Gå til innhold

Hvorfor blir du med barnet på Cup?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

En kan ikke forvente at en 10 åring kan ta ansvar for seg selv i alle slags situasjoner som barnet kan oppleve under en cup. 
Ergo må andre foreldre ta ansvar for deres barn. 
Jeg tenker at det ikke er greit, med mindre dere har gjort en skikkelig avtale om at andre voksne følger opp deres barn. 
Utover det så handler dette om å følge opp eget barn. Det er ikke rette arena for å drive selvstendighetstrening for en 10 åring. Det er skivebom. 

Anonymkode: 6a6fb...900

Det er sånt som lederne/de voksne som er med skal kunne gjøre. 

Helt unødvendig at hvert barn har med sin forelder, om det ikke er en diagnose inne i bildet.

Anonymkode: c43de...897

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt unødvendig at hvert barn har med sin forelder, om det ikke er en diagnose inne i bildet.

For en vanvittig tåpelig ting å si 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 57182...202

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hei 

10 åring kom hjem fra Stord cup og fortalte at vi var de eneste foreldrene som ikke var der.  Det var i utgangspunktet ikke noe problem når han dro på cup, men siden alle de andre foreldrene var med ble det nok litt sårt allikevel.  

Noen av foreldrene var jo selvsagt med pga at ungene trenger noen voksne tilstedet - organisert gjennom laget. Mens brorparten tok med campingvogn, leide hytte eller noe annet. De var "kun" med for å se ungene spille noen kamper. 

Snakket litt med trenern nå i kveld (møtte på tilfeldig) og jeg spurte om dette var vanlig. Det var det vist. Da spurte jeg om ungene var mest med sine foreldre eller laget, og da svarte hun at det var litt både og. De hadde nok vært mer sammen om ikke foreldrene hadde vært med. Noen tok tilogmed ungene med seg i campingvogna om natta, slik at de fikk sove bedre enn i et klasserom.

Jeg for min del tenker at selv om jeg synes det er gøy å se dem spille håndball, så er det ikke SÅ gøy at jeg vil stå ute i to dager, med litt regn på lørdag. Eller sove ukomfertabelt i en campingvogn eller bruke penger på å leie hytte på AirBnB. Fra mine egne cupdager husker deg dessuten det å reise uten foreldre på cup som en stor happening. Noe av den første smaken av frihet, selvstendighet og ansvar.  Så for min del var det litt bevist å ikke reise, slik at guttungen kunne kjenne på litt av denne mestringen det er å klare seg uten oss. 

Jeg kjenner også gjengen godt nok til å vite at de ikke har noen problemer med å reise uten sine foreldre, de som kanskje hadde trengt det hadde med sine som foreldrekontakter, mens resten helt fint hadde klart seg uten. 

Så derfor lurer jeg på motivasjonen til disse foreldrene? Er det samholdet i foreldregruppa? Har jeg gått glipp av noe sosialt ved å bli hjemme? Er det lysten til å se hvert eneste spilte håndballminutt? Følelser av at barnet ikke er stort nok til å reise på tur aleine? At du må reise siden du veit at alle andre reiser og du ikke vil at barnet ditt skal være den eneste uten forelder der?

Det er litt snakk om intensivt foreldreskap og at foreldrene er helt utslitte fordi de aldri får tid til å gjøre noe annet enn å følge opp ungene. For min del har denne helgen vært fin, samt for søsken som har fått litt mer fokus når andre søsken er avgårde.

Så, hvorfor dro du til Stord cup? Eller Voss cup for noen uker tilbake, eller noen andre cuper som foregår andre steder i landet?

Anonymkode: 40f53...a57

Her er de aller fleste foreldrene med, men ungene sover alene på skolen sammen med trenerne (foreldre). De er 11 år. Foreldrene er vel med hovedsakelig fordi det er artig å se ungene spille og fordi ungene synes det er stas at foreldrene ser dem spille. I tillegg er det sosialt og artig å være sammen med de andre foreldrene. Mange hyggelige mennesker som man etterhvert blir venner med. Noen har med begge foreldrene, andre har med den ene.

Anonymkode: 82707...8c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg som skrev forrige innlegg. Kan legge til at da 12-åringen reiste på cupfinalen fjor, var også alle foreldrene med. Tror rett og slett foreldrene synes det er artig selv også! Og jeg kan forstå at det da er sårt om man er den eneste som ikke har med seg sine.

Anonymkode: 82707...8c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var jo du som startet reisen med hvorfor er dere med på cup og så kommer det barn blir ikke selvstendig osv fordi foreldre er med , så hvem føler seg bedre enn andre da du..

