Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så om verten vil ha den ene retten, og har gledet seg til å lage denne retten så skal hen ikke lage den fordi: Lille frøken Fryd er allergisk mot den ene ingrediensen som er i retten? 

Sorry altså, men det er totalt uaktuelt i min verden. Om jeg ønsker å lage nopolitansk pizza for mine venner, men får beskjed at Lille frøken Fryd ikke tåler mel så jeg må finne på noe annet så ville jeg bedt Lille Frøken Fryd om å bli hjemme. 

Jeg lager den maten jeg vil prøve ut og spise, ikke fordi andre ønsker at jeg skal lage noe spesielt til de. 

Det skal sies at alle ganger jeg har invitert til middag i 30+ år så har alle kommet, også de som ikke kan spise det som serveres. 

Anonymkode: 9f391...78f

Lille frøken fryd, seriøst? 🙄

Anonymkode: e8ecb...169

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så om verten vil ha den ene retten, og har gledet seg til å lage denne retten så skal hen ikke lage den fordi: Lille frøken Fryd er allergisk mot den ene ingrediensen som er i retten? 

Sorry altså, men det er totalt uaktuelt i min verden. Om jeg ønsker å lage nopolitansk pizza for mine venner, men får beskjed at Lille frøken Fryd ikke tåler mel så jeg må finne på noe annet så ville jeg bedt Lille Frøken Fryd om å bli hjemme. 

Jeg lager den maten jeg vil prøve ut og spise, ikke fordi andre ønsker at jeg skal lage noe spesielt til de. 

Det skal sies at alle ganger jeg har invitert til middag i 30+ år så har alle kommet, også de som ikke kan spise det som serveres. 

Håper du ikke har venner som har en matallergi, for de kan umulig føle seg velkommen. 
Som nevnt tidligere, så er retten enkel å tilrettelegge uten at det går utover smak og konsistens.

lille frøken fryd

Anonymkode: c502c...d3b

• Liker 8
  • Hjerte 9
AnonymBruker
Skrevet

Forsøker å tilpasse. Kjedelig for de med matallergier at de stadig får kjipe alternativer eller ikke noe de kan spise. For eksempel kakefeiring på jobb, hvor det er de samme som aldri kan spise kake.

Det er ikke sikkert alle hobbykokker har nok kunnskap til å lage allergivennlig mat, da ville jeg nok hørt med allergikeren. Mange ting som inneholder gluten som folk flest ikke tenker over feks.

Anonymkode: 5b752...bdd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lille frøken fryd, seriøst? 🙄

Anonymkode: e8ecb...169

jan11+075.JPG

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Om verten skal ta hensyn til alle allergier og alt annet mellom himmel og jord så er det ingen som lenger kommer tl å invitere til familie- eller vennemiddager.

De som har sine ting å ta hensyn til tar med egen mat. 

Mohammed kan ikke spise svin, Turid kan ikke spise Mel, Kari kan ikke spise melkeprodukter, Kåre spiser ikke kjøtt, Gunnar spiser ikke løk, Hanne spiser ikke paprika, Anne spiser ikke hvitløk, Frode spiser ikke reker, Margrete spiser bare vegetar, Oluf spiser bare kjøtt og egg.. 

Dette er jo et helt urealistisk og vilt overdrevet scenario som du har konstruert for å fremme meningene dine, ikke for å håndtere noe som faktisk kan skje. I en vennegjeng, særlig en stor en, er det kanskje én eller to med allergier eller matpreferanser. Det vet alle i vennegjengen om. Hvis man velger å invitere disse personene på middag, er det jo helt sosialt sprø atferd å ikke skulle ta hensyn til dem. Hvis man ikke vil lage noe til dem selv, avtaler man selvsagt med dem på forhånd at de skal ta med egen mat slik at alle gjestene kan kose seg. Er ikke det å ha det hyggelig sammen hele poenget med å invitere gjester? Eller er det for å gni dine egne fordommer i ansiktet til andre?

Anonymkode: 5bc43...7d2

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er det jeg også ville gjort og alltid har gjort. Tok kontakt med vert men fikk beskjed om at det ble "laget vanlig mat"

ts

Det er selvsagt veldig skuffende. Men jeg hadde nok gått likevel. Jeg har en datter med cøliaki, og opplever at de fleste ønsker å servere noe hun tåler. Men noen ganger er det folk som ikke vil eller kan tilrettelegge. Noen er redd for å gjøre feil, noen synes det blir «for stress». Jeg sier likevel til datteren min at hun må prøve å ikke la cøliakien styre livet hennes. Da hjelper jeg henne heller med å ta med noe mat.
I dette tilfellet vil det jo være verten som vil komme litt dårlig ut. Om du er eneste gjest hadde jeg nok takket nei, ellers hadde jeg tatt med mat selv. 

Anonymkode: 5a60a...8d6

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper du ikke har venner som har en matallergi, for de kan umulig føle seg velkommen. 
Som nevnt tidligere, så er retten enkel å tilrettelegge uten at det går utover smak og konsistens.

lille frøken fryd

Når man har hatt venner, familiemedlemmer, kollegaer og andre bekjente på middagsbesøk gjennom 30+ år så har jeg hatt aller varianter av både allergier og trosretninger til bords.. Ikke en eneste gang har noen takket nei til å komme. De vil komme for det sosiale, så selv om den ene retten ikke passer de så kan de spise forrett eller dessert. Eller så tar de med seg sin egen rett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har cøliaki og er litt over snittet opptatt av korrekte prosedyrer rundt håndtering av mat så jeg tar hensyn så langt jeg kan. Noen ting tørr jeg alikevel ikke å gå god for. Nøtter og egg spesielt da det er to allergier med potensielt dødelig utfall og er  blant allergenene vi spiser mest av så her er det helt sikkert risiko for allergener omtrent ved å sette seg i sofaen vår.

Samtidig så tar jeg også alltid med meg mat selv, jeg tørr ikke å stole på at folk som ikke selv har mitt allergen forstår omfanget og har 100% kontroll fra a-å på hva som kan være fallgruvene for glutensmitte. Gluten er som glitter som kampanjen sier, å bruke redskap eller ingredienser som har vært borti gluten er så fort gjort og risikoen for meg er for stor.

Anonymkode: dfb00...08d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når man har hatt venner, familiemedlemmer, kollegaer og andre bekjente på middagsbesøk gjennom 30+ år så har jeg hatt aller varianter av både allergier og trosretninger til bords.. Ikke en eneste gang har noen takket nei til å komme. De vil komme for det sosiale, så selv om den ene retten ikke passer de så kan de spise forrett eller dessert. Eller så tar de med seg sin egen rett. 

Ja du er nok en drøm av et vertsskap.

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts, jeg er så nysgjerrig - hva er det du ikke tåler?

Det høres jo ut som verten mener et substitutt vil gjøre maten «uvanlig»?

Anonymkode: 105b7...d3d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ts her: 

Alle vet at jeg har en matallergi, og jeg er også den eneste i vennegjengen som har en allergi, så det er lite tilrettelegging som kreves egentlig. Er ikke noe annet som jeg kan spise av det som blir servert.

Kjenner dere hverandre godt nok til at du kan spørre om du skal ta med egen mat? Jeg har en venninne som ikke tåler melkeprotein. Det er melkeprotein i mye mer enn man tror, så vi snakker alltid sammen på forhånd og blir enige om hun tar med noe selv. For eksempel dessert tar hun gjerne med selv, så tilpasser jeg middagen til noe hun kan spise.

Anonymkode: 94cc2...de3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts, jeg er så nysgjerrig - hva er det du ikke tåler?

Det høres jo ut som verten mener et substitutt vil gjøre maten «uvanlig»?

Gluten! Og retten som skal lages er som sagt enkel å lage glutenfri uten at det går utover smak og konsistens.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Ja, det er jeg påpasselig med. Jeg har selv fått laktoseintoleranse nå i voksen alder, og jeg er veldig takknemlig for at folk prøver å tilpasse. Heldigvis opplever jeg at laktoseintoleranse er svært enkelt å tilpasse, særlig fordi jeg tåler både laktosefrie og laktosereduserte produkter. 

Jeg hadde nok blitt skuffet om mine venner ikke gadd å tilpasse, og hadde vel kanskje ikke tenkt at de var så gode venner allikevel. Men, det skal sies, jeg tilpasser alltid selv for andre. 

Så har man dem som ikke helt skjønner hva det helt innebærer (nei, jeg tåler ikke "bare litt" fløte eller melk), så jeg har alltid med laktasepiller for å være på den sikre siden. 

Og nei, jeg dør ikke av å få i meg laktose, men jeg får ekstremt vondt, kramper og blir sittende på toalettet i timesvis. Det utrolig kjipt. Føler med deg ts, jeg er såpass heldig at jeg ikke har en allergi.

Endret av SPOCA
  • Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gluten! Og retten som skal lages er som sagt enkel å lage glutenfri uten at det går utover smak og konsistens.

Det var gluten jeg mistenkte. Jeg har personlig aldri spist et gluten-substitutt som smaker normalt. Produktene han kanskje blitt bedre?

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjenner dere hverandre godt nok til at du kan spørre om du skal ta med egen mat? Jeg har en venninne som ikke tåler melkeprotein. Det er melkeprotein i mye mer enn man tror, så vi snakker alltid sammen på forhånd og blir enige om hun tar med noe selv. For eksempel dessert tar hun gjerne med selv, så tilpasser jeg middagen til noe hun kan spise.

Om jeg drar må jeg jo ta med egen mat, siden verten allerede har gjort det klart at det ikke blir tatt hensyn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tar absolutt hensyn til allergier, intoleranser og også religion. Jeg gjør mitt aller beste, så alle kan ha glede av å spise maten jeg lager. Noen ganger kan maten enkelt lages slik at alle kan spise den, eller jeg lager en egen variant, avhengig av hva slags hensyn som må tas. 

Jeg vet ikke hvor nært forhold dere har, men jeg ville nok spurt om retten kunne lages allergivennlig for di skyld. Om det er snakk om en veldig enkel måte å gjøre det på, som ikke vil endre rettens smak eller konsistens. Da er det bedre om du foreslår å ta med noe selv, så kan verten si at det er ok eller så tilbyd kanskje vedkommende seg å vise hensyn ved å tilrettelegge bedre. Jeg forstår ikke hvorfor det skal være så vanskelig å ta hensyn.

Anonymkode: 0f9aa...fdd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er virkelig ikke så enkelt å lage glutenfritt i et kjøkken som til vanlig ikke er glutenfritt. Hele kjøkkenet må nærmest vaskes med, og det kan ikke være spor av mel noe sted. De fleste glutenfrie alternativene smaker og papp. Så nei. Det er ikke så enkelt som du vil ha det til. 

en venninne har cøliaki. Før jeg baker til henne vasker jeg kjøkkenmaskinen med qtips i kriker og kroker for å være sikker på at melstøvet er vasket bort. Det har jeg ikke alltid tid til, og da sier jeg ifra så hun evt kan la vær å spise det. 

det sier for øvrig mye om vennskapet at du velger å lage en tråd om dette istedenfor ta det opp med vennene dine.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde selv i helgen at verten lagde mat som vi ikke kunne spise pga allergi. De kunne så utrolig enkelt ha lagd den samme maten ved å bruke et produkt som de selv egentlig liker bedre selv. Men neida. Også henger de oss ut når de sier at maten er klar og de som vil ha kan forsyne seg og de som ikke vil ha lar bare være. 

Anonymkode: 24c06...8ed

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om jeg drar må jeg jo ta med egen mat, siden verten allerede har gjort det klart at det ikke blir tatt hensyn.

Da gjør du det, eller velger å bli hjemme. Hvorfor lage tråden for å få støtte i at venninnen din burde tilrettelagt maten?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja du er nok en drøm av et vertsskap.

Tydeligvis når ingen takker nei til å komme. Jeg har hatt denne diskusjonen helt sikkert ørten ganger gjennom mitt liv, en venn får en ny kjæreste  (Lille Frøken Fryd type), og hun har selvfølgelig innvendinger om maten som serveres. Han får i oppgave å spørre meg om det kan tilrettelegges for hans nye kjæreste. Jeg svarer da som jeg svarte sist han spurte om det samme bare med eksen at svaret er nei. 

Retten matcher drikken, og om jeg gjør endringer i retten så må jeg også endre drikken.. Drikken er ofte kjøpt inn på forhånd, så retten tilpasses drikken, og visa versa.. 

Lille frøken Fryd får heller holde seg hjemme - men hun kommer alltid, likevel. Er vel redd for at mannen hennes skal ha det artig uten henne, og så er hun redd for å gå glipp av noe. 

PS! Det er rart dette fenomenet, hvorfor er dette et større problem blant kvinner enn menn. De menn som har sine årsaker til å ikke spise det som blir servert, de gir bare beskjed om at de tar med egen rett.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...