Gå til innhold

Hvorfor blir du med barnet på Cup?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 

10 åring kom hjem fra Stord cup og fortalte at vi var de eneste foreldrene som ikke var der.  Det var i utgangspunktet ikke noe problem når han dro på cup, men siden alle de andre foreldrene var med ble det nok litt sårt allikevel.  

Noen av foreldrene var jo selvsagt med pga at ungene trenger noen voksne tilstedet - organisert gjennom laget. Mens brorparten tok med campingvogn, leide hytte eller noe annet. De var "kun" med for å se ungene spille noen kamper. 

Snakket litt med trenern nå i kveld (møtte på tilfeldig) og jeg spurte om dette var vanlig. Det var det vist. Da spurte jeg om ungene var mest med sine foreldre eller laget, og da svarte hun at det var litt både og. De hadde nok vært mer sammen om ikke foreldrene hadde vært med. Noen tok tilogmed ungene med seg i campingvogna om natta, slik at de fikk sove bedre enn i et klasserom.

Jeg for min del tenker at selv om jeg synes det er gøy å se dem spille håndball, så er det ikke SÅ gøy at jeg vil stå ute i to dager, med litt regn på lørdag. Eller sove ukomfertabelt i en campingvogn eller bruke penger på å leie hytte på AirBnB. Fra mine egne cupdager husker deg dessuten det å reise uten foreldre på cup som en stor happening. Noe av den første smaken av frihet, selvstendighet og ansvar.  Så for min del var det litt bevist å ikke reise, slik at guttungen kunne kjenne på litt av denne mestringen det er å klare seg uten oss. 

Jeg kjenner også gjengen godt nok til å vite at de ikke har noen problemer med å reise uten sine foreldre, de som kanskje hadde trengt det hadde med sine som foreldrekontakter, mens resten helt fint hadde klart seg uten. 

Så derfor lurer jeg på motivasjonen til disse foreldrene? Er det samholdet i foreldregruppa? Har jeg gått glipp av noe sosialt ved å bli hjemme? Er det lysten til å se hvert eneste spilte håndballminutt? Følelser av at barnet ikke er stort nok til å reise på tur aleine? At du må reise siden du veit at alle andre reiser og du ikke vil at barnet ditt skal være den eneste uten forelder der?

Det er litt snakk om intensivt foreldreskap og at foreldrene er helt utslitte fordi de aldri får tid til å gjøre noe annet enn å følge opp ungene. For min del har denne helgen vært fin, samt for søsken som har fått litt mer fokus når andre søsken er avgårde.

Så, hvorfor dro du til Stord cup? Eller Voss cup for noen uker tilbake, eller noen andre cuper som foregår andre steder i landet?

Anonymkode: 40f53...a57

• Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samhold ? følge opp barna mine, interesere meg for det de driver med og ikke minst bruke tiden min på de

Anonymkode: 57182...202

• Liker 8
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samhold ? følge opp barna mine, interesere meg for det de driver med og ikke minst bruke tiden min på de

Det gjør jeg i stor grad. Men er ikke selvstendighet også viktig? 

Dette er virkelig ikke ment som kritikk, bare et ønske om å forstå. Så, trenger ikke å slenge den "noen interreserer seg for barna sine, men det gjør tydeligvis ikke du" tilbake. 

• Liker 8
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Dette er virkelig ikke ment som kritikk, bare et ønske om å forstå. Så, trenger ikke å slenge den "noen interreserer seg for barna sine, men det gjør tydeligvis ikke du" tilbake. 

Beklager, var kanskje i overkant "hårsår" der. 

Men er det gleden i å tilbringe tid med dem som gjør at du reiser med dem på cup? Har du i utgangspunktet lite tid med dem ellers? Får du tid med dem på cup, eller er de med laget sitt? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Var helt vanlig innenfor ishockey at foreldre ble med på alt av overnattings cuper. Leide som regel hotell også kom mann å så på kampene. Organiserte felles hyggelig ting på kvelde. Dette var vanlig blandt alle lag vi møtte på de ulike cupene. 

Anonymkode: 83fa0...a29

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I vår fotballklubb kreves det at foreldrene er med på cup. Selv i år når guttene er 12 år, og selv om det ikke er plass til mer enn et par foreldre på klasserommet. Noe som vil si at vi må selv betale overnatting for en helg i en annen by. I fjor var cupen bare en  time unna, så da avtalte kom vi ved morgengry, og dro hjem ved leggetid….

Anonymkode: 4c333...4b2

• Liker 2
Skrevet

Er med på nokre, men ikkje alle. Hyggelig å sjå dei spele, vere interessert. Men dei må

øve seg på sjølvstendigheit og også kjenne på å vere fri. Dei to siste cupane deltok vi ikkje. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her og så blir foreldre med på alt av av cuper til de er rundt 15, noe og trenner oppfordrer til.

Så og det når ene drev med kampsport at de ønsket foreldre med når de dro på overnatting på personer under 15 år

Det er jo noe med sikkerhet at eks en trenner skulle se til fort 15 til 20 barn alene hvis alle foreldre blir hjemme

Anonymkode: a8b72...e8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min generasjon døde av flauhet om foreldre ble med på noe sånt. Så uselvstendige barn ble mobbet og fryst ut helt til de tok seg sammen og kuttet navlestrengen. 

Anonymkode: 25c52...2ae

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her og så blir foreldre med på alt av av cuper til de er rundt 15, noe og trenner oppfordrer til.

Så og det når ene drev med kampsport at de ønsket foreldre med når de dro på overnatting på personer under 15 år

Det er jo noe med sikkerhet at eks en trenner skulle se til fort 15 til 20 barn alene hvis alle foreldre blir hjemme

Anonymkode: a8b72...e8e

Neida, og jeg er helt klar på at man må ha med noen foreldrer organisert gjennom laget, som sover med ungene etc. Det er ikke de foreldrene jeg stusser på. 

AnonymBruker
Skrevet

Har en 14, snart 15 åring som spiller handball. Vi reiser med for egen del, storkoser oss på tribunen sammen med mange andre foreldre.

På dette laget er det vanlig at mange foreldre reiser med, det er et veldig godt foreldremiljø på laget og et ekstremt godt miljø mellom spillerne.

Vi bidrar der det er behov, f.eks. med kjøring mellom hallene. Men utover det ser vi lite til datteren vår. Hun klarer seg utmerket uten oss, men laget er veldig glad for støtten de får fra tribunen. Hvilke foreldre det er betyr ikke så mye. 

Anonymkode: c7ea4...867

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du tenker de ikke blir selvstendig fordi foreldre er med på aktiviteter? Det var merkelig tankegang 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min generasjon døde av flauhet om foreldre ble med på noe sånt. Så uselvstendige barn ble mobbet og fryst ut helt til de tok seg sammen og kuttet navlestrengen. 

Anonymkode: 25c52...2ae

Tullete svar 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Beklager, var kanskje i overkant "hårsår" der. 

Men er det gleden i å tilbringe tid med dem som gjør at du reiser med dem på cup? Har du i utgangspunktet lite tid med dem ellers? Får du tid med dem på cup, eller er de med laget sitt? 

Vi har masse tid sammen vi i hverdagen , jeg liker livet å bruke tiden min på de og synes det er gøy å følge med på aktiviteter 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Datteren min spilte håndball, og vi var på cuper, ja. 

Det var gøy å se på kampene, og hos oss var det sånn at de fleste var med. Men ingen ble sett "stygt" på om de ikke var med en gang. Vi var en gjeng på tribunen, men utenom kampene var jentene med laget og trenerne osv.

Det var hyggelig mens det varte, men jeg er ikke lei meg for at vi er ferdige med den epoken nå, etter nærmere 10 år ;) 

Anonymkode: 7f2d7...542

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samhold og deltagelse. Her var det forventet at foreldrene var med på Cup frem til ungene frem til ungdomsskolen. Ungene bodde på skole og vi voksne på campingplass i nærheten. 

Anonymkode: 430a9...8f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er vanlig der det skal presteres i en konkurranse, - litt som å vise hvor flink man er.

Jeg var med i korps og speideren, og der var/er det ikke vanlig. Noen av de som er borte fra foreldrene for første gang får litt hjemlengsel, men sånt vokser de på tenker jeg. Man ser at man kan klare seg uten foreldrene, og det er positivt.👍

Anonymkode: c43de...897

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det ikke frivillig å være med, alle barn må ha med en foresatt. Selv datteren min på 15 år må ha med en foresatt på cup 😅 

Med 3 barn så blir de aller fleste helger okkupert av barna sine aktiviteter. Jeg syns det er synd at det skal være en forventing om at foreldre må være med på _alt_. Jeg skulle gjerne hatt noen helger til mine egne hobbyer også 🥹

Anonymkode: a6732...bd7

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle man ikke være med?

Hvorfor får man barn om man ikke vil følge de opp. Så fremt normen er at man er med så stiller jo foreldre opp.

Anonymkode: a0be0...1d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke du med, må andre foreldre ta seg av ditt barn. Det går jo greit innimellom, eller om det er avtalt. Men litt kjedelig å plutselig få ansvar for et barn eller to du ikke visste om på forhånd. 
Jeg er med på cup fordi jeg liker å backe barnet mitt, dele opplevelser og tilbringe tid sammen.

Men krasjer cup med jobb, avtaler jeg med en annen forelder at de følger opp mitt barn. 

Anonymkode: dd53f...a1a

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...