Da uttrykte jeg meg galt i HI om det kommer frem på den måten. Jeg prøvde å genuint få svar på hvorfor alle var med på cup, fordi i mitt hodet var cup noe barna dro på, og dette med selvstendighet var liksom en av "læringsmålene" med en cup, i mitt hodet. Også ønsket jeg å høre hva andre tenkte. Jeg har tilogmed sagt at jeg kommer til å endre hva jeg gjør, basert på informasjonen i denne tråden.  

Også kan det vel hende at jeg startet tråden i litt forsvarsmodus, når jeg plutselig opptaget at mitt syn på saken ikke nødvendigvis var i samsvar med andres syn. Følte meg kanskje ikke som verdens beste mamma. Jeg beklager om det ble oppfattet som at jeg mente at mine valg var bedre. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS her.

Jeg takker for alle som har svart. 

Ser at endel foreldre føler seg veldig mye bedre enn andre foreldre fordi di "stiller opp" og "viser interesse". En slik holdning synes jeg er leit, dere vet aldri (selv om dere tror det) hvorfor andre ikke tar de samme valgene som dere.

Pillefjern var det noen som mente at jeg var også. 

Jeg er virkelig en dugnads-fau-17.maikommite-trener forelder, men jeg har full respekt for at andres liv ser annerledes ut. Og jeg tar meg gladelig av andres barn, om de ikke har mulighet til å være der.

Jeg kommer nok til å være med på neste cup, fordi når alle andre er med blir det plutselig sårt å være den som ikke har sine med. 

Føler meg absolutt ikke bedre enn de som ikke vil bruke tiden sin på cup, og ser vel egentlig ingen innlegg som skriver det?

Du spurte hvorfor vi andre var med på cup, og da svarer man jo ut ifra egen situasjon. 

Heldigvis har jeg nå selvstendige ungdommer - selv om de har foreldre som har sett de spille kamper rundt om i landet.

Anonymkode: 6e94d...0d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For en vanvittig tåpelig ting å si 🤦🏻‍♀️

Hvorfor det? Ledere er med av en grunn, men mulig "mine" speidere er litt mer oppegående enn idrettsfolk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor det? Ledere er med av en grunn, men mulig "mine" speidere er litt mer oppegående enn idrettsfolk. 

Som håndballtrener/leder har jeg takket ja til vervet med å lage og gjennomføre treninger, samt administrere det sportslige rundt en cup. 
Men det blir for mye av foreldrene å forvente at jeg også skal få mat i, trøste, legge etc barna deres også. Uten de tilfellene hvor det er avklart i forkant, da. 

Man kan ikke sammenligne en cup og en speiderleir. Leiren er som regel ett sted. Cup farter man rundt, kamper er i forskjellige arenaer, man sover på skole et helt annet sted. Og så er kanskje måltidene et sjette.  
slitsomt å i tillegg til alt sportslig, også måtte være reiseleder. 

Anonymkode: dd53f...a1a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Å dra inn diagnoser fordi man velger å følge opp barna sine blir for dumt og jeg tror neppe de er mer oppegående når man ser hva du skriver 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Samhold ? følge opp barna mine, interesere meg for det de driver med og ikke minst bruke tiden min på de

Enig i denne. Har også en 10-åring. Føles litt som den gangen det var barnehage og så leggetid kl 19. Det var 3 timer med barnet mitt, og barnet hadde 3 timer med foreldrene sine, av 24 timer. Vel, pluss litt morgen da. Men uansett, 10-åringen er på treninger, henger med venner, er ofte borte helt til leggetid, synes ikke jeg ser mye til henne lenger. Så jeg KOSER meg med å dra på kamper og cuper og hele pakka jeg. Mest av alt gjør jeg det fordi jeg må få vist henne at jeg SER henne fortsatt, at jeg bryr meg, er interessert i henne og det hun driver med. Pluss er det sosiale, det er veldig hyggelig sammen med de andre foreldrene, og ja, de fleste er med. Kun noen få kommer uten foreldre. Foreldrene er også heiagjengen, og det er jo gøy å ha! Jeg har supporterskjerf og heier i vei jeg. Gjør jo ballspill ekstra moro for hele laget når noen heier. Lurer på hvem du tenker skal være supportergjengen? Eller at du tenker de ikke trenger noen? Eller er det bare greiere at noen andre tar seg av det...? 

Og siden jeg alltid er med ender jeg også opp slik:

Sitat

Er ikke du med, må andre foreldre ta seg av ditt barn. Det går jo greit innimellom, eller om det er avtalt. Men litt kjedelig å plutselig få ansvar for et barn eller to du ikke visste om på forhånd. 

