Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er invitert til vennekveld, men vet at det serveres mat der som jeg ikke kan spise. Vurderer om jeg skal ta med meg noe, eller om jeg skal la vær å dra. Retten som skal tilberedes er veldig enkel å lage på en sånn måte at jeg også kan spise den. 

Hva ville du gjort, og tenker du det er greit å ikke ta hensyn?

Anonymkode: c502c...d3b

Personlig tar jeg jeg hensyn ja. Visst noen lager noe jeg ikke tåler, så sier jeg det høres veldig godt ut jeg tåler uheldigvis ikke .... er det greit jeg tar med meg noe jeg kan spise?

Så kan de jo evt si ja men det bytter jeg ut, eller selfølgelig kan du det

Anonymkode: 9a274...cd3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det var gluten jeg mistenkte. Jeg har personlig aldri spist et gluten-substitutt som smaker normalt. Produktene han kanskje blitt bedre?

Anonymkode: 105b7...d3d

Nå har jeg ikke cøliaki selv, men har en søster som har det. Og jeg baker bare glutenfrie kaker, for de blir bedre, enn kaker med gluten. Og jeg får mye skryt for kakene mine. Og jeg lager sausene mine med glutenfritt mel, da de trenger mindre mel. Og det har ingenting og si for smaken, Og lager man pasta rett, så er det jo lett å lage en med glutenfri pasta, og en med vanlig. Eller pizza, så får man kjøpt ferdig glutenfri pizzabunn, så man kan ha den til den som spiser glutenfritt. Det er ikke så vanskelig å tilrettelegge.

Anonymkode: e9394...033

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er invitert til vennekveld, men vet at det serveres mat der som jeg ikke kan spise. Vurderer om jeg skal ta med meg noe, eller om jeg skal la vær å dra. Retten som skal tilberedes er veldig enkel å lage på en sånn måte at jeg også kan spise den. 

Det er en -selvfølge- for meg, og jeg får ikke understreket det nok, SEEELVFØØØØLGE at mine gjester kan spise det jeg serverer, herregud skulle bare mangle!

Har venner som ikke tåler feks gluten og laktose, no problem, jeg har gjort en innsats for å lage god mat tilpasset folks intoleranser og allergier. 

Anonymkode: 7ea48...46e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Syns du skal ta med deg noe du kan spise. Håper verten blir flau, når alle deres felles venner ser at du må ta med egen mat til et middagsbesøk. Hvorfor ble du invitert på middag egentlig? 

Jeg har en venninne som bruker rullestol. Jeg inviterer ikke gjengen ut for å spise, for så å velge en restaurant i 6 etasje uten heis. 

Anonymkode: c2f72...dba

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg lager noe alle kan spise. Selvfølgelig. Noe annet er jo latterlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Her må jeg bare kommentere så ikke folk begynner å tro at det finnes grader av cøliaki og lite og mye sensitiv. Alle må unngå gluten på lik linje uansett hvor mye de reagerer eller ikke. Selv om den ene tåler å ta av bordsmøret andre har bruket blir kroppen like skadet som den som du omtaler som sensitiv. For selv om det ikke er synlige smuler er smøret infisert. Noen reagerer bare kraftigere enn andre, konsekvensene og langtidsskadene på kroppen er det samme. På samme måte trenger ikke den sensitive nedvask og egen sone, det gjør bare ting lettere når hun skal være der lenge og dere har andre rutiner.

Nå kommer sikkert noen og skriker at hva var det de sa, det er vanskelig å lage glutenfritt.... Nei det er det ikke. det er som jeg sa litt over her, alt handler om renhet. Rene flater, rene redskaper og rene råvarer. Egentlig noe jeg tar som en selvfølge uansett hva man skal lage til andre, allergi eller ikke.

Har selv cøliaki i husstanden. Den ene reagerer raskt og kraftig, men s den andre reagerer lite og kunne i teorien slurvet. Allikevel tar begge det like alvorlig pga langtidsskadene. Men selve kjøkkenet er langt ifra sanert for gluten, men med vanlig hygiene når jeg lager mat til de med cøliaki så har vi unngått uhell i snart to tiår.

Anonymkode: e91d6...d16

Godt du påpeker at det ikke finnes grader av cøliaki - for det mente jeg ikke. 

Det er en sykdom, og som ved de fleste andre sykdommer så finnes det ulike grader av symptomer/reaksjoner. Ikke grader av sykdommen i seg selv.

Personen som ikke reagerer på felles bordsmør, er den som har gitt meg "opplæring" i cøliaki, så jeg kan ikke så mye mer enn hva hun har lært meg. Hun fikk påvist cøliaki da hun var baby, og har alltid levd glutenfritt, så jeg antok at hun var stødig kilde til informasjon og lære. Vi spiser en del felles måltider. Hun er aldri bekymret for spor i felles mat, men er ellers nøye når vi er på restaurant og at det i produkter står "KAN inneholde spor" og ikke "inneholder spor". Sistnevnte spiser hun ikke.
Jeg trodde at dersom man reagerer mindre, altså f.ks tåler (=ikke opplever symptomer) felles bordsmør, så tar det heller ikke skade av den type kontaminasjon i så små mengder som "inneholder spor" eller "kan inneholde spor". Hun holder seg unna all synlig kontaminasjon. Tar jeg feil eller ikke? Jeg vet ikke.

Jeg googlet og fant noe som gjør svaret ditt litt firkantet (sier ikke at du tar feil, og jeg hadde ikke nødvendigvis rett heller).

https://ncf.no/coliaki/spor-vare-eksperter/arkiv/christian_-05.jul-2023-18-39

https://gastroenterologen.no/2012/06/nytt-om-coliaki/ (står bla "Behandling av cøliaki består i streng gluten fri kost. De fleste pasienter tåler vanlig, hvetestivelsesbasert kost fint. Nye merkeregler gjør at også varer basert på hvetestivelse inneholder svært lite gluten. Spesielt følsomme cøliakere bør spise såkalt ”naturlig glutenfri” kost. Man kan ikke bruke serumprøver eller biopsisvar som basis for anbefaling av slik kost, det er bare symptomer som kan indikere om det er nødvendig. De fleste produsenter av glutenfri kost har varer som er ”naturlig glutenfrie”, og enkelte selger bare slike varer. Havre tåles av de aller fleste cøliakere. Mange spør om øl. Det er lite gluten i øl, neppe nok til å gi totteforandringer, men følsomme cøliakere får ofte symptomer av øl. Det er ingen spesielle øltyper som egentlig peker seg ut. Carlsberg-konsernet selger et meget godt øl i Sverige (Saxon) som inneholder svært lite gluten").

For alle cøliakeres beste; la oss holde det så glutenfritt som overhodet mulig.

Anonymkode: 0f9aa...fdd

• Liker 1
Skrevet

Syns det er veldig rart at du er bedt på et middagsbesøk som du ikke får servert mat. Skal de ikke ha glutenfri mat kunne de bare valgt å ikke be deg. Inviterer man til middag lager man felles mat som alle kan spise, alt annet er tullete. Eventuelt fikser man et alternativ til den personen som har allergi. Det er såpass mye glutenfrie varianter på markedet og lett å bytte ut gluten.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner heldigvis ingen med allergi. Tror ikke jeg hadde tilrettelagt annet enn å kjøpe ekstra frukt og snacks.

Anonymkode: 651aa...f4b

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det kun er en som har allergi og det ikke er ekstremt komplisert å tilpasse, så er man en dårlig vert om en ikke tilpasser. Jeg ville aldri oppført meg sånn mot venner ihvertfall 

Anonymkode: 73a32...0ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Kjenner heldigvis ingen med allergi. Tror ikke jeg hadde tilrettelagt annet enn å kjøpe ekstra frukt og snacks.

Anonymkode: 651aa...f4b

Du må bare ha mel til middag altså. Klarer deg ikke uten? Hva er vanskelig  med kjøtt? Fisk? Grønnsaker? Poteter? Ris? Saus uten mel? 

Anonymkode: c2f72...dba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

1. Jeg hadde spurt vertinnen.

2. Jeg hadde spist rundt det jeg ikke tålte. 

3. Jeg hadde hatt "nødmat" i veska. Bare i tilfelle.

Jeg tar alltid hensyn til allergier jeg vet om. Ekte allergier, ikke "liker ikke", merkelige dietter eller kostholdspreferanser. De sistnevnte kan se punkt 2 og 3, men allergier kan være livstruende, så det tuller vi ikke med.

Anonymkode: 57840...93c

• Liker 1
Skrevet

Hva er det du ikke tåler?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Godt du påpeker at det ikke finnes grader av cøliaki - for det mente jeg ikke. 

Det er en sykdom, og som ved de fleste andre sykdommer så finnes det ulike grader av symptomer/reaksjoner. Ikke grader av sykdommen i seg selv.

