AnonymBruker Skrevet 25. mai #41 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Så om verten vil ha den ene retten, og har gledet seg til å lage denne retten så skal hen ikke lage den fordi: Lille frøken Fryd er allergisk mot den ene ingrediensen som er i retten? Sorry altså, men det er totalt uaktuelt i min verden. Om jeg ønsker å lage nopolitansk pizza for mine venner, men får beskjed at Lille frøken Fryd ikke tåler mel så jeg må finne på noe annet så ville jeg bedt Lille Frøken Fryd om å bli hjemme. Jeg lager den maten jeg vil prøve ut og spise, ikke fordi andre ønsker at jeg skal lage noe spesielt til de. Det skal sies at alle ganger jeg har invitert til middag i 30+ år så har alle kommet, også de som ikke kan spise det som serveres. Anonymkode: 9f391...78f Du er passe tonedøv om du insisterer på å lage en rett som er spekket full av hvetemel den ene kvelden en med cøliaki kommer. Smaker maten bedre av å se en av gjestene kun kan se på dere spise? En god vert og en som bryr seg om gjestene lager noe alle kan spise. Selv om du faktisk fint kunne laget pizza som en med cøliaki kan spise også. Jeg gjorde det selv senest ikveld. Anonymkode: e91d6...d16 13
AnonymBruker Skrevet 25. mai #42 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er virkelig ikke så enkelt å lage glutenfritt i et kjøkken som til vanlig ikke er glutenfritt. Hele kjøkkenet må nærmest vaskes med, og det kan ikke være spor av mel noe sted. De fleste glutenfrie alternativene smaker og papp. Så nei. Det er ikke så enkelt som du vil ha det til. en venninne har cøliaki. Før jeg baker til henne vasker jeg kjøkkenmaskinen med qtips i kriker og kroker for å være sikker på at melstøvet er vasket bort. Det har jeg ikke alltid tid til, og da sier jeg ifra så hun evt kan la vær å spise det. det sier for øvrig mye om vennskapet at du velger å lage en tråd om dette istedenfor ta det opp med vennene dine. Anonymkode: 94cc2...de3 Jo det er virkelig så enkelt. Det er ikke noe som skal bakes eller brukes andre kjøkkenmaskiner til annet enn sånt som vaskes helt normalt etter hver bruk. Jeg har også tidligere spist der uten å bli syk, da verten er nøye på hygiene og dyktig på kjøkkenet. Et glutenfritt alternativ til retten smaker alldeles ikke papp, og vi har i tillegg spist det ved tidligere anledninger. Når det kommer til vennskapet så er det faktisk en ting du ikke har noe med! Anonymkode: c502c...d3b 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #43 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Er invitert til vennekveld, men vet at det serveres mat der som jeg ikke kan spise. Vurderer om jeg skal ta med meg noe, eller om jeg skal la vær å dra. Retten som skal tilberedes er veldig enkel å lage på en sånn måte at jeg også kan spise den. Hva ville du gjort, og tenker du det er greit å ikke ta hensyn? Anonymkode: c502c...d3b Kommer helt an på hva allergien er Anonymkode: e8795...7f3
AnonymBruker Skrevet 25. mai #44 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du er passe tonedøv om du insisterer på å lage en rett som er spekket full av hvetemel den ene kvelden en med cøliaki kommer. Smaker maten bedre av å se en av gjestene kun kan se på dere spise? En god vert og en som bryr seg om gjestene lager noe alle kan spise. Selv om du faktisk fint kunne laget pizza som en med cøliaki kan spise også. Jeg gjorde det selv senest ikveld. Anonymkode: e91d6...d16 Du er vel også så gnien at du ber gjestene ta med egen drikke? Det synes jeg er totalt uhørt, om du først velger å invitere folk til bords så står man for hele gildet.. Fra de kommer og til de går. Jeg lever helt fint med å være tonedøv, det får være min merkelapp neste gang jeg inviterer til bords. Se svaret mitt ovenfor, det forklarer hvorfor jeg er så regid på dette. Anonymkode: 9f391...78f
AnonymBruker Skrevet 25. mai #45 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Gluten! Og retten som skal lages er som sagt enkel å lage glutenfri uten at det går utover smak og konsistens. Anonymkode: c502c...d3b Jeg har kjøkken med gluten overalt. Nekter å lage mat til de med cøliaki fra bunnen av etter en uheldig episode. Da kjøper jeg heller noe ferdig. Anonymkode: d3ef5...d71 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai #46 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tydeligvis når ingen takker nei til å komme. Jeg har hatt denne diskusjonen helt sikkert ørten ganger gjennom mitt liv, en venn får en ny kjæreste (Lille Frøken Fryd type), og hun har selvfølgelig innvendinger om maten som serveres. Han får i oppgave å spørre meg om det kan tilrettelegges for hans nye kjæreste. Jeg svarer da som jeg svarte sist han spurte om det samme bare med eksen at svaret er nei. Retten matcher drikken, og om jeg gjør endringer i retten så må jeg også endre drikken.. Drikken er ofte kjøpt inn på forhånd, så retten tilpasses drikken, og visa versa.. Lille frøken Fryd får heller holde seg hjemme - men hun kommer alltid, likevel. Er vel redd for at mannen hennes skal ha det artig uten henne, og så er hun redd for å gå glipp av noe. PS! Det er rart dette fenomenet, hvorfor er dette et større problem blant kvinner enn menn. De menn som har sine årsaker til å ikke spise det som blir servert, de gir bare beskjed om at de tar med egen rett.. Anonymkode: 9f391...78f Akkurat hvorfor flere kvinner enn menn har intoleranse eller allergi har flere årsaker du nok kan ha godt av å lære litt om og jeg har tid nå til å gi voksenopplæring. Flere kvinner enn men får autoimmune sykdommer og allergier av flere årsaker, kvinner er mer utsatt rett og slett og kvinner er flinkere til å gå til legen for diagnose. Litt over 60% av alle med cøliaki er udiagnoserte med en overvekt av udiagnoserte menn. Ps, om du leser tidligere svar i tråden så ser du at jeg, forøvrig en kvinne, gjerne tar med mat selv men alikevel er jeg også et greit nok menneske til å tenke på andre enn bare meg selv og tilrettelegger for andre når jeg er vertskap. Det er virkelig ikke så vanskelig å matche drikke til mat at det påvirker helheten om en gjest er allergisk for noe og jeg allerede har handla inn drikke til samtlige retter. Anonymkode: dfb00...08d 6
AnonymBruker Skrevet 25. mai #47 Skrevet 25. mai JennieB skrev (20 minutter siden): Da gjør du det, eller velger å bli hjemme. Hvorfor lage tråden for å få støtte i at venninnen din burde tilrettelagt maten? Hvorfor ikke, tenker du? Kanskje hun ville høre om dette er vanlig blant folk, og ikke bare et sært tilfelle fra denne vennen? Er vel ikke så rart det? Anonymkode: 0cd89...b89 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai #48 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Er invitert til vennekveld, men vet at det serveres mat der som jeg ikke kan spise. Vurderer om jeg skal ta med meg noe, eller om jeg skal la vær å dra. Retten som skal tilberedes er veldig enkel å lage på en sånn måte at jeg også kan spise den. Hva ville du gjort, og tenker du det er greit å ikke ta hensyn? Anonymkode: c502c...d3b Ja, har i flere år tatt hensyn til cøliaki, diabetes, vegetarianer og laktoseintoleranse. De gangene alle disse er på besøk, serverer jeg typisk kjøtt/fisk med potet og grønnsaker. Vegetarianeren får vegetaralternativ. Spiser som regel rene råvarer uansett, så forstår ikke problemet med å tilpasse. Synes verten du er invitert til TS skaper problemer, unødvendig synes jeg. AnonymBruker skrev (1 time siden): Anonymkode: 6466e...368 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #49 Skrevet 25. mai Vi har allergi i familen, vi har også noen vegetarianere. Dette tas alltid hensyn til. Anonymkode: f40a4...82a
