Gå til innhold

Overaktiv nervesystem…?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Syns dette høres ut som angst. 

Anonymkode: 6e254...e61

• Liker 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om blodprøvene dine er rett innafor normalområdet, så sier legene at alt er fint. Ofte må man ligge godt innafor referanseområdet for å føle seg bra. De fleste kvinner bør ligge over 50 på ferretin for eksempel. 

Anonymkode: 8c2fc...d73

Jeg ligger på 28 på ferritin.. for noen mnd siden lå jeg på 57🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 1514d...8c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Syns dette høres ut som angst. 

Ja er nok det. Men syns det er merkelig at jeg skal ha så mange forskjellige symptomer hver eneste dag, og aldri føle meg bra.  Selv om jeg ikke kjenner at jeg har angst hvis du skjønner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja er nok det. Men syns det er merkelig at jeg skal ha så mange forskjellige symptomer hver eneste dag, og aldri føle meg bra.  Selv om jeg ikke kjenner at jeg har angst hvis du skjønner. 

Det er egentlig ikke det. Om du f.eks har GAD så er det noe man har hele tiden (også når du ikke har angst).

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg er ikke i jobb nå pga dette..  Har prøvd alt det der også 🥺

Hvor gammel er du TS?

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Lekk tarm? 

takk ❤️

Stadig flere innen forskningsmiljøet ser på tarm som en "utløser" for diverse helseplager, det går da på bakterieflora, slimhinneendringer, skader i tarmen, kosthold osv.

På norsk blir det ofte oversatt til "lekk tarm", men det mest korrekte er "økt tarmpermeabilitet" - at slimhinnen/barrieren er svekket, slik at uønskede stoffer kan passere inn til blodbanen og dermed være grunnlag for andre sykdommer.

Stadig flere ser nå på dette som en konsekvens av betennelse.

Anonymkode: 25568...219

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ligger på 28 på ferritin.. for noen mnd siden lå jeg på 57🤷🏼‍♀️

Oi da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oi da.

??

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke i jobb nå pga dette..  Har prøvd alt det der også 🥺

Har du noen spesifikk hendelse som utløste dette? Enten noe psykisk/stressrelatert eller fysisk ulykke eller lignende?

Anonymkode: 02e7d...c8b

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Stadig flere innen forskningsmiljøet ser på tarm som en "utløser" for diverse helseplager, det går da på bakterieflora, slimhinneendringer, skader i tarmen, kosthold osv.

På norsk blir det ofte oversatt til "lekk tarm", men det mest korrekte er "økt tarmpermeabilitet" - at slimhinnen/barrieren er svekket, slik at uønskede stoffer kan passere inn til blodbanen og dermed være grunnlag for andre sykdommer.

Stadig flere ser nå på dette som en konsekvens av betennelse.

Hvordan kan man finne ut av dette?

Anonymkode: a12ea...312

Skrevet

Hvordan var du som barn/ungdom? Hvis du har fått med noe underliggende hele livet, kan det være et overbelastet nervesystem. 
Jeg fikk adhd-diagnose i voksen alder, og da falt mye på plass. Jeg slet også med pusten. Tok alle slags prøver, uten å finne noe. På adhd-kurs lærte jeg at folk med adhd kan slite med pusten fordi man spenner seg sånn i kroppen at mellomgulvet strammer seg og man får ikke full lungefunksjon. 
Det visste jeg ikke. Er visstnok mange som med adhd som kan fortelle at de har tatt spirometri og slikt, 
Da jeg begynte på ADHD-medisiner fikk jeg normalt blodtrykk. Jeg kan gå tur uten å få den tunge pusten. Tankekjør og angst har roet seg. Og plutselig forsvant alle vondtene rundt omkring i kroppen. Det som har vært like viktig om ikke mer, er å forstå seg selv og hvorfor ting har blitt som det har blitt. Man lærer at hjernen er annerledes, og hva man trenger. Det er annerledes enn de nevrotypiske rådene. 
Kan ikke gjøre mindfulness og slikt. Det fungerer ikke litt. Men bevegelse, og det å fokusere energien inn i hobbyer fungerer. 

Anonymkode: 19777...511

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvordan kan man finne ut av dette?

