AnonymBruker Skrevet 29. april #101 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vil faktisk ha noen flere krav til utleie ja, som feks at rommene MÅ være godkjent for varig opphold og at leiligheten er godkjent/registrert som egen boenhet. Anonymkode: fa0b2...745 Så utrolig bra. Det løser jo problemet. Anonymkode: e73af...760 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #102 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så utrolig bra. Det løser jo problemet. Anonymkode: e73af...760 Hadde huseiere måtte fikse dette, så kanskje det er lov å håpe om de hadde isolert litt samtidig, dobbel gipsvegg gjør mye Anonymkode: fa0b2...745 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #103 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hadde huseiere måtte fikse dette, så kanskje det er lov å håpe om de hadde isolert litt samtidig, dobbel gipsvegg gjør mye Anonymkode: fa0b2...745 Dobbel gipsvegg i taket? Anonymkode: e73af...760
AnonymBruker Skrevet 29. april #104 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (1 time siden): For en utrolig egoistisk tankegang. Ts skriver at bråket og smelling med dører er ETTER kl. 23, og da sksl det faktisk være roligere. Ts beskriver et ganske høyt støynivå. Og bor man så tett, så bør alle ta litt hensyn til hverandre. Finne seg i? Det er faktisk en tjeneste man betaler for! Ts betaler masse penger for å bo der!! Da skal man være fornøyd. Det går begge veier.Er ikke slik at ts bor der gratis eller av veldedighet.. Anonymkode: c6120...17f Ts bor i en privat enebolig der eier bor. De lever normalt det er ts som er problemet her og så er det jo faktisk slik at om man ikke er fornøyd så kan man flytte. Er sjelden et problem å få leid ut, ser all dritten som blir leid ut her for 12000. Man skal kunne leve normalt selv om man har en leieboer som er over gjennomsnittet sensitivt. Anonymkode: 1f255...269 2 3
AnonymBruker Skrevet 29. april #105 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ts bor i en privat enebolig der eier bor. De lever normalt det er ts som er problemet her og så er det jo faktisk slik at om man ikke er fornøyd så kan man flytte. Er sjelden et problem å få leid ut, ser all dritten som blir leid ut her for 12000. Man skal kunne leve normalt selv om man har en leieboer som er over gjennomsnittet sensitivt. Anonymkode: 1f255...269 Mange inkl meg selv har ikke 12.000 til leie, de værste leilighetene er heller ikke godkjent for bostøtte så da må man leie billigere. Men tenker at selv om man må leie billig må man kunne forvente at huseier tar samme hensyn de forventer at leietaker skal ta. Anonymkode: fa0b2...745 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #106 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er noe med det. Jeg prøver å være så hensynsfull jeg kan, så det er litt leit at de ikke vil prøve, engang. Det er ikke så lett å sove når det smelles i dører of trampes på hælene… Jeg hadde forstått det hvis jeg ba om ro klokka 22, men det er om natta, liksom… Anonymkode: fc059...cfd Sannsynligvis prøver utleier også å være så rolig de kan. Lyd bærer generelt mer ovenfra og ned enn nedenfra og opp. Du kan ikke forvente at folk skal liste seg rundt i eget hus. Anonymkode: a5385...9e1 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #107 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Sannsynligvis prøver utleier også å være så rolig de kan. Lyd bærer generelt mer ovenfra og ned enn nedenfra og opp. Du kan ikke forvente at folk skal liste seg rundt i eget hus. Anonymkode: a5385...9e1 Men man kan forvente at de ikke smeller med dører men lukker ordentlig sent på kvelden/natta. Det er ting man må tenke på syns jeg når man velger å leie ut. Nå får man mennesker tett på, da må man ha det i bakhodet når man lever sitt liv oppe Anonymkode: fa0b2...745 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #108 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): I følge mange her er man andre eller til og med tredjerangs mennesker som leier, må finne seg i alt, og skal prise seg lykkelig fordi man får betale noen for å disponere noen rom de leier ut, for å så ikke ta hensyn til de menneske de tar blodpris av for å disponere deler av sitt hus. Hadde en leietaker laget unødvendig lyd etter 21:00 på kvelden hadde det vært på haue og raua ut. Skulle vært regler for å få leie ut, tiltak man må gjøre med bygningsmassen for å få lov, og maxpris på leilighet til utleie. I tillegg til at alle rom MÅ være godkjent for varig opphold. Det er så sinnsykt mange enheter som aldri skulle være leid ut, men utleier bryr seg ikke, og leietaker har kanskje ikke noe valg pga økonomi eller annet enn å bo i ett høl av evt leilighet Anonymkode: fa0b2...745 Jeg er en av de som har skrevet at man må få leve etter 23. Det TS beskriver er vanlige lyder. Hun beskriver lyden av noe som blir mistet i bakken som ekstrem, hun reagerer på at de går og helt vanlige ting. I mine svar har jeg aldri ment at de som leier er verdt mindre eller må tåle mer. Det gjelder alle som bor tett på mennesker. Ingen, om man leier eller eier, kan begrense folk fra å leve et helt vanlig liv fordi man selv er sensitiv på lyd. Er man så sensitiv, så må man finne løsninger som man selv kan gjøre noe med. Er vel ingen som mener at folk skal herje fritt etter kl. 23, men at man også etter kl. 23 skal kunne trekke i snoren, lukke en dør, gå, hente seg et glass vann, se på tv. Så trenger man jo ikke hoppe, danse, løpe og lage unødvendig mye lyd etter kl. 23. Selv om det å lage litt mer lyd enn vanlig en og annen gang også må gå bra. Det å bo tett på andre kan være utfordrende, og man må tåle litt. Anonymkode: 27cc5...7cf 3 2
