Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette er historieløst. Katt er en  fremmedart som ble innført til Norge sannsynligvis på 800-tallet.

Gaupe der i mot, hører hjemme i norsk natur. 

Anonymkode: 3d438...dfe

Det er riktig at katt er en fremmedart i Norge, men det betyr ikke automatisk at den ikke har levd og fungert i norsk natur i mange hundre år. Tamkatt har vært her siden vikingtiden og senere, og har i stor grad tilpasset seg menneskers miljø – gårder, fjøs og bosettinger – over lang tid.

Når det gjelder gaupe, så er det en vill art i Norge, ja, men det er egentlig ikke relevant for diskusjonen om tamkatter og utekatter. Det er to helt forskjellige arter med helt ulik rolle i økosystemet.

Anonymkode: c5ad2...45b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har 3 katter selv. Alle 3 er drapsmaskiner. En dag for ikke lenge siden tok den ene inn mus 8(!) ganger på en ettermiddag. Ligger alltid en gave på trappen på morgenen 😅

Skrevet (endret)

Min søte lille hunnkatt er også seriemorder som jeg kaller det. Heldigvis tar hun ikke fugler såvidt jeg vet. Men mus, rotter og jordrotter drepes over en lav sko 😅 Og ja jeg vet hvor ille hun er, for hun legger likene under sengen min 💀

Endret av Svett.svele
AnonymBruker
Skrevet

Bjeller på katt er lite bedritent som at katten tar mye fugl. Gå selv med en forbanna kubjelle rundt halsen hele tiden og se om du ikke blir klin kokos. De lager konstant lyd og forstyrrer kattenes sans, og kan i verste fall føre til flere ulykker for pus pga forstyrret hørsel.

Anonymkode: 88912...469

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er riktig at katt er en fremmedart i Norge, men det betyr ikke automatisk at den ikke har levd og fungert i norsk natur i mange hundre år. Tamkatt har vært her siden vikingtiden og senere, og har i stor grad tilpasset seg menneskers miljø – gårder, fjøs og bosettinger – over lang tid.

Når det gjelder gaupe, så er det en vill art i Norge, ja, men det er egentlig ikke relevant for diskusjonen om tamkatter og utekatter. Det er to helt forskjellige arter med helt ulik rolle i økosystemet.

Spiller ingen rolle at katten har tilpasset seg det norske klimaet og miljøet. Det er det norske dyrelivet som ikke har tilpasset seg katten, katten er en fremmedart. Og ja, den klarer seg, det gjør dessverre ikke fugler, ekorn ol. som tilhører i Norge. 

Minken klarer seg også kjempebra i Norge, så bra at det begynner å gå hardt utover sjøfuglbestanden.

Anonymkode: 6f4a5...409

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Spiller ingen rolle at katten har tilpasset seg det norske klimaet og miljøet. Det er det norske dyrelivet som ikke har tilpasset seg katten, katten er en fremmedart. Og ja, den klarer seg, det gjør dessverre ikke fugler, ekorn ol. som tilhører i Norge. 

Minken klarer seg også kjempebra i Norge, så bra at det begynner å gå hardt utover sjøfuglbestanden.

Anonymkode: 6f4a5...409

Katter og fugler har levd side om side i mange hundre år, så dette er ikke noe nytt fenomen. Katt er et jaktinstinkt-dyr på lik linje med mange andre arter, og det i seg selv betyr ikke at man skal holde dyr i fangenskap.

Samtidig er det jo ikke helt svart-hvitt. Tamkatter lever tett på mennesker, og det gjør at de også kan påvirke dyrelivet rundt seg mer enn ville rovdyr som lever i balanse med andre arter. Derfor blir diskusjonen ofte mer om hvordan man forholder seg til utekatter, ikke om de “skal finnes eller ikke

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Katter og fugler har levd side om side i mange hundre år, så dette er ikke noe nytt fenomen. Katt er et jaktinstinkt-dyr på lik linje med mange andre arter, og det i seg selv betyr ikke at man skal holde dyr i fangenskap. 

Katt og fugl, side og side og hånd i hånd. For en latterlig idé. Som du sikkert vet veldig godt så har katten vært her i veldig kort tid fra et økologisk perspektiv. Byttedyrene har *ikke*hatt mulighet til å tilpasse seg predatoren.

