Gå til innhold

Hvorfor blir du med barnet på Cup?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skulle alle ungene hatt med foreldre på cup i håndballen her, så hadde det ikke vært nok spillere som hadde meldt seg på. Vårt område ligger lavt på inntektslista, og det er sjeldent/aldri andre enn "de faste" som melder seg som foreldrekontakter eller til kakebaking/organisering osv.

Noen av barna blir ikke en gang kjørt til kamper men ordner skyss helt på egen hånd. Og det er mange som får kontigenten betalt til og med, skulle tatt seg ut om de plutselig fikk råd til å reise på tur bare for å følge opp et barn som ellers ikke blir fulgt opp. Ellers er mi på 12 snart 13 blitt så lei av at vi stiller opp på alt mulig at vi får forbud mot å melde oss hver gang. Helt til vi er nødt til å si noe om at hvis vi ikke melder oss så blir det ikke noe av. Da hopper vi på i siste sekund. 

Anonymkode: 5fcf6...75b

Sikkert heeelt annerledes ser dere bor. 🙄

Anonymkode: 968f4...8dc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nytt opplegg, dette. Da jeg var barn (alt var selvsagt mye bedre før), så var det bare nok foreldre med til at det ble plass til alle i bilene. De fleste barna reiste uten foreldre. Men dagens snowflakes takler vel ikke det.

Anonymkode: 62b2d...50c

Det ER ikke nytt. Jeg er altså født på 70-tallet og så masse lag utenom den ene klubben jeg var i med engasjerte foreldre. Dess høyere nivå laget spilte, dess mer engasjerte foreldre.

Snowflakes??? På de cupene og treningsleirene vi har kjørt har vi knapt pratet med barna, de trenger oss ikke til annet enn å bli kjørt rundt, fikse litt mat til laget, kjøre på legevakta, kjøpe inn ting som mangler (ny luftmadrass etter en som eksploderer), fylle vann, hjelpe til med litt vask av drakter. 

Ofte hadde trenerne ansvar rundt kamp og vi foreldre resten. 

Anonymkode: a65cf...3c6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Både hovedinnlegget og resten av tråden får meg til å tenke på noe (den nå avdøde) BT-redaktøren Sjur Holsen skrev i en tekst for over 10 år siden:

«Er det barna våre vi hjelper med all den hysteriske oppfølgingen og overorganiseringen, eller hjelper vi oss selv og våre egne selvbilder? Jeg heller mot det siste: Frykten for å fremstå som dårlige foreldre, når alle de andre er så gode, dreper den siste lille rest av sunn dømmekraft vi måtte ha.»

Anonymkode: 2c048...544

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2026 den 18.29):

Var helt vanlig innenfor ishockey at foreldre ble med på alt av overnattings cuper. Leide som regel hotell også kom mann å så på kampene. Organiserte felles hyggelig ting på kvelde. Dette var vanlig blandt alle lag vi møtte på de ulike cupene. 

Anonymkode: 83fa0...a29

Støtter denne, vi driver også med ishockey og alle foreldre er med på alt. Var en overgang fra egen oppvekst (dog annen idrett..) hvor jeg ikke tror mine foreldre var med på nesten noe som helst. De leverte oss ved bussen på fredag og plukket opp på søndag. 

Anonymkode: 50597...249

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

De fleste  som bor i gater med eneboliger eier hus i dag og, vet du. 

Så finnws det andre gater der det bor mennesker som bor i eide leiligheter, eller leide leide leiligheter. 

Det spørs jo hvilken gate du står i.  Sånn var det vel da og. 

Anonymkode: 01d05...a7e

Skjønte du virkelig ikke hva jeg mente? Nå må de fleste ha to lønninger 🤷‍♀️ Hvis det var så himla dyrt på 80-tallet er det jo rart at feks mine foreldre hadde råd til et relativt stort hus på én ok+ lønning.

De færreste i min omgangskrets (folk med bachelor og mastergrad) er to stykker i full jobb og har i beste fall råd til hus, noen har bil og svært få har hytte 

Anonymkode: 0ce30...17e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Økonomien den gangen er overhodet ikke sammenliknbar med dagens og de som forstår det dårligst er de som var unge på den tida. De ser ikke at det ikke er mulig å kjøpe enebolig på bare en inntekt i dag, som de kunne den gang, selv med "høy" rente. På 80-tallet var fortsatt mange kvinner hjemmeværende eller så hadde de små stillinger. De glemmer også at de fikk store fradrag for rentene. Familier levde både greit og godt med kun en voksen i husstanden i arbeid og det i helt vanlige stillinger. I dag sliter nesten enhver voksen med middels lønn med å kjøpe bolig alene. 

Takk! Det er jo det jeg også har mistenkt, men hver gang man diskuterer sånt kommer noen drassende med disse høye rentene. 

Vi er to mennesker med høy utdanning som for tiden sliten med å få endene til å møtes. Bor i et lite rekkehus og har ikke råd til bil eller hytte. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Skjønte du virkelig ikke hva jeg mente? Nå må de fleste ha to lønninger 🤷‍♀️ Hvis det var så himla dyrt på 80-tallet er det jo rart at feks mine foreldre hadde råd til et relativt stort hus på én ok+ lønning.

De færreste i min omgangskrets (folk med bachelor og mastergrad) er to stykker i full jobb og har i beste fall råd til hus, noen har bil og svært få har hytte 

Tror du idylliserer en del hvordan folk hadde det før. Men jeg tror kandkje det at flere kunnebygge hus f eks hadde med boligpilitikken - at husbanken sto sterkere og mange fler en idag fikk boliglån der. 

Barnetrygda var nok høyete igdå, selv om den har tatt seg påå litt nå. 

Men ingen i min klasse hadde hytte da jeg vokste opp. 

Og de som hadde hytte som jeg vet om, var av typen 20 kvm med utedo og uten vann og strøm.  Hadde solcellepanel da 😄 

Så det vqr nok litt annen standard en vi ser for oss en " hytte " i dag. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Både hovedinnlegget og resten av tråden får meg til å tenke på noe (den nå avdøde) BT-redaktøren Sjur Holsen skrev i en tekst for over 10 år siden:

«Er det barna våre vi hjelper med all den hysteriske oppfølgingen og overorganiseringen, eller hjelper vi oss selv og våre egne selvbilder? Jeg heller mot det siste: Frykten for å fremstå som dårlige foreldre, når alle de andre er så gode, dreper den siste lille rest av sunn dømmekraft vi måtte ha.»

Anonymkode: 2c048...544

For en merkelig og rar antagelse , har ingenting med selvbilde å gjøre hvertfall 

Anonymkode: 57182...202

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2026 den 18.18):

Hei 

10 åring kom hjem fra Stord cup og fortalte at vi var de eneste foreldrene som ikke var der.  Det var i utgangspunktet ikke noe problem når han dro på cup, men siden alle de andre foreldrene var med ble det nok litt sårt allikevel.  

Noen av foreldrene var jo selvsagt med pga at ungene trenger noen voksne tilstedet - organisert gjennom laget. Mens brorparten tok med campingvogn, leide hytte eller noe annet. De var "kun" med for å se ungene spille noen kamper. 

Snakket litt med trenern nå i kveld (møtte på tilfeldig) og jeg spurte om dette var vanlig. Det var det vist. Da spurte jeg om ungene var mest med sine foreldre eller laget, og da svarte hun at det var litt både og. De hadde nok vært mer sammen om ikke foreldrene hadde vært med. Noen tok tilogmed ungene med seg i campingvogna om natta, slik at de fikk sove bedre enn i et klasserom.

Jeg for min del tenker at selv om jeg synes det er gøy å se dem spille håndball, så er det ikke SÅ gøy at jeg vil stå ute i to dager, med litt regn på lørdag. Eller sove ukomfertabelt i en campingvogn eller bruke penger på å leie hytte på AirBnB. Fra mine egne cupdager husker deg dessuten det å reise uten foreldre på cup som en stor happening. Noe av den første smaken av frihet, selvstendighet og ansvar.  Så for min del var det litt bevist å ikke reise, slik at guttungen kunne kjenne på litt av denne mestringen det er å klare seg uten oss. 

Jeg kjenner også gjengen godt nok til å vite at de ikke har noen problemer med å reise uten sine foreldre, de som kanskje hadde trengt det hadde med sine som foreldrekontakter, mens resten helt fint hadde klart seg uten. 

Så derfor lurer jeg på motivasjonen til disse foreldrene? Er det samholdet i foreldregruppa? Har jeg gått glipp av noe sosialt ved å bli hjemme? Er det lysten til å se hvert eneste spilte håndballminutt? Følelser av at barnet ikke er stort nok til å reise på tur aleine? At du må reise siden du veit at alle andre reiser og du ikke vil at barnet ditt skal være den eneste uten forelder der?

Det er litt snakk om intensivt foreldreskap og at foreldrene er helt utslitte fordi de aldri får tid til å gjøre noe annet enn å følge opp ungene. For min del har denne helgen vært fin, samt for søsken som har fått litt mer fokus når andre søsken er avgårde.

Så, hvorfor dro du til Stord cup? Eller Voss cup for noen uker tilbake, eller noen andre cuper som foregår andre steder i landet?

Anonymkode: 40f53...a57

Først og fremst tror jeg reglene for når klubb/ forening sier det er ok at barna drar uten foresatte har en annen grense mtp alder nå enn hva det var da vi vokste opp. Jeg var selv alene altså uten foreldrene mine var med både på håndballturneringer med 2-4 overnattinger, stevner med kampsport og RG.

Er nå selv mamma til ei aktiv jente på 10 år. Hun hadde helt klart greid seg uten oss foreldre med overnatting på stevne, MEN klubben og arrangøren har satt grensa på 12 år. De under 12 år må ha med en foreldre. 
I tillegg skal de overnatte på en skole og sove i klasserom og gymsal. Vet det er flere  foreldre som velger og overnatte med barna på hotell så nært det lar seg gjøre, for så og stå tidligere opp og møte til første samling. 

Jeg tror rett og slett reglene og hva man gjør og ikke har endret seg såpass mye siden vi var på den alderen og at nå er det nye tider. Flere folk beveger seg rundt om, samfunnet endrer seg ol.

Anonymkode: ccd53...b07

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Tror du idylliserer en del hvordan folk hadde det før. Men jeg tror kandkje det at flere kunnebygge hus f eks hadde med boligpilitikken - at husbanken sto sterkere og mange fler en idag fikk boliglån der. 

Barnetrygda var nok høyete igdå, selv om den har tatt seg påå litt nå. 

Men ingen i min klasse hadde hytte da jeg vokste opp. 

Og de som hadde hytte som jeg vet om, var av typen 20 kvm med utedo og uten vann og strøm.  Hadde solcellepanel da 😄 

Så det vqr nok litt annen standard en vi ser for oss en " hytte " i dag. 

Jøss, jeg synes det er motsatt, før hadde "alle" par under 40 hytte. Lavere standard enn i dag, men det var jo boligene også. I dag er jo nettopp alle byggekrav noe av det som har dratt opp prisene på både boliger og fritidseiendommer og en medvirkende årsak til at færre har råd. Svært få jeg vet om under 40 eier egen hytte i dag

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er hundre prosent enig med deg, ts. Her er du virkelig på kornet. Rart at det ikke har vært flere lignende tråder, for noe HAR endret seg. Jeg dro som regel på cup uten foreldre, og det var kjempestas. Utenom en eller to ganger, hvor moren min var med og sov i klasserom. Synes det var mye mindre spennende og gøy.

Det er blitt nevnt her at barn må lære seg å ordne opp uten at mamma og pappa er der umiddelbart, og det er jeg enig i. 

Videre… Det er uheldig at barn og ungdommer har foreldre som følger med og heier på dem - og roser dem - hver gang de gjør noe bra. Det motvirker faktisk indre motivasjon som er vesentlig for å lykkes i idrett, og senere i arbeidslivet. Som voksne er det ikke slik at mamma og pappa (eller sjefen..) følger med på absolutt alt du gjør og gir deg feedback. Barna må lære seg å stole på egne evner, og takle å gjøre feil. Og så må de finne og drives av indre motivasjon også. Da er det faktisk ikke så nyttig at mamma og pappa er tilstede konstant.

Er vanligvis ikke en som klager på generasjon z, for jeg synes de får mye urimelig kritikk. Men det jeg skriver over kan kanskje forklare noen av tendensene som finnes når de kommer ut i arbeidslivet. Et litt for stort behov for bekreftelse og skryt. 

Anonymkode: 81052...393

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her er det 3 foreldre + trenere (som ofte, men ikke alltid, er foreldre også) som reiser med. Resten får gjerne komme på kamp, men er ikke en del av reisefølget. For barn opp til og med 11 år er det cup ca 2 timer herfra. For de eldre 4 timer, så da blir det noe begrensa. Så nei, er ikke vanlig at alle har med seg foreldre her.  De aller yngste reiser ikke så langt på cup at det er snakk om overnatting. På lokale cup'er følger foreldre sine barn. 

Jeg hadde syntes det hadde vært sååå flaut om jeg hadde med foreldrene mine på alt sånt. 

Anonymkode: f67fc...a8c

AnonymBruker
Skrevet

Min blir 14 år i år, spiller basket. Ikke et krav at foreldre er med, men så si alle er med. Det er gøy å være med og heie. Guttene sover på skole, går samla i gruppe gjennom hele helgen. Vi foreldre møter opp på kamp. Vi møtes også på holdeplassen å reiser sammen til kamp, vi foreldrene. Prøver å få til noe sosialt gjennom helgen, en middag eller noe. Enten foreldregruppa eller foreldre og laget. Dette er kjempestas for alle sammen! Spurte gutten nå: "selvfølgelig vil jeg dere skal være med", var svaret hans. 

Anonymkode: 41a1b...b95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min blir 14 år i år, spiller basket. Ikke et krav at foreldre er med, men så si alle er med. Det er gøy å være med og heie. Guttene sover på skole, går samla i gruppe gjennom hele helgen. Vi foreldre møter opp på kamp. Vi møtes også på holdeplassen å reiser sammen til kamp, vi foreldrene. Prøver å få til noe sosialt gjennom helgen, en middag eller noe. Enten foreldregruppa eller foreldre og laget. Dette er kjempestas for alle sammen! Spurte gutten nå: "selvfølgelig vil jeg dere skal være med", var svaret hans. 

Må også sies at han fint klarer seg alene uten foreldre, men han liker at vi er med. Og vi liker å være med. 

Han har vært på ulike camper alene rundt om i Europa , så ikke det som er problemet liksom. Det er bare så hyggelig å bære med. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vel kanskje for at andre ikke skal måtte ivareta barna. De kan ikke være så tett på om mange stiller uten foreldre. Noen barn trenger også tryggheten av foreldrene til stede. Noen liker å gjøre en familietur utav det. Noen ønsker samhold og bli bedre kjent med både foreldre og barn, noe som kan være spesielt viktig inn i ungdommen. 

Jeg forstår samhold osv mtp å overnatte sammen. Men man må også huske at for noen holder det å delta på idretten, og sannsynligvis er det noe sosialt utenom for alle også. Noen sover dårlig når det er mange tilstede, i ukjente omgivelser og uten trygghet fra foreldre. Det må vel være viktigere at barna sover godt og er klar og uthvilt for kamper og sosialisering. 

Anonymkode: dc46a...132

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2026 den 18.37):

Min generasjon døde av flauhet om foreldre ble med på noe sånt. Så uselvstendige barn ble mobbet og fryst ut helt til de tok seg sammen og kuttet navlestrengen. 

