Gå til innhold

Hvorfor blir du med barnet på Cup?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg syns ikke trenerne skal ha ansvaret for barna døgnet rundt den tiden de er borte.

Kan ikke barna ta ansvar selv? Det er jo snakk om store barn. De klarer å ordne med sovepose, smøre brødskiver, ta tannpussen osv. De trenger ikke at mamma leier dem gjennom livet. 

Anonymkode: 25c52...2ae

• Liker 3
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er det dummeste argumentet jeg ser i slike debatter. Selvfølgelig blir ikke barna mindre selvstendige bare fordi foreldrene er engasjerte.

Å reise på cup som foreldre betyr ikke nødvendigvis at man fikser og ordner for dem. Det har i hvert fall ikke vi gjort. Så lenge vi bor en annen plass enn laget så er vi på vår tur, og barnet på sin tur. Hvis de skulle trenge oss så avviser vi dem ikke. Den eneste gangen vi har opplevd at den ene trengte oss var da det ble behov for å oppsøke legevakten og videre til behandling. Så snart behandlingen virket og hun selv hadde kontroll på videre behandling, var vi som luft igjen.

Anonymkode: c7ea4...867

Så kvifor bli med på cup viss de allikevel ikkje fikser og ordnar for barna? 

Er det for eigen del? Kvifor tørr de ikkje sleppe poden ut i verda og smake litt på friheten?

Anonymkode: 22e05...163

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så kvifor bli med på cup viss de allikevel ikkje fikser og ordnar for barna? 

Er det for eigen del? Kvifor tørr de ikkje sleppe poden ut i verda og smake litt på friheten?

Anonymkode: 22e05...163

Ja, vi reiser for egen del. Vi syns handball er gøy. Faktisk så gøy at jeg har sett hjemmekamper hvor jeg vet at vår datter ikke skal spille.

Ordner og fikser for øvrig ikke for barna hjemme heller. Vi bruker masse tid på handball, både kjøring og dugnader, men til gjengjeld forventer vi at de tar en god del av husarbeidet.

Slepper de på egen hånd hver gang vi drar på cup, så skjønner ikke spørsmålet. 

Anonymkode: c7ea4...867

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn på ti. Hun er lite selvstendig og har tilleggsvansker, så en av oss må være med på overnattibgscuper. Men jeg prøver la henne styre selv og hjelper kun til det hun faktisk trenger det. 

Anonymkode: 8ad01...383

AnonymBruker
Skrevet

Voksne barn nå. Vi var begge foreldre med på absolutt alt i 10 år, pga at vi var på trenersiden.

Her lå vi ofte på campingplasser på cup. I hytter, vogner og telt. Om noen foreldre ikke kunne, så ble bare barnet med noen andre. Var bare to turer til Norway Cup at vi lå på skole.

Har kjempegode minner fra disse helgene. Fint å se at barna hadde det så gøy. Heie på camper. Masse sosialt med andre foreldre. Barna elsket campingplassene, ble kjent med nye, og dukket omtrent bare opp til mat og kamper.

Anonymkode: 58529...d1c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan ikke barna ta ansvar selv? Det er jo snakk om store barn. De klarer å ordne med sovepose, smøre brødskiver, ta tannpussen osv. De trenger ikke at mamma leier dem gjennom livet. 

Selvfølgelig kan de ordne de tingene selv, men jeg forventer at noen har hovedansvaret for barns hele tiden når de er på tur. Barna skal vite hvem de kan få hjelp av hvis det er noe, akkurat som de vet at de kan ta kontakt med foreldrene når de er hjemme, selv om de smører brødskiver og pusser tenner selv. 

Anonymkode: a49e1...029

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har tenåringer som spiller håndball. Vi bor sånn til at vi må reise noen timer for kamper. Vi er med overalt! 

Trenerne har ansvaret for laget på banen, ikke ellers. 

Vi syns det er supergøy! Og de aller fleste har med seg noen.. 

Anonymkode: 9e9e8...fe0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Var på utenlandscup med 30 barn og 17 foreldre for et par år siden .  Stilte 2 lag. 1/17 foreldre var foreldre til de som i serien spilte 2. lagsfotball. 

Foreldres engasjement henger helt klart sammen med hvor lenge barna blir i idretten. 

Nå et par år senere senere så har 0 av 1. lagsspillerne sluttet og kun 2 igjen av 2. lagsspillere inkludert barnet til den ene forelderen nevnt over er igjen. 

Mange engasjerte foreldre betyr ofte mer penger til lagkassen som sponsorer til klær, bidrag på dugnad og bidrag til sosiale tiltak. 

Skal heller ikke undervurdere hvor mye foreldreengasjement har å si for klassemiljø. På mine to barn var det mye mye bedre miljø i klassen og veldig mange foreldre kjente hverandre godt etter å ha møttes på kamp og cup. Mye nyttig prat og i år som barna er russ har det  vært stor trygghet for mange foreldre at de kjenner så mange andre foreldre. 

Jeg er født på 70-tallet og var selv med i ulike aktiviteter med varierende foreldreengasjement. Bedre miljø etter foreldreengasjement der også, utenlandsturer var mulig.  

Det handler absolutt ikke om at barna ikke kan klare seg selv, det handler om å skape et bra og støttende miljø.

Selvstendighetsargumentet er det dummeste jeg har hørt. Vi bor jo ikke på rommet til barna, har bodd på hotell, på campinghytte, hos venner. Kun et par ganger har mannen overnattet som en av foreldrene på skolen. 

Jeg har aldri vært på cup med barna som ikke har betydd legevakt for minst et barn på laget etter de var 12 år. Da er det greit å ha med nok voksne og ikke minst voksne barna er trygge på og det blir de om de ser barna på camper/cuper/dugnad osv.  En cup fikk sønnens lag med to stk hjem på krykker og det var mange timer på legevakta/sykehus. 

Anonymkode: a65cf...3c6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Babyface skrev (9 timer siden):

Ts stilte ikke opp, sånne foreldre er jeg møkkalei av. 😘

Enda en som ikke kan lese....

Ts var ikke med på cupen nå. Ts ramser opp masse andre ting de har deltatt på pg som de deltar på. Brukeren jeg siterte antydet at ts aldri deltar på noe.

Fremdeles vanskelig å forstå?

Anonymkode: 1e96e...fc3

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er 100% med ts her. Men her er det svært få som er med på cuper. Trener, lagleder drar og så blir vi enige om ca 3 foreldre. Mer trengs da ikke hvis barna er eldre enn 7-8 år. Samme med turer til bortekamper der vi deler på kjøring så vi slipper å alle måtte være med hver gang. Hadde ikke vært aktuelt at barna fortsatt skulle drevet med dette om vi måtte være med hver gang. 

Anonymkode: 59751...623

Vi andre trives med dette. Vi ser alle kamper og syns det er gøy å se lagets fremgang. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er ikke mitt valg i utgangspunktet da vi har såpass mange barn at det uansett ikke går opp å være med hver gang. Men ved siden av det så framstår det veldig underlig for meg at barn på 10-11 år vil ha med seg foreldre på sånt. Sist overnattingstur med 10 åringen var det vanskelig å få dratt siden det var så få som ville ha med foreldre og lærer insisterte på minst 5. 

Anonymkode: 59751...623

Det er jo ditt valg i utgangspunktet når du velger å få så mange barn at du ikke har tid til å følge opp alle skikkelkig. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er litt vanskelig å øve seg på skikkelig selvstendighet med foreldrene på slep på alskens aktiviteter, ja. Selvstendighet kommer ikke av seg selv. 

Anonymkode: bea19...cf1

Men de blir da selvstendige, selv om de har en heiagjeng. 

Jdz skrev (10 timer siden):

Men vil barna virkelig ha med foreldrene? Skjønner at det kanskje er andre tider nå.

Jeg HATET å ha med foreldrene mine på cup og lignende, og fikk inntrykk av at slik var det for de fleste. Noen hadde veldig "engasjerte" foreldre og det virket ikke som de syntes det var veldig stas å ha med foreldrene overalt...

Deg om det, det er jo helt tydelig at mange liker å vha en heiagjeng på sidelinjen. Vært på håndballcup i helgen, og absolutt alle lag hadde en stor heiagjeng på sidelinjen. 
Selv om forledrene er med på cup, så bor man ikke sammen under cupen. Man sees til kampene. Ungene lever jo cuplivet.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Helt vanlig her på Sunnmøre i alle fall.  Vi har barn på fotball, håndball og volleyball. Vi reiser avgårde og koser oss sammen med andre foreldre og heier på kamp. Vi er der også for å følge opp barna da trenerene ikke skal stå alene med alt ansvaret. 

Barna henger ikke med oss foreldre. De lever cuplivet 😅

Anonymkode: d4c61...09c

Akkurat som her.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det handler jo ikke om å ikke ta ansvar selv (dessuten så sender ikke vi en gjeng 10-åringer rundt i gøteborg sentrum en uke alene). 
Barn trenger voksne folk tilstede i livet sitt. 

Men fortsett å fortell deg akkurat det du skriver her du. Er jo greit å slippe å følge opp barna sine. 

Anonymkode: 6e94d...0d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi andre trives med dette. Vi ser alle kamper og syns det er gøy å se lagets fremgang. 

Det er jo ditt valg i utgangspunktet når du velger å få så mange barn at du ikke har tid til å følge opp alle skikkelkig. 

Deg om det, det er jo helt tydelig at mange liker å vha en heiagjeng på sidelinjen. Vært på håndballcup i helgen, og absolutt alle lag hadde en stor heiagjeng på sidelinjen. 
Selv om forledrene er med på cup, så bor man ikke sammen under cupen. Man sees til kampene. Ungene lever jo cuplivet.

Akkurat som her.

Det handler jo ikke om å ikke ta ansvar selv (dessuten så sender ikke vi en gjeng 10-åringer rundt i gøteborg sentrum en uke alene). 

Men fortsett å fortell deg akkurat det du skriver her du. Er jo greit å slippe å følge opp barna sine. 

Herlighet, må være utrolig slitsomt å ha en så svart/hvit tankegang. Det går an å bruke skjønn.

Og "deg om det". Verdens beste argument 🤣🤣👍 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi var også på Håndballfestivalen på Stord i helgen, med campingvogn til og med.

Hos oss har foreldrene ansvar for sine egne barn på dagtid, og det er i grunn greit nok. Alle på laget hadde foreldre der, noen foreldre sov på hotell i nærheten, mens andre pendlet frem og tilbake. Vi foreldre samarbeidet også, slik at det stort sett var noen med barna (gutter på åtte år).

Anonymkode: 01f55...e94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble med hver gang jeg var hjemme på fri (jobbet på båt), så det var viktig for meg. 
Den andre forelderen var der ellers. Vanlig at vi foreldre var der. Men når ungene fylte 10 år så ville de ha litt mer tid alene, begynte å bli mer selvstendige og var ikke like kult å ha foreldre like bortfor i campingvogna. 
og det tenker jeg er bra, ungene må ha noe som er sitt og, de har foreldre rundt mye, og må kjenne på det å stå på egne ben og være selvstendig. 

men dette er nord i landet, og jeg føler vi er litt mer opptatt av dette med selvstendighet og ansvar på barn tidligere her. Mindre dulling kanskje. 

jeg er selv av en generasjon der fritidsaktiviteter var opp til barn selv, komme seg dit måtte en gjøre selv , være tidsnok, osv.. foreldre hadde voksenting å gjøre, vi hadde vårt. 
Min generasjon har jo blitt en litt sterkere generasjon enn flere andre.  Og det kan kanskje være en del av det. 

Anonymkode: 7b79d...e7f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Herlighet, må være utrolig slitsomt å ha en så svart/hvit tankegang. Det går an å bruke skjønn.

Og "deg om det". Verdens beste argument 🤣🤣👍 

Hva mener du er svart/hvit-tankegang hos meg? 

Og deg om det.. betyr jo at du gjør det sånn - jeg velger noe annet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette blir kanskje noe annet, men på årets landsleir i speideren var det med ca 12 000 unger. Merkelig om alle skulle hatt med foreldrene sine der. 😅 De var der én uke, og også ei natt ute med gjengen sin uten ledere, - gikk fra ett punkt til et annet i skogen i løpet av det døgnet. Alder: 10 - 15 år. 

Anonymkode: c43de...897

Derfor jeg vil at barna mine skal bli Speidere. Det der bygger robuste barn! 

Anonymkode: bddbb...2e0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ikke store nok barn til at dette er aktuelt enda, men jeg har drevet med lagidrett siden jeg var åtte år. 

Jeg er litt delt på dette med å ha foreldre/annen familie der. Jeg synes det var hyggelig at de kom og så på, men jeg ble aldri lei meg om de ikke kom. Dog synes jeg det var ekstra stas de gangene vi skulle spille finaler og slikt. 

Jeg ville helst se minst mulig til foreldrene min da vi reiste på cup. En av foreldrene mine var ofte med, men foreldrene som var med på slike turer var flinke til å holde seg unna oss, slik at gruppa fikk gå for seg selv og lage egne minner. Mye verdi i dette. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hva mener du er svart/hvit-tankegang hos meg? 

Og deg om det.. betyr jo at du gjør det sånn - jeg velger noe annet. 

Her insinuerer du at om folk ikke er med på ALT så er det fordi de ikke trives med det Du sier også at man da ikke synes det er gøy. Vedkommende skriver at de bytter på hvem som er med barna. At samtlige foreldre ikke er med 100% av gangene tåler faktisk barna. Av og til kan det være praktiske årasker som fører til at man ikke kan bli med. 

Med deg er det enten eller. 

Det er jo ditt valg i utgangspunktet når du velger å få så mange barn at du ikke har tid til å følge opp alle skikkelig 

Igjen; Vedkommende er kanskje ikke med på alt, men å være med på noe i en travel hverdag bør være godt nok. 

Men nei, isteden skal du shame vedkommende som garantert gjør så godt de kan

Med deg så er det enten eller. 

Deg om det. Så passivt agressivt. Så dømmende. De er garantert med å heier når de kan.

Men igjen; for deg er det enten eller. Ingen evne til å tenke at det finnes nyanser her.

Akkurat som her.

Jepp, for alle cuper er i Gøteborg, det var det det var snakk om. Å sende barn mutters alene til en storby i utlandet🙄

Nok en gang; at man ikke er med på absolutt alt er ikke ensbetydende med at man ikke følger opp barna sine. 

Igjen, inn med teskje; det er snakk om å delta på noe men ikke absolutt alt. Ser du forskjellen? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jeg takker for alle som har svart. 

Ser at endel foreldre føler seg veldig mye bedre enn andre foreldre fordi di "stiller opp" og "viser interesse". En slik holdning synes jeg er leit, dere vet aldri (selv om dere tror det) hvorfor andre ikke tar de samme valgene som dere.

Pillefjern var det noen som mente at jeg var også. 

Jeg er virkelig en dugnads-fau-17.maikommite-trener forelder, men jeg har full respekt for at andres liv ser annerledes ut. Og jeg tar meg gladelig av andres barn, om de ikke har mulighet til å være der.

Jeg kommer nok til å være med på neste cup, fordi når alle andre er med blir det plutselig sårt å være den som ikke har sine med. 

Anonymkode: 40f53...a57

• Liker 5
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat som her.

🙏

Anonymkode: 57182...202

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

TS her.

Jeg takker for alle som har svart. 

Ser at endel foreldre føler seg veldig mye bedre enn andre foreldre fordi di "stiller opp" og "viser interesse". En slik holdning synes jeg er leit, dere vet aldri (selv om dere tror det) hvorfor andre ikke tar de samme valgene som dere.

Pillefjern var det noen som mente at jeg var også. 

Jeg er virkelig en dugnads-fau-17.maikommite-trener forelder, men jeg har full respekt for at andres liv ser annerledes ut. Og jeg tar meg gladelig av andres barn, om de ikke har mulighet til å være der.

Jeg kommer nok til å være med på neste cup, fordi når alle andre er med blir det plutselig sårt å være den som ikke har sine med. 

Anonymkode: 40f53...a57

Var jo du som startet reisen med hvorfor er dere med på cup og så kommer det barn blir ikke selvstendig osv fordi foreldre er med , så hvem føler seg bedre enn andre da du..

Anonymkode: 57182...202

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...