Den siste setningen din gir forøvrig ingen mening. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En kan i alle fall ikke påberope seg å være dyreverner, og kritisere ulvemotstandere og folk som liker hvalkjøtt hvis man har utekatt. Det er hykleri av verste sort.

Det er plenty av rovfugler og mindre rov-pattedyr i Norge, mange av dem rødlistede, som kan holde gnagerbestanden nede. I byene står det jo pelias-kasser overalt.

Anonymkode: 7e69e...a12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brukernavn84 skrev (2 timer siden):

Katt og fugl, side og side og hånd i hånd. For en latterlig idé. Som du sikkert vet veldig godt så har katten vært her i veldig kort tid fra et økologisk perspektiv. Byttedyrene har *ikke*hatt mulighet til å tilpasse seg predatoren.

Den siste setningen din gir forøvrig ingen mening. 

Jeg vet ikke hvorfor du er så opptatt av å dra inn en historietime om katter. Poenget mitt var aldri at katter og fugler går hånd i hånd, så den delen blir bare en stråmann.

Vi diskuterer jo dagens situasjon, ikke om katten kom til Norge for 200, 500 eller 1000 år siden. At du stadig drar diskusjonen over på hvor lenge katten har vært her fra et økologisk perspektiv, svarer egentlig ikke på poenget jeg tok opp.

Og når du sier at den siste setningen min ikke gir mening, så kunne du kanskje forklart hvorfor i stedet for bare å avfeie den. Slik det er nå virker det mest som om du leter etter detaljer å henge deg opp i, fremfor å diskutere det som faktisk blir sagt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg vet ikke hvorfor du er så opptatt av å dra inn en historietime om katter. Poenget mitt var aldri at katter og fugler går hånd i hånd, så den delen blir bare en stråmann.

Vi diskuterer jo dagens situasjon, ikke om katten kom til Norge for 200, 500 eller 1000 år siden. At du stadig drar diskusjonen over på hvor lenge katten har vært her fra et økologisk perspektiv, svarer egentlig ikke på poenget jeg tok opp.

Og når du sier at den siste setningen min ikke gir mening, så kunne du kanskje forklart hvorfor i stedet for bare å avfeie den. Slik det er nå virker det mest som om du leter etter detaljer å henge deg opp i, fremfor å diskutere det som faktisk blir sagt.

Jeg brukte sitatfunksjonen allerede, men jeg kan godt gjenta sitatet: du ser det under her. Poenget mitt er at "hundrevis av år" ikke har noe å si i et økologisk perspektiv, så det at fenomenet føles gammelt for oss betyr ikke at rovdyrbestanden har hatt mulighet til å tilpasse seg. 

AnonymBruker skrev (På 19.6.2026 den 22.24):

Katter og fugler har levd side om side i mange hundre år, så dette er ikke noe nytt fenomen.

Så der ser du at det ikke var meg som begynte med "historietimen", jeg ville bare korrigere en faktafeil som jeg ser har blitt gjentatt flere ganger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brukernavn84 skrev (2 timer siden):

Jeg brukte sitatfunksjonen allerede, men jeg kan godt gjenta sitatet: du ser det under her. Poenget mitt er at "hundrevis av år" ikke har noe å si i et økologisk perspektiv, så det at fenomenet føles gammelt for oss betyr ikke at rovdyrbestanden har hatt mulighet til å tilpasse seg. 

Så der ser du at det ikke var meg som begynte med "historietimen", jeg ville bare korrigere en faktafeil som jeg ser har blitt gjentatt flere ganger. 

Men herre min går du på barneskolen eller??? 

Det går faktisk an å holde seg til temaet. Hvem som begynte, eller hvem som sa hva først, har egentlig veldig lite å si for det som diskuteres nå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men herre min går du på barneskolen eller??? 

Det går faktisk an å holde seg til temaet. Hvem som begynte, eller hvem som sa hva først, har egentlig veldig lite å si for det som diskuteres nå.

Jeg har bare påpekt noen faktafeil, og hvis du ikke liker det jeg skriver kan du bare ignorere det. Du har ikke rett til å bestemme hva som skal skrives i denne tråden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brukernavn84 skrev (5 minutter siden):

Jeg har bare påpekt noen faktafeil, og hvis du ikke liker det jeg skriver kan du bare ignorere det. Du har ikke rett til å bestemme hva som skal skrives i denne tråden. 

Herre min, snakk om å miste temperamentet for ingen verdens ting. Og enda klarer du ikke å holde deg til temaet som blir diskutert.🤣

Hvis du ikke husker det, så handler denne tråden om katten til TS.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Herre min, snakk om å miste temperamentet for ingen verdens ting. Og enda klarer du ikke å holde deg til temaet som blir diskutert.🤣

Hvis du ikke husker det, så handler denne tråden om katten til TS.

Jeg ser ikke at vedkommende mistet temperamentet. Er vel heller du som er usaklig og nedlatende (og heller ikke holder deg til temaet).

Anonymkode: 8cd22...3f3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ser ikke at vedkommende mistet temperamentet. Er vel heller du som er usaklig og nedlatende (og heller ikke holder deg til temaet).

Jeg synes ikke det er usaklig å påpeke at diskusjonen har sklidd langt bort fra det TS faktisk spurte om. Det har blitt mye snakk om historietimer, fremmedarter og andre sidespor, mens tråden egentlig handler om katten til TS.

Og når noen bruker flere innlegg på å diskutere alt mulig annet enn det som er temaet, synes jeg det er helt greit å minne om hva tråden faktisk handler om.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes ikke det er usaklig å påpeke at diskusjonen har sklidd langt bort fra det TS faktisk spurte om. Det har blitt mye snakk om historietimer, fremmedarter og andre sidespor, mens tråden egentlig handler om katten til TS.

Og når noen bruker flere innlegg på å diskutere alt mulig annet enn det som er temaet, synes jeg det er helt greit å minne om hva tråden faktisk handler om.

Du vet veldig godt at du var usaklig og nedlatende, og du vet veldig godt at du nå kommer med stråmenn om at "det ikke er usaklig og si at man er utenfor tema". 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du vet veldig godt at du var usaklig og nedlatende, og du vet veldig godt at du nå kommer med stråmenn om at "det ikke er usaklig og si at man er utenfor tema". 

Nei, jeg vet faktisk ikke det, for det var ikke det jeg prøvde å være. Poenget mitt var hele tiden at diskusjonen hadde sklidd langt bort fra det TS spurte om. Hvis du mener jeg var usaklig eller nedlatende, får du gjerne forklare konkret hva det var jeg skrev som var så ille.

Det blir litt vanskelig å diskutere når du bare tillegger meg motiver og påstår at jeg 'vet veldig godt' hva jeg mente. Jeg har forklart hva poenget mitt var, og det var å få fokus tilbake på temaet i tråden.

Skrevet

Må le litt når jeg leser alle svar, og jeg får litt trøst i det hele. Min pus er helt normal. Har hatt katt før som har fanget mus, fant de dengang ute på trappen.

For å svare på noen spørsmål. Vi bor sånn at skog er på ene siden, og bebyggelse på den andre siden. Kattene lever på proteinrik tørrfôr, men får våtfor til frokost. Dvs, 1 pose delt på 3. Altså, bare litt. 

I skogen er der mus, og pus elsker å jakte på fugler. Hun tar inn stålormer og salamandere. 
Utfordringen min er at hun tar alt med seg inn. Jeg har blitt en kløpper på å fange stålormer. De er fredet. Tar dem med en pølseklype, legger dem i en skål, og kaster dem ut i skogen. Mus er todelt. Kommer de død inn kan jeg overleve det. Men, av og til kommer hun med levende mus, bare for å leke med den. Da hender det at mus stikker av, gjemmer seg bak bokreol og sånt, ikke ok. Det samme med fugler. Levende fugler er ikke ønsket i stuen min. 

Har aldri eid denne typen jaktkatt før. Men å lese tråden her, hjelper meg. Trodde pus var ekstrem, men skjønner at der er flere der ute. 

Som dere skjønner, er ikke redd for mus, rotter eller andre ubehagelige ting. Synes kanskje ikke alt er greit, men tar ansvar for det. Har dog stengt katteluken for sommeren. Åpnes til høsten når det blir kaldt ute. 

Skrevet

Æsj. At dere orker å ha katter inne i huset deres. For ikke å snakke om i senga. Katten går jo akkurat der det passer den. Nettop gaflet i seg en rotte, og så rett på dyna til matmor for å kose 🤢

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...