Anonymkode: 25c52...2ae

Nja. Jeg er født tidlig åttitall, og mine foreldre tok sine runder i gymsaler. Var ikke alltid med, men frem til vi var 12 var stort  sett alle foreldre med. Ev at de avtalte og byttet på, med noen barna var trygge på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, har også oppservert hvordan det har forandret seg de siste 30-40 år. Det var ikke vanlig før at så mange foreldre var med på cup, speiderturer, klasseturer. Det var en eller to utskremte i tillegg til trener/leder/lærer. Noen flere kunne være med, men de hadde på en måte sin egen ferie ved siden av og holdt seg unna de sosiale aktivitetene til barna og dukket bare opp for å se kampene. De var ikke klegg på barna hele tiden. Det er et stort poeng å oppleve noe med venner uten foreldre. Helikopterforeldre i dag gjør så mye mer jobb av foreldreskapet enn nødvendig og til ingen nytte. Faktisk gjør de barna en bjørnetjeneste når de "aldri" opplever selvstendighet før den dagen de flytter ut. Eller burde flytte ut. Det snakkes om beredskap, krig, miljøkatastrofer. Men hva slags tusseladder blir dagens barn når foreldrene har ødelagt de?

Anonymkode: aed8f...a3d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har barn i korps, og der har jeg ikke inntrykk av at foreldre er med på slike turer. Mitt barn skal på første korpstur i sommer, og da har jeg riktignok meldt meg frivillig som hjelper, men jeg tror ikke det er mange som er med. (Jeg har heller ikke tenkt å melde meg på alle turer framover. )

Forresten, for å få være med som hjelper måtte jeg levere vandelsattest. Der det er vanlig at "alle" foreldre, leverer alle vandelsattest, eller vandrer det i praksis en masse ukontrollerte voksne rundt blant barna som ingen vet noe videre om? 

Anonymkode: 43a91...d7d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jøss, jeg synes det er motsatt, før hadde "alle" par under 40 hytte. Lavere standard enn i dag, men det var jo boligene også. I dag er jo nettopp alle byggekrav noe av det som har dratt opp prisene på både boliger og fritidseiendommer og en medvirkende årsak til at færre har råd. Svært få jeg vet om under 40 eier egen hytte i dag

De jeg vet om som " hadde hytte" på 80 tallet, hadde familiehytten som deres foreldre eller bestefireldre eide

Og du har nik rett i at det er helt andre byggekrav i dag, som gjør det dyrere å bygge. Men likevel har det det blitt bygd så enormt med hytter siden den tid,  at det har blitt et miljøproblem, så noen er det jo som har råd til de hyttene da.

Men dette er vel en avsporing. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke lest hele tråden og har ikke barn i idrett selv, så egentlig ikke en problemstilling for meg, men jeg kan si noe om hvordan det var da jeg spilte håndball. Var aktiv fra 10-17 år, født i -83.

Foreldrene på vårt lag ble gode venner, flere var også venner på fritiden fra før. De gangene vi var på cup et stykke hjemmefra (som krevde overnatting), var hele foreldregruppa og søsken med på tur. Leide enten hytter (sammen eller hver for seg) eller lå i telt, campingvogn eller kombicamp. Vi spillere syntes det var veldig stas med stor heiagjeng. 

Ett år var vi i Bø. Da sov alle jentene inne på den store hytta til ei av jentene og alle familier sov i telt ute på eiendommen. Mødrene hadde laget seg t-skjorter og dusker og overrasket oss som duskedamer på første kamp. Vi holdt på å dø av flauhet, men syntes også det var stas med innsatsen og oppmerksomhet fra de andre lagene. 

Ett år var vi i Danmark. Da sov alle jentene i én leilighet og hver familie hadde sin egen leilighet. Da var vi på feriesenter, så alle leilighetene lå i nærheten eller ved siden av hverandre. 

Jeg har kun gode minner fra disse cupturene. Som 10-åringer var vi ikke på overnattingscup, sånn var det ofte på det sentrale Østlandet. 

Anonymkode: 50231...ac6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...