Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Brukernavn84 skrev (2 timer siden):

Kanskje du skulle latt være å bosette deg i hekkeområdet til rødlistede arter, da. 

Hvor er det ikke måker da? 

Anonymkode: 9e7c6...596

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. De lever lengre når de er innekatter. Katter har uansett ikke noe ute å gjøre på vinteren, de tåler ikke kulde.

En katt trenger aktivitet, dette klarer man å gi en katt inne. Slippe å slåss for terirorium er en fin ting.

Anonymkode: aa83b...dfb

Jeg vil heller ha en lykkelig katt som får leve ut sitt innstinkt enn enn innesperra katt. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor er det ikke måker da? 

Marnardal 

Anonymkode: 9fc83...d72

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil heller ha en lykkelig katt som får leve ut sitt innstinkt enn enn innesperra katt. 

Katter er lykkelige når de får det de trenger. Innstinket bruker de når de leker. Ingen andre som går inn på deres teretorium osv. En innekatt som får det den teenger er nok lykkeligere enn en utekatt som må forsvare seg

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vet nok mer om katter en de fleste. 

Katten vil "kreve" å gå ut en stund ja. Men det er da virkelig ikke vanskelig. En katt som ikke blir lekt med må trene seg opp på det også. Man må lage hyller høyt på vegger så katten får naturlige sted å ligge osv. Man må ha litt greie på katt for å gi dn katt ett skikkelig godt liv.

Mine katter har jeg også lært triks. Tar tid ja, men fult mulig.

Ærlig talt, jeg blir litt flau av måten du skriver på nå. Det virker som du ikke klarer å ta inn det jeg faktisk sier, nemlig at katter er ulike og at det som funker for deg ikke nødvendigvis funker for alle. Jeg har ikke påstått at jeg kan alt om katter, bare at det ikke finnes én fasit slik du fremstiller det.

Anonymkode: c5ad2...45b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt, jeg blir litt flau av måten du skriver på nå. Det virker som du ikke klarer å ta inn det jeg faktisk sier, nemlig at katter er ulike og at det som funker for deg ikke nødvendigvis funker for alle. Jeg har ikke påstått at jeg kan alt om katter, bare at det ikke finnes én fasit slik du fremstiller det.

Alle katter kan bli innekatter. Har ikke noe med at de er forskjellige å gjøre, klart de er det, de har personligheter.

Er eierene som ikke gidder bryet.

Problemet er enda skapt av late eiere. Katten skal være inne i 12 mnd fra de kommer i hus. Slipp de aldri ut så er problemet løst.

Du må bli så flau du vil. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Katter er lykkelige når de får det de trenger. Innstinket bruker de når de leker. Ingen andre som går inn på deres teretorium osv. En innekatt som får det den teenger er nok lykkeligere enn en utekatt som må forsvare seg

Hvis du virkelig mener du kan så mye om katter, så burde du også forstå at katter er ulike. Det at en katt blir mindre leken med alderen er helt normalt, og har ingenting med at eier “ikke gidder å leke”.

Jeg skulle gjerne sett min katt mer leken også, men hun har rett og slett ikke interesse for det lenger. Hun var mye mer leken som kattunge, men med alderen har hun blitt mer rolig og kosete.

Og akkurat det er jo poenget mitt hele veien: katter er individer med forskjellige personligheter og behov. Ikke alle passer inn i én og samme mal, uansett hvor mye man prøver.

AnonymBruker
Skrevet

Alle katter kan bli innekatter. Har ikke noe med at de er forskjellige å gjøre, klart de er det, de har personligheter.

Er eierene som ikke gidder bryet.

Problemet er enda skapt av late eiere. Katten skal være inne i 12 mnd fra de kommer i hus. Slipp de aldri ut så er problemet løst.

Du må bli så flau du vil. 

du har null peling på hva du snakker om og det og si hele tiden at eiere er late som ikke gidder er bare utrolig patetisk

AnonymBruker
Skrevet

Her holder jeg katten inne nå som det er så mange fugleunger ute.

Anonymkode: ebcdd...a83

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du virkelig mener du kan så mye om katter, så burde du også forstå at katter er ulike. Det at en katt blir mindre leken med alderen er helt normalt, og har ingenting med at eier “ikke gidder å leke”.

Jeg skulle gjerne sett min katt mer leken også, men hun har rett og slett ikke interesse for det lenger. Hun var mye mer leken som kattunge, men med alderen har hun blitt mer rolig og kosete.

Og akkurat det er jo poenget mitt hele veien: katter er individer med forskjellige personligheter og behov. Ikke alle passer inn i én og samme mal, uansett hvor mye man prøver.

Man må trene de opp til å leke. Er ikke gjort på 1 dag. Ja de blir mindre lekne med alderen. Men det har da ikke noe med at de er innekatter å gjøre.

