Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er visst ikke bare vanskelig utleiere. 

Anonymkode: 6fb67...a64

Utleier er ikke vanskelig. Er helt legitimt det ts spør om. Man bør kunne ta litt hensyn til hverandre om nettene når man bor så tett oppå hverandre. Normal folkeskikk skulle en tro... KG slutter aldri å forundre. 

Anonymkode: c6120...17f

• Liker 6
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ts skriver jo at det er dunking og smelling med dørene! Det er da ikke normal atferd etter kl. 23. Helt vanvittige svar her synes jeg! Folk flest bør jo ts hensyn når man bor så tett. Både utleier og leietakere. Tror ikke utleiere hadde blitt så førnøyd hvis leietaker smalt med dørene hele natten og festet osv. Det må da være mulig å ta litt hensyn til hverandre. Da snakker jeg ikke om å være musestille. Hvor egoistiske går det an å bli?

Ja, samme tenkte eg ❤️ 

I det minste ville eg som huseigar fått meg eit par mjuke tøfler og lukka dører roleg.

Anonymkode: 16c0e...616

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Utleier er ikke vanskelig. Er helt legitimt det ts spør om. Man bør kunne ta litt hensyn til hverandre om nettene når man bor så tett oppå hverandre. Normal folkeskikk skulle en tro... KG slutter aldri å forundre. 

Helt enig. Vi sjekket nøye før utleie for å høre selv hvor lytt det var.  Vi la tepper på gulvene våre, visste hvor lav lyden på tv måtte være etter kl 22. Ja vi valgte å være stille etter kl 22, da vi visste at leietager begynte tidlig på jobb, som regel kl 7.  Vi slår aldri med dørene, ingen av oss tramper når vi går heller og vi tar generelt hensyn til at vi faktisk har leieboer.  Vi informerte om nødvendig oppussing, og la støyende arbeid til tiden da hun var på jobb.  Resultatet er at vi har en veldig fornøyd leieboer som trives i hjemmet sitt. 

Slik skal det være, er min mening. 

Anonymkode: 061ab...716

• Liker 2
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg leier i en underetasje. Det er veldig lytt, men lyder blir det jo. Problemet er at det ofte er endel «bråk» oppe, som tramping frem og tilbake, inn og ut av utgangsdør osv til over midnatt, og det er flere netter jeg har blitt liggende våken pga bråk, da soverommet mitt er rett under bad og gang (?) hos dem. 
Jeg har autisme og er sensitiv for lyder, og det eneste jeg har bedt om er litt hensyn etter 23 på hverdagene. Jeg har brukt sovepiller en lengre periode, men kan våkne av tramping allikevel. Vil helst slippe å bruke propper om natten, for det bruker jeg mye på dagtid. 

I natt var det frem til halv ett, og jeg sendte melding om at dette orker jeg ikke. Fikk beskjed om at det ble levd et liv over hodet på meg og at lyder måtte påregnes… 

Jeg har prøvd å være en grei leieboer og hjelpe til å måke snø og feie fugesand og sånne ting, og hadde håpet på litt forståelse og hensyn i retur. Nå er jeg bare kjempelei meg, men har ikke råd til å flytte ennå…. 

Hvordan kan man løse dette?

Anonymkode: fc059...cfd

Det løser du ved å flytte. Her har man privilegiet ved å eie. Og de som leier får finne seg i ting, eller flytte. Verden og livet er urettferdig.

Anonymkode: 3ad3f...bd7

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det skal være stille etter 23 og selv om utleier svarer at "det leves et liv ", så må han ta hensyn.

Jeg hadde sett meg etter et nytt sted å bo.

Lykke til 💚

Hilsen lydsensitiv

Anonymkode: a841b...b5c

En må ikke være stille etter 23, men er jo normalt at utleier tar hensyn 

Vi har lyd dempende og trinn dempende plater i stuen pga det er den delen av huset som er over utleiedel. Der vi bodde før var vaskerom, kjøkken og ene badet over utleiedel så da brukte vi ikke de rommene etter kl 22 med mindre det var høyst nødvendig (vasket feks ikke klær etter kl 20 for vi visste leietaker dro på jobb rundt 05-06)

Stikkord her er å ta hensyn.  

TS ta en prat med utleier for ikke sikkert de vet hvor lytt det er

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det blir litt som jeg som sutrer over at naboer pusser og og mekker på bilen når jeg bare kan jobbe natt. Har såå lyst og sende melding og be dem dempe seg. Men kan jo ikke det. Det er jeg som bryter normen ved å jibbe natt. Ikke de som høytrykkspyler hagen kl 1330. Så da skjønner jeg jo det er jeg så må tilpasse meg og ikke omvendt. Jeg har bla fått meg formstøpte ørepropper og aircondition jeg bruker om sommeren så jeg kan ha vinduene igjen.

I ditt tilfelle anbefaler jeg formstøpte ørepropper. Og det e bare tull at du ikke kan bruke dem både natt og dag. Det er bare å skylle ørene jevnlig og får du sår/irritasjon, så er det også lett å gjøre noe med. Det er uansett ikke verre enn å sove dårlig. Så får du følge med videre på markedet om det dukker opp noe mer levelig. Men som leieboer vil det stort sett alltid være lyder.

Anonymkode: 37e31...e48

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Noice cancelling headset.

Anonymkode: b188e...783

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Slik er det å leie. Triste sokkel-leiligheter med mye bråk ovenfra. Men takk til SV som fikk bort en masse utleie-boliger fra markedet.

Anonymkode: 5b82f...de7

• Nyttig 1
Skrevet

Dette sitter i hodet ditt. Oppsøk hjelp, dette er mentalt og psykisk. Du forbinder vanlige lyder med støy. Du må snu på tankegangen din, gjøre noe for endre dette. Slutte å være et offer.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Trist at så mange nordmenn må finne seg i å leie en fuktig kjeller. Man kan kalle det "sokkeletasje", men det er hva det er - man leier i private hus for å delvis betale utleiers boliglån, og ikke minst fordi vi ikke alltid har andre valg (dårlig råd). For oss som leier så skjønner jeg TS godt da jeg selv har levd slik, og derfor forstår jeg godt frustrasjonen. 

I andre land har man faktisk langt mer frihet og sikkerhet ved å leie, da det er generelt mye mer vanlig å leie enn å eie. Nordmenn forstår som regel ikke dette, da mantraet er at det "alltid" er mer lønnsomt å eie - slik er den norske modellen, på tross av at nordmenn er blant de mest belånte i verden ("Over 80 % av befolkningen har gjeld, med et gjennomsnitt på 2,5–3 millioner kroner per husholdning. I tillegg har over 3,4 millioner nordmenn usikret gjeld som kredittkort, hvorav over 1,1 millioner lar rentene løpe").

Ved å leie har man mer frihet til å flytte på seg; man trenger ikke å betale for vedlikehold; samt at man kan spare opp penger så lenge husleien ikke er helt på tur. I tillegg leier man boliger eller leiligheter i utlandet, og ikke kjellere hvor man trenger å bekymre seg for bråk og usikkerhet fra utleiere som bor i etasjen over. Dette skriver jeg som gjeldsfri leietaker i utlandet. 

Anonymkode: 03127...2b1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
frivis skrev (1 time siden):

Dette sitter i hodet ditt. Oppsøk hjelp, dette er mentalt og psykisk. Du forbinder vanlige lyder med støy. Du må snu på tankegangen din, gjøre noe for endre dette. Slutte å være et offer.

Så utrolig klokt svar. Dette var sikkert til stor hjelp... not. 

Når noen slipper ting i gulvet, ordner og styrer på natta sånn at folk under våkner, da ER det bråk. Ikke noe som "sitter i hodet, oppsøke hjelp, mentalt, snu på tankegangen"... gjesp, og så videre

Folk snakker som de har vett til. Noen folk ER bråkete. Bråkete folk finnes, selv om du kanskje ikke tror det. Høres som du trenger en realitetssjekk. 

Anonymkode: 80e33...7cb

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De slamrer helt sikkert ikke mer enn normalt. 

Anonymkode: 6fb67...a64

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trist at så mange nordmenn må finne seg i å leie en fuktig kjeller. Man kan kalle det "sokkeletasje", men det er hva det er - man leier i private hus for å delvis betale utleiers boliglån, og ikke minst fordi vi ikke alltid har andre valg (dårlig råd). For oss som leier så skjønner jeg TS godt da jeg selv har levd slik, og derfor forstår jeg godt frustrasjonen. 

I andre land har man faktisk langt mer frihet og sikkerhet ved å leie, da det er generelt mye mer vanlig å leie enn å eie. Nordmenn forstår som regel ikke dette, da mantraet er at det "alltid" er mer lønnsomt å eie - slik er den norske modellen, på tross av at nordmenn er blant de mest belånte i verden ("Over 80 % av befolkningen har gjeld, med et gjennomsnitt på 2,5–3 millioner kroner per husholdning. I tillegg har over 3,4 millioner nordmenn usikret gjeld som kredittkort, hvorav over 1,1 millioner lar rentene løpe").

Ved å leie har man mer frihet til å flytte på seg; man trenger ikke å betale for vedlikehold; samt at man kan spare opp penger så lenge husleien ikke er helt på tur. I tillegg leier man boliger eller leiligheter i utlandet, og ikke kjellere hvor man trenger å bekymre seg for bråk og usikkerhet fra utleiere som bor i etasjen over. Dette skriver jeg som gjeldsfri leietaker i utlandet. 

Sikkert, men de landene som har slike system har andre problemer. Feks at det aldri blir ledige billige leiligheter å leie da folk ikke vil eller kan flytte.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Helt enig. Vi sjekket nøye før utleie for å høre selv hvor lytt det var.  Vi la tepper på gulvene våre, visste hvor lav lyden på tv måtte være etter kl 22. Ja vi valgte å være stille etter kl 22, da vi visste at leietager begynte tidlig på jobb, som regel kl 7.  Vi slår aldri med dørene, ingen av oss tramper når vi går heller og vi tar generelt hensyn til at vi faktisk har leieboer.  Vi informerte om nødvendig oppussing, og la støyende arbeid til tiden da hun var på jobb.  Resultatet er at vi har en veldig fornøyd leieboer som trives i hjemmet sitt. 

Slik skal det være, er min mening. 

Anonymkode: 061ab...716

Fru Uperfekt skrev (4 timer siden):

En må ikke være stille etter 23, men er jo normalt at utleier tar hensyn 

Vi har lyd dempende og trinn dempende plater i stuen pga det er den delen av huset som er over utleiedel. Der vi bodde før var vaskerom, kjøkken og ene badet over utleiedel så da brukte vi ikke de rommene etter kl 22 med mindre det var høyst nødvendig (vasket feks ikke klær etter kl 20 for vi visste leietaker dro på jobb rundt 05-06)

Stikkord her er å ta hensyn.  

TS ta en prat med utleier for ikke sikkert de vet hvor lytt det er

Det er slik leilighet jeg håper å finne neste gang. Jeg ble fortalt at det er stille og godt isolert, men neste gang skal jeg be om at noen går opp og trakker over gulvet når jeg er på visning. 

Jeg lever dessverre i kombinasjon med at det er totalt ubrukelig isolert og en familie som har et rikt liv etter kl 23.

Anonymkode: 0241a...d0f

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Sikkert, men de landene som har slike system har andre problemer. Feks at det aldri blir ledige billige leiligheter å leie da folk ikke vil eller kan flytte.

Det er snakk om de fleste landene i verden, og nei, ledige leieboliger er sjeldent et problem med mindre man bor i et område som har blitt veldig gentrifisert.  