Personen som ikke reagerer på felles bordsmør, er den som har gitt meg "opplæring" i cøliaki, så jeg kan ikke så mye mer enn hva hun har lært meg. Hun fikk påvist cøliaki da hun var baby, og har alltid levd glutenfritt, så jeg antok at hun var stødig kilde til informasjon og lære. Vi spiser en del felles måltider. Hun er aldri bekymret for spor i felles mat, men er ellers nøye når vi er på restaurant og at det i produkter står "KAN inneholde spor" og ikke "inneholder spor". Sistnevnte spiser hun ikke.
Jeg trodde at dersom man reagerer mindre, altså f.ks tåler (=ikke opplever symptomer) felles bordsmør, så tar det heller ikke skade av den type kontaminasjon i så små mengder som "inneholder spor" eller "kan inneholde spor". Hun holder seg unna all synlig kontaminasjon. Tar jeg feil eller ikke? Jeg vet ikke.

Jeg googlet og fant noe som gjør svaret ditt litt firkantet (sier ikke at du tar feil, og jeg hadde ikke nødvendigvis rett heller).

https://ncf.no/coliaki/spor-vare-eksperter/arkiv/christian_-05.jul-2023-18-39

https://gastroenterologen.no/2012/06/nytt-om-coliaki/ (står bla "Behandling av cøliaki består i streng gluten fri kost. De fleste pasienter tåler vanlig, hvetestivelsesbasert kost fint. Nye merkeregler gjør at også varer basert på hvetestivelse inneholder svært lite gluten. Spesielt følsomme cøliakere bør spise såkalt ”naturlig glutenfri” kost. Man kan ikke bruke serumprøver eller biopsisvar som basis for anbefaling av slik kost, det er bare symptomer som kan indikere om det er nødvendig. De fleste produsenter av glutenfri kost har varer som er ”naturlig glutenfrie”, og enkelte selger bare slike varer. Havre tåles av de aller fleste cøliakere. Mange spør om øl. Det er lite gluten i øl, neppe nok til å gi totteforandringer, men følsomme cøliakere får ofte symptomer av øl. Det er ingen spesielle øltyper som egentlig peker seg ut. Carlsberg-konsernet selger et meget godt øl i Sverige (Saxon) som inneholder svært lite gluten").

For alle cøliakeres beste; la oss holde det så glutenfritt som overhodet mulig.

Anonymkode: 0f9aa...fdd

Den du har sitert har 100% rett i at alle med cøliaki skades av gluten uavhengig av reaksjonene de får eller ikke får. Ganske mange, mener det er ca 20% har såkalt stille cøliaki, dvs at vi ikke får symptomer av å få i oss gluten. Men skadene er like alvorlige og langvarige. Det kan ta opp mot ett år bare for å restituere kroppen fra skadene av gluteninntak selv om den det gjelder ikke nødvendigvis merker det underveis. Man ser det da på blodprøver og ved feks gastroskopi.

Det som bidrar til forvirring for mange er i hovedsak to ting, informasjonen har endret seg over de siste årene og ulike kilder opererer med ulike mengder gluten som skadelig nedre grense. Feks er nedre grense for å kunne merke varer som glutenfrie 20mg gluten pr kg mens 10mg daglig inntak av gluten over tid er skadelig for oss med cøliaki. 10mg gluten visualisert er omtrentlig en liten brødsmule, en pennespiss med mel eller et sukkerkorn i strl. Altså veldig lite daglig inntak. Bare det er jo forvirrende, et regnestykke i seg selv.

Om man da spiser brød med smør som deles med noen som har benytta kniven på glutenholdig brød er det alene som daglig inntak rent faktisk nok til å skade en med cøliaki selv om de ikke merker det.

Baking med glutenholdig mel fører til at melpartiker henger i lufta i 12-24 timer og det kan både pustes inn og svelges samt legge seg på matvarer og kjøkkenutstyr som ligger fremme. Feks fruktskåla med skylt frukt, brødfjøla som ser helt ren ut, servise og bestikklagt frem etter baking men før servering med mye mer. Alle partiklene og smulene til sammen er problemet for mange fordi totalen bygger seg  opp. 
I teksten du saksa inn står det at havre tåles av de aller fleste cøliakiere men det er direkte feil og farlig informasjon, havre er glutenfritt i seg selv ja, men kun havre som er merka glutenfritt er trygt fordi havre som ikke er merka dyrkes, høstes og prosseseres vedsidenav glutenholdige korn, da spesielt ofte hvete. Vanlig havregryn for eksempel er ikke glutenfritt selv om pakken sier den inneholder 100% havre. Det MÅ være merka glutenfritt for å være trygt. 
Så er det 100 andre eksempler der det er trygt for oss med cøliaki uten glutenfri merking, eller vi kan spise ting merka med kan inneholde spor av gluten under noen forutsetninger men ikke andre osv. Det er en komplisert jungel og det er grunnen til at jeg feks heller tar med meg mat selv enn å legge ansvaret over på verten for min matsikkerthet om jeg ikke vet at de er helt trygge på risikoene og konsekvensene. 

Anonymkode: dfb00...08d

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har cøliaki og spør alltid om jeg skal ta med meg retter eller produkter når jeg blir bedt til mat. Det er mange som er redde for å gjøre feil, det er selvsagt full forståelig. Jeg er vant til å måtte ha med mat i vesken når jeg er utenfor hjemmet. 

Hvis jeg ikke får beskjed eller havner i situasjoner hvor det ikke er mat jeg kan spise, så opplever jeg det faktisk som ganske ubehagelig. Mat er en sosial greie og det er lett å havne utenfor når alle andre snakker om hvor god kaken er, og jeg spiser en appelsin. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (48 minutter siden):

Hva er det du ikke tåler?

TS har svart at det er gluten.

Anonymkode: 1a747...212

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er frekt å invitere noen på "middag" hvis du faktisk ikke har tenkt å gi dem mat de kan spise, eller i det minste prøve å finne en løsning. Altså, "Hei, vil du komme å se på den deilige retten vi skal spise?"

Dersom man ikke har den nødvendige kunnskapen for å tilrettelegge, så er det bedre å forklare dette. Da finner man nok en løsning sammen med gjesten.

Anonymkode: 50c6a...c5f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet ja, men så spørs det jo også litt hva allergien er. På jobb forventes det at man tar med kake hvis man har bursdag, men flere har glutenallergi og en har også nøtteallergi. Da blir det vanskelig å finne noe man kan lage som faktisk blir godt... 
Gluten generelt blir litt vanskelig ved f.eks. bakst, pizza osv. Det finnes virkelig ikke særlige gode alternativer:/ Samme med melk. Ingen gode melkefrie ostealternativer og alt av melkefrie alternativer er også ultraprosesserte. 

Anonymkode: 63481...2ee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ville spurt den som står for maten...  Hvis jeg var usikker, hadde jeg bare tatt med egen mat. 

Hvis jeg inviterer til mat og vet om allergier så tar jeg hensyn til det. Ikke alltid jeg husker å spørre folk som skjelden er rundt meg, men prøver å gjøre det.. 

Anonymkode: c6832...42b

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg tar hensyn til allergier, og har for eksempel glutenfritt brød (bakeblanding og halvstekte rundstykker)  og pasta i boden fordi en kamerat av min sønn ikke tåler gluten. I tilfelle han kommer. Hvilket han gjør jevnlig. 

Jeg ville satt pris på å få vite om slikt, så jeg kan ta hensyn, men jeg setter også stor pris på gjester som selv sier "Ikke tenk på det, jeg tar med det jeg trenger, og spiser samme tilbehør". Det skal jeg ikke benekte. 

Jeg var heller ikke begeistret da jeg fikk spørsmål om en venninne kunne ha med seg en annen venninne, jeg sa selvfølgelig, for SÅ å få meldingen "Hun er forresten veganer." Som at da måtte jeg sørge for vegansk rett også, uten å kjenne vedkommende og kunne spørre hva og hva ikke engang. I slikt tilfelle synes jeg hun burde ta meg seg noe selv, og jeg var glad da hun likevel ikke kunne komme. 

Anonymkode: 6091f...6fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg var heller ikke begeistret da jeg fikk spørsmål om en venninne kunne ha med seg en annen venninne, jeg sa selvfølgelig, for SÅ å få meldingen "Hun er forresten veganer." Som at da måtte jeg sørge for vegansk rett også, uten å kjenne vedkommende og kunne spørre hva og hva ikke engang. I slikt tilfelle synes jeg hun burde ta meg seg noe selv, og jeg var glad da hun likevel ikke kunne komme. 

Anonymkode: 6091f...6fb

ÅRH denne kjente jeg!! 

En ting når barna gjør slikt, men at ei venninne tar med seg ei annen venninne som attpåtil har tatt eget kostholdvalg, helt enig da burde venninnen sin venninne ta med noe selv. Er glad det ikke ble noe, for jeg tror selv et slikt førsteinntrykk hadde satt en demper på møtet deres. 

Anonymkode: 57840...93c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...