Jeg påstår alle katter kan bli lykkelige innekatter, men det krever mye av eierene, de fleste gidder det ikke.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

du har null peling på hva du snakker om og det og si hele tiden at eiere er late som ikke gidder er bare utrolig patetisk

Det har jeg. Det patetiske er jo å slippe katter ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man må trene de opp til å leke. Er ikke gjort på 1 dag. Ja de blir mindre lekne med alderen. Men det har da ikke noe med at de er innekatter å gjøre.

Jeg påstår alle katter kan bli lykkelige innekatter, men det krever mye av eierene, de fleste gidder det ikke.

Det har jeg. Det patetiske er jo å slippe katter ut.

Du har jo ikke det i det hele tatt. Hvor gamle var kattene dine når dem ble innekatt?

Skrevet
Vibelator skrev (30 minutter siden):

Håper du blir måke unge i neste liv

Haha! Skjønner at det ikke var ment humoristisk, men jeg lo høyt her i stua

AnonymBruker
Skrevet
Vibelator skrev (35 minutter siden):

Håper du blir måke unge i neste liv

Det heter *måkeunge.

Anonymkode: a8329...019

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes også det blir litt urimelig å antyde at katteeiere ikke gidder å ta ansvar. De aller fleste er glade i dyrene sine og gjør så godt de kan. Men man må også være realistisk og innse at man aldri kommer til å fjerne jaktinstinktet eller forhindre all jakt, uansett hvor mye man passer på.

Ja, de fleste er glad i dyrene sine, men driter i alle fuglene de dreper. 

Anonymkode: 6f4a5...409

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo ikke det i det hele tatt. Hvor gamle var kattene dine når dem ble innekatt?

Ene var 6 år. Den andre 3. Tar til meg omplasseringskatter.

To vidt forskjellige individer med forskjellige behov.

Har også hatt en katt fra 12 uker. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de fleste er glad i dyrene sine, men driter i alle fuglene de dreper. 

Anonymkode: 6f4a5...409

min katt tar ingen fugler 

AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (5 timer siden):

Lille søte pusen min er en drapsmaskin.

og det er ikke vi? 

Anonymkode: e7ea4...41b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har også en sånn. Vi bruker feliway som er beroligende, leker masse med vår inne, og vi holder henne inne i skumring og om natten. Hun er bare ute midt på dagen, da jakter de minst ☺️ kan også være lurt at hun er inne i hekketiden eventuelt. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ene var 6 år. Den andre 3. Tar til meg omplasseringskatter.

To vidt forskjellige individer med forskjellige behov.

Har også hatt en katt fra 12 uker. 

Min katt er eldre enn det, og som sagt har hun veldig lite interesse for å leke. Og nei, hun tar heller ikke liv av fugler.

Og ikke prøv å si at jeg ikke har prøvd å leke med henne – det gjør jeg hele tiden. Hun mister bare fort interessen, noe som faktisk er helt normalt hos eldre katter, men det vet vel du som liksom skal kunne så mye om katter 🤣

Det er også forskjell på katteraser. Noen raser er mer aktive og trenger mer stimulering, mens andre er roligere. Å stappe en katt i en liten leilighet uten tilrettelegging er ikke bra, katter og hunder trenger plass og mulighet til å bevege seg.

Og alle som faktisk kan litt om katter vet at mange katter har det veldig bra som utekatter, og ofte bedre enn som innekatter. Det fikk jeg også tydelig beskjed om fra dyrebeskyttelsen, som faktisk vet hva de snakker om.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min katt er eldre enn det, og som sagt har hun veldig lite interesse for å leke. Og nei, hun tar heller ikke liv av fugler.

Og ikke prøv å si at jeg ikke har prøvd å leke med henne – det gjør jeg hele tiden. Hun mister bare fort interessen, noe som faktisk er helt normalt hos eldre katter, men det vet vel du som liksom skal kunne så mye om katter 🤣

Det er også forskjell på katteraser. Noen raser er mer aktive og trenger mer stimulering, mens andre er roligere. Å stappe en katt i en liten leilighet uten tilrettelegging er ikke bra, katter og hunder trenger plass og mulighet til å bevege seg.

Og alle som faktisk kan litt om katter vet at mange katter har det veldig bra som utekatter, og ofte bedre enn som innekatter. Det fikk jeg også tydelig beskjed om fra dyrebeskyttelsen, som faktisk vet hva de snakker om.

Klart man skal tilrettelegge miljøet til katten. 

Alle katter har så klart ikke samme instinkt/lekelyst. Da er de jo tilfredstilte og har det godt inne.

Alle som kan litt om katter vet at katter ikke har noe å gjøre i ett norskt klima. 

Helt greit du synes din katt har det best ute der den kan skades og drepes samtidig som den skader og dreper andre dyr. Men best for katten er det ikke.

Dyrebeskyttelsen består av enkeltindivider som sjeldent kan mye men har lyst å hjelpe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...