Anonymkode: a12ea...312

Så vidt jeg vet finnes det ingen spesifikke tester for dette ennå, men den brukeren som foreslo "lekk tarm" har kanskje et bedre svar til deg :)

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i samtlige plager du ramset opp. Har hatt det i lange perioder i livet, og nå i fire år i strekk. Først nå, ved hjelp av en påkoblet lege, har jeg skjønt at det er nervesystemet. 

Jeg har jobbet med det i et lite år. Halvhjertet det første halve året. Det er en stor jobb og det er krevende for meg å ta den jobben med å trygge nervesystemet etter mange år med utrygghet. 

Det går an å få det bedre, TS. Du må bare vite at det er en langsiktig og langdrøy jobb. Det tar masse tålmodighet og varsomhet og raushet med seg selv. Noe jeg også har måtte lære. Jeg er veldig nådeløs mot meg selv. 

Anonymkode: 5647f...575

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kjenner meg igjen i samtlige plager du ramset opp. Har hatt det i lange perioder i livet, og nå i fire år i strekk. Først nå, ved hjelp av en påkoblet lege, har jeg skjønt at det er nervesystemet. 

Jeg har jobbet med det i et lite år. Halvhjertet det første halve året. Det er en stor jobb og det er krevende for meg å ta den jobben med å trygge nervesystemet etter mange år med utrygghet. 

Det går an å få det bedre, TS. Du må bare vite at det er en langsiktig og langdrøy jobb. Det tar masse tålmodighet og varsomhet og raushet med seg selv. Noe jeg også har måtte lære. Jeg er veldig nådeløs mot meg selv. 

Anonymkode: 5647f...575

Takk for svar 🥹jeg har hatt det sånn i 18 år. Vært bra innimellom, og så verre, bra og nå har jeg hatt det sånn i 3 år 🥺så har gitt opp litt. Mest redd for alle symptomene kan være sykdom.. 

Hvordan  har du jobbet med det? 

• Liker 1
Skrevet

Sjekk hos en bra nevrolog og dr Dag Storla. 

Anonymkode: 79473...197

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg sliter med mange symptomer nesten hele tiden, og går ofte rundt med en følelse av at det må være noe alvorlig galt med meg. Jeg er plaget med tung pust, smerter i kroppen, prikking, muskelrykninger (leamus), svimmelhet, hjertebank, mageplager og en konstant følelse av å være sliten og utmattet. Noen ganger føles også synet annerledes eller «rart».

Dette er noe jeg kjenner på hver eneste dag, og det virker som det alltid dukker opp et nytt symptom. Jeg blir derfor redd for at det kan være en underliggende sykdom som ikke er oppdaget. Samtidig sier legen at symptomene sannsynligvis skyldes stress og angst. Har testet det meste hos legen 

Er det andre som har hatt det slik over lengre tid, og som faktisk har blitt bedre? Hva hjalp dere?

begynner å bli ganske lei av det 🤯

Problemet er jo at det blir en slags ond sirkel der man følger mer og mer med på symptomene, og som følge av det får mer og mer plager. Sånn baller det på seg.

Jeg har best erfaring med en slags paradoksal tilnærming til dette. At man etter beste evne prøver å akseptere at plagene "kun" kommer av at du har mye adrenalin i kroppen, og at det på en måte ikke skal være så viktig å bli kvitt det. For det er sånn irrasjonell angst fungerer, den holdes i live av at man er redd for den og gir næring til den. Stol på legen din og vit at dette tåler du. Angsten gir seg når det ikke er så viktig for deg at den gir seg, hvis det gir mening.

• Liker 2
Skrevet

Anbefaler en psykomotorisk fysioterapeut ❤️

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
BeeKind skrev (2 timer siden):

Anbefaler en psykomotorisk fysioterapeut ❤️

Går til det også 🥺føler bare alt håp er ute. så mye hjelp og alikevell blir jeg aldri bedre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nå må folk virkelig slutte å kalle alt for angst 

Anonymkode: 33d57...8be

Angst er en ekte sykdom som det finnes behandling for. Det blir helt feil å ikke kunne "få lov" å foreslå dette, samtidig som alle andre merkelige forslag skal være ok! Særlig når det virkelig passer aller best med angst.

Anonymkode: d9e43...159

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...