AnonymBruker
Skrevet

Er jo ikke sikkert at utleier er bråkete og tar null hensyn. TS beskriver jo lyden av en mobil som faller i gulvet som skikkelig bråk. Og når man er så lydsensitiv, kombinert med at det antagelig er dårlig isolasjon mellom etasjene så er det vanskelig for utleier å tilpasse. De går gjerne helt normalt og lukker dørene helt normalt, men TS reagerer veldig på lydene. Det er jo kjedelig at det er så lytt og ikke så mye å få gjort noe med. Det er heller ikke alle som reagerer på de lydene. Naboen over meg mister til stadighet noe i gulvet, det er en eldre dame som bor der. Jeg hører jo lyden, men har aldri reagert og tenkt at det er unødvendig av henne å bråke sånn.

Anonymkode: 27cc5...7cf

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også enig i at dette ikke nødvendigvis er å klassifisere som bråk, men som vanlige hverdagslyder. Dessverre så virker TS å være for lydsensitiv til å bo i en slik leilighet.

Anonymkode: 58844...9a6

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er utrolig provoserende, vet du hva jeg betaler for denne leiligheten? Jeg flyttet ikke inn i et kollektiv da jeg flyttet hit, men likevel må jeg høre på at de over snakker, tramper, mister ting i gulvet, romstrerer og krafser rundt til kl 2 om natta, selv om de ikke har fest, så er ikke dette noe bedre. Hvorfor er det jeg som må bryte opp alt og flytte, fordi de ikke følger vanlige og normale husregler? Jeg skjønner jo at jeg må flytte klart, men det er dritt urettferdig. Selvsagt fikk jeg høre hvor godt isolert det var når jeg var her på visning. 

Anonymkode: 0241a...d0f

Nøyaktig hva er urettferdig? Du hadde ikke hatt en bedre sak hvis du eide leiligheten, du kan ikke belte naboene dine å leve. 

Jeg har selv bodd under ei gammal dame som hadde Kveldsnytt på HØYT volum hver kveld, jeg holdt på å klikke, og var bare 16 år. Men dama hørte dårlig og jeg hadde ingen sak. 🤷 

Å bo tett på andre mennesker skaper en del frustrasjon, sånn er det bare. 

Eneste er at du kan være tydelig med utleier og si at det ikke virker godt isolert og det er mye støy på natt, og oppfordre de til å være ærlige neste gang de leier ut. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du lister deg rundt inni leiligheten som ligger under huseier's når klokka er 22?

Det trenger du ikke gjøre, og det virker bare overdrevent.

Anonymkode: e0f21...0f5

Jeg skrev at jeg var vant til det fordi jeg har bodd 50 år i blokk. Nei jeg gjør ikke det her jeg bor nå. Mulig jeg beveger meg roligere, åpner dører mer forsiktig og setter ting roligere i gulvet osv på kveld og natt av gammel vane.  Jeg gjør det på hytta og 😅 

Anonymkode: a6202...50b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ganske mange som sier her at sokkelleiligheter ikke burde leies ut. 

Ja, ta dem også av markedet,sammen med alle de tusenvis av utleieboligene som forsvinner fra markedet nå. 

Hvor skal alle med dårlig råd, betalingsanmerkninger og studenter da bo? 

(Nei, kommunale boliger finnes nesten ikke, de ble også solgt unna for 30 år siden.)

Anonymkode: 4f4ca...00f

Kommunale boliger kan bli kjøpt opp igjen, og ikke minst de som står tomme bør bli satt i stand og tatt i bruk. For å få nok boliger må det jo bygges mer. Gjerne av staten og kommunen og ikke bare private aktører som bare tenker profitt. Et annet problem er jo at mange må leie ut sokkel / kjeller i sin bolig for å få boliglån og klare utgiftene. Det er jo ikke sikkert alle huseiere mest av alt ønsker å leie ut en del av boligen sin heller. Synes vi har et problem i Norge i alle ledd. Boligpolitikken vi hadde på 50 - 60 og 70 tallet funket jo . 
løsning for Oslo : kommunen bygger boliger på egen tomt ( ja, kan gjerne ta 1% av marka ) og selger til innbyggerne for kostpris . Med husbanklån der det trengs. Gjør tilsvarende i andre byer. Har blitt gjort før , og det funka. 

Anonymkode: a6202...50b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...