Gå til innhold

Hvorfor blir du med barnet på Cup?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Tullete svar 

Anonymkode: 57182...202

Wow. Voksent :klappe:

Anonymkode: 0c15e...3d1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rart vi overlevde da jeg var barn… To idrettsledere dro på ukestur med tog tvers over Norge med ti barn i alderen 12-14. Vi gikk rundt på egen hånd i byen vi var i, med fast oppmøtetid da. Dro på skoletur med en lærer på ungdomsskolen, vi var vel ca ti stk da også. Reiste over halve Norge. Eller på villmarkstur med en annen lærer.

Ingen foreldre kunne i sin villeste fantasi tenkt at de skulle være med….ikke fordi de ikke var glade i oss eller ikke fulgte oss opp, men det var rett og slett vanlig å forvente at vi var rimelig selvstendige i den alderen. 

Anonymkode: 193e2...f8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Så kvifor bli med på cup viss de allikevel ikkje fikser og ordnar for barna? 

Er det for eigen del? Kvifor tørr de ikkje sleppe poden ut i verda og smake litt på friheten?

Anonymkode: 22e05...163

Handler overhodet ikke om å ordne praktiske ting, sånt klarer unger som er på overnattingscup selv, hvertfall bør de det. Ikke forfølgelse de heller. Man er med fordi det er gøy å se kamper og man heier på laget og samles til grilling/spising med alle de andre familiene. 

Anonymkode: 968f4...8dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Rart vi overlevde da jeg var barn… To idrettsledere dro på ukestur med tog tvers over Norge med ti barn i alderen 12-14. Vi gikk rundt på egen hånd i byen vi var i, med fast oppmøtetid da. Dro på skoletur med en lærer på ungdomsskolen, vi var vel ca ti stk da også. Reiste over halve Norge. Eller på villmarkstur med en annen lærer.

Ingen foreldre kunne i sin villeste fantasi tenkt at de skulle være med….ikke fordi de ikke var glade i oss eller ikke fulgte oss opp, men det var rett og slett vanlig å forvente at vi var rimelig selvstendige i den alderen. 

Skoleturer har vært uten foresatte her og, men mine foreldre var med på cuper osv da jeg var barn og ungdom. Som sagt er jeg født i -80 og her var "alle" med, bortsett fra noen særinger som selvfølgelig ikke stilte opp på dungader ol heller. Foreldrene våre overnattet ikke med oss, laget sov i klasserom og gymsaler med trenerne, men de så kampene og så var det felles grilling eller pizza/middag på restaurant med alle de andre familiene.

Anonymkode: 968f4...8dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvorfor skal hvor selvstendige barn eller ikke være kriterie? Jeg drar gjerne på bortekamp til Hallingdal en helg med min 18-åring og resten av familien eller til Kristiansand med 16-åringen. . 18-åringen kan fint kjøre selv, men bilturer er hyggelige. 

Hvis eneste målet med å få barn er å få de selvstendige nok til å bli sendt bort med andre forstår jeg ikke hvorfor man får (så mange) barn. 

Vi har lagt opp vår livsstil så barna skal få drive så mye idrett de vil og samtidig finne på ting med de. Bilturer er altså hyggelige, ha med noen ekstra i bilen er også hyggelig for da blir vi bedre kjent.

Jeg var på EN cup da jeg var yngre med kun en trener, siste jeg gjorde i den klubben, syntes det var ubehagelig, så glad i ny klubb med mer engasjerte foreldre. 

Anonymkode: a65cf...3c6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Men hvorfor skal hvor selvstendige barn eller ikke være kriterie? Jeg drar gjerne på bortekamp til Hallingdal en helg med min 18-åring og resten av familien eller til Kristiansand med 16-åringen. . 18-åringen kan fint kjøre selv, men bilturer er hyggelige. 

Hvis eneste målet med å få barn er å få de selvstendige nok til å bli sendt bort med andre forstår jeg ikke hvorfor man får (så mange) barn. 

Vi har lagt opp vår livsstil så barna skal få drive så mye idrett de vil og samtidig finne på ting med de. Bilturer er altså hyggelige, ha med noen ekstra i bilen er også hyggelig for da blir vi bedre kjent.

Jeg var på EN cup da jeg var yngre med kun en trener, siste jeg gjorde i den klubben, syntes det var ubehagelig, så glad i ny klubb med mer engasjerte foreldre. 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med kriterie i denne sammenhengen, brukte du feil ord? Uansett, det var jo ikke det at man ikke ville være sammen med ungene. Det var bare det at det ikke var vanlig, og vi ungdommer gledet oss jo veldig til å reise på egen hånd med idrettslaget eller klassen! Reiste jo på andre turer og ferie med foreldre og søsken. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror kanskje det har med økonomi å gjøre også, det hadde vært helt utenkelig for våre foreldre å bo på hotell f eks, ikke alle hadde bil, man hadde bare tre ukers ferie osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kamper og Cup prioriteres med at én av oss er der.

Det handler jo om at barna ønsker å ha oss der.

Mht treninger så fikser de det alene.

De er mellom 8-11.

Anonymkode: 1f109...1ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er sånt som lederne/de voksne som er med skal kunne gjøre. 

Helt unødvendig at hvert barn har med sin forelder, om det ikke er en diagnose inne i bildet.

Anonymkode: c43de...897

Tankegangen til de foreldrene som ikke gidder å bidra selv. 

Anonymkode: 6a6fb...900

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mulig barn hadde bedre oppdragelse før. 
Uaktuelt å sende noen av ungene på fotballaget til sønnen alene rundt noe som helst sted. De er noen surrehoder uten særlig respekt for beskjeder. Så glad de har med seg foreldre som kan sørge for at de hvertfall møter opp til kampene. 

Anonymkode: dd53f...a1a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med kriterie i denne sammenhengen, brukte du feil ord? Uansett, det var jo ikke det at man ikke ville være sammen med ungene. Det var bare det at det ikke var vanlig, og vi ungdommer gledet oss jo veldig til å reise på egen hånd med idrettslaget eller klassen! Reiste jo på andre turer og ferie med foreldre og søsken. 

Det var kanskje forventet fordi ingen gadd. Jeg var i korps og hadde høy voksentetthet og det var en selvfølge. I klubb to jeg spilte håndball i var forventningene at masse foreldre ble med. Forventninger endrer seg. 

Jeg var med på 10. trinns skoletur, masse voksne med - som forventet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Okei. Nå ble jeg usikker her.. ingenting i skrivet om barnets kommende cup tilsa at foreldre skal være med… det stod hva skal « sende med de», og «snakke med dem om  at det ikke er lurt å bare spise godis hele helgen» så dette har ikke streifet meg. Jeg må liksom sende treneren en melding å spør her nå etter å ha sett tråden. 

Uansett, jeg hadde aldri med voksne på speiderleir og turnstevner da jeg var liten….. 🤷‍♀️ ingen hadde det og vi løp rundt selv, 

Anonymkode: 18d87...69c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Leier alltid hotell i nærheten av cuper. Til og med når 14-åringen skal på cup. Vi (stefar og jeg) ønsker å se barna spille, følge dem opp og å være der for dem. Vi synes det er kjekt å følge med, og barna liker at en av oss/begge/alle tre er med. Far blir med om han har kapasitet til det. Vi har alltid ledig sengeplass til barna om de vil sove med meg/oss på hotellet, men de siste årene har de ønsket å sove i klasserommet med de andre.

Jeg er vokst opp med foreldre som ikke fulgte meg opp. Jeg er vokst opp i byens rikmannsstrøk der alle foreldre fulgte opp sine barn. Jeg synes det var svært sårt at alle andres foreldre alltid var tilstede, mens mine aldri var med på verken kamper, dugnader, cuper, foreldremøter og annet. Derfor er jeg med på alt. 

Anonymkode: 9fd1d...760

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om det var første cupen til barnet ditt, TS, så ville jeg vært med. Det er jo en «milepæl» og spennende :) 

Anonymkode: 78517...9fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2026 den 18.34):

I vår fotballklubb kreves det at foreldrene er med på cup. Selv i år når guttene er 12 år, og selv om det ikke er plass til mer enn et par foreldre på klasserommet. Noe som vil si at vi må selv betale overnatting for en helg i en annen by. I fjor var cupen bare en  time unna, så da avtalte kom vi ved morgengry, og dro hjem ved leggetid….

Anonymkode: 4c333...4b2

Hm, da jeg spilte i skolekorps på 80-tallet, dro vi alltid på korpstur med overnatting uten foreldre (utenom foreldrekontaktene som var med for å hjelpe til), og de minste var bare 9 år gamle. Antar at det var likt for fotballen på den tiden, så når begynte ting å endre seg? Enig med trådstarter i at det var den første smaken av frihet og selvstendighet og ville vært noe helt annet om vi skulle hatt med alle foreldrene våre, men da gjør man det kanskje heller om til en familieferie? Forstår ellers godt at det er fint med felles opplevelser som familie også.

Anonymkode: 82778...ed0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Okei. Nå ble jeg usikker her.. ingenting i skrivet om barnets kommende cup tilsa at foreldre skal være med… det stod hva skal « sende med de», og «snakke med dem om  at det ikke er lurt å bare spise godis hele helgen» så dette har ikke streifet meg. Jeg må liksom sende treneren en melding å spør her nå etter å ha sett tråden. 

Uansett, jeg hadde aldri med voksne på speiderleir og turnstevner da jeg var liten….. 🤷‍♀️ ingen hadde det og vi løp rundt selv, 

Anonymkode: 18d87...69c

Herlighet stakkars forsømte barn! Dere er vel traumatiserte hele gjengen og har nok ett komplisert forhold til foreldrene deres etter å ha blitt neglisjert følelsesmessig på denne måten 😞😞

Håper dere har fått hjelp til å bearbeide denne grusomme omsorgssvikten 🫶

Anonymkode: 1e96e...fc3

AnonymBruker
Skrevet

Urealistisk hvis man faktisk har et liv utenfor barn. Hadde aldri og kommer aldri til å bli med på noe cup. 

Anonymkode: 883f8...b8b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Wow. Voksent :klappe:

Anonymkode: 0c15e...3d1

Like voksent som ditt svar 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vel det lå ha vært lenge siden eller ganske unikt der du vokste opp, vi hadde det ikke sånn 

AnonymBruker
Skrevet

Pga det har diabetes og klarer ikke følge opp selv 

Anonymkode: 3fe24...348

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...