Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er invitert til vennekveld, men vet at det serveres mat der som jeg ikke kan spise. Vurderer om jeg skal ta med meg noe, eller om jeg skal la vær å dra. Retten som skal tilberedes er veldig enkel å lage på en sånn måte at jeg også kan spise den. 

Hva ville du gjort, og tenker du det er greit å ikke ta hensyn?

Anonymkode: c502c...d3b

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet de at du er allergisk? Er det noe annet der du kan spise? 

Om ikkje...ta med noe som ligner på det dere skal spise 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg pleier å tilrettelegge. Men dersom det er gluten eller melkeallergi så lager jeg heller en ekstra f.eks. lasagne som er allergivennlig, for det er ikke sammen smaken med gluten eller melkefri alternativer.

Anonymkode: fdc98...9d6

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her vet ikke jeg hva som skal serveres og hva allergien er. Så litt vanskelig og gi noe råd. Men det å bli hjemme var kanskje litt mye… 

Anonymkode: 5ce49...05f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om verten skal ta hensyn til alle allergier og alt annet mellom himmel og jord så er det ingen som lenger kommer tl å invitere til familie- eller vennemiddager.

De som har sine ting å ta hensyn til tar med egen mat. 

Mohammed kan ikke spise svin, Turid kan ikke spise Mel, Kari kan ikke spise melkeprodukter, Kåre spiser ikke kjøtt, Gunnar spiser ikke løk, Hanne spiser ikke paprika, Anne spiser ikke hvitløk, Frode spiser ikke reker, Margrete spiser bare vegetar, Oluf spiser bare kjøtt og egg.. 

Anonymkode: 9f391...78f

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her: 

Alle vet at jeg har en matallergi, og jeg er også den eneste i vennegjengen som har en allergi, så det er lite tilrettelegging som kreves egentlig. Er ikke noe annet som jeg kan spise av det som blir servert.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Om verten skal ta hensyn til alle allergier og alt annet mellom himmel og jord så er det ingen som lenger kommer tl å invitere til familie- eller vennemiddager.

Mohammed kan ikke spise svin, Turid kan ikke spise Mel, Kari kan ikke spise melkeprodukter, Kåre spiser ikke kjøtt, Gunnar spiser ikke løk, Hanne spiser ikke paprika, Anne spiser ikke hvitløk, Frode spiser ikke reker, Margrete spiser bare vegetar, Oluf spiser bare kjøtt og egg.. 

Nei en vert skal ikke trenger å ta hensyn til alt mellom himmel og jord, for en venneflokk sammensatt som du beskriver finnes kun om man aktivt søker etter det.

Har man venninnekveld er det begrenset antall gjester og det skal mye til for at hver og en har en unik allergi. Synes derfor det burde være en selvfølge at man tilrettelegger til en viss grad. Den med allergi trenger ikke kunne spise alt som serveres, men det bør være noe slik at det blir et skikkelig måltid og at vedkommende blir mett. 

Man er passe bedriten vert hvis man serverer et herremåltid til seg selv og 4 andre, mens den siste må spise matpakke. 

Hvis man vil så klarer man lage noe alle kan spise.

Anonymkode: e91d6...d16

• Liker 11
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er den eneste i min gjeng som har en allergi, jeg syns det er veldig hyggelig når det blir tatt hensyn til, noe de gjør veldig ofte men jeg forventer aldri noe. F.eks til en fast middag vi har så er det en saus som ikke blir laget melkefri pga smaken og da lager jeg bare en egen saus og tar med det. 

Anonymkode: 0d5e1...21f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er den eneste i min gjeng som har en allergi, jeg syns det er veldig hyggelig når det blir tatt hensyn til, noe de gjør veldig ofte men jeg forventer aldri noe. F.eks til en fast middag vi har så er det en saus som ikke blir laget melkefri pga smaken og da lager jeg bare en egen saus og tar med det. 

Anonymkode: 0d5e1...21f

Hadde det vært så enkelt å tilrettelegge, så hadde jeg gjort det. Her er det snakk om hovedretten som ikke kan spises.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar alltid hensyn til matallergier når jeg er vertinne. I det aller minste tar jeg kontakt med gjesten i forkant og spør om hvordan vi løser det.

Anonymkode: c3a72...e2e

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Er invitert til vennekveld, men vet at det serveres mat der som jeg ikke kan spise. Vurderer om jeg skal ta med meg noe, eller om jeg skal la vær å dra. Retten som skal tilberedes er veldig enkel å lage på en sånn måte at jeg også kan spise den. 

Hva ville du gjort, og tenker du det er greit å ikke ta hensyn?

Ta med noe for sikkerhets skyld. 

Anonymkode: 4702c...742

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Personlig synes jeg det er ubehagelig når vertskapet lager mat ut fra hva jeg tåler. Jeg tar alltid utgangspunkt i at det ikke er mat til meg. 
Konsekvensene av å få i meg det jeg ikke tåler, er så ubehagelige at jeg stoler ikke på at de mestrer tilretteleggingen tilstrekkelig.

Anonymkode: 249a0...250

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tar alltid hensyn til matallergier når jeg er vertinne. I det aller minste tar jeg kontakt med gjesten i forkant og spør om hvordan vi løser det.

Anonymkode: c3a72...e2e

Er det jeg også ville gjort og alltid har gjort. Tok kontakt med vert men fikk beskjed om at det ble "laget vanlig mat"

ts

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det jeg også ville gjort og alltid har gjort. Tok kontakt med vert men fikk beskjed om at det ble "laget vanlig mat"

ts

I det tilfellet ville jeg ha vurdert vennskapet. Om de ikke er interessert i å være det minste behjelpelige,  hadde jeg ikke ansett dem som gode venner. Helt ok at man ikke tør å garantere at det ikke er krysskontaminasjon med cøliaki f.eks., men da kommuniserer man i det minste på en imøtekommende måte om tilrettelegging. Det svaret du fikk der, var rett og slett uhøflig.

Anonymkode: da74c...f5d

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det aller enkleste for din del må vel være å ta med en egen allergivennlig variant av hovedretten? Så blir det en hyggelig kveld med gode venner! 

Er helt enig i at det aller hyggeligste ville vært om den var tilpasset, men (uten å vite hva slags allergi du har) som vertinne selv blir jeg noen ganger redd for å bomme på tilberedningen, og få «spør av», samme hvor forsiktig jeg er - så det er ikke alltid vond vilje det handler om. Og noen er kanskje heller ikke så altfor glade i å stå på kjøkkenet, og derfor vil det kanskje «koste litt» å lage maten god nok med tilpasninger? Håper det ordner seg - og det blir en hyggelig kveld ☺️

Anonymkode: 0e417...698

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar hensyn til allergier, så langt det lar seg gjøre. Noen ganger må jeg be om tips fra den allergiske til hvordan jeg best mulig skal legge til rette. 

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dette er nok litt av problemet. Noen tror allergier, ømfintlighet for matvarer, eller preferanse er det samme. 

Allergier kan gi store konsekvenser, men samtidig er andelen allergikere faktisk ganske liten. 

Anonymkode: 8503c...027

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørs jo veldig på allergi. Er en allergisk med nøtter serverer jeg selvfølgelig ikke nøttestek. Har en laktoseintoleranse, bytter jeg med laktosefrie produkter. Men gluten er ikke alltid like lett. 

Jeg ville sendt en melding og spurt om det blir fritt for gluten, laktose eller hva du har, og om du evt skal ta med noe. Blir en saus jevnet med hvetemel kan du alltids ta med egen saus.

Anonymkode: 52560...aa5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ts her: 

Alle vet at jeg har en matallergi, og jeg er også den eneste i vennegjengen som har en allergi, så det er lite tilrettelegging som kreves egentlig. Er ikke noe annet som jeg kan spise av det som blir servert.

Så om verten vil ha den ene retten, og har gledet seg til å lage denne retten så skal hen ikke lage den fordi: Lille frøken Fryd er allergisk mot den ene ingrediensen som er i retten? 

Sorry altså, men det er totalt uaktuelt i min verden. Om jeg ønsker å lage nopolitansk pizza for mine venner, men får beskjed at Lille frøken Fryd ikke tåler mel så jeg må finne på noe annet så ville jeg bedt Lille Frøken Fryd om å bli hjemme. 

Jeg lager den maten jeg vil prøve ut og spise, ikke fordi andre ønsker at jeg skal lage noe spesielt til de. 

Det skal sies at alle ganger jeg har invitert til middag i 30+ år så har alle kommet, også de som ikke kan spise det som serveres. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Strevde med glutenfri kake til en gjest engang.

Gjesten gikk før jeg rakk å sette kaka på bordet.

Nestegang blir det glutenfri fra frysedisken på REMA. 

Anonymkode: 4702c...742

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

ts

Hva i alle? Det er jo veldig spesielt... Hva slags venn er dette? Som vet at du har allergi og som svarer det der? Hvordan foregikk den samtalen egentlig?

Anonymkode: 0cd89...b89

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...