For det viser seg at barna som kommer alene kan være rimelig klengete på andres foreldre, så spør du meg er det helt opplagt at de fortsatt burde hatt med noen. Når lissene hele tiden løsner og man trenger den gode dobbelknuten, når ballen er midt i fleisen og neseblodet renner...så trenger 10-åringene fortsatt en mamma eller pappa der for trøst. Og ting kan skje, og det skjer. Selv brakk jeg kragebeinet i en fotballkamp. Skal sies om mine foreldre av pappa alltid var der, men den kampen var det ene unntaket, fordi lillebroren min hadde skoleavslutning. Når jeg vet hvordan det føles, så sørger jeg for at vi er med på kamper og cuper så langt det lar seg gjøre, for begge barna våre. For ting kan skje. I dag skal vi derfor splitte familien i to og bli med til hver vår bortekamp med hvert av fotballagene. Barna er 8 og 10. 

Og får vi ikke vær med gjør vi som andre, jeg spør da spesifikt noen som skal være med om de vil følge med på mitt barn, og så gir jeg barnet beskjed om hvem som passer på hvis det trengs. Trygghet for alle. Enn så lenge iaf.

Lurer også på når de er tenåringen feks, selv om de kan og vil dra alene, om det er et lag på si 10-12 spillere, 1-2 trenere. Skal ungene kjøre dit selv tenker du? Eller tenker du det får andre foreldre bare ta seg av fordi du ikke synes det er så spennende å bruke timer på en bortekamp? Vel, ikke sikkert alle elsker å bruke timer på en bortekamp selv om det er fint å følge opp barnet sitt. Så litt rundgang på kjøring og sånt skader ikke når barna kommer dit at de bryr seg mindre. Det handler bare om å stille opp og hjelpe til uansett om du synes det er gøy eller ikke. 

Og idretten blir gøy om man gidder engasjere seg litt i det. For de aller fleste. Handler mye om innstilling. 

Anonymkode: 95ac4...cfb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

det er jo greit nok så lenge man velger ut hvem som skal være med og det rulleres på. Men det er ikke riktig at det er de samme som skal "ofre" seg og stille opp som ansvarlig hver gang. Og trener/ledere for laget bør jo ha bare laglederansvaret under kamper, ikke nødvendigvis være barnevakter både natt og dag., det bør de andre foreldrene bytte på å ha

Anonymkode: e0142...e62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg ser særlig i kretsen rundt mitt yngste barn på 11, er at de barna(gutter) man sjelden ser foreldrene til, er de som absolutt burde hatt de med seg.

Det trenger tydelig styring og veiledning, i stedet for roter og surrer de rundt. Null kontroll på noe, glemmer/mister eiendeler, dukker ikke opp til kamptidspunkt, frustrasjonsutbrudd/utagering når ting ikke går deres vei, følger ikke felles regler, bruker opp pengene sine med en gang. Og de andre foreldrene må da stille opp og passe på disse uten at det nødvendigvis er avtalt. Barna tillegges ansvar av foreldrene som de ikke evner å ha. De er jo forsåvidt selvstendige, de har jo ikke noe valg, men om de fungerer er en annen ting.

Det har vært episoder både på treninger og på kamper /cuper der det vært behov for å ta grep i etterkant og det er blitt tatt opp både i plenum på møter og til enkeltforeldre, at man må involvere seg mer, men det endrer seg ikke.

Anonymkode: e0142...e62

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For å passe på så godt jeg kan. 

At de kan dra på cup betyr ikke nødvendigvis at de klarer å komme utav en dårlig situasjon bra. 

Anonymkode: 10454...93d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg er nå bestemor og har deltatt på barnas cup og nå altså på barnebarna rett og slett fordi det er en fin ting å gjøre sammen for å støtte ungene og pleie relasjon til de andre foreldrene.. 

Anonymkode: abd56...ec2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hos oss er det ikke frivillig å være med, alle barn må ha med en foresatt. Selv datteren min på 15 år må ha med en foresatt på cup 😅 

Med 3 barn så blir de aller fleste helger okkupert av barna sine aktiviteter. Jeg syns det er synd at det skal være en forventing om at foreldre må være med på _alt_. Jeg skulle gjerne hatt noen helger til mine egne hobbyer også 🥹

Anonymkode: a6732...bd7

Tror det handler litt om at folk får færre barn enn før. Når man har bare 1-2 barn er det kanskje lett å følge opp, men med en liten gjeng så kan man ikke være med på alt 😅 Så blir det en "ond sirkel" der man ikke kan få flere barn fordi foreldrene ikke har kapasitet til alle barnas fritidsaktiviteter.

Anonymkode: abae0...3a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da uttrykte jeg meg galt i HI om det kommer frem på den måten. Jeg prøvde å genuint få svar på hvorfor alle var med på cup, fordi i mitt hodet var cup noe barna dro på, og dette med selvstendighet var liksom en av "læringsmålene" med en cup, i mitt hodet. Også ønsket jeg å høre hva andre tenkte. Jeg har tilogmed sagt at jeg kommer til å endre hva jeg gjør, basert på informasjonen i denne tråden.  

Også kan det vel hende at jeg startet tråden i litt forsvarsmodus, når jeg plutselig opptaget at mitt syn på saken ikke nødvendigvis var i samsvar med andres syn. Følte meg kanskje ikke som verdens beste mamma. Jeg beklager om det ble oppfattet som at jeg mente at mine valg var bedre. 

Jeg forstår deg veldig godt TS. Er i utgangspunktet enig med tankegangen din, og stusser over at alle andre hadde med foreldre.

Da er det neimen ikke lett å være den eneste som ikke deltar på alt barna gjør hele tiden. Og er man med på alt får man beskjed om at man overbeskytter og er skyld i selv om man blir utbrent fordi "man mååå jo ikke være med på alt barna gjør!"  You're damned if you do osv.

Mine barn er ikke store nok til det enda, men jeg håper vi klarer å finne en balanse sånn at vi ikke  å bruke alle kvelder og helger og ferier på barnas hobby. Og vi er også sånne Fauske og diverse komiteer-type folk så handler ikke om at vi ikke ønsker å være med og bidra, men alt med måte.

Synes selv det var kjempespennende å være på ting uten foreldrene mine i den alderen.

Anonymkode: 0ce30...17e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker å bli med cup. Selv om barna mine nå er 15 og 17 er vi fortsatt med på cup så langt det lar seg gjøre 🙂❤️ Her liker også ungene at vi er med. 

Anonymkode: f8cad...cda

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kan ikke barna ta ansvar selv? Det er jo snakk om store barn. De klarer å ordne med sovepose, smøre brødskiver, ta tannpussen osv. De trenger ikke at mamma leier dem gjennom livet. 

Anonymkode: 25c52...2ae

Haha. 

Hvor har du vært dette årtusenet? 😅

Den gjengse 10 år gamle gutt anno 2026 kan stort sett ikke ta ansvar for seg selv 😅 

Ting som var akseptabelt at man slurvet med for 30-40 år siden kaller man i dag katastrofe, omsorgssvikt og fullstendig panikk om tennene ikke er pusset.

Det er lite rom for slinger i valsen og skygøye forventninger til at barn "oppfører" seg. 

Anonymkode: d4c61...09c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er du helt pillefjern?? Man blir med på cup fordi det er sånt man gjør som foreldre. Følger opp ungen sin, heier, blir kjent med de andre foreldrene og ikke minst; gjør noe hyggeligmed ungen sin. Jeg er 45 og husker godt da hele klubben var på overnattingscup og alle foreldrene kom på dagtid for å heie, for deretter å samles til grilling på kvelden. Mange leide overnatting i nærheten. Var så hyggelig! Og sånn har det vært for mine tre barn også. Smalltalk er egentlig ikke min greie,  men å samles sånn sammen med barna, lagvenner og deres foreldre er bare koselig.

Anonymkode: 968f4...8dc

Jeg er like gammel som deg. Vi dro på turn-stevne i Kristiansand, 10-11 jenter på 10 år, med tog, og kun trener og 1 forelder, i 1992. Året etter var vi mange flere, i alderen 10-12 år, buss ned, og kun 4 trenere i slutten av tenåra. Hel helg, overnatting på klasserom på skole. Da vi var 13 dro vi alene på Mandalsleieren, med buss ned, bodde på samme klasserom som turnere fra andre klubber fra andre byer (som vi ikke kjente). Sier ikke at det var helt ideelt heller, men et bidrag til hva som var normalt på 80/90-tallet.

Anonymkode: 32c0a...97e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har fulgt mine rundt til de var rundt 14, men de fleste foreldrene  har blitt med til de var rundt 12 år her i området iallefall. Jeg er med fordi jeg synes det er innmari gøy og har ikke noe i mot å ligge på klasserom eller leie en hytte.. vi har ofte tatt de som en familietur hvor vi alle er med å heier.
Det har gjort ungdomstiden /videregående tiden veldig enkel her i huset for våre to eldste, da alle ungdommene og deres foreldre kjenner meg så godt at det finnes ingen dørstokkmil noen plasser. Jeg er 77 modell, godt voksen og min far var også med overalt fordi det var det morsomste han viste..både jeg og mine to eldste er og har alltid vært meget selvstendige i tillegg;) 

Anonymkode: 82678...a99

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...