AnonymBruker Skrevet 25. mai #50 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det er virkelig ikke så enkelt å lage glutenfritt i et kjøkken som til vanlig ikke er glutenfritt. Hele kjøkkenet må nærmest vaskes med, og det kan ikke være spor av mel noe sted. De fleste glutenfrie alternativene smaker og papp. Så nei. Det er ikke så enkelt som du vil ha det til. en venninne har cøliaki. Før jeg baker til henne vasker jeg kjøkkenmaskinen med qtips i kriker og kroker for å være sikker på at melstøvet er vasket bort. Det har jeg ikke alltid tid til, og da sier jeg ifra så hun evt kan la vær å spise det. det sier for øvrig mye om vennskapet at du velger å lage en tråd om dette istedenfor ta det opp med vennene dine. Anonymkode: 94cc2...de3 Jeg har lest mye om hvor omfattende det er å lage glutenfri mat. Jeg tilrettelegger gjerne men føler at når ting krever fullt nedvasking av kjøkken blir det litt vel omfattende til at jeg kan tilrettelegge og stor fare for feil. Jeg kjenner ikke til om gluten allergi varierer i hvor sensetive folk er men så lenge det holder å bare droppe å bruke ingredienser med gluten i maten er det jo ganske enkelt og noe jeg fint kan gjøre. Anonymkode: f40a4...82a 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #51 Skrevet 25. mai Både ja og nei. Det kommer an på anledning, hvilke allergier, osv. Er det noen med nøtteallergi, unngår jeg nøtter, men kan ikke garantere at der ikke er spor av nøtter. Jeg serverer ikke lasagne når det gluten- og laktoseintoleranse blant gjestene. Men jeg kan ha en kjøtt- eller fiskerett og saus med mel og fløte, som de kan velge bort. Jeg inviterer vegetarvenner på fårikålmiddag, og de må da nøye seg med poteter og kål, eller bli hjemme. De er spurt, og vil gjerne komme. Jeg serverer bløtkake med laktosefri krem, fordi den også er god. Hvis ikke hadde det blitt vanlig fløte. Anonymkode: ffa02...ae3
AnonymBruker Skrevet 25. mai #52 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Tydeligvis når ingen takker nei til å komme. Jeg har hatt denne diskusjonen helt sikkert ørten ganger gjennom mitt liv, en venn får en ny kjæreste (Lille Frøken Fryd type), og hun har selvfølgelig innvendinger om maten som serveres. Han får i oppgave å spørre meg om det kan tilrettelegges for hans nye kjæreste. Jeg svarer da som jeg svarte sist han spurte om det samme bare med eksen at svaret er nei. Retten matcher drikken, og om jeg gjør endringer i retten så må jeg også endre drikken.. Drikken er ofte kjøpt inn på forhånd, så retten tilpasses drikken, og visa versa.. Lille frøken Fryd får heller holde seg hjemme - men hun kommer alltid, likevel. Er vel redd for at mannen hennes skal ha det artig uten henne, og så er hun redd for å gå glipp av noe. PS! Det er rart dette fenomenet, hvorfor er dette et større problem blant kvinner enn menn. De menn som har sine årsaker til å ikke spise det som blir servert, de gir bare beskjed om at de tar med egen rett.. Anonymkode: 9f391...78f Jeg trodde gode verter evnet å ta hensyn til gjester som blir syk om de spiser feil mat, men skjønner jo at jeg tar feil. Anonymkode: c502c...d3b 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai #53 Skrevet 25. mai Klart jeg hadde tatt hensyn! "Vanlig mat" kan jeg da lage andre dager! Synes dette var dårlig gjestfrihet! Hvis du ønsker å tilbringe tid med venninnene dine likevel, så ville jeg enten spist før jeg kom, eller hatt med egen mat, og middagen er "hovedaktiviteten" Anonymkode: 62c2e...917 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #54 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er invitert til vennekveld, men vet at det serveres mat der som jeg ikke kan spise. Vurderer om jeg skal ta med meg noe, eller om jeg skal la vær å dra. Retten som skal tilberedes er veldig enkel å lage på en sånn måte at jeg også kan spise den. Hva ville du gjort, og tenker du det er greit å ikke ta hensyn? Anonymkode: c502c...d3b Ta med deg noe,bedre en å få ubehag av allergi. Anonymkode: 0ea0e...646
AnonymBruker Skrevet 26. mai #55 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har lest mye om hvor omfattende det er å lage glutenfri mat. Jeg tilrettelegger gjerne men føler at når ting krever fullt nedvasking av kjøkken blir det litt vel omfattende til at jeg kan tilrettelegge og stor fare for feil. Jeg kjenner ikke til om gluten allergi varierer i hvor sensetive folk er men så lenge det holder å bare droppe å bruke ingredienser med gluten i maten er det jo ganske enkelt og noe jeg fint kan gjøre. Anonymkode: f40a4...82a At hele kjøkkenet må vaskes ned er en overdreven kommentar som kommer fra de som ikke gidder tilrettelegge,. Man må ikke vaske ned kjøkkenet for å lage glutenfritt. Det holder masse med ren overflate der du holder på og rene redskaper. Jeg lager både vanlig og glutenfritt hos oss og klut og oppvaskmaskin gjør jobben som trengs. Jeg legger aldri mat rett på benken, men ellers gjør jeg ikke noe mer styr enn ellers. Om det skulle ligge glutenholdige brødsmuler på kjøkkenbordet, eller på gulvet så har det ingenting å si for det jeg lager på benken. Skal jeg lage glutenholdig i kjøkkenmaskinen trer jeg en plastikkpose over slik at kun den roterende delen stikker ut og slipper gluten i kriker og kroker og lite må vaskes. Det samme kan gjøres andre veien også. Anonymkode: e91d6...d16 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #56 Skrevet 26. mai Til en viss grad. Jeg vasker ikke ned hele kjøkkenet for melpartikler. Men baker en gluten/egg/melk/nøttefrie varianter. Anonymkode: c7da4...22a
AnonymBruker Skrevet 26. mai #57 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er virkelig ikke så enkelt å lage glutenfritt i et kjøkken som til vanlig ikke er glutenfritt. Hele kjøkkenet må nærmest vaskes med, og det kan ikke være spor av mel noe sted. De fleste glutenfrie alternativene smaker og papp. Så nei. Det er ikke så enkelt som du vil ha det til. en venninne har cøliaki. Før jeg baker til henne vasker jeg kjøkkenmaskinen med qtips i kriker og kroker for å være sikker på at melstøvet er vasket bort. Det har jeg ikke alltid tid til, og da sier jeg ifra så hun evt kan la vær å spise det. det sier for øvrig mye om vennskapet at du velger å lage en tråd om dette istedenfor ta det opp med vennene dine. Anonymkode: 94cc2...de3 Det avhenger av hvor sensitiv en er. Jeg har en familie hvor 7 stk har cøliaki! Jeg har ikke, men jeg tilrettelegger. Noen tåler spor av gluten. En i min familie tåler å bruke samme bordsmør som oss andre, så fremt det ikke er synlige smuler, hvor vi tar av smøret på samme side. Stort sett har de eget pålegg eller egen side av pålegget. Hun tåler bruk av kjøkkenmaskin uten "dyprens", men helt normalt renhold. En annen tåler mye mindre, og til henne bruker vi ikke kjøkkenmaskiner, men vi har helt normalt renhold på kjøkkenet. Hun får egen "kjøkkensone" hvor alt er glutenfritt når hun er her (bor langveisfra, så hun bor her når hun er her). Hun får egne smørepålegg. Hun blir aldri dårlig hos oss, selv om vi ikke har full nedvask. Fire har partnere uten cøliaki, hvor de lager to retter til middag om smak og konsistens blir for ulikt, og dette lages samtidig på samme kjøkken, uten at det blir feil. Noen er selvfølgelig svært sensitive, men jeg kjenner ingen som ikke kan spise noe hvor det står i innholdsfortegnelsen "KAN inneholde spor av gluten". Så jeg vet ikke hvor vanlig akkurat det er, og det er uansett noe man bør spørre om på forhånd. På et kjøkken hvor man spiser og lager glutenholdige retter, så vil det finnes spor uansett. Da er det lurt å heller ta med egen mat, så er man sikker. Anonymkode: 0f9aa...fdd
AnonymBruker Skrevet 26. mai #58 Skrevet 26. mai "Alle" har noe de ikke kan/vil spise, og felles måltider er for mange mer stress enn det er verdt. Hvorfor må alt handle om mat? Kan man ikke heller spise hjemme, og finne på en hyggelig aktivitet når man skal være sammen? Anonymkode: 65825...826
AnonymBruker Skrevet 26. mai #59 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det avhenger av hvor sensitiv en er. Jeg har en familie hvor 7 stk har cøliaki! Jeg har ikke, men jeg tilrettelegger. Noen tåler spor av gluten. En i min familie tåler å bruke samme bordsmør som oss andre, så fremt det ikke er synlige smuler, hvor vi tar av smøret på samme side. Stort sett har de eget pålegg eller egen side av pålegget. Hun tåler bruk av kjøkkenmaskin uten "dyprens", men helt normalt renhold. En annen tåler mye mindre, og til henne bruker vi ikke kjøkkenmaskiner, men vi har helt normalt renhold på kjøkkenet. Hun får egen "kjøkkensone" hvor alt er glutenfritt når hun er her (bor langveisfra, så hun bor her når hun er her). Hun får egne smørepålegg. Hun blir aldri dårlig hos oss, selv om vi ikke har full nedvask. Fire har partnere uten cøliaki, hvor de lager to retter til middag om smak og konsistens blir for ulikt, og dette lages samtidig på samme kjøkken, uten at det blir feil. Noen er selvfølgelig svært sensitive, men jeg kjenner ingen som ikke kan spise noe hvor det står i innholdsfortegnelsen "KAN inneholde spor av gluten". Så jeg vet ikke hvor vanlig akkurat det er, og det er uansett noe man bør spørre om på forhånd. På et kjøkken hvor man spiser og lager glutenholdige retter, så vil det finnes spor uansett. Da er det lurt å heller ta med egen mat, så er man sikker. Anonymkode: 0f9aa...fdd Her må jeg bare kommentere så ikke folk begynner å tro at det finnes grader av cøliaki og lite og mye sensitiv. Alle må unngå gluten på lik linje uansett hvor mye de reagerer eller ikke. Selv om den ene tåler å ta av bordsmøret andre har bruket blir kroppen like skadet som den som du omtaler som sensitiv. For selv om det ikke er synlige smuler er smøret infisert. Noen reagerer bare kraftigere enn andre, konsekvensene og langtidsskadene på kroppen er det samme. På samme måte trenger ikke den sensitive nedvask og egen sone, det gjør bare ting lettere når hun skal være der lenge og dere har andre rutiner. Nå kommer sikkert noen og skriker at hva var det de sa, det er vanskelig å lage glutenfritt.... Nei det er det ikke. det er som jeg sa litt over her, alt handler om renhet. Rene flater, rene redskaper og rene råvarer. Egentlig noe jeg tar som en selvfølge uansett hva man skal lage til andre, allergi eller ikke. Har selv cøliaki i husstanden. Den ene reagerer raskt og kraftig, men s den andre reagerer lite og kunne i teorien slurvet. Allikevel tar begge det like alvorlig pga langtidsskadene. Men selve kjøkkenet er langt ifra sanert for gluten, men med vanlig hygiene når jeg lager mat til de med cøliaki så har vi unngått uhell i snart to tiår. Anonymkode: e91d6...d16 2 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai #60 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg trodde gode verter evnet å ta hensyn til gjester som blir syk om de spiser feil mat, men skjønner jo at jeg tar feil. Anonymkode: c502c...d3b Det er ganske åpenbart for meg iallfall at 78f ikke er en god vert, hvis det er noen trøst. Aldri opplevd noen i det virkelige liv som er så nedlatende mot noen med sykdom de ikke kan noe for. Jeg tar hensyn til gjester så langt jeg klarer. Er det noe jeg er usikker på eller ikke vet om jeg får til, tar jeg heller dialogen med gjesten om alternativer (eller om de heller vil ordne noe selv). Anonymkode: 5500a...e9c 6 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå