AnonymBruker Skrevet 27. mai #101 Skrevet 27. mai Selvsagt tar jeg hensyn til det, har folk i familien med både cøliaki, melkeallergi, soyaallergi og hveteproteinallergi. Har også folk som spiser vegetar. Null stress altså. Anonymkode: 50388...ede
AnonymBruker Skrevet 27. mai #102 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (18 timer siden): Så er jo spørsmålet om du faktisk har cøliaki, eller om du er en av disse med selvdiagnostisert allergi. Ut fra hvordan du svarer her, og hvordan svar du har fått fra verten, så tipper jeg det siste. Jeg tar ikke hensyn til selvdiagnostiserte greier som vertskap. De jeg kjenner som faktisk har cøliaki tar alltid med mat selv, for å slippe at vertskapet skal forsøke å lage glutenfritt som ofte er risiko for kontaminasjon. De som driver selvdiagnotisering lager derimot drama. Anonymkode: 8e075...ab1 Da tar du feil. ts Anonymkode: c502c...d3b
AnonymBruker Skrevet 27. mai #103 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (På 26.5.2026 den 0.30): Jeg har lest mye om hvor omfattende det er å lage glutenfri mat. Jeg tilrettelegger gjerne men føler at når ting krever fullt nedvasking av kjøkken blir det litt vel omfattende til at jeg kan tilrettelegge og stor fare for feil. Jeg kjenner ikke til om gluten allergi varierer i hvor sensetive folk er men så lenge det holder å bare droppe å bruke ingredienser med gluten i maten er det jo ganske enkelt og noe jeg fint kan gjøre. Anonymkode: f40a4...82a Men det er jo ikke så enkelt som å droppe ingredienser med gluten. Er det et kjøkken som normalt har matvarer med gluten trenger det en dypere gjlring først. Det er en grunn til at det kreves eget glutenfritt kjøkken for mat som skal selges som glutenfritt. Anonymkode: 94cc2...de3
AnonymBruker Skrevet 28. mai #104 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men det er jo ikke så enkelt som å droppe ingredienser med gluten. Er det et kjøkken som normalt har matvarer med gluten trenger det en dypere gjlring først. Det er en grunn til at det kreves eget glutenfritt kjøkken for mat som skal selges som glutenfritt. Anonymkode: 94cc2...de3 Det er jo nettopp det personen skriver. Hvis det bare er å droppe ingredienser, så er det null problem, men hvis det må vaskes ned og være veldig nøye så tør hun ikke. Det forstår jeg jo, at det er skummelt å garantere glutenfritt, i frykt for at noe er gjort feil eller slurvet med. En ren benk, rene redskaper og skjærefjøl er jo ingen sak selvfølgelig. Litt verre med kjøkkenmaskinens alle kriker og kroker f.eks. Anonymkode: 2f807...9a4
AnonymBruker Skrevet 28. mai #105 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (På 25.5.2026 den 22.31): Om verten skal ta hensyn til alle allergier og alt annet mellom himmel og jord så er det ingen som lenger kommer tl å invitere til familie- eller vennemiddager. De som har sine ting å ta hensyn til tar med egen mat. Mohammed kan ikke spise svin, Turid kan ikke spise Mel, Kari kan ikke spise melkeprodukter, Kåre spiser ikke kjøtt, Gunnar spiser ikke løk, Hanne spiser ikke paprika, Anne spiser ikke hvitløk, Frode spiser ikke reker, Margrete spiser bare vegetar, Oluf spiser bare kjøtt og egg.. Anonymkode: 9f391...78f Hvilken familie- og vennegrupper har du? Og hva slags allergier mener du at alle disse personene du nevner her har? Ts: inviterer jeg venner og familie på måltider, tilrettelegger jeg også for allergier. Enten ved å lage noe allergivennlig felles, eller noe eget som er allergivennlig. Anonymkode: 4ac47...128
AnonymBruker Skrevet 28. mai #106 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (På 25.5.2026 den 22.26): Er invitert til vennekveld, men vet at det serveres mat der som jeg ikke kan spise. Vurderer om jeg skal ta med meg noe, eller om jeg skal la vær å dra. Retten som skal tilberedes er veldig enkel å lage på en sånn måte at jeg også kan spise den. Hva ville du gjort, og tenker du det er greit å ikke ta hensyn? Anonymkode: c502c...d3b Tar alltid hensyn til allergier. Lite poeng å invitere noen til noe de ikke kan spise.. I ditt tilfelle hadde jeg spurt verten om den lages uten X og tatt det derfra. Anonymkode: 3225f...bec
AnonymBruker Skrevet 28. mai #107 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (På 25.5.2026 den 23.15): Så om verten vil ha den ene retten, og har gledet seg til å lage denne retten så skal hen ikke lage den fordi: Lille frøken Fryd er allergisk mot den ene ingrediensen som er i retten? Sorry altså, men det er totalt uaktuelt i min verden. Om jeg ønsker å lage nopolitansk pizza for mine venner, men får beskjed at Lille frøken Fryd ikke tåler mel så jeg må finne på noe annet så ville jeg bedt Lille Frøken Fryd om å bli hjemme. Jeg lager den maten jeg vil prøve ut og spise, ikke fordi andre ønsker at jeg skal lage noe spesielt til de. Det skal sies at alle ganger jeg har invitert til middag i 30+ år så har alle kommet, også de som ikke kan spise det som serveres. Anonymkode: 9f391...78f Herregud, for en kvalm holdning å ha. Egosentrisk ut av en annen verden. Man tar da vel hensyn til VENNER. Anonymkode: a0e88...a46 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai #108 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (På 25.5.2026 den 22.31): Om verten skal ta hensyn til alle allergier og alt annet mellom himmel og jord så er det ingen som lenger kommer tl å invitere til familie- eller vennemiddager. De som har sine ting å ta hensyn til tar med egen mat. Mohammed kan ikke spise svin, Turid kan ikke spise Mel, Kari kan ikke spise melkeprodukter, Kåre spiser ikke kjøtt, Gunnar spiser ikke løk, Hanne spiser ikke paprika, Anne spiser ikke hvitløk, Frode spiser ikke reker, Margrete spiser bare vegetar, Oluf spiser bare kjøtt og egg.. Anonymkode: 9f391...78f Forskjellen er at de som har cøliaki vil DØ av det dersom de ikke spiser glutenfritt. De mangedobler sjansene for kreft og tidlig død. Så veldig kunnskapsløst å sette alle i samme bås. Anonymkode: 132e6...05b 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #109 Skrevet 28. mai Prøver, så langt det lar seg gjøre. MEN: Jeg kan ikke garantere at det ikke er spor av noe fra mitt kjøkken. Jeg investerer ikke i nye kjøkkenredskaper for å lage allergimat, så 100% trygt vil det neppe være. Anonymkode: 56602...fc0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå