AnonymBruker Skrevet 19. juni #101 Skrevet 19. juni Helene skrev (22 timer siden): Lille søte pusen min er en drapsmaskin. Hun får nok av mat og godsaker hjemme. Men hun har et eget gen. Hun jakter, og dreper det hun finner. Jeg blir frustrert. Kan dog ikke bestemme over kattens naturlige måte å leve på. Senest, hun tok en due. Hun sloss med duen foran naboens dør. Nå har naboen forbarmet seg over denne duen. Den hadde noen kloremerke, ellers i levende live. Gjør som denne bruker: AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg holder drapsmaskinen inne om natta, og er ute etter kl.16.00 med GPS ( som har lyd) og to fargerike halsbånd med bjeller på. Jeg hater fugledrap så dette er en vanskelig tid når folk fortsatt mater fugler, der kattene kan forsyne seg grovt av fuglebestanden. Anonymkode: e2580...563 Anonymkode: b82c2...29b 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #102 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det er en moderne oppfinnelse, den norske skogkatten. Den har funnets her i noen hundre år, kanskje tusen, men kattene den rasen oppsto fra er importert sørfra. Det er ingen urkatt som stammer fra Norge opprinnelig. Anonymkode: 593c1...d7e Jeg skjønner ikke hvorfor du henger deg så mye opp i hvor lenge rasen har vært her, det spiller da virkelig ingen rolle. Poenget mitt er at det faktisk finnes raser som er godt egnet for å være ute i skog og mark, og at det blir litt for enkelt å påstå noe annet. Anonymkode: c5ad2...45b
Dlure Skrevet 19. juni #103 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvorfor du henger deg så mye opp i hvor lenge rasen har vært her, det spiller da virkelig ingen rolle. Poenget mitt er at det faktisk finnes raser som er godt egnet for å være ute i skog og mark, og at det blir litt for enkelt å påstå noe annet. Anonymkode: c5ad2...45b Den skal heller ikke være ute om vinteren. Den tåler ikke minusgrader den heller. 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni #104 Skrevet 19. juni Dlure skrev (4 minutter siden): Den skal heller ikke være ute om vinteren. Den tåler ikke minusgrader den heller. Det er jo nettopp fugler og predasjon som er tema her, ikke om katten tåler minusgrader eller ikke. Poenget mitt er at i vårt område er det lite risiko, og min katt tar ikke fugler. Da blir det litt irrelevant å dra inn andre sider av saken som ikke handler om det vi faktisk diskuterer. Anonymkode: c5ad2...45b
Stina234 Skrevet 19. juni #105 Skrevet 19. juni Helene skrev (23 timer siden): Lille søte pusen min er en drapsmaskin. Hun får nok av mat og godsaker hjemme. Men hun har et eget gen. Hun jakter, og dreper det hun finner. Jeg blir frustrert. Kan dog ikke bestemme over kattens naturlige måte å leve på. Senest, hun tok en due. Hun sloss med duen foran naboens dør. Nå har naboen forbarmet seg over denne duen. Den hadde noen kloremerke, ellers i levende live. En annen gang, våknet til full fest på stua. Dvs, våknet til fjær overalt. Pus har tydeligvis tatt med seg en fugl inn. Den må ha vært levende. Fjær, i stua, på kjøkkenet, på alle overflater. Dette er sikkert 2 uker siden, finner fjær fortsatt. Ok, huset mitt har fått en skikkelig vask. For meg var det ikke nok å støvsuge. Alle flater ble vasket. Nå eier jeg 3 katter. Alle gir meg noe positivt i hverdagen. Men denne ene jenta gir meg utfordringer jeg aldri har opplevd før. Joda, har eid puser før som har tatt hjem mus. Men har aldri opplevd sånn drapsmaskin. Helt naturlig. kan ikke forvente at en katt skal tenke som et menneske
Brukernavn84 Skrevet 19. juni #106 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er sant at den norske skogskatten har vært lenge, de første av dem kom til landet under vikingtiden med båter. Anonymkode: 72d3f...ab0 Fra et økologisk perspektiv er de altså helt nye. 1
