødvendig.

FeCal-test sjekker for betennelse i tarm(kalprotektin), og iFOBT-test er for okktult (skjult) blod i avføringen. Begge disse er avføringsprøver.  (En liten pinne stikkes i avføringen, og overføres til et rør som sendes inn til analyse)

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja, 1.6 

TSH? 
Det er en fin verdi.

Men uansett: jeg har alltid måttet kjempe for å få rett diagnose på 3 ulike somatiske kroniske sykdommer. Alle ble forklart med angst/stress. 

Jeg har dessverre måttet gå privat.

Synes ikke du skal gi deg. 

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (11 minutter siden):

TSH? 
Det er en fin verdi.

Men uansett: jeg har alltid måttet kjempe for å få rett diagnose på 3 ulike somatiske kroniske sykdommer. Alle ble forklart med angst/stress. 

Jeg har dessverre måttet gå privat.

Synes ikke du skal gi deg. 

Ja tsh. Så bra det er fin verdi!🥹

oi, såpass ja.  Kan jeg spør hvilken diagnose du har fått? Men testet legen din for mye før legen sa angst/stress? 
Og hvor gikk du privat, og hvilke andre undersøkelser gjorde du der? Mye spørsmål nå

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

oi, såpass ja.  Kan jeg spør hvilken diagnose du har fått? Men testet legen din for mye før legen sa angst/stress? 
Og hvor gikk du privat, og hvilke andre undersøkelser gjorde du der? Mye spørsmål nå

Jeg skal ikke svare for @AprilLudgate, jeg var hos flere private spesialister, men det var en konultasjon med privat endokrinolog som viste seg å være viktigst for meg.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du har ikke mitt symptombilde, så det er ikke relevant for deg :) 
Utover en «tja, kaaaaanskje delårsak stoffskifte», men du har idealverdier. 

Jeg hadde selv en klar hypotese på hva årsakene var, og gikk dermed til spesialister for det.

Men likevel tok det meg 3 år for ene og 6 år for den andre å få delvis rett diagnose, og fortsatt gjenstår ganske mye. 

Min erfaring er at man må være sin egen utreder. 

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (4 timer siden):

Du har ikke mitt symptombilde, så det er ikke relevant for deg :) 
Utover en «tja, kaaaaanskje delårsak stoffskifte», men du har idealverdier. 

Jeg hadde selv en klar hypotese på hva årsakene var, og gikk dermed til spesialister for det.

Men likevel tok det meg 3 år for ene og 6 år for den andre å få delvis rett diagnose, og fortsatt gjenstår ganske mye. 

Min erfaring er at man må være sin egen utreder. 

Enig.. 

hvor skal jeg egentlig begynne? Bestille time privat hos indremedisiner ?🤷🏼‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Enig.. 

hvor skal jeg egentlig begynne? Bestille time privat hos indremedisiner ?🤷🏼‍♀️

Mja, nå er ikke jeg helsepersonell - men:

Du beskriver såkalte diffuse symptomer som kan skyldes noe innen flere felt.

Men det jeg ikke får helt inn i det enkleste regnestykket er at du sliter med å trekke pust/tungpusthet. 

Har du fått målt lungekapasitet og tatt MR (evt CT om det er best) i det siste? 

Jeg tenker at å utelukke lungerelatert snevrer inn endel. 

AnonymBruker
Skrevet

Hypokonder? Hjelper å jobbe og holde seg aktiv. 

Anonymkode: 5026d...633

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2026 den 10.22):

Takk for svar 🥹jeg har hatt det sånn i 18 år. Vært bra innimellom, og så verre, bra og nå har jeg hatt det sånn i 3 år 🥺så har gitt opp litt. Mest redd for alle symptomene kan være sykdom.. 

Hvordan  har du jobbet med det? 

Har du vært sykemeldt/uten arbeids- og studieevne i disse periodene?

Og du er sjekket ut for fibro/mildere ME også? 

Skrevet

Jeg har slitt med det samme. Ble utredet for M/S blant annet. Veldig ekkelt. Lurt å sjekke vitaminmangel osv da stress over tid kan føre til dårlig opptak av næring, siden kroppen ikke prioriterer dette. Du må bare prøve å tvinge deg selv til å roe ned. Sett av tid til å slappe av hver dag. For meg hjelper det å bade i badekar med varmt vann. Da klarer jeg å slappe av. Og kom deg i seng/opp til samme tid. Få dagslys i øynene, ikke start dagen med å lese på telefon. Hør på musikk og kom deg ut på joggetur. Gå rolige turer, øv på god pusteteknikk og å slappe av i kroppen. Jeg har slitt med overaktivt nervesystem over mange år. Det er fryktelig slitsomt. Bedre i det siste, men går i perioder.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må man bortforklare slike ting? Tror dere ikke på overaktivt nervesystem? Nevroplastiske plager? For det finns selv om man ikke kan måle det på tester. Når psykiske tanker og traumer i kroppen gjør at man får smerter. Å ha problem med å trekke pusten er vanlig i en kropp som er skakkjørt og spenner seg. Alt dette har jeg vært gjennom selv om nesten jobba meg helt gjennom det. Noe fysisk som kan måles på tester feiler det meg ikke for smertene varierer etter formen. 

Anonymkode: 7d901...d68

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (56 minutter siden):

Mja, nå er ikke jeg helsepersonell - men:

Du beskriver såkalte diffuse symptomer som kan skyldes noe innen flere felt.

Men det jeg ikke får helt inn i det enkleste regnestykket er at du sliter med å trekke pust/tungpusthet. 

Har du fått målt lungekapasitet og tatt MR (evt CT om det er best) i det siste? 

Jeg tenker at å utelukke lungerelatert snevrer inn endel. 

Nei har ikke målt lungekapasitet fordi legen ikke mener det er vits. Har ikke tatt mr eller ct av lungene. Kun røntgen av lungene. Vanskelig å få til noe når legen ikke mener det er nødvendig ..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor må man bortforklare slike ting? Tror dere ikke på overaktivt nervesystem? Nevroplastiske plager? For det finns selv om man ikke kan måle det på tester. Når psykiske tanker og traumer i kroppen gjør at man får smerter. Å ha problem med å trekke pusten er vanlig i en kropp som er skakkjørt og spenner seg. Alt dette har jeg vært gjennom selv om nesten jobba meg helt gjennom det. Noe fysisk som kan måles på tester feiler det meg ikke for smertene varierer etter formen. 

Vi er jo flere her som har sagt det høres ut som stress/overaktivert nervesystem da.
Men et overaktivert nervesystem trener ikke komme av psykiske tanker og traumer, men det går jo i en loop og alt henger sammen. Det fysiske påvirker det pyskiske og motsatt.

Anonymkode: b63d0...fb9

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (53 minutter siden):

Har du vært sykemeldt/uten arbeids- og studieevne i disse periodene?

Og du er sjekket ut for fibro/mildere ME også? 

Ja, er ikke i jobb nå. Nei. Får bare høre det er stress og angst hver eneste gang. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, er ikke i jobb nå. Nei. Får bare høre det er stress og angst hver eneste gang. 

Krever ikke NAV er grundig utredning/diagnose?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Joda, men min erfaring er at det ved 4 ulike kroniske sykdommer ikke var psykisk som de sa.

Jeg kunne dødd den ene gangen.

Det nevroplastiske og psykiske kan man jobbe med I TILLEGG TIL å utelukke somatiske årsaker. 

Og: jeg er så jæææææævlig lei gnålet om PRT og nevroplastisk arbeid fra nyfrelste. Mange av oss har jobbet med slike teknikker lenge før trenden kom. 
Handler ikke om at en tilbakeviser mulig effekt, men at man kan gjøre flere ting samtidig

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 minutt siden):

Joda, men min erfaring er at det ved 4 ulike kroniske sykdommer ikke var psykisk som de sa.

Jeg kunne dødd den ene gangen.

Det nevroplastiske og psykiske kan man jobbe med I TILLEGG TIL å utelukke somatiske årsaker. 

Og: jeg er så jæææææævlig lei gnålet om PRT og nevroplastisk arbeid fra nyfrelste. Mange av oss har jobbet med slike teknikker lenge før trenden kom. 
Handler ikke om at en tilbakeviser mulig effekt, men at man kan gjøre flere ting samtidig

Ville det ikke bare blitt verre og verre om det var noe somatisk som var uoppdaget i 18 år? Sykdommer trenger jo enten medisinering, behandling eller ulike tiltak.

TS skriver også at hun i perioder har vært bedre. Synes jo det mest logiske høres ut som det er fra nervesystemet, og at stressmestring vil løse mye. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...