AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #1 Skrevet 12 timer siden Leste en tråd annet sted om en mor som ikke har kontakt med barna sine. De har kuttet henne ut, og kaller seg ikke barna hennes lenger. de har sikkert sine grunner til det, samtidig som der alltid er to sider av en sak.. Jeg mener jo om en mor ikke har vist god omsorg burde hun ikke ha barn, og jeg forstår godt at de som ikke ble fanget opp av systemet, da kutter all kontakt med en gang de har mulighet til det. MEN, jeg mener samtidig at arv da ikke bør falle på barna.. sier de fra deg kontakt og kutter alle bånd, burde de også samtidig si nei til arv. Hvorfor i alle dager skal de kreve penger fra sin døde mor hvis de ikke ønsker henne i livet.. da blir de jo ikke noe bedre selv, og deres barn igjen vil jo stille spørsmål ved det og kanskje miste respekt for sine foreldre. hva mener dere? Anonymkode: 1cd61...a12 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #2 Skrevet 12 timer siden Ja jeg er enig med deg, men så har vi jo "pliktdelsarven" i norsk lov. Uansett om barn og foreldre har kontakt eller ei, så tilfaller pliktdelsarven barna såfremt foreldrene ikke har brukt opp pengene. Anonymkode: f4b99...340
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #3 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja jeg er enig med deg, men så har vi jo "pliktdelsarven" i norsk lov. Uansett om barn og foreldre har kontakt eller ei, så tilfaller pliktdelsarven barna såfremt foreldrene ikke har brukt opp pengene. Anonymkode: f4b99...340 Barna kan si nei til arven, men moren kan ikke nekte barna å arve Anonymkode: 2963a...14c 1 7
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #4 Skrevet 12 timer siden Jeg er i prinsippet ikke uenig, men det er jo umulig å gå inn og gjøre en juridisk vurdering av hvor grensen skal gå. Man fører ikke akkurat noe register over hvilke voksne mennesker som nekter å omgås sine foreldre. Man kunne selvfølgelig laget en ordning der også voksne kunne gått inn og formelt kuttet ut foreldrene sine, men de som ville kutte all kontakt hadde jo ikke trengt å bruke den og samtidig nektet kontakt i praksis, så den ville truffet dårlig. Hvis foreldrene kunne kuttet ut barna ville mange nye koner og nye menn forsøkt å få til det, og hele pliktdelsarven ville blitt uthulet. Noe det er lov å mene at den bør, men det er jo en større debatt. Anonymkode: 221ef...467 6
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #5 Skrevet 12 timer siden Arv kan være et lite plaster på såret for en fæl barndom. Kanskje har man ikke klart å få utdanning/jobb pga traumer etc., da kan arv være en hjelp for å f.eks. komme seg inn på boligmarkedet. Anonymkode: 931fe...c47 11 17
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #6 Skrevet 12 timer siden Helt enig. Jeg har ingen kontakt med min mor og er ikke interessert i arv fra henne. Alt kan gå til stefaren min. Anonymkode: 62ea8...278 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #7 Skrevet 12 timer siden Jeg ble utsatt for grovt seksuelt misbruk, fysisk og psykisk vold av begge mine foreldre. Fra jeg var baby til jeg var 16 år. Og fra da kuttet jeg kontakten med de. Jeg vil gjerne vite hvorfor jeg ikke burde få arv av mine foreldre? Anonymkode: 8d15a...a15 6 7 15
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #8 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt enig. Jeg har ingen kontakt med min mor og er ikke interessert i arv fra henne. Alt kan gå til stefaren min. Anonymkode: 62ea8...278 Hvorfor det? Anonymkode: 65e64...5ca
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #9 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor det? Anonymkode: 65e64...5ca Fordi jeg synes det er rart å forvente noe fra en jeg ikke ønsker å ha kontakt med Anonymkode: 62ea8...278 2 1
Nordlending1 Skrevet 12 timer siden #10 Skrevet 12 timer siden Reglene burde bli endret, at man kan velge selv hvem som skal arve en.. synes det er merkelig at unger skal ha krav på arven fra foreldrene sine. Deres penger som de har jobbet for, burde de og få velge hvem som skal få. 3
Nordlending1 Skrevet 12 timer siden #11 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ble utsatt for grovt seksuelt misbruk, fysisk og psykisk vold av begge mine foreldre. Fra jeg var baby til jeg var 16 år. Og fra da kuttet jeg kontakten med de. Jeg vil gjerne vite hvorfor jeg ikke burde få arv av mine foreldre? Anonymkode: 8d15a...a15 Jeg forstår ikke hvorfor du vil ha noe fra slike mennesker.. 1 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #12 Skrevet 12 timer siden Jeg er helt uenig med deg TS. Jeg har en far som har barn med 3 forskjellige kvinner. Jeg er eldst. Han ville ikke erkjenne farskapet, men ble dømt og registrert som far. I barndommen hadde jeg ingen kontakt med han. Da jeg derimot fikk eget barn så tok han kontakt. Det har vært mye frem og tilbake med han av interesse og manglende interesse for meg. Jeg har sett på at han har favorisert andre barn, gitt de penger, jobbmuligheter osv. Men meg, ingenting... Til slutt fant jeg ut at det beste for meg var å kutte helt. Og helt ærlig, om det er noen som "fortjener " arv fra han, så er det meg, som har blitt så tilsidesatt og forskjellsbehandlet i forhold til de andre. Så jeg kommer gledelig til å ta imot alt som kommer min vei. Jeg vet at han har all mulighet til å f.eks overføre eiendelene sine til den nye kona (som er 30 år yngre enn han), og å gi bort omtrent alt av verdier til de andre barna mens han enda lever. Så jeg forventer ingenting, men jeg takker ikke nei til det som måtte komme til meg. Så TS, det er mange årsaker til at barn ikke vil ha kontakt med sine foreldre. Det skal ikke bety at man mister arveretten sin av den grunn. Anonymkode: 69ca6...7e3 5 3 12
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #13 Skrevet 12 timer siden Nordlending1 skrev (Akkurat nå): Jeg forstår ikke hvorfor du vil ha noe fra slike mennesker.. Oppreisning? Har ikke noe problem med å forstå det Anonymkode: 44fdf...703 16 6
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #14 Skrevet 12 timer siden Det er penger som kan hjelpe i videre livsløp, ta i mot dere som kan. Anonymkode: 65e64...5ca 4 1 4
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #15 Skrevet 12 timer siden Nordlending1 skrev (2 minutter siden): Jeg forstår ikke hvorfor du vil ha noe fra slike mennesker.. Fordi de ødela livet mitt fullstendig. Nå er de døde, og jeg arvet ca 1 mill. Noe som gjorde at jeg kom meg inn på boligmarkedet, og har tryggheten i å eie min egen bolig. Med tanke på hva de utsatte meg for, så er virkelig ikke 1 mill nok. Anonymkode: 8d15a...a15 4 20 4
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #16 Skrevet 12 timer siden Jeg mottok arv i fjor etter min biologiske far. Mine foreldre skiltes da jeg var veldig liten og siden har jeg aldri sett min egen far. Da brevet fra tingretten dumpet ned i postkassa, så startet jeg med å innhente opplysninger. Enden på visa var at jeg arvet ett 6 sifret beløp fra han. Ingen i hele verden skulle fått meg til å ikke kreve min rettmessige arv. At barn selv velger å bryte all kontakt med egne foreldre er nok for en god grunn. De skal ikke blames fordi de krever sin arv. Anonymkode: 1eae9...20f 6 4 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #17 Skrevet 12 timer siden Jeg er helt uenig. Selvsagt skal barna ha arven selvom foreldrene ikke har vært gode foreldre. Det er det minste de kan få. Anonymkode: b70fc...e79 5 5
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #18 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Arv kan være et lite plaster på såret for en fæl barndom. Kanskje har man ikke klart å få utdanning/jobb pga traumer etc., da kan arv være en hjelp for å f.eks. komme seg inn på boligmarkedet. Anonymkode: 931fe...c47 Enig! Datteren min har ikke kontakt med sin far pga seksuelle overgrep. Det som eventuelt er igjen til at hun skal arve, fortjener hun 100% etter år med PTSD og alt det har medført. Det blir en form for oppreisning. Nordlending1 skrev (10 minutter siden): Jeg forstår ikke hvorfor du vil ha noe fra slike mennesker.. Sier du det samme til de som får erstatning i en domsavgjørelse? Anonymkode: a984e...474 7 2 10
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #19 Skrevet 12 timer siden Arveloven er ikke enig med deg, TS. Og så finnes det jo måter å omgå den på, men det er ganske risikabelt for den som da må overføre verdiene til noen andre (for eksempel partner) mens de fremdeles lever. Anonymkode: c73d0...963 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #20 Skrevet 12 timer siden Nordlending1 skrev (11 minutter siden): Jeg forstår ikke hvorfor du vil ha noe fra slike mennesker.. Hvis foreldrene har annet enn gjeld, så kommer arv godt med. Forstår du ikke at man kanskje sitter fattig og ufør hele livet pga foreldrene? Da kan arv gjøre litt opp for det. Minimalt selvsagt, men det er noe. Det er helt merkelig å si til et menneske som har hatt det så utrygt at det i tillegg skal si fra seg arven. Den ene, eneste, gode tingen som kanskje kan komme fra dem. Anonymkode: b70fc...e79 5 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå