AnonymBruker Skrevet 28. april #21 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Trodde det var snakk om at utleier hadde full fest eller dunket i vei med høy musikk om natta. Vanlige lyder som gåing (som noen ganger kan høres ut som tramping om det er dårlig isolert eller man går hardt på hælene), lyd fra vann (vask, toalett etc.), normal prat, normal lyd på tv etc. er lyder man må tåle og takle når man bor tett på andre mennesker. Akkurat som utleier også må tåle dine, normale, lyder. Klarer man ikke lyd kan man ikke bo tett på andre mennesker eller man må øve seg på å håndtere lyder, eller selv sørge for støyredusering (som ørepropper, støyreduserende headset, sette på en lydbok eller noe lignende) Anonymkode: ce463...d64 Så du mener seriøst at hvis man leier en underetasje så må man finne seg i alt mulig bråk? Da burde de ikke leie ut noe som helst. Anonymkode: 0241a...d0f 4 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. april #22 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Selveier kan jo like gjerne være leilighet som enebolig, så det ga vel ikke mye mening? vi har jo lov om nattero etter kl 23 egentlig, men det virker som den ikke gjelder folk i egen enebolig. Hvis leietaker hadde begynt å bråke på natten , hadde vi hatt en lov da? Anonymkode: a6202...50b Hvis man er misfornøyd med leietaker, så sier man opp leieforholdet pga. Mislighold. Hvis leietaker er misfornøyd med utleier, så må leietaker flytte. Anonymkode: 0bec8...7f2 8
AnonymBruker Skrevet 28. april #23 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så du mener seriøst at hvis man leier en underetasje så må man finne seg i alt mulig bråk? Da burde de ikke leie ut noe som helst. Anonymkode: 0241a...d0f At huseier åpner dører og går etter kl. 23 er nå ikke "alt mulig bråk". Hadde huseier hatt fest, vasket klær, støvsugd, tatt en treningsøkt og hoiet på etter 23 hadde det vært annerledes. Selv om noe av det innimellom faktisk også må være greit. Jeg bor i leilighet, og om de over har fest en gang så er det greit. Om de over en gang trenger å sette på en maskin med klær på kvelden, så må det og være greit. Folk som lever lager litt lyd. Man kan ikke forvente at alle legger seg og slutter å lage lyd kl. 23 Anonymkode: 27cc5...7cf 10 6
AnonymBruker Skrevet 28. april #24 Skrevet 28. april Huff, dette er et ille problem. Er litt i akkurat samme, ekstrem tramping fra etasjen over. I tillegg har de to hunder som løper og spreller på gulvet konstant. De er heldigvis ganske stille på natten, men jeg jobber nattvakt og trenger å sove på dagen. Jeg har faktisk gått til anskaffelse av hørselsvern. De svære ubehagelige klossene, ment for støyende arbeid. De strammer på hodet, men jeg har satt de i spenn over to puter, og da ble de bedre etterhvert. Ikke bare hjelper de meg å få sove, for det blir faktisk stille inni der, men det å vite at jeg har en løsning for hånden, gjør at jeg slapper mer av ang lydene. Det verste er å bli stresset ang lyder, da går man i helspenn for den minste lyd. For din del kan disse hjelpe godt de første timene hvor du vil sove og de fortsatt bråker. Jeg kjøpte mine for 100 kr på biltema. Anonymkode: 80e33...7cb 2 5
Kålrota Skrevet 28. april #25 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så du mener seriøst at hvis man leier en underetasje så må man finne seg i alt mulig bråk? Da burde de ikke leie ut noe som helst. Anonymkode: 0241a...d0f Dette er jo ikke alt mulig bråk? 11 3
AnonymBruker Skrevet 28. april #26 Skrevet 28. april Du må flytte. De kan ikke liste seg rundt. Kl 23 er det enda lenge til jeg legger meg, så hadde noen bedt meg sitte i ro fra 23 hadde jeg ledd. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvis man er misfornøyd med leietaker, så sier man opp leieforholdet pga. Mislighold. Hvis leietaker er misfornøyd med utleier, så må leietaker flytte. Anonymkode: 0bec8...7f2 Selvsagt. TS kan jo kjøpe enbolig eller moderne, godt isolert leilighet selv. Anonymkode: 3e46b...12c 4
AnonymBruker Skrevet 28. april #27 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men man kan ikke forvente at huseier skal legge seg kl 23. Vedkommende lever et vanlig liv, går på toalettet, inn på kjøkkenet for å hente seg noe osv. Hadde det vært snakk om full fest og dundrene musikk så hadde det blitt noe annet, men å leve normalt kan ikke leietaker nekte dem. Anonymkode: 36b4f...ec3 Jeg har da ikke sagt at huseier skal legge seg kl 23. det har ingeting med selveier å gjøre, hadde dette vært 2 selveierleiligheter måtte begge huseiere vise hensyn. Også om man leide en selveierleilighet ville reglene vært gjeldene. Du kan ikke bo i blokk og gjøre hva du vil fordi du eier. denne boformen ts bor i er veldig skjev maktbalanse . Jeg har bodd i blokk hele livet , og er jo vant til å ta hensyn og bli tatt hensyn til. Etter salg etter brudd bor jeg nå likt som ts. Midlertidig . Det er veldig interessant at folk som eier enebolig har alternativ legge seg kl 23 eller ha et vanlig liv. I mellomtiden klarer folk i blokk å finne en mellomting. jeg er vant til å lukke dører forsiktig , ta av sko ved inngangsdøren og liste meg rundt etter kl 22. også når jeg kommer hjem fra kveldsvakt , beveget meg stille. Det blir vel sånn når man har bodd i blokk i 50 år, det er et vanlig liv med vanlige regler. ellers er jeg enig i at ts vil slite med å sette husregler for huseierne eller be om nattero, bare må flytte . Anonymkode: a6202...50b 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #28 Skrevet 28. april Har du mulighet til å sove i stua (om det er litt mindre lyd der)? Føler med deg, to steder jeg har leid drev de å omøblerte kl 2 om natta. De var ellers også aktive lenge etter jeg hadde lagt meg men ene stedet hørte jeg heldigvis ikke når de bare gikk rundt. Burde nesten vært standard å opplyse om døgnrytme så man kunne finne noen med samme rutiner.. Anonymkode: ddabc...9b7 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #29 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må flytte. De kan ikke liste seg rundt. Kl 23 er det enda lenge til jeg legger meg, så hadde noen bedt meg sitte i ro fra 23 hadde jeg ledd. Selvsagt. TS kan jo kjøpe enbolig eller moderne, godt isolert leilighet selv. Anonymkode: 3e46b...12c Hvorfor er å liste seg rundt det samme som å legge seg eller sitte i ro? Det er jo ikke det! Anonymkode: a6202...50b 2
AnonymBruker Skrevet 28. april #30 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har da ikke sagt at huseier skal legge seg kl 23. det har ingeting med selveier å gjøre, hadde dette vært 2 selveierleiligheter måtte begge huseiere vise hensyn. Også om man leide en selveierleilighet ville reglene vært gjeldene. Du kan ikke bo i blokk og gjøre hva du vil fordi du eier. denne boformen ts bor i er veldig skjev maktbalanse . Jeg har bodd i blokk hele livet , og er jo vant til å ta hensyn og bli tatt hensyn til. Etter salg etter brudd bor jeg nå likt som ts. Midlertidig . Det er veldig interessant at folk som eier enebolig har alternativ legge seg kl 23 eller ha et vanlig liv. I mellomtiden klarer folk i blokk å finne en mellomting. jeg er vant til å lukke dører forsiktig , ta av sko ved inngangsdøren og liste meg rundt etter kl 22. også når jeg kommer hjem fra kveldsvakt , beveget meg stille. Det blir vel sånn når man har bodd i blokk i 50 år, det er et vanlig liv med vanlige regler. ellers er jeg enig i at ts vil slite med å sette husregler for huseierne eller be om nattero, bare må flytte . Anonymkode: a6202...50b Men da er man eier av boligen og det endrer situasjonen. Ts er "bare" leietaker. Sier ikke at TS sjal behandles dårlig, men om TS ikke liker seg der så er det eneste utvalget å flytte. Anonymkode: 0bec8...7f2 4
AnonymBruker Skrevet 28. april #31 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det er noe med det. Jeg prøver å være så hensynsfull jeg kan, så det er litt leit at de ikke vil prøve, engang. Det er ikke så lett å sove når det smelles i dører of trampes på hælene… Jeg hadde forstått det hvis jeg ba om ro klokka 22, men det er om natta, liksom… Anonymkode: fc059...cfd Tror du må tenke på å flytte og hvis utleier spør hvorfor, så sier du at han tramper for mye og holder deg våken. Anonymkode: a841b...b5c
AnonymBruker Skrevet 28. april #32 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men da er man eier av boligen og det endrer situasjonen. Ts er "bare" leietaker. Sier ikke at TS sjal behandles dårlig, men om TS ikke liker seg der så er det eneste utvalget å flytte. Anonymkode: 0bec8...7f2 Det er jo det jeg skriver? Hvis begge eier så klarer begge å ta hensyn og liste seg rundt om natten, men fordi ts bare er leietaker er det helt opp til de som bor over og eier . Så ja, ts bør flytte. Anonymkode: a6202...50b 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. april #33 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Så du mener seriøst at hvis man leier en underetasje så må man finne seg i alt mulig bråk? Da burde de ikke leie ut noe som helst. Anonymkode: 0241a...d0f Dette er lyder som er helt vanlig for folk som lever i en bolig. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg leier i en underetasje. Det er veldig lytt, men lyder blir det jo. Problemet er at det ofte er endel «bråk» oppe, som tramping frem og tilbake, inn og ut av utgangsdør osv til over midnatt, og det er flere netter jeg har blitt liggende våken pga bråk, da soverommet mitt er rett under bad og gang (?) hos dem. At opplever dette som bråk, betyr ikke at det er faktisk bråk. Faktisk bråk hadde vært høy musikk, fest, oppussing osv. TS får flytte senga si til et annet sted 🤷♀️ Anonymkode: 2ffe1...02e 8 3
AnonymBruker Skrevet 28. april #34 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke snakk om å nekte noen å bevege seg. Det er snakk om å bevege seg litt mer hensynsfullt. TS Anonymkode: fc059...cfd Skjønner deg veldig godt! Det skal faktisk være rolig etter kl. 23.00! Ikke smelling med dører osv... Ikke hør på KV.. Anonymkode: c6120...17f 2 3
AnonymBruker Skrevet 28. april #35 Skrevet 28. april Bor i nyere blokk og hører ingenting av naboene og de hører ingenting av meg. Vi lukker dørene normalt, noen ganger smeller de igjen, hører ingenting. Man kan ikke forvente at folk skal bo og liste seg rundt verken på dag eller natt. Vi skal leve normalt og mange jobber natt og da skal de jo få leve når de først er hjemme. Ts, hvis det er for lytt for deg så får du flytte, andre folk kan ikke la være å leve livet sitt bare fordi du er ekstra sensitiv. Anonymkode: 1f255...269 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #36 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts, hvis det er for lytt for deg så får du flytte, andre folk kan ikke la være å leve livet sitt bare fordi du er ekstra sensitiv. Anonymkode: 1f255...269 Det er utrolig provoserende, vet du hva jeg betaler for denne leiligheten? Jeg flyttet ikke inn i et kollektiv da jeg flyttet hit, men likevel må jeg høre på at de over snakker, tramper, mister ting i gulvet, romstrerer og krafser rundt til kl 2 om natta, selv om de ikke har fest, så er ikke dette noe bedre. Hvorfor er det jeg som må bryte opp alt og flytte, fordi de ikke følger vanlige og normale husregler? Jeg skjønner jo at jeg må flytte klart, men det er dritt urettferdig. Selvsagt fikk jeg høre hvor godt isolert det var når jeg var her på visning. Anonymkode: 0241a...d0f 3 4 2
Kålrota Skrevet 28. april #37 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er utrolig provoserende, vet du hva jeg betaler for denne leiligheten? Jeg flyttet ikke inn i et kollektiv da jeg flyttet hit, men likevel må jeg høre på at de over snakker, tramper, mister ting i gulvet, romstrerer og krafser rundt til kl 2 om natta, selv om de ikke har fest, så er ikke dette noe bedre. Hvorfor er det jeg som må bryte opp alt og flytte, fordi de ikke følger vanlige og normale husregler? Jeg skjønner jo at jeg må flytte klart, men det er dritt urettferdig. Selvsagt fikk jeg høre hvor godt isolert det var når jeg var her på visning. Anonymkode: 0241a...d0f Det er jo dessverre slik det er å være på leiemarkedet. Mindre ansvar, men også mindre påvirkning. Jeg ville lett etter en utleiebolig hvor du ikke bor i samme hus som utleier. 5 4
AnonymBruker Skrevet 28. april #38 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er utrolig provoserende, vet du hva jeg betaler for denne leiligheten? Jeg flyttet ikke inn i et kollektiv da jeg flyttet hit, men likevel må jeg høre på at de over snakker, tramper, mister ting i gulvet, romstrerer og krafser rundt til kl 2 om natta, selv om de ikke har fest, så er ikke dette noe bedre. Hvorfor er det jeg som må bryte opp alt og flytte, fordi de ikke følger vanlige og normale husregler? Jeg skjønner jo at jeg må flytte klart, men det er dritt urettferdig. Selvsagt fikk jeg høre hvor godt isolert det var når jeg var her på visning. Anonymkode: 0241a...d0f Høres ut som du må finne deg et roligere sted å bo. Anonymkode: 7a3ae...126 2
AnonymBruker Skrevet 28. april #39 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er utrolig provoserende, vet du hva jeg betaler for denne leiligheten? Jeg flyttet ikke inn i et kollektiv da jeg flyttet hit, men likevel må jeg høre på at de over snakker, tramper, mister ting i gulvet, romstrerer og krafser rundt til kl 2 om natta, selv om de ikke har fest, så er ikke dette noe bedre. Hvorfor er det jeg som må bryte opp alt og flytte, fordi de ikke følger vanlige og normale husregler? Jeg skjønner jo at jeg må flytte klart, men det er dritt urettferdig. Selvsagt fikk jeg høre hvor godt isolert det var når jeg var her på visning. Anonymkode: 0241a...d0f Det er det verste, hvis de lyver om dette. Er du medlem i leieboerforeningen? Anbefaler alle som leier å melde seg inn. De kan hjelpe i visse situasjoner. Jeg bodde også en plass hvor de sa det ikke var lytt og at hundene var helt rolig. Det kunne ikke vært lenger fra sannheten. De hadde ofte fester hele natten og hadde hunder som bjeffet høyt hele dagen fra tidlig morgen. Mye bedre at de er ærlig, så er det lettere å finne en bedre match for begge parter! Utrolig frustrerende. Jeg flyttet ganske kjapt. Ville nok bare flyttet hadde jeg vært deg. Har nå fantastiske utleiere, så angrer ikke. Finn deg heller et sted du trives. Anonymkode: c6120...17f 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #40 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er utrolig provoserende, vet du hva jeg betaler for denne leiligheten? Jeg flyttet ikke inn i et kollektiv da jeg flyttet hit, men likevel må jeg høre på at de over snakker, tramper, mister ting i gulvet, romstrerer og krafser rundt til kl 2 om natta, selv om de ikke har fest, så er ikke dette noe bedre. Hvorfor er det jeg som må bryte opp alt og flytte, fordi de ikke følger vanlige og normale husregler? Jeg skjønner jo at jeg må flytte klart, men det er dritt urettferdig. Selvsagt fikk jeg høre hvor godt isolert det var når jeg var her på visning. Anonymkode: 0241a...d0f Ikke meg du svarer. Ville bare si at jeg forstår deg veldig godt, selv om flere her påpeker at utleieren må få lov til å "leve" han også, så fremt det ikke er musikk og fest. Joda, men forventningene dine ble ikke oppfylt i og med at du spurte på forhånd hvor godt isolert dette er. For øvrig er både du og jeg blant de som er ufrivillig utenfor boligmarkedet og jeg kjenner at det ødelegger min livskvalitet og fremtid ganske så mye. Det å måtte betale mye i leie for en hybelleilighet som ikke en gang tilsvarer grei standard. Men hybelleiligheten jeg leier er ikke en del av "huset" hvor utleieren bor. Utleieren bor flere mil unna, og det er sånn jeg vil ha det. Siden du må flytte, så er det eneste tipset jeg har, er å unngå for all del å flytte "hos utleieren". Søk bare på leiligheter som er fullstendig separert fra der utleieren bor. Det er så mange patetiske, pervo-utleiere som bare sitter og ser inn i vinduet, eller låser seg inn når de ser at du ikke er hjemme. I verste fall, har de skjulte kameraer der også. Så bo helst et godt stykke unna utleieren. Han jeg leier oss, han bor flere mil unna som sagt i et stort hus og koser seg, mens jeg betaler blodpris for hybelleiligheten hans, men i det minste er vi flere mil unna hverandre. Så han kan ikke se når jeg går ut, når jeg er hjemme og han kan ikke kikke i vinduet mitt heller. Det andre tipset er å alltid sjekke hva slags naboer du får i den nye leiligheten. Se gjerne om området er rent og pent, og spør om det er mange bråkete småbarnsfamilier, for det ønsker du å unngå regner jeg med. Jeg måtte dessverre ignorere dette med hva slags naboer jeg har. Det er ikke de beste naboene, men i det minste holder jeg utleieren langt unna og trenger ikke se trynet hans mer enn en gang i året. Anonymkode: e3ea9...512 2 6 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå