AnonymBruker Skrevet 25. mai #41 Skrevet 25. mai Her er det vanlig at noen foreldre blir med, det er de frivillige som trengs å ha med og så ofte et par til. Og så er det to barn med utfordringer som alltid har med seg en voksen (forelder, tante/onkel, storesøsken, det har vært litt forskjellig hvem som har stilt opp). De er 10-11 år.Det er en enighet mellom både trener og foreldregruppa at det er fint at de fleste drar uten foreldre, så fremt barna klarer å oppføre seg. Hvis ikke, vil flere foreldre måtte være med. Det er ikke mye foreldrene ser til barna uansett. Selv synes barnet mitt at jeg kan holde meg unna, for hun vil reise alene med laget og oppleve det å være selvstendig og å ha "foreldrefri". Jeg synes det er fint å gi barnet mitt denne tida, selv om jeg ikke er en del av den. De trenger å gjøre ting på egenhånd også, jeg trenger ikke være en del av hele sulamitten. Jeg er ellers med på kamper, stiller til dugnader, og har god kontakt med både trener og de andre foreldrene. Anonymkode: 4d75c...814 1
AprilLudgate Skrevet 25. mai #42 Skrevet 25. mai Her pleier mannen være med på det meste, inklusive skolegreier. Og er trener på laget. Er de samme som deltar på alt, og de samme som aldri deltar. Det gjelder dugnader og. Jeg var den ungen som vokste opp under svært dårlige sosioøkonomiske forhold, og dertil aldri engasjerte foreldre. Forsåvidt ønsket jeg dem jo ikke der heller når situasjonen var synlig, var flaut. Så det er grunnen til at jeg synes det er ekstra viktig. Men nå har ikke vi hyppige cuper med overnatting - hadde nok ikke deltatt på ALT da. Men mannen min er litt mer på å småirritere seg på at de samme foreldrene konsekvent ikke er med. Vi vet det ikke handler om økonomi/helse. De er bare komfortable med å la «noen andre» ta seg av alt deres barn deltar på. 3 1
Jdz Skrevet 25. mai #43 Skrevet 25. mai Men vil barna virkelig ha med foreldrene? Skjønner at det kanskje er andre tider nå. Jeg HATET å ha med foreldrene mine på cup og lignende, og fikk inntrykk av at slik var det for de fleste. Noen hadde veldig "engasjerte" foreldre og det virket ikke som de syntes det var veldig stas å ha med foreldrene overalt... 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #44 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei 10 åring kom hjem fra Stord cup og fortalte at vi var de eneste foreldrene som ikke var der. Det var i utgangspunktet ikke noe problem når han dro på cup, men siden alle de andre foreldrene var med ble det nok litt sårt allikevel. Noen av foreldrene var jo selvsagt med pga at ungene trenger noen voksne tilstedet - organisert gjennom laget. Mens brorparten tok med campingvogn, leide hytte eller noe annet. De var "kun" med for å se ungene spille noen kamper. Snakket litt med trenern nå i kveld (møtte på tilfeldig) og jeg spurte om dette var vanlig. Det var det vist. Da spurte jeg om ungene var mest med sine foreldre eller laget, og da svarte hun at det var litt både og. De hadde nok vært mer sammen om ikke foreldrene hadde vært med. Noen tok tilogmed ungene med seg i campingvogna om natta, slik at de fikk sove bedre enn i et klasserom. Jeg for min del tenker at selv om jeg synes det er gøy å se dem spille håndball, så er det ikke SÅ gøy at jeg vil stå ute i to dager, med litt regn på lørdag. Eller sove ukomfertabelt i en campingvogn eller bruke penger på å leie hytte på AirBnB. Fra mine egne cupdager husker deg dessuten det å reise uten foreldre på cup som en stor happening. Noe av den første smaken av frihet, selvstendighet og ansvar. Så for min del var det litt bevist å ikke reise, slik at guttungen kunne kjenne på litt av denne mestringen det er å klare seg uten oss. Jeg kjenner også gjengen godt nok til å vite at de ikke har noen problemer med å reise uten sine foreldre, de som kanskje hadde trengt det hadde med sine som foreldrekontakter, mens resten helt fint hadde klart seg uten. Så derfor lurer jeg på motivasjonen til disse foreldrene? Er det samholdet i foreldregruppa? Har jeg gått glipp av noe sosialt ved å bli hjemme? Er det lysten til å se hvert eneste spilte håndballminutt? Følelser av at barnet ikke er stort nok til å reise på tur aleine? At du må reise siden du veit at alle andre reiser og du ikke vil at barnet ditt skal være den eneste uten forelder der? Det er litt snakk om intensivt foreldreskap og at foreldrene er helt utslitte fordi de aldri får tid til å gjøre noe annet enn å følge opp ungene. For min del har denne helgen vært fin, samt