AnonymBruker Skrevet 29. april #109 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hun beskriver lyden av noe som blir mistet i bakken som ekstrem Anonymkode: 27cc5...7cf Vi får slutte å bære noe etter kl 23 i tilfelle vi mister det i gulvet. Anonymkode: 86553...155 3
AnonymBruker Skrevet 29. april #110 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg vil faktisk ha noen flere krav til utleie ja, som feks at rommene MÅ være godkjent for varig opphold og at leiligheten er godkjent/registrert som egen boenhet. Anonymkode: fa0b2...745 Det er allerede krav om at oppholdsrom må være godkjent for varig opphold for alle boliger, uavhengig om de er til utleie eller ikke. Og registrere en eksisterende leilighet som egen behengte vil for de fleste være svindyrt, det vil enten ende med at leilighetene forsvinner fra markedet og prisen for resterende leiligheter øker. Eller at alle prisene skyter i været for at de som må gjøre dyre endringer får dekket inn kostnadene. Anonymkode: b542c...767 1
TM25 Skrevet 29. april #111 Skrevet 29. april Du må bare flytte. Det handler ikke om rett og galt men om hva du kan leve med. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #112 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er allerede krav om at oppholdsrom må være godkjent for varig opphold for alle boliger, uavhengig om de er til utleie eller ikke. Og registrere en eksisterende leilighet som egen behengte vil for de fleste være svindyrt, det vil enten ende med at leilighetene forsvinner fra markedet og prisen for resterende leiligheter øker. Eller at alle prisene skyter i været for at de som må gjøre dyre endringer får dekket inn kostnadene. Anonymkode: b542c...767 Hvis de ikke er godkjent som egen boenhet burde prisen ned, for da får man som leietaker ikke søkt bostøtte. Og ta en kikk, det leies ut MYE som har rom som ikke er godkjent for varig opphold. Noen sokkelleiligheter har kun små vinduer opp under tak i alle rom Anonymkode: fa0b2...745 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #113 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hvis de ikke er godkjent som egen boenhet burde prisen ned, for da får man som leietaker ikke søkt bostøtte. Og ta en kikk, det leies ut MYE som har rom som ikke er godkjent for varig opphold. Noen sokkelleiligheter har kun små vinduer opp under tak i alle rom Anonymkode: fa0b2...745 Jeg vet at det leies ut rom som ikke er godkjent for varig opphold, men kravet om at det skal være godkjent finnes allerede. Hvis leilighetene som ikke er registrert som egen enhet leies ut til prisen som er satt, så er prisen rett. Kanskje kravene for bostøtte skulle vært justert, i stedet for å pålegge utleiere høye tilleggskostnader som i verste fall kan medføre enda færre boliger på markedet, som igjen driver leieprisen ytterligere opp. Anonymkode: b542c...767 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #114 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet at det leies ut rom som ikke er godkjent for varig opphold, men kravet om at det skal være godkjent finnes allerede. Hvis leilighetene som ikke er registrert som egen enhet leies ut til prisen som er satt, så er prisen rett. Kanskje kravene for bostøtte skulle vært justert, i stedet for å pålegge utleiere høye tilleggskostnader som i verste fall kan medføre enda færre boliger på markedet, som igjen driver leieprisen ytterligere opp. Anonymkode: b542c...767 Ja kravene om bostøtte skulle virkelig vært justert på mange måter Anonymkode: fa0b2...745
AnonymBruker Skrevet 30. april #115 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (På 29.4.2026 den 11.00): Kommunale boliger kan bli kjøpt opp igjen, og ikke minst de som står tomme bør bli satt i stand og tatt i bruk. For å få nok boliger må det jo bygges mer. Gjerne av staten og kommunen og ikke bare private aktører som bare tenker profitt. Et annet problem er jo at mange må leie ut sokkel / kjeller i sin bolig for å få boliglån og klare utgiftene. Det er jo ikke sikkert alle huseiere mest av alt ønsker å leie ut en del av boligen sin heller. Synes vi har et problem i Norge i alle ledd. Boligpolitikken vi hadde på 50 - 60 og 70 tallet funket jo . løsning for Oslo : kommunen bygger boliger på egen tomt ( ja, kan gjerne ta 1% av marka ) og selger til innbyggerne for kostpris . Med husbanklån der det trengs. Gjør tilsvarende i andre byer. Har blitt gjort før , og det funka. Anonymkode: a6202...50b Hvem tenker du skal drifte alle disse statlige utleieboligene, få folk inn og ut, renovere og holde dem ved like og hvem skal betale for alt det private eiere har gjort frem til nå? Skal vi betale mer skatt for å få det dekket,eller er det bedre at et annet tilbud kuttes? Anonymkode: 4f4ca...00f 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. april #116 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (På 28.4.2026 den 16.19): Jeg leier i en underetasje. Det er veldig lytt, men lyder blir det jo. Problemet er at det ofte er endel «bråk» oppe, som tramping frem og tilbake, inn og ut av utgangsdør osv til over midnatt, og det er flere netter jeg har blitt liggende våken pga bråk, da soverommet mitt er rett under bad og gang (?) hos dem. Jeg har autisme og er sensitiv for lyder, og det eneste jeg har bedt om er litt hensyn etter 23 på hverdagene. Jeg har brukt sovepiller en lengre periode, men kan våkne av tramping allikevel. Vil helst slippe å bruke propper om natten, for det bruker jeg mye på dagtid. I natt var det frem til halv ett, og jeg sendte melding om at dette orker jeg ikke. Fikk beskjed om at det ble levd et liv over hodet på meg og at lyder måtte påregnes… Jeg har prøvd å være en grei leieboer og hjelpe til å måke snø og feie fugesand og sånne ting, og hadde håpet på litt forståelse og hensyn i retur. Nå er jeg bare kjempelei meg, men har ikke råd til å flytte ennå…. Hvordan kan man løse dette? Anonymkode: fc059...cfd AnonymBruker skrev (På 28.4.2026 den 18.19): Det er utrolig provoserende, vet du hva jeg betaler for denne leiligheten? Jeg flyttet ikke inn i et kollektiv da jeg flyttet hit, men likevel må jeg høre på at de over snakker, tramper, mister ting i gulvet, romstrerer og krafser rundt til kl 2 om natta, selv om de ikke har fest, så er ikke dette noe bedre. Hvorfor er det jeg som må bryte opp alt og flytte, fordi de ikke følger vanlige og normale husregler? Jeg skjønner jo at jeg må flytte klart, men det er dritt urettferdig. Selvsagt fikk jeg høre hvor godt isolert det var når jeg var her på visning. Anonymkode: 0241a...d0f Har du 2 brukere her TS? Er du bare et troll? Anonymkode: 743e0...f7f 3
AnonymBruker Skrevet 30. april #117 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvem tenker du skal drifte alle disse statlige utleieboligene, få folk inn og ut, renovere og holde dem ved like og hvem skal betale for alt det private eiere har gjort frem til nå? Er da allerede system for dette, i Oslo er det for eksempel Boligbygg som administrerer kommunale boliger. Er da bare å ansette et par flere der hvis antallet boliger øker. Ikke noe stort problem akkurat. Anonymkode: f37c2...36a 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #118 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (På 28.4.2026 den 18.19): Det er utrolig provoserende, vet du hva jeg betaler for denne leiligheten? Jeg flyttet ikke inn i et kollektiv da jeg flyttet hit, men likevel må jeg høre på at de over snakker, tramper, mister ting i gulvet, romstrerer og krafser rundt til kl 2 om natta, selv om de ikke har fest, så er ikke dette noe bedre. Hvorfor er det jeg som må bryte opp alt og flytte, fordi de ikke følger vanlige og normale husregler? Jeg skjønner jo at jeg må flytte klart, men det er dritt urettferdig. Selvsagt fikk jeg høre hvor godt isolert det var når jeg var her på visning. Anonymkode: 0241a...d0f De leier ut i sen egen bolig, de trenger da ikke ha noen husregler om stilletid. De må jo leve som de gjør, og som de helt sikkert også gjorde før du flyttet inn. Anonymkode: 6fb67...a64 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #119 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De leier ut i sen egen bolig, de trenger da ikke ha noen husregler om stilletid. De må jo leve som de gjør, og som de helt sikkert også gjorde før du flyttet inn. Anonymkode: 6fb67...a64 Her tenker jeg at hvis de som mange setter regler for når leietaker må være stille+andre regler så må dette gå begge veier. Hvis ikke det er laget husregler som sier noe om dette er jeg enig . Men i akkurat dette tilfellet så ble vel TS fortalt at det ikke var lytt,å så viser det seg å være det Anonymkode: fa0b2...745 2
AnonymBruker Skrevet 30. april #120 Skrevet 30. april Kålrota skrev (På 28.4.2026 den 17.27): Men man må kunne gå rundt i sitt eget hus etter klokka 23? Og bruke utgangsdøra? Selvfølgelig, men dette er jo samme problem som alle trådene med nabounger ute i hagen. Det går an å leve livet sitt uten å bråke så mye som mulig. Det må gå an å lukke døren normalt uten å slamre, og det må gå an å gå over gulvet uten å trampe. Og unger må kunne leke ute uten å hyle som om de var i livsfare. Anonymkode: 04101...eb5 2 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå