Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

1. Jeg hadde spurt vertinnen.

2. Jeg hadde spist rundt det jeg ikke tålte. 

3. Jeg hadde hatt "nødmat" i veska. Bare i tilfelle.

Jeg tar alltid hensyn til allergier jeg vet om. Ekte allergier, ikke "liker ikke", merkelige dietter eller kostholdspreferanser. De sistnevnte kan se punkt 2 og 3, men allergier kan være livstruende, så det tuller vi ikke med.

Anonymkode: 57840...93c

1. Jeg har spurt verten, og fått beskjed om at det ikke tilrettelegges.

2. Det er umulig å spise rundt. Det er gluten i hele retten. 
3. Jeg har alltid nødmat i veska. 

ts.

Anonymkode: c502c...d3b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

ts.

Jeg ville kanskje spist godt før jeg kom, og så gjort alle ukomfortable ved å ikke spise ved bordet. Eventuelt ta med brødskiver og presisere at du bare måtte ta med litt niste mens de andre spiser.

Anonymkode: 50c6a...c5f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Gluten! Og retten som skal lages er som sagt enkel å lage glutenfri uten at det går utover smak og konsistens.

Så er jo spørsmålet om du faktisk har cøliaki, eller om du er en av disse med selvdiagnostisert allergi. Ut fra hvordan du svarer her, og hvordan svar du har fått fra verten, så tipper jeg det siste. Jeg tar ikke hensyn til selvdiagnostiserte greier som vertskap. De jeg kjenner som faktisk har cøliaki tar alltid med mat selv, for å slippe at vertskapet skal forsøke å lage glutenfritt som ofte er risiko for kontaminasjon. De som driver selvdiagnotisering lager derimot drama. 

Anonymkode: 8e075...ab1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

ts.

Dersom du har cøliaki er det like greit å unngå å ta sjansen med uerfarne hjemmekokker som ikke tenker over farene ved krysskontaminering. Ta med deg egen mat. Ta gjerne med deg det samme eller noe lignende og så tar du det over på tallerken slik at dere kan spise sammen. Det er jo koselig å spise sammen.

Eller si at du kommer gjerne etter maten. Avtal at du kommer en time senere så slipper dere alle "matstyr" ettersom samarbeidet mellom dere virker mangelfull.

Anonymkode: 57840...93c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klart det. Hos meg skal du være trygg på at det jeg serverer er fritt for det du er allergisk mot. Jeg har selv 3 allergikere å ta hensyn til og er vant til å lage ting fra bunnen av i henhold til allergi. Du får også halal, lavkarbo, vegetar osv ved behov. Det er null stress å tenke på alle.

Anonymkode: a5b10...8ee

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS har svart at det er gluten.

Anonymkode: 1a747...212

Men har de bare brød mat? Ikke noe kjøtt? Kylling? Fisk?

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, jeg inviterte til bursdagsfeiring for noen uker siden: Én av gjestene tåler ikke gluten. Selvsagt laget jeg da en ekstra liten form av moussakaen der jeg brukte glutenfri hvitsaus. Og jeg serverte marengskake til dessert.

Anonymkode: 7e24d...c6d

• Hjerte 2
Skrevet
mommyaka skrev (19 minutter siden):

Men har de bare brød mat? Ikke noe kjøtt? Kylling? Fisk?

Det kan jo være gryte jevnet på mel, lasagne, moussaka eller lignende. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her må jeg bare kommentere så ikke folk begynner å tro at det finnes grader av cøliaki og lite og mye sensitiv. Alle må unngå gluten på lik linje uansett hvor mye de reagerer eller ikke. Selv om den ene tåler å ta av bordsmøret andre har bruket blir kroppen like skadet som den som du omtaler som sensitiv. For selv om det ikke er synlige smuler er smøret infisert. Noen reagerer bare kraftigere enn andre, konsekvensene og langtidsskadene på kroppen er det samme. På samme måte trenger ikke den sensitive nedvask og egen sone, det gjør bare ting lettere når hun skal være der lenge og dere har andre rutiner.

Nå kommer sikkert noen og skriker at hva var det de sa, det er vanskelig å lage glutenfritt.... Nei det er det ikke. det er som jeg sa litt over her, alt handler om renhet. Rene flater, rene redskaper og rene råvarer. Egentlig noe jeg tar som en selvfølge uansett hva man skal lage til andre, allergi eller ikke.

Har selv cøliaki i husstanden. Den ene reagerer raskt og kraftig, men s den andre reagerer lite og kunne i teorien slurvet. Allikevel tar begge det like alvorlig pga langtidsskadene. Men selve kjøkkenet er langt ifra sanert for gluten, men med vanlig hygiene når jeg lager mat til de med cøliaki så har vi unngått uhell i snart to tiår.

Anonymkode: e91d6...d16

Hva er langtidsskadene? 

Anonymkode: 6466e...368

Skrevet

Jeg har cøliaki, pleier å sende sms til vertskapet og fortelle at jeg har cøliaki og spør om hva som står på menyen og tilbyr meg alltid å ta med egen mat "er enklere for alle" begrunner jeg det med. Sannheten er at jeg har vanskelig for å stole på at andre håndterer maten min 100% riktig. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hva er langtidsskadene? 

Tarmtottene blir skadet, da tar man opp næring dårligere og er mer utsatt for f.eks tarmkreft. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Forsøker å tilpasse. Kjedelig for de med matallergier at de stadig får kjipe alternativer eller ikke noe de kan spise. For eksempel kakefeiring på jobb, hvor det er de samme som aldri kan spise kake.

Det er ikke sikkert alle hobbykokker har nok kunnskap til å lage allergivennlig mat, da ville jeg nok hørt med allergikeren. Mange ting som inneholder gluten som folk flest ikke tenker over feks.

Anonymkode: 5b752...bdd

Om man lager fra bunnen vet man jo om man har gluten i? Og om man kjøper halvfabrikat får man jo bare lese på pakken.

Skrevet

Jeg prøver å tilrettelegge, men det er når kryssallergier oppstår jeg er mer usikker. Da har jeg heller en dialog med den som er allergisk og vi finner en go løsning . 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har cøliaki og jeg pleier å ta med egen mat. Er det lasagne feks så er det mye mindre styr for meg som er så dreven å lage glutenfritt på mitt glutenfrie kjøkken enn det er for verten. Så blir jeg veldig glad om jeg får steke den hos de jeg skal til, men mikro funker også😊

Jeg tar hensyn til andres helsemessige spesialdietter. Om det er full allergivennlig eller deler er byttet ut med allergivennlig varierer etter matrett og hva allergikeren tenker er best.

Anonymkode: b3584...f5b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hva er langtidsskadene? 

Ubehandla cøliaki medfører skader på tarmen som nevnt av en annen men gir også økt risiko for tarmkreft og flere andre kreftformer , beinskjørhet, fertilitetsproblemer og økte risikoer for både barn og mor under svangerskapet, vitamin og mineralmangler spesielt jern, folat og B12 som jo har sine konsekvenser igjen. Det er også økt risiko for å utvikle visse nevrologiske og psykiske problemer pluss den økte sannsynligheten for å utvikle andre autoimmune tilstander som feks Hashimotos med flere. 

Når jeg skriver ubehandla cøliaki så er det litt misvisende for det kan virke som om jeg da mener de som spiser masse gluten og driter helt i glutenfritt eller ikke vet de har cøliaki men det menes da altså alle med cøliaki som får i seg skadelige mengder gluten over tid, altså mer enn en liten brødsmule daglig med gluten.

Anonymkode: dfb00...08d

Skrevet

klart jeg tilrettelegger for gjester så godt jeg kan. Noen vil heller ta med selv for å være sikker på at det går bra, og det syns jeg også er helt greit og forståelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er merkelig at de inviterer deg på middag, men ikke ønsker å legge noe til rette?

Jeg kjenner flere med glutenallergi, men ikke ekstremt alvorlig allergi; altså, de tåler spor av gluten, at kjøkkenet ikke er nedvasket etc.

Jeg inviterte noen venner på middag en gang der ei  av dem hadde glutenallergi. Skulle servere lasagne som er kjempeenkelt å lage glutenfritt.

Tenker at om man er usikker, man man spørre gjesten med allergi? Rart å ha bestemt seg på forhånd. 

Anonymkode: 39cbd...a55

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver, men samtidig ønsker jeg ikke å ta risiko/ansvar om jeg ikke lykkes. 

Anonymkode: 7ebae...7cc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Er invitert til vennekveld, men vet at det serveres mat der som jeg ikke kan spise. Vurderer om jeg skal ta med meg noe, eller om jeg skal la vær å dra. Retten som skal tilberedes er veldig enkel å lage på en sånn måte at jeg også kan spise den. 

Hva ville du gjort, og tenker du det er greit å ikke ta hensyn?

Hva jeg ville gjort? Jeg ville ha snakket med vertskapet. Jeg hadde fortalt om allergien min og spurt hvordan vi skal løse dette på en god måte. Noen er kanskje ikke komfortable med å lage allergifri mat, fordi de er redd for at noen skal bli syk. Noen ganger er det mye styr å lage en ekstra versjon av maten, noen ganger trenger vertskapet bare noen tips om hvordan den enkelt kan gjøres fri for hva det nå skulle være. Blir det styr for vertskapet å lage det fritt for, så er gjerne det enkleste å ta med seg en rett selv. Det gjør i alle fall de jeg kjenner som har allergier. Fordi det er trygt for dem, og enkelt for alle parter. 

Det som ikke er greit er å anta at folk vet at du har en allergi, ikke si noe på forhånd, for deretter bli grinete fordi de ikke har «tatt hensyn».

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg ville kanskje spist godt før jeg kom, og så gjort alle ukomfortable ved å ikke spise ved bordet. Eventuelt ta med brødskiver og presisere at du bare måtte ta med litt niste mens de andre spiser.

Anonymkode: 50c6a...c5f

Er du i trassalderen? 

Dette er den typiske Lille Frøken Fryd oppførselen jeg referer til tidligere i innlegget.. Klage på at maten ikke blir laget på deres betingelser, men de klarer ikke holde seg hjemme da de er så redd for å gå glipp av noe eller at typen har det artig uten dem tilstede.. Eller enda verre, hun er redd han skal like en annen jente/kvinne. 

Anonymkode: 9f391...78f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...