Elliem Skrevet 19. juni #107 Skrevet 19. juni Helene skrev (På 18.6.2026 den 13.25): Lille søte pusen min er en drapsmaskin. Hun får nok av mat og godsaker hjemme. Men hun har et eget gen. Hun jakter, og dreper det hun finner. Jeg blir frustrert. Kan dog ikke bestemme over kattens naturlige måte å leve på. Senest, hun tok en due. Hun sloss med duen foran naboens dør. Nå har naboen forbarmet seg over denne duen. Den hadde noen kloremerke, ellers i levende live. En annen gang, våknet til full fest på stua. Dvs, våknet til fjær overalt. Pus har tydeligvis tatt med seg en fugl inn. Den må ha vært levende. Fjær, i stua, på kjøkkenet, på alle overflater. Dette er sikkert 2 uker siden, finner fjær fortsatt. Ok, huset mitt har fått en skikkelig vask. For meg var det ikke nok å støvsuge. Alle flater ble vasket. Nå eier jeg 3 katter. Alle gir meg noe positivt i hverdagen. Men denne ene jenta gir meg utfordringer jeg aldri har opplevd før. Joda, har eid puser før som har tatt hjem mus. Men har aldri opplevd sånn drapsmaskin. Sett en bjelle på halsbåndet hennes😊 det hjelper ikke mot alle fugletyper, men en del vil kunne fly unna når de hører henne. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #108 Skrevet 19. juni Elliem skrev (8 minutter siden): Sett en bjelle på halsbåndet hennes😊 det hjelper ikke mot alle fugletyper, men en del vil kunne fly unna når de hører henne. Det er faktisk ikke generelt anbefalt å ha halsbånd på katter som går ute, nettopp fordi det hender at de setter seg fast i greiner, gjerder eller andre ting. Og nei, løsningen er ikke bare å stramme halsbåndet mer, for da kan katten i verste fall bli kvalt eller skadet. Anonymkode: c5ad2...45b 1
Elliem Skrevet 19. juni #109 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er faktisk ikke generelt anbefalt å ha halsbånd på katter som går ute, nettopp fordi det hender at de setter seg fast i greiner, gjerder eller andre ting. Og nei, løsningen er ikke bare å stramme halsbåndet mer, for da kan katten i verste fall bli kvalt eller skadet. Anonymkode: c5ad2...45b Derfor har dagens halsbånd til katter en lett-åpnet lås som åpner seg når den møter motstand.
AnonymBruker Skrevet 19. juni #110 Skrevet 19. juni Elliem skrev (2 minutter siden): Derfor har dagens halsbånd til katter en lett-åpnet lås som åpner seg når den møter motstand. Ja, noen halsbånd har sikkerhetslås som løser seg ut ved motstand, men da forsvinner jo også litt av poenget med bjella, siden mange katter mister halsbåndet ute. Dessuten er det fortsatt ikke alle som anbefaler halsbånd på utekatter, nettopp fordi det fortsatt finnes en risiko for at de setter seg fast eller skader seg. Anonymkode: c5ad2...45b
AnonymBruker Skrevet 19. juni #111 Skrevet 19. juni Får hun kjøtt/våtfôr? Vår tar nesten ingen fugler etter at hun begynte å få mer våtfôr etter lek. Det stimulerer jaktinstinktene. Anonymkode: d67e8...579
AnonymBruker Skrevet 19. juni #112 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Får hun kjøtt/våtfôr? Vår tar nesten ingen fugler etter at hun begynte å få mer våtfôr etter lek. Det stimulerer jaktinstinktene. Anonymkode: d67e8...579 Men hvorfor skal man egentlig prøve å fjerne et instinkt som katten har helt naturlig? Jaktinstinktet er jo en del av det å være katt, og det er ikke noe som plutselig oppstår fordi katten får feil mat eller fordi eieren gjør noe galt. Jeg regner med at TS visste at katter har jaktinstinkt før hun skaffet seg katt. Det er jo noe av det mest grunnleggende ved katter. Derfor blir det litt rart å komme med råd som går ut på å "fikse" eller fjerne noe som egentlig er helt naturlig katteatferd. Hvis dette virkelig hadde vært et stort problem for TS, så hadde hun sannsynligvis tenkt på det før hun skaffet seg katt. De aller fleste som har katt vet at noen katter jakter mye, noen jakter lite, og noen nesten ikke i det hele tatt. Det varierer fra katt til katt, men instinktet er der likevel. Jeg synes derfor det blir litt feil å behandle jaktinstinktet som et problem som må løses, når det egentlig bare er en naturlig del av det å ha katt. Anonymkode: c5ad2...45b
AnonymBruker Skrevet 19. juni #113 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg skjønner ikke hvorfor du henger deg så mye opp i hvor lenge rasen har vært her, det spiller da virkelig ingen rolle. Poenget mitt er at det faktisk finnes raser som er godt egnet for å være ute i skog og mark, og at det blir litt for enkelt å påstå noe annet. Anonymkode: c5ad2...45b Ikke heng deg opp i navnet. Det er misvisende. Den er ca. like godt egnet til å være ute i skog og mark, som en norsk huskatt. Gaupen er den eneste katten du finner i skog og mark. Anonymkode: 29ebb...59d 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #114 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke heng deg opp i navnet. Det er misvisende. Den er ca. like godt egnet til å være ute i skog og mark, som en norsk huskatt. Gaupen er den eneste katten du finner i skog og mark. Anonymkode: 29ebb...59d Jeg henger meg ikke opp i navnet, det er du som henger deg opp i detaljer. Poenget mitt har hele tiden vært at det finnes katter som er godt tilpasset norske forhold og som fint kan være ute. Om du kaller det norsk skogkatt, huskatt eller noe annet, endrer ikke det poenget. Og nei, jeg har aldri påstått at norske skogkatter er ville dyr på linje med gaupe. Men å gå fra at katter kan fungere godt ute i Norge til at gaupa er den eneste katten man finner i skog og mark, blir jo egentlig bare en avsporing. Tamkatter har levd ute i Norge i generasjoner, og mange fungerer helt fint som utekatter. Det har egentlig ingenting med om gaupa er den eneste ville katten i norsk natur å gjøre. Anonymkode: c5ad2...45b
AnonymBruker Skrevet 19. juni #115 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men hvorfor skal man egentlig prøve å fjerne et instinkt som katten har helt naturlig? Jaktinstinktet er jo en del av det å være katt, og det er ikke noe som plutselig oppstår fordi katten får feil mat eller fordi eieren gjør noe galt. Jeg regner med at TS visste at katter har jaktinstinkt før hun skaffet seg katt. Det er jo noe av det mest grunnleggende ved katter. Derfor blir det litt rart å komme med råd som går ut på å "fikse" eller fjerne noe som egentlig er helt naturlig katteatferd. Hvis dette virkelig hadde vært et stort problem for TS, så hadde hun sannsynligvis tenkt på det før hun skaffet seg katt. De aller fleste som har katt vet at noen katter jakter mye, noen jakter lite, og noen nesten ikke i det hele tatt. Det varierer fra katt til katt, men instinktet er der likevel. Jeg synes derfor det blir litt feil å behandle jaktinstinktet som et problem som må løses, når det egentlig bare er en naturlig del av det å ha katt. Anonymkode: c5ad2...45b Det er noe jaktinstinkt, men mye lek. Alle hadde stoppet katten fra å leke med huggorm og veps, så stopp den fra å leke med fugl også. Anonymkode: 29ebb...59d
AnonymBruker Skrevet 19. juni #116 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg henger meg ikke opp i navnet, det er du som henger deg opp i detaljer. Poenget mitt har hele tiden vært at det finnes katter som er godt tilpasset norske forhold og som fint kan være ute. Om du kaller det norsk skogkatt, huskatt eller noe annet, endrer ikke det poenget. Og nei, jeg har aldri påstått at norske skogkatter er ville dyr på linje med gaupe. Men å gå fra at katter kan fungere godt ute i Norge til at gaupa er den eneste katten man finner i skog og mark, blir jo egentlig bare en avsporing. Tamkatter har levd ute i Norge i generasjoner, og mange fungerer helt fint som utekatter. Det har egentlig ingenting med om gaupa er den eneste ville katten i norsk natur å gjøre. Anonymkode: c5ad2...45b De har gjerne sovet og spist på låven eller i fjøset. De bor jo Ikke ute. Anonymkode: 29ebb...59d
AnonymBruker Skrevet 19. juni #117 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er noe jaktinstinkt, men mye lek. Alle hadde stoppet katten fra å leke med huggorm og veps, så stopp den fra å leke med fugl også. Anonymkode: 29ebb...59d Det er også viktig å være realistisk på at man ikke kan fotfølge en katt. Alle bør vite at når katten først er ute, så har man ikke full kontroll over hvor den går eller hva den gjør. Det er en del av det å ha utekatt, og derfor blir det også begrenset hvor mye man faktisk kan styre atferden i praksis. Anonymkode: c5ad2...45b
AnonymBruker Skrevet 19. juni #118 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De har gjerne sovet og spist på låven eller i fjøset. De bor jo Ikke ute. Anonymkode: 29ebb...59d Men altså, de som har hatt katt i låve og fjøs har jo nettopp hatt dem for at de skal ta mus og rotter. Det er jo en av hovedgrunnene til at katter ble holdt der i utgangspunktet. Anonymkode: c5ad2...45b
AnonymBruker Skrevet 19. juni #119 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så du har aldri hørt om norske skogkatter? Det ligger jo nærmest i navnet at de hører til ute i Norge. 😅 Anonymkode: c5ad2...45b Dette er historieløst. Katt er en fremmedart som ble innført til Norge sannsynligvis på 800-tallet. Gaupe der i mot, hører hjemme i norsk natur. Anonymkode: 3d438...dfe 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni #120 Skrevet 19. juni Katten heter kanskje Kevin? we need to talk about Kevin Anonymkode: 7ea1b...4c2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå