Gå til innhold

Hvorfor blir du med barnet på Cup?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tror kanskje det har med økonomi å gjøre også, det hadde vært helt utenkelig for våre foreldre å bo på hotell f eks, ikke alle hadde bil, man hadde bare tre ukers ferie osv.

Anonymkode: 193e2...f8b

For dette var verre for 20-30 år siden? Det er vel nettopp foreldregenerasjonen fra den tida som har hatt gullhår i ræva når det gjelder økonomi.

Anonymkode: 968f4...8dc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For dette var verre for 20-30 år siden? Det er vel nettopp foreldregenerasjonen fra den tida som har hatt gullhår i ræva når det gjelder økonomi.

De har vært med på en stor opptur ja. Og har god økonomi nå. 

Men foreldrere våre hadde ikke så mye penger til forbruk da vi var barn, som mange barnefamilier har nå. 

Vi kan klage over renter i dag, men våre foreldre opplevde at renten på huslån steg til over 15 % f eks. Det var nok økonomisk tøft å ha familie da.  

Men heg vet ikke om det var var "verre"  for foreldrene til oss som var barn for 30 år siden, likevel. selv om mange faktisk hadde trang økonomi på slutten av 80/ tidlig 90 tall. 

For det var andre vaner da, vi forventet ikke så mye, det var ikke vanlig å bruke så mye penger på turer og all slags ting. 

Men det at foreldre ikke var med på cup, tror jeg tror egentlig ikke handlet økonomi. Jeg tror det handler om vaner, og hva som er normalt. 

det var normalt å tenke at barna klarte seg litt uten foreldrene var til stede. Og det var ikke normalt at foreldrene var med på treninger og cuper, uten at de hadde en funksjon. Dvs noen få foreldre var med for å " passe oss". 

Anonymkode: 01d05...a7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2026 den 18.20):

Samhold ? følge opp barna mine, interesere meg for det de driver med og ikke minst bruke tiden min på de

Anonymkode: 57182...202

Du blokkerer barnas utvikling.

Anonymkode: 79f09...907

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Selv om man er med på cup og heier når det er kamp og spiser middag sammen med resten av foreldrene og laget, betyr ikke det at man er sammen med barnet sitt 24/7 på cupen. Lagene/klubben reiser med busser og har ellers eget opplegg med overnatting i klasserom og felles måltider. Det er jo ikke sånn at alle foreldre som ser kampene fotefølger eget barn, sover med laget osv. Vi ser barna til kamp og sosial samling med f eks grilling, resten av dagen slapper vi av der vi overnatter, titter i nærområdet av cupen, shopper, skravler med de andre foreldrene, mens spillerne forbereder seg til kamper, spiser sammen, er på tivoli og suser rundt for seg selv mellom kampene. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvordan blokkerer man for barnas utvikling når man står på sidelinjen under en kamp og Heier? 

Eksempel fra helgen som var. 

Yngstemann, gutt på 14 var på cup. Vi var der hele helgen, men i løpet av den helgen så så vi han jo kun i forbindelse med kamp. 
Forklar meg hvordan det blokkerer for hans utvikling. 

Anonymkode: 6e94d...0d0

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2026 den 18.20):

Samhold ? følge opp barna mine, interesere meg for det de driver med og ikke minst bruke tiden min på de

Akkurat dette!

Og ALLE omtrent gjør det ja. Noen få unntak da selvfølgelig!

Sender ikke en 10åring alene på cup en annen plass eller i ett annet land! Selv om noen tenker det er greit! 

Anonymkode: f35b3...3ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er med på cuper når vi kan, av mange årsaker.

Noen må kjøre. Noen må ta ansvar for andres barn (vi har sagt at vi max kan ta ansvar for ett annet barn, for det er mye styr med det, og guttene her er 12 år, så eldre enn ditt barn). Ikke bare kjøre til cupen og hjem, men sist vi var på cup var det store avstander mellom banene (5-10 min kjøretid). Når barna skal i bassenget om kvelden er det fint med frivillige voksne som er med, noen må overnatte med barna på skolen/klasserommet. Vi leide et hus i nærheten og inviterte hele laget på grilling og lek en av kveldene, det var veldig koselig og bidro til samhold. Ikke bare at de satt på skolen og så på mobilene sine.

Ser at de gutta som ikke slutter, er stort sett de som har foreldre som involverer seg. 

Anonymkode: f27f2...039

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei virkelig ikke 

AnonymBruker
Skrevet

Har ei datter på 15 år som spiller håndball. Vi og de andre foreldrene har vært med på alle cuper til nå. Nå begynner noen foreldre å bli hjemme, mens mange fortsatt er med. Vi er med fordi vår datter syns det er gøy at vi ser på. Hun vil gjerne ha oss med. Vi syns også det er gøy å se på. Og vi har et god samhold med de andre foreldrene og er ute og spiser etc med de. 
Vår datters selvstendighet er ikke basert på at vi er med henne på noen cuper i året. Selvstendighet lærer hun fint ellers i året og hun er oppdratt til ei flott og selvstendig jente, men som allikevel setter pris på at foreldre er med og backer henne opp i idretten. 

Anonymkode: b34e6...543

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nytt opplegg, dette. Da jeg var barn (alt var selvsagt mye bedre før), så var det bare nok foreldre med til at det ble plass til alle i bilene. De fleste barna reiste uten foreldre. Men dagens snowflakes takler vel ikke det.

Anonymkode: 62b2d...50c

AnonymBruker
Skrevet

Fordi vi elsker å være med barna våre. Selv om vi er med så er de sammen med vennene sine og møter andre mennesker. 

Anonymkode: c7a46...8bd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nytt opplegg, dette. Da jeg var barn (alt var selvsagt mye bedre før), så var det bare nok foreldre med til at det ble plass til alle i bilene. De fleste barna reiste uten foreldre. Men dagens snowflakes takler vel ikke det.

Nytt opplegg siden når? 

jeg er født i 1983. Var alltid mange foreldre med for å heie når vi var på cup. 

Dagens snowflake takler det ikke? Har du lest i denne tråden? De fleste foreldrene som er med har ikke så mye med ungene p gjøre under cup med unntak av når de heier under kampene. Men leseforståelsen var kanskje også bedre før? 

Anonymkode: 6e94d...0d0

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De har vært med på en stor opptur ja. Og har god økonomi nå. 

Men foreldrere våre hadde ikke så mye penger til forbruk da vi var barn, som mange barnefamilier har nå. 

Vi kan klage over renter i dag, men våre foreldre opplevde at renten på huslån steg til over 15 % f eks. Det var nok økonomisk tøft å ha familie da.  

Men heg vet ikke om det var var "verre"  for foreldrene til oss som var barn for 30 år siden, likevel. selv om mange faktisk hadde trang økonomi på slutten av 80/ tidlig 90 tall. 

For det var andre vaner da, vi forventet ikke så mye, det var ikke vanlig å bruke så mye penger på turer og all slags ting. 

Men det at foreldre ikke var med på cup, tror jeg tror egentlig ikke handlet økonomi. Jeg tror det handler om vaner, og hva som er normalt. 

det var normalt å tenke at barna klarte seg litt uten foreldrene var til stede. Og det var ikke normalt at foreldrene var med på treninger og cuper, uten at de hadde en funksjon. Dvs noen få foreldre var med for å " passe oss". 

Hver gang man diskuterer økonomi så snakker noen om hvor høy renta var da våre foreldre hadde små barn, men det jeg ikke kan skjønne er hvordan så mange hadde råd til både hus, hytte og bil.med den renta?? På 80-tallet kjøpte mine foreldre hus mens mamma enda var student.. det hadde jo aldri gått i dag? 

De fleste i gata vår eide hus og hadde bil. Helt vanlige middelklassefolk og flere arbeiderklassefolk. Det gir ikke mening.

Anonymkode: 0ce30...17e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hver gang man diskuterer økonomi så snakker noen om hvor høy renta var da våre foreldre hadde små barn, men det jeg ikke kan skjønne er hvordan så mange hadde råd til både hus, hytte og bil.med den renta?? På 80-tallet kjøpte mine foreldre hus mens mamma enda var student.. det hadde jo aldri gått i dag? 

De fleste i gata vår eide hus og hadde bil. Helt vanlige middelklassefolk og flere arbeiderklassefolk. Det gir ikke mening.

De fleste  som bor i gater med eneboliger eier hus i dag og, vet du. 

Så finnws det andre gater der det bor mennesker som bor i eide leiligheter, eller leide leide leiligheter. 

Det spørs jo hvilken gate du står i.  Sånn var det vel da og. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De fleste  som bor i gater med eneboliger eier hus i dag og, vet du. 

Så finnws det andre gater der det bor mennesker som bor i eide leiligheter, eller leide leide leiligheter. 

Det spørs jo hvilken gate du står i.  Sånn var det vel da og. 

Jo, men de som bor sånn nå er ikke middelklassefamilier (eller arbeiderklassefamilier) med en inntekt. 

Anonymkode: 43a91...d7d

Skrevet

Nå er guten våras 7 og går på fotball, men me ser på alle cuppene så lenge det lar seg gjøre 😊 både for å være med og støtte guten våras og for lag ånden. Me støtter laget og heier når dei spele kamp 😊 

Her er det veldig vanlig at foreldrene er med på cup 😊 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som beskrevet flere ganger tidligere; dette stemmer ikke. Jeg er født i -80 og på cuper og kamper var foreldrene våre med. Det var ikke noe spesielt for mitt lag, hele klubben hadde det sånn og den dag i dag er jeg på hils med mange i min foreldregenerasjon pga disse cupene. Foreldre var ikke med oss 24/7, vi hadde eget opplegg. Fatter ikke at du dømmer alle ut fra at du hadde dårlige Foreldre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Økonomien den gangen er overhodet ikke sammenliknbar med dagens og de som forstår det dårligst er de som var unge på den tida. De ser ikke at det ikke er mulig å kjøpe enebolig på bare en inntekt i dag, som de kunne den gang, selv med "høy" rente. På 80-tallet var fortsatt mange kvinner hjemmeværende eller så hadde de små stillinger. De glemmer også at de fikk store fradrag for rentene. Familier levde både greit og godt med kun en voksen i husstanden i arbeid og det i helt vanlige stillinger. I dag sliter nesten enhver voksen med middels lønn med å kjøpe bolig alene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nytt opplegg siden når? Var helt vanlig på 80 og 90 tallet å ha med mange foreldre 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skulle alle ungene hatt med foreldre på cup i håndballen her, så hadde det ikke vært nok spillere som hadde meldt seg på. Vårt område ligger lavt på inntektslista, og det er sjeldent/aldri andre enn "de faste" som melder seg som foreldrekontakter eller til kakebaking/organisering osv.

Noen av barna blir ikke en gang kjørt til kamper men ordner skyss helt på egen hånd. Og det er mange som får kontigenten betalt til og med, skulle tatt seg ut om de plutselig fikk råd til å reise på tur bare for å følge opp et barn som ellers ikke blir fulgt opp. Ellers er mi på 12 snart 13 blitt så lei av at vi stiller opp på alt mulig at vi får forbud mot å melde oss hver gang. Helt til vi er nødt til å si noe om at hvis vi ikke melder oss så blir det ikke noe av. Da hopper vi på i siste sekund. 

Anonymkode: 5fcf6...75b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...