Gå til innhold

Pus er en drapsmaskin

Fremhevede innlegg

Skrevet
Helene skrev (2 timer siden):

Lille søte pusen min er en drapsmaskin.

Dette er grunnen til at katter må svartelistes.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

det har jo ikke noe med mat hjemme og gjøre det er bare et naturlig instinkt katter har noe jeg trodde alle viste 

Anonymkode: c5ad2...45b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

det har jo ikke noe med mat hjemme og gjøre det er bare et naturlig instinkt katter har noe jeg trodde alle viste 

Alle vet jo det. Hadde de drept fordi de trengte mat, ville saken vært helt annerledes.  Og siden de har det naturlige drepne-instinktet, burde katteeiere passe godt på kattene sine i hekketiden for fugler. 

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig bestemmer katteeiere over deres dyrs måte å leve på. De skaffet seg katt. De slipper den ut. De er ansvarlige for det dyret de har anskaffet. De er ansvarlige for konsekvensene av deres dyrehold. Dette er mye klarere i Danmark. Der er katteeiere ansvarlige for å holde dyret sitt på sin egen eiendom. Burde vært sånn her også.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Katten her er også en drapsmaskin. Det har dog vært roligere så langt i år enn tidligere, bank i bordet. Katten får proteinrik og kornfri mat, men hun er en bengal! 

Hun tar røyskatt, ekorn, alt av fugler hun får tak i og selvsagt mus. Musene spiser hun som oftest, så da er det kun hodet og tarmene som ligger igjen her. Men hun er lat til tider og tar de med inn levende. Da er plutselig jeg som må jakte de og få dem ut. Jeg er minst like god på jakt som katta nå! 

Hun har til og med klart å få tak i flaggermus! 

Vi bor på landet og det merkes. 

Anonymkode: ac237...bb3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja katter er mordere. Hold de i bånd eller i luftegård.

Katter som ikke går løse ute lever lengre.

Anonymkode: aa83b...dfb

Samme med mennesker

Anonymkode: 2cdf9...c1b

Skrevet

De kattene som ikke jakter fugl, mus og andre ting er enten innekatter eller går i luftegård. Det er nok ikke mange katter som får gå ute som ikke har fanget fugl, mus osv.

Katta mi slåss med hoggorm og spiste opp mesteparten. Så det heldigvis ikke selv, men naboen hadde sett hele seansen.

Hun tok fornøyd inn levende mus på soverommet mitt og jaktet på den innendørs. En gang kom hun med en halvdau mus inn. Jeg kostet den opp og slapp den ut av vinduet. Da hoppet katta etter, hentet den og kom inn igjen. Jeg ga opp 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Muskath skrev (5 minutter siden):

Alle vet jo det. Hadde de drept fordi de trengte mat, ville saken vært helt annerledes.  Og siden de har det naturlige drepne-instinktet, burde katteeiere passe godt på kattene sine i hekketiden for fugler. 

Det er lett å si, men man kan ikke bare fjerne et naturlig instinkt hos et dyr. Når du skriver at katteeiere bare må passe bedre på, virker det som om du ikke har så mye erfaring med katter. Det er nemlig ikke så enkelt i praksis.

Katter har jaktinstinkt uansett hvor godt de blir matet, og det er ikke noe man bare kan skru av. Før i tiden hadde de fleste katt nettopp for å holde mus og rotter unna. Det er kanskje ikke like vanlig i dag, men det er fortsatt mange som har katt av den grunnen. Tanten min skaffet seg for eksempel katt fordi hun var mye plaget med mus der hun bor ute i skogen. Selv om katten får all maten den trenger hjemme, vil den fortsatt jakte fordi det er en naturlig del av adferden dens.

• Nyttig 1
Skrevet

Det er lett å si, men man kan ikke bare fjerne et naturlig instinkt hos et dyr. Når du skriver at katteeiere bare må passe bedre på, virker det som om du ikke har så mye erfaring med katter. Det er nemlig ikke så enkelt i praksis.

Katter har jaktinstinkt uansett hvor godt de blir matet, og det er ikke noe man bare kan skru av. Før i tiden hadde de fleste katt nettopp for å holde mus og rotter unna. Det er kanskje ikke like vanlig i dag, men det er fortsatt mange som har katt av den grunnen. Tanten min skaffet seg for eksempel katt fordi hun var mye plaget med mus der hun bor ute i skogen. Selv om katten får all maten den trenger hjemme, vil den fortsatt jakte fordi det er en naturlig del av adferden dens.

Dette er jeg fullstendig klar over. Har aldri antydet at det går an å skru av dyrs jaktinstinkt. Det er ikke kattene sin skyld, det er de som eier kattene som må ta ansvar for dyret/dyrene sine. Men det gidder de vel ikke?
 Og har egentlig forståelse for at folk har gårdskatter.  Men det kan da ikke være så himla umulig å passe på katten en kort periode i året?  Det handler bare om halve mai, juni og kanskje litt ut i juli. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Muskath skrev (5 minutter siden):

Dette er jeg fullstendig klar over. Har aldri antydet at det går an å skru av dyrs jaktinstinkt. Det er ikke kattene sin skyld, det er de som eier kattene som må ta ansvar for dyret/dyrene sine. Men det gidder de vel ikke?
 Og har egentlig forståelse for at folk har gårdskatter.  Men det kan da ikke være så himla umulig å passe på katten en kort periode i året?  Det handler bare om halve mai, juni og kanskje litt ut i juli. 

Det er ikke nødvendigvis så enkelt som du får det til å høres ut. Mange katter er vant til å være ute store deler av døgnet, og for noen katter kan det være svært stressende å plutselig bli holdt inne i flere måneder.

Selvfølgelig skal katteeiere ta ansvar, men det betyr ikke at det finnes en enkel løsning som fungerer for alle katter og alle bosituasjoner. Det er også stor forskjell på en innekatt, en katt i et boligfelt og en katt som bor på gård eller ute på landet.

Og når en katt først er ute, kan man ikke akkurat gå etter den og passe på den hele tiden. Katter beveger seg ofte over store områder, og de er som regel ute av syne etter kort tid. Det er derfor umulig å ha full kontroll på hvor katten går og hva den gjør til enhver tid.

Jeg synes også det blir litt urimelig å antyde at katteeiere ikke gidder å ta ansvar. De aller fleste er glade i dyrene sine og gjør så godt de kan. Men man må også være realistisk og innse at man aldri kommer til å fjerne jaktinstinktet eller forhindre all jakt, uansett hvor mye man passer på.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mens vi som har hund må passe på som smeder at vi ikke slipper hunden løs mens det er båndtvang, pga alle nyfødte dyr i naturen. Tipper at min golden er mindre fare for skogens dyr enn ts sin katt, men jeg får bot om jeg slipper han løs (jeg er veldig for båndtvang, altså, og følger den slavisk)

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke nødvendigvis så enkelt som du får det til å høres ut. Mange katter er vant til å være ute store deler av døgnet, og for noen katter kan det være svært stressende å plutselig bli holdt inne i flere måneder.

Selvfølgelig skal katteeiere ta ansvar, men det betyr ikke at det finnes en enkel løsning som fungerer for alle katter og alle bosituasjoner. Det er også stor forskjell på en innekatt, en katt i et boligfelt og en katt som bor på gård eller ute på landet.

Og når en katt først er ute, kan man ikke akkurat gå etter den og passe på den hele tiden. Katter beveger seg ofte over store områder, og de er som regel ute av syne etter kort tid. Det er derfor umulig å ha full kontroll på hvor katten går og hva den gjør til enhver tid.

Jeg synes også det blir litt urimelig å antyde at katteeiere ikke gidder å ta ansvar. De aller fleste er glade i dyrene sine og gjør så godt de kan. Men man må også være realistisk og innse at man aldri kommer til å fjerne jaktinstinktet eller forhindre all jakt, uansett hvor mye man passer på.

En katt blir vant til innelivet i løpet av kort tid. Eierene må stå i litt mjauing og leke med katten 30 min hver dag minst. 

Men er det da, folk gidder ikke. Folk skal ha katt fordi da trenger de ikke passe på. Katter dør ute i hopesvis. Av biler, andre dyr og mennesker som plager de. Men ikke så nøye bare man slipper å leke med de i 30 min pr dag og tilrettelegger boligen.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en drapsmaskin selv. Han tar virkelig alt han kommer over. Helt greit med jordrotter og mus, men ikke det andre han tar. Er så fælt å se han piner de. Å ha han inne eller i bånd er ikke et alternativ. Han vil bare være ute hele døgnet og skriker til noen slipper han ut. Kommer bare inn for å spise mat og få litt kos. Noen ganger sover han litt inne, men vil fort ut igjen. 

Anonymkode: a8329...019

• Nyttig 1
Skrevet
Brukernavn84 skrev (58 minutter siden):

Kanskje du skulle latt være å bosette deg i hekkeområdet til rødlistede arter, da. 

Eller skaffe meg katter kanskje 🤔 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke enkelt, det vet jeg. Og det finnes ingen enkel løsning, men velger man å ha dyr, eie dyr, mate dyr, så skal det følge med ansvar også. De fleste som har katter er glad i dyr. Er de da ikke glad i fugler?  Gå ut en natt i nærheten av fugler, særlig måker som har reir på bakken, og se hvordan katter herjer. 
Ops, men nei,  man kan jo ikke passe på katter hele tiden, skriver du. Da burde man ikke ha katt, hvis man ikke kan passe på den noen få uker i løpet av året. Umulig? Nei, det er det absolutt ikke.   Og jeg har aldri påstått at man kan fjerne jaktinstinktet fra katter. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har en drapsmaskin selv. Han tar virkelig alt han kommer over. Helt greit med jordrotter og mus, men ikke det andre han tar. Er så fælt å se han piner de. Å ha han inne eller i bånd er ikke et alternativ. Han vil bare være ute hele døgnet og skriker til noen slipper han ut. Kommer bare inn for å spise mat og få litt kos. Noen ganger sover han litt inne, men vil fort ut igjen. 

Anonymkode: a8329...019

Han VIL?  Selvsagt må han få viljen sin? Gidder du ikke ta konsekvensene?

• Liker 4
Skrevet
Muskath skrev (55 minutter siden):

Måker er fredet. Til tross for det blir de færre og færre, så du kan jo bare glede deg. 
Og det er bare i hekketiden de lager leven for å beskytte ungene sine. Holder du ikke ut 1 1/2 måned med fuglebåk? Da er du temmelig tander.

Ja, jeg er rimelig skjør :( Syns måker er koselig når jeg er ved havet da, bare ikke i boligfeltet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En katt blir vant til innelivet i løpet av kort tid. Eierene må stå i litt mjauing og leke med katten 30 min hver dag minst. 

Men er det da, folk gidder ikke. Folk skal ha katt fordi da trenger de ikke passe på. Katter dør ute i hopesvis. Av biler, andre dyr og mennesker som plager de. Men ikke så nøye bare man slipper å leke med de i 30 min pr dag og tilrettelegger boligen.

Haha, du har ganske tydelig lite erfaring med katter. Jeg har selv katt, og hvis det virkelig var så enkelt som å holde en utekatt inne, leke med den 30 minutter om dagen og så var alt i orden, så hadde jeg ikke hatt utekatt lenger.

Katter er individer med ulike behov og personligheter. Mange katter som er vant til å være ute, trives rett og slett ikke med å bli holdt inne. Det handler ikke om at eierne er late eller ikke gidder å passe på dem, men om hva som faktisk fungerer for katten.

Du får det til å høres ut som om alle katter fungerer likt, men det stemmer rett og slett ikke med virkeligheten. Jeg kjenner mange katteeiere, og ingen av dem har katt fordi de «slipper å passe på». De har katt fordi de er glade i dyr og ønsker katten et godt liv. Det er stor forskjell på teori og hvordan det faktisk fungerer i praksis.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenker det er eieren som sitter med ansvaret. Det er mange dyr som har naturlige instinkter. Det naturlige instinktet til hunder er å streife rundt i flokker. Skulle vært interessant å se hvordan det hadde blitt mottatt å la hundene leve ut sine naturlige instinkter, streife rundt i flokk i nabolaget og så bare - sorry. Ingenting jeg kan gjøre med det. Ville være slemt å stenge dem inne.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Elsker at kattene mine tar alle mus i området, og holder fuglene unna bærbusker og jordbærene mine. Det er vell derfor en har katt? 

Anonymkode: 5fc10...ae6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...