for søsken som har fått litt mer fokus når andre søsken er avgårde. Så, hvorfor dro du til Stord cup? Eller Voss cup for noen uker tilbake, eller noen andre cuper som foregår andre steder i landet? Anonymkode: 40f53...a57 Er du helt pillefjern?? Man blir med på cup fordi det er sånt man gjør som foreldre. Følger opp ungen sin, heier, blir kjent med de andre foreldrene og ikke minst; gjør noe hyggeligmed ungen sin. Jeg er 45 og husker godt da hele klubben var på overnattingscup og alle foreldrene kom på dagtid for å heie, for deretter å samles til grilling på kvelden. Mange leide overnatting i nærheten. Var så hyggelig! Og sånn har det vært for mine tre barn også. Smalltalk er egentlig ikke min greie, men å samles sånn sammen med barna, lagvenner og deres foreldre er bare koselig. Anonymkode: 968f4...8dc 6
AnonymBruker Skrevet 25. mai #45 Skrevet 25. mai Og en ting til ts, dere foreldre som ikke stiller opp blir lagt merke til. Og det er flaut for barnet å ha de sære foreldrene. Anonymkode: 968f4...8dc 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai #46 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og en ting til ts, dere foreldre som ikke stiller opp blir lagt merke til. Og det er flaut for barnet å ha de sære foreldrene. Anonymkode: 968f4...8dc Drit og dra og les en gang til; ts er ikke av den typen som aldri stiller opp. Hvorfor er det så forbanna vanskelig for enkelte å lese innleggene?? Nei jeg er ikke ts. Blir bare møkkalei av slike folk som deg. Anonymkode: 1e96e...fc3 12 1 3
Babyface Skrevet 25. mai #47 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Drit og dra og les en gang til; ts er ikke av den typen som aldri stiller opp. Hvorfor er det så forbanna vanskelig for enkelte å lese innleggene?? Nei jeg er ikke ts. Blir bare møkkalei av slike folk som deg. Anonymkode: 1e96e...fc3 Ts stilte ikke opp, sånne foreldre er jeg møkkalei av. 😘 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai #48 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min generasjon døde av flauhet om foreldre ble med på noe sånt. Så uselvstendige barn ble mobbet og fryst ut helt til de tok seg sammen og kuttet navlestrengen. Anonymkode: 25c52...2ae Hvilken generasjon er dette? Jeg spilte selv fotball i barne- og ungdomstiden og uten unntak så var alltid min far med på disse cupene. Født i 74 og spilte fra jeg var 5/6 år og frem til jeg var 19. Ikke bare var han med på cupene, men alle seriekampene også. Det samme gjaldt cirka halvparten av de andre på laget.. De var sjelden så var mødrene. Når jeg selv ble trener på slutten av 1990 tallet så var det likedan, mødrene glimret med sitt fravær og halvparten av lagets fedre stilte opp. Anonymkode: 6e4eb...2bd 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #49 Skrevet 25. mai En kan ikke forvente at en 10 åring kan ta ansvar for seg selv i alle slags situasjoner som barnet kan oppleve under en cup. Ergo må andre foreldre ta ansvar for deres barn. Jeg tenker at det ikke er greit, med mindre dere har gjort en skikkelig avtale om at andre voksne følger opp deres barn. Utover det så handler dette om å følge opp eget barn. Det er ikke rette arena for å drive selvstendighetstrening for en 10 åring. Det er skivebom. Anonymkode: 6a6fb...900 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai #50 Skrevet 25. mai Nå var ikke mine med på så mange cuper med overnatting, men jeg var selvsagt med. Det var kanskje en eller to som var med uten foreldre - unntaket, og ikke normalen. Når begge spilte fotball, var det vel en gang det var kamp samtidig, og det var neste gang uten forelder på tilskuer siden. Jeg var nok den eneste som alltid var med på bortekamper (lengst unna var vel 10-12 mil en vei) - fylte opp bilen. Jeg var også stort sett alltid på treningene, men det var mer praktiske hensyn. Reisetid til/fra trening, var omtrent like lang som treningen. Da kunne jeg enten være ute, evt sitte i bilen, kanskje ta en tur i butikken. Yngste deler nå fritidsaktivitet med faren, og det betyr at de alltid drar sammen. Hører aldri at h*n er skamfull over at vi som foreldre deltar eller er uselvstendig. Anonymkode: 2207d...cec 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #51 Skrevet 25. mai Har vært med på absolutt alle cuper til mine, nå voksne barn, oppigjennom årene. Det fordi jeg elsker å se de spille fotball. Jeg er veldig glad i fotball generelt også da. Jeg har nok også sett så og si alle kamper ellers også. Jeg er ofte på kamp nå også, og nå er eldste 25 år. Min motivasjon har vært å følge opp ungene, egen interesse og det sosiale. Jeg har forøvrig vært på alt annet av aktiviteter, som konsentrerer, forestillinger og leire. Det er så mange arena de kan lære å bli selvstendige, som å få seg jobb tidlig, på skolen og i hverdagslivet ellers. Anonymkode: bffa1...8ae 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #52 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Javel, som sagt så var det vanskelig å finne fem barn i en klasse på 22 som ville ha med foreldre. Anonymkode: 59751...623 Må være noe unikt der dere bor tenker jeg Anonymkode: 57182...202 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #53 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette blir kanskje noe annet, men på årets landsleir i speideren var det med ca 12 000 unger. Merkelig om alle skulle hatt med foreldrene sine der. 😅 De var der én uke, og også ei natt ute med gjengen sin uten ledere, - gikk fra ett punkt til et annet i skogen i løpet av det døgnet. Alder: 10 - 15 år. Anonymkode: c43de...897 Du klarer ikke se forskjellen ? Anonymkode: 57182...202 2 1
Banamamama Skrevet 25. mai #54 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min generasjon døde av flauhet om foreldre ble med på noe sånt. Så uselvstendige barn ble mobbet og fryst ut helt til de tok seg sammen og kuttet navlestrengen. Anonymkode: 25c52...2ae Vet ikke hvilken generasjon du er. Jeg født i 74 og begynte med handball i 80. Det var alltid foreldre med på kamper og cuper. Disse foreldrene ble alltid populære blandt oss ungene. Det var stas å bli kjent med disse foreldrene som stilte opp. Mine foreldre var bare på kamp de gangene de måtte kjøre, og det var litt sårt. Skulle gjerne hatt foreldre som engasjerte seg litt mer i min interesse. 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #55 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er litt vanskelig å øve seg på skikkelig selvstendighet med foreldrene på slep på alskens aktiviteter, ja. Selvstendighet kommer ikke av seg selv. Anonymkode: bea19...cf1 Jøss rart mine har blitt selvstendige likevel da..utrolig at det går an 😁 Anonymkode: 57182...202 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #56 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er litt vanskelig å øve seg på skikkelig selvstendighet med foreldrene på slep på alskens aktiviteter, ja. Selvstendighet kommer ikke av seg selv. Anonymkode: bea19...cf1 Dette er det dummeste argumentet jeg ser i slike debatter. Selvfølgelig blir ikke barna mindre selvstendige bare fordi foreldrene er engasjerte. Å reise på cup som foreldre betyr ikke nødvendigvis at man fikser og ordner for dem. Det har i hvert fall ikke vi gjort. Så lenge vi bor en annen plass enn laget så er vi på vår tur, og barnet på sin tur. Hvis de skulle trenge oss så avviser vi dem ikke. Den eneste gangen vi har opplevd at den ene trengte oss var da det ble behov for å oppsøke legevakten og videre til behandling. Så snart behandlingen virket og hun selv hadde kontroll på videre behandling, var vi som luft igjen. Anonymkode: c7ea4...867 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai #57 Skrevet 25. mai Man vil jo se på ungene spille kamper ? Så kjedlig for dem hvis ingen er å heier på dem ? Anonymkode: 148a4...93d 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai #58 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): I vår fotballklubb kreves det at foreldrene er med på cup. Selv i år når guttene er 12 år, og selv om det ikke er plass til mer enn et par foreldre på klasserommet. Noe som vil si at vi må selv betale overnatting for en helg i en annen by. I fjor var cupen bare en time unna, så da avtalte kom vi ved morgengry, og dro hjem ved leggetid…. Anonymkode: 4c333...4b2 Hvorfor?? Anonymkode: c5aed...c4c 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai #59 Skrevet 25. mai Fordi jeg vil se han spille, vi bor dessuten sså landlig til at her må man kjøre uansett. Anonymkode: c6cf5...d63 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai #60 Skrevet 25. mai Helt vanlig her på Sunnmøre i alle fall. Vi har barn på fotball, håndball og volleyball. Vi reiser avgårde og koser oss sammen med andre foreldre og heier på kamp. Vi er der også for å følge opp barna da trenerene ikke skal stå alene med alt ansvaret. Barna henger ikke med oss foreldre. De lever cuplivet 😅 Anonymkode: d4c61...09c 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå