Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kjenner til en familie hvor barna kuttet foreldrene tilsynelatende uten gode grunner (men jeg vet ikke nok til å fastslå det). Uansett så ordnet foreldrene det i god tid før de døde på en måte slik at alle verdier var gitt bort til ett menneske som var der for de i deres 27 siste leveår lenge før de døde, og herregud for ett bråk det ble når foreldrene døde og barna forsto at det ikke var noe å arve. Det ble kjørt rettsak, men barna tapte på alle punkter og ble stående igjen med sine egne advokatutgifter og advokatutgifter til motparten. Jeg er nok av den oppfattelse av at har man kuttet kontakten så kan man ikke forvente arv da foreldrene har mange muligheter til å unngå at det eksisterer noen verdier å arve når de dør.

Anonymkode: 2b408...f7e

Enig. 
Hilsen en som har kuttet kontakt med mora. 

Anonymkode: 62ea8...278

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja, mora mi var ikke grei. Men…hvis jeg sier ja til arv, betyr det at stefaren min må flytte fra leiligheten de nå bor i. Det har jeg ikke samvittighet til. 

Ikke hvis de er gift og det står i hennes testamente at han kan sitte i uskiftet bo vel? Da blir ikke hennes bo gjort opp før han dør.

Anonymkode: 262b6...8ce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

kan man ikke forvente arv

Uansett om man fremdeles har kontakt med foreldre eller ikke, er det veldig merkelig å gå rundt å forvente arv synes jeg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke hvis de er gift og det står i hennes testamente at han kan sitte i uskiftet bo vel? Da blir ikke hennes bo gjort opp før han dør.

De er gift, men tviler på at hun har skrevet testamente. Hun er ikke flink med sånne ting. 

AnonymBruker
Skrevet

Når min far dør skal jeg gledelig ta i mot pengene hans! Det blir hans erstatning til meg for ødelagt barndom!

Anonymkode: c2734...bdd

• Liker 8
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Leste en tråd annet sted om en mor som ikke har kontakt med barna sine. De har kuttet henne ut, og kaller seg ikke barna hennes lenger. 

de har sikkert sine grunner til det, samtidig som der alltid er to sider av en sak.. Jeg mener jo om en mor ikke har vist god omsorg burde hun ikke ha barn, og jeg forstår godt at de som ikke ble fanget opp av systemet, da kutter all kontakt med en gang de har mulighet til det. 

MEN, jeg mener samtidig at arv da ikke bør falle på barna.. sier de fra deg kontakt og kutter alle bånd, burde de også samtidig si nei til arv. Hvorfor i alle dager skal de kreve penger fra sin døde mor hvis de ikke ønsker henne i livet.. da blir de jo ikke noe bedre selv, og deres barn igjen vil jo stille spørsmål ved det og kanskje miste respekt for sine foreldre. 

hva mener dere?

Anonymkode: 1cd61...a12

Jeg er egentlig enig med deg, men på den andre siden kan arv oppleves som en kompensasjon for «alt det vonde» 

AnonymBruker
Skrevet

Den dagen min far dør, skal jeg gledelig ta imot så mye arv jeg kan. Ser på det som oppreisning for den jævla dårlige jobben han gjorde og alt han utsatte meg for. 

Ha skylder meg forøvrig allerede penger etter at han tømte kontoen min da jeg var barn. Foreldre kan jo bruke opp alle penger så lenge kontoen står i deres navn. 

Han er også fortsatt skyldig barnebidrag. 

Håper han har noe igjen når han (endelig) sier takk for seg. 

Jeg skal også leve mye mer angstfritt. Når han dør kan jeg endelig slutte å bekymre meg for når neste trakasserende melding kommer (fra ulike nummeret og brukere hver gang). Jeg har forsøkt å gå til politiet, men det er lite de kan gjøre. 

Anonymkode: 2bcd3...b80

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Rettigheten til særkullsbarn går foran et testament. 

Anonymkode: 69ca6...7e3

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Nordlending1 skrev (På 24.5.2026 den 10.50):

Jeg forstår ikke hvorfor du vil ha noe fra slike mennesker..

Det er lov å bruke hjernen før man poster et svar.

Anonymkode: d3c68...c79

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.5.2026 den 11.33):

Jeg tror det er mange triste historier der ute. Mange foreldre får veldig krevende barn, og bukker derfor selv under helsemessig, pyskisk og/eller fysisk. Man klarer ikke å være en god forelder, fordi man har fått utdelt en mye tyngre oppgave enn hva andre foreldre har fått. Jeg har f eks selv en 13-åring med svært mange utfordringer, noe som har sendt min egen livskvalitet i kjelleren. Jeg hadde vært en langt bedre og mer pedagogisk foreldrer om jeg ikke hadde fått et psykisk knyttneveslag i ansikt og mage hver eneste dag.

Jeg tror mange voksne barn som hater foreldrene sine bør gå i seg selv og tenke over hva slags utfordring de faktisk var for sine egne foreldre. Det er vanskelig å være 100 % perfekt pedagogisk forelder for et barn/en ungdom som har store utfordringer psykisk og/eller fysisk. For det er en enorm sorg hver eneste dag når ting ikke blir som man kjemper og jobber for hver eneste dag, og foreldre er faktisk bare mennesker. 

Anonymkode: a50e9...c72

Ja det er mange triste historier der ute med mennesker som aldri burde ha vært foreldre.  Og du må gjerne svare meg på  hvordan du mener at jeg allerede fra jeg var 10 måneder var en så stor utfordring for min far at han syntes det  var greit å bruke meg og min søster for å få tilfredsstilt sine egne seksuelle lyster.

Nordlending1 skrev (På 24.5.2026 den 14.23):

Jeg synes personlig at en ikke burde ha noe rett på å motta penger/arv fra foreldre. Selv om norsk lov er lagt opp slik. Men det er deres penger og jeg synes de burde gå til det de ønsker selv. 
penger gjør ikke opp for noe, en dårlig barndom, fraværende foreldre osv. 

en forelder - dårlig eller ikke, har gitt en livet.. og så kan man gjøre det en vil med dette livet, tjene penger selv, og styre alt selv.

jeg ville ikke ønsket noe fra et menneske som ikke ønsket meg , gjorde meg vondt på noe måte osv. En forelder eller hvem det skulle være, ville jeg ikke ønsket noe fra denne personen.  

Hadde det vært opp til meg så hadde jeg heller valgt å ikke fått dette livet å ha levd et liv med alvorlig psykiske og fysiske tilstander som følge av at den ene av de to personene som ga meg livet syntes det var greit å bruke sine døtre for å få tilfredsstilt sine egne seksuelle lyster. Men det er kanskje ikke så lett å forstå for dere som tror dere vet bedre enn alle andre og har null problem med å dømme og kritisere andre mennesker uten å det  i det hele tatt ha noe informasjon om den personen

AnonymBruker skrev (På 24.5.2026 den 14.42):

Må jo være fryktelig ekkelt å motta arv fra foreldre man avskyr. Hadde føltes som "ekle" penger om jeg skulle ha gjort det.

Jeg hadde heldigvis et supert forhold til mine foreldre, så det har aldri vært noe jeg har måttet tenke på.

Fikk for noen år siden 35.000 i arv fra en onkel jeg aldri hadde noe forhold til, og som jeg mislikte. Han gjorde meg aldri noe, men sånn sint, taus mann som skulte stygt på meg. Fortet meg å bruke opp pengene på kjedelige ting til hjemmet. F.eks nytt fryseskap, ny madrass til en seng osv. Var liksom ikke penger jeg hadde lyst til å bruke på noe hyggelig.

Anonymkode: 0a94e...0cb

Det må føles godt å sitte på sin høye hest  og dømme andre mennesker når en selv ikke er i nærheten av å forstå hvordan det er og vokse opp i et hjem som ville gitt hvem som helst mareritt bare de fikk vite en brøkdel av det som foregikk innafor hjemmets 4 vegger.

Anonymkode: d3c68...c79

• Liker 4
  • Hjerte 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.5.2026 den 10.36):

Leste en tråd annet sted om en mor som ikke har kontakt med barna sine. De har kuttet henne ut, og kaller seg ikke barna hennes lenger. 

de har sikkert sine grunner til det, samtidig som der alltid er to sider av en sak.. Jeg mener jo om en mor ikke har vist god omsorg burde hun ikke ha barn, og jeg forstår godt at de som ikke ble fanget opp av systemet, da kutter all kontakt med en gang de har mulighet til det. 

MEN, jeg mener samtidig at arv da ikke bør falle på barna.. sier de fra deg kontakt og kutter alle bånd, burde de også samtidig si nei til arv. Hvorfor i alle dager skal de kreve penger fra sin døde mor hvis de ikke ønsker henne i livet.. da blir de jo ikke noe bedre selv, og deres barn igjen vil jo stille spørsmål ved det og kanskje miste respekt for sine foreldre. 

hva mener dere?

Anonymkode: 1cd61...a12

Synes det er greit de tar arven, arv kan jo fort være det eneste "bra" de får fra foreldrene sine

Anonymkode: 50528...cc5

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Arv etter foreldre består ofte også av arv etter besteforeldre, som man kan ha hatt en god relasjon til. Hvorfor skal man si fra seg dette? 

Hvorfor skal barna straffes for å ha hatt dårlige foreldre, ved å miste eller bli fratatt noe de fleste får? 

Jeg skjønner ikke moralen til ts her overhodet

Da kan vi heller innføre 100 prosent arveavgift. La alt gå til staten hvis vi ikke greier å beholde noen særs enkle og objektive kriterier. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i klubben som anser eventuell arv etter mamma som plaster på såret for alt hun har utsatt meg for. Vi har ingen kontakt og det har jeg full støtte i fra faren min, barna mine og mannen min. 

Anonymkode: 303b6...a0e

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sier mennesker nei til erstatning fra den som voldtok, misbrukte, brukte vold, dreper etc? 

Anonymkode: eb395...faf

• Liker 5
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Staten er ikke interessert i å gå inn og vurdere om noen burde fratas arv pga for lite kontakt med sine foreldre. Det ville spist ressurser, vært stigmatiserende og gjort arveoppgjør helt forferdelige. Tenk på alle anklagene som ville blitt slengt rundt.

Anonymkode: 269af...df2

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kontakt med min mor (dog konfliktfylt) till the bitter end. Tok i mot arven men førte over pengene til min stefar med en gang jeg mottok dem. Det var uansett ikke snakk om mer enn 5.000,- usle kroner. 

Jeg kommer heller ikke til å arve min biologiske far, fordi han har prioritert sin yngre kone. Jeg skjønner jo godt at det er viktig å sikre sin kone. Vi har uansett klart oss greit, mitt søsken og jeg. Selv om jeg sitter med dype sår på grunn av dem begge.

Jeg vet han arvet et par millioner da hans mor døde. Han unner ikke sine barn noe som helst. Ikke kjærlighet, ikke penger. 

Anonymkode: 25e09...2bc

• Hjerte 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sier mennesker nei til erstatning fra den som voldtok, misbrukte, brukte vold, dreper etc? 

Anonymkode: eb395...faf

Erstatning blir noe annet for meg enn en arv. En arv blir mer som en gave, noe en får uten noe som helst annet krav enn at en er i slekt. En arv som kan bli akkurat det forelderen vil det skal være.. de kan bruke det opp, gi det til andre før de dør osv. 

erstatning er noe helt annet. Ville ikke blandet erstatning og arv

AnonymBruker
Skrevet

Skal man si nei til oppreisning i saker der retten idømmer tiltalte det også da? 
Det kalles plaster på såret. 

Anonymkode: ce0ec...ce9

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal man si nei til oppreisning i saker der retten idømmer tiltalte det også da? 
Det kalles plaster på såret. 

Anonymkode: ce0ec...ce9

Aev og erstatningspenger er to forskjellige ting. 

AnonymBruker
Skrevet
Nordlending1 skrev (På 24.5.2026 den 10.49):

Reglene burde bli endret, at man kan velge selv hvem som skal arve en.. synes det er merkelig at unger skal ha krav på arven fra foreldrene sine. Deres penger som de har jobbet for, burde de og få velge hvem som skal få.

De er handler om makt og hvor uspiselige mange er når de forventer at andre skal krype for å få noe fra en. Mange som ikke egentlig er interessert i arv, men som ønsker et godt forhold til foreldre, må da finne seg i dårlig oppførsel fordi en (etter hvert) kognitivt svekket eldre forventer å behandles som en konge, pga kontroll over penger andre må gjøre seg fortjent til. Dette er destruktivt.

Anonymkode: 84276...2ba

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...