Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Haha, du har ganske tydelig lite erfaring med katter. Jeg har selv katt, og hvis det virkelig var så enkelt som å holde en utekatt inne, leke med den 30 minutter om dagen og så var alt i orden, så hadde jeg ikke hatt utekatt lenger.

Katter er individer med ulike behov og personligheter. Mange katter som er vant til å være ute, trives rett og slett ikke med å bli holdt inne. Det handler ikke om at eierne er late eller ikke gidder å passe på dem, men om hva som faktisk fungerer for katten.

Du får det til å høres ut som om alle katter fungerer likt, men det stemmer rett og slett ikke med virkeligheten. Jeg kjenner mange katteeiere, og ingen av dem har katt fordi de «slipper å passe på». De har katt fordi de er glade i dyr og ønsker katten et godt liv. Det er stor forskjell på teori og hvordan det faktisk fungerer i praksis.

Anonymkode: c5ad2...45b

Har katt som har vært utekatt. Dette har jeg gjort 2 ganger, så vet akkurat hva jeg snakker om.

Anonymkode: aa83b...dfb

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Muskath skrev (40 minutter siden):

Det er nok av andre dyr som tar mus og rotter, Måker f.eks og andre store fugler. Rever og andre ville dyr. Katter hører ikke til i den norske fauna.

Så du mener at rev og andre ville dyr tar mus og rotter i bygårder og i gater i byer?

Anonymkode: c1faf...f07

AnonymBruker
Skrevet

Ps, ønsker du katten ett godt liv så slipper man den ikke ut.

Kattunger skal være inne det første året uansett  så dette er virkelig ikke ert problem.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så du mener at rev og andre ville dyr tar mus og rotter i bygårder og i gater i byer?

Du slipper ut katta i byen? Hvor uansvarlig kan man bli.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har katt som har vært utekatt. Dette har jeg gjort 2 ganger, så vet akkurat hva jeg snakker om.

Naboen min har en nervøs katt som har vært utekatt, men som ikke lenger ønsker å være ute. Ikke alle katter er slik som den.

AnonymBruker
Skrevet

Selv om det har fungert for dine katter, betyr ikke det at det fungerer likt for alle katter. Katter er veldig forskjellige, både i personlighet, alder og vaner, og det har mye å si for hvordan de reagerer på å bli holdt inne.

Min katt er også snart 9 år, og hun er ikke spesielt leken eller enkel å omstille, så jeg vet godt at det ikke bare er “å gjøre det samme for alle katter”. Det virker litt som du tenker at alle katter er like, men det er jo nettopp det de ikke er.

Jeg mener fortsatt at det ikke finnes én løsning som passer alle, og at man må se an hver enkelt katt og situasjon.

• Nyttig 1
Skrevet

Måker er en fugl som er som et renovasjonssystem alle steder der de ferdes. Bare vent til dere får tatt knekken på den lille bestanden som er igjen i Norge

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du slipper ut katta i byen? Hvor uansvarlig kan man bli.

Bor i sentrum og har utekatt og det har naboene mine også.

Vi har ikke trafikk utenfor bygården, men grøntarealer utenfor, stor bakgård med plen, busker og trær og park rett opp i gaten.

Katten passer seg for de få bilene som kjører gjennom gaten .

Skrevet
Leppeblomst skrev (16 minutter siden):

Ja, jeg er rimelig skjør :( Syns måker er koselig når jeg er ved havet da, bare ikke i boligfeltet.

Det er bare en kort tid. Det klarer du.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Muskath skrev (24 minutter siden):

Han VIL?  Selvsagt må han få viljen sin? Gidder du ikke ta konsekvensene?

Selvfølgelig. Har ikke katt for at den skal være inne. 

Anonymkode: a8329...019

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig. Har ikke katt for at den skal være inne. 

Anonymkode: a8329...019

Nei, du tar ikke ansvar. Har dyr for moro og litt kos.  Nix ansvar

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er jo drapsmaskiner vi også. Vi slakter dyr over en lav sko for spise. 

Anonymkode: 978e8...3de

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Leppeblomst skrev (32 minutter siden):

Eller skaffe meg katter kanskje 🤔 

Ja, hvis du driter i å verne truede dyrearter og bare vil drepe flere av dem så kan ikke jeg nekte deg det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sesong for å logge under buskene å jakte fugl.

Det er individuelt hvor mye interesse katter viser for jakt.

Halsbånd med bjelle fungerer greit, da blir fuglen advart.

Anonymkode: 29ebb...59d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Selv om det har fungert for dine katter, betyr ikke det at det fungerer likt for alle katter. Katter er veldig forskjellige, både i personlighet, alder og vaner, og det har mye å si for hvordan de reagerer på å bli holdt inne.

Min katt er også snart 9 år, og hun er ikke spesielt leken eller enkel å omstille, så jeg vet godt at det ikke bare er “å gjøre det samme for alle katter”. Det virker litt som du tenker at alle katter er like, men det er jo nettopp det de ikke er.

Jeg mener fortsatt at det ikke finnes én løsning som passer alle, og at man må se an hver enkelt katt og situasjon.

Nei. Jeg tenker og vet at alle katter er tilpassningsdyktige. Eiere derimot.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei. Jeg tenker og vet at alle katter er tilpassningsdyktige. Eiere derimot.

Du får tro hva du vil, men det er ganske tydelig at du ikke har så mye kunnskap om katter, så jeg har litt vanskelig for å ta det du sier helt seriøst når du påstår at det er så enkelt i praksis.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske pussig at man har båndtvang i Norge, men ingen krav om at katteeiere skal holde kattene sine innendørs i samme periode.

Selv om det først og fremst er katter som tar livet av fugler, ikke hunder. 

Anonymkode: 779f4...b0f

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du får tro hva du vil, men det er ganske tydelig at du ikke har så mye kunnskap om katter, så jeg har litt vanskelig for å ta det du sier helt seriøst når du påstår at det er så enkelt i praksis.

Vet nok mer om katter en de fleste. 

Katten vil "kreve" å gå ut en stund ja. Men det er da virkelig ikke vanskelig. En katt som ikke blir lekt med må trene seg opp på det også. Man må lage hyller høyt på vegger så katten får naturlige sted å ligge osv. Man må ha litt greie på katt for å gi dn katt ett skikkelig godt liv.

Mine katter har jeg også lært triks. Tar tid ja, men fult mulig.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Pusen min har blitt 11 år og for makelig for jakt. Hun liker best å ligge i en hagestol og se på fugl.

Hun har uansett aldri vært den store jegeren, men nå mindre enn noensinne. Hun elsker å være ute, men vil heller ligge i sola eller lukte på gress og planter.

Heldigvis.

Anonymkode: 2c3e4...434

• Hjerte 2
Skrevet
Leppeblomst skrev (2 timer siden):

Det er drømmen da! Er så lei måkeskrik og driiit

Håper du blir måke unge i neste liv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...