AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:19 #1 Skrevet tirsdag kl. 14:19 Jeg leier i en underetasje. Det er veldig lytt, men lyder blir det jo. Problemet er at det ofte er endel «bråk» oppe, som tramping frem og tilbake, inn og ut av utgangsdør osv til over midnatt, og det er flere netter jeg har blitt liggende våken pga bråk, da soverommet mitt er rett under bad og gang (?) hos dem. Jeg har autisme og er sensitiv for lyder, og det eneste jeg har bedt om er litt hensyn etter 23 på hverdagene. Jeg har brukt sovepiller en lengre periode, men kan våkne av tramping allikevel. Vil helst slippe å bruke propper om natten, for det bruker jeg mye på dagtid. I natt var det frem til halv ett, og jeg sendte melding om at dette orker jeg ikke. Fikk beskjed om at det ble levd et liv over hodet på meg og at lyder måtte påregnes… Jeg har prøvd å være en grei leieboer og hjelpe til å måke snø og feie fugesand og sånne ting, og hadde håpet på litt forståelse og hensyn i retur. Nå er jeg bare kjempelei meg, men har ikke råd til å flytte ennå…. Hvordan kan man løse dette? Anonymkode: fc059...cfd 8
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:23 #2 Skrevet tirsdag kl. 14:23 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vil helst slippe å bruke propper om natten, for det bruker jeg mye på dagtid. Hvordan kan man løse dette? Anonymkode: fc059...cfd Hvis du ikke vil bruke propper så er det lite annet du kan gjøre enn å flytte. Du kan ikke nekte utleier å bevege seg etter kl 23. Anonymkode: 86553...155 17 19
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:38 #3 Skrevet tirsdag kl. 14:38 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvis du ikke vil bruke propper så er det lite annet du kan gjøre enn å flytte. Du kan ikke nekte utleier å bevege seg etter kl 23. Anonymkode: 86553...155 Det er ikke snakk om å nekte noen å bevege seg. Det er snakk om å bevege seg litt mer hensynsfullt. TS Anonymkode: fc059...cfd 8 2 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:51 #4 Skrevet tirsdag kl. 14:51 Kjipt. Er i samme situasjon og sover med lyddempende hodetelefoner. Ikke alltid det er nok, så noen ganger våkner jeg, men stort sett funker det. Propper bare faller ut, og ikke gir det god nok demping heller. Det er ikke bra for ørene egentlig, får tørre øreganger så bruker reseptbelagte øredråper 🤦♀️ det er egentlig ingenting vi kan gjøre. Jeg har bodd i blokk i alle år, og der er det husregler så der kan man « nekte» de som bor over - eller ved siden av - å bråke om natten. Målet vårt må jo bare være å flytte . Det og bo på nåde hos noen er kjipt. Leie er kjipt. Håper du finner en måte å holde ut, nå vet du ihvertfal at de ikke er villige til å ta hensyn. Anonymkode: a6202...50b 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:56 #5 Skrevet tirsdag kl. 14:56 Trodde det var snakk om at utleier hadde full fest eller dunket i vei med høy musikk om natta. Vanlige lyder som gåing (som noen ganger kan høres ut som tramping om det er dårlig isolert eller man går hardt på hælene), lyd fra vann (vask, toalett etc.), normal prat, normal lyd på tv etc. er lyder man må tåle og takle når man bor tett på andre mennesker. Akkurat som utleier også må tåle dine, normale, lyder. Klarer man ikke lyd kan man ikke bo tett på andre mennesker eller man må øve seg på å håndtere lyder, eller selv sørge for støyredusering (som ørepropper, støyreduserende headset, sette på en lydbok eller noe lignende) Anonymkode: ce463...d64 10 10
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:05 #6 Skrevet tirsdag kl. 15:05 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er ikke snakk om å nekte noen å bevege seg. Det er snakk om å bevege seg litt mer hensynsfullt. TS Anonymkode: fc059...cfd Det høres ut som at du har en utleier som tar normale hensyn, og ikke bråker mer enn nødvendig. Anonymkode: 86553...155 10 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:13 #7 Skrevet tirsdag kl. 15:13 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg leier i en underetasje. Det er veldig lytt, men lyder blir det jo. Problemet er at det ofte er endel «bråk» oppe, som tramping frem og tilbake, inn og ut av utgangsdør osv til over midnatt, og det er flere netter jeg har blitt liggende våken pga bråk, da soverommet mitt er rett under bad og gang (?) hos dem. Jeg har autisme og er sensitiv for lyder, og det eneste jeg har bedt om er litt hensyn etter 23 på hverdagene. Jeg har brukt sovepiller en lengre periode, men kan våkne av tramping allikevel. Vil helst slippe å bruke propper om natten, for det bruker jeg mye på dagtid. I natt var det frem til halv ett, og jeg sendte melding om at dette orker jeg ikke. Fikk beskjed om at det ble levd et liv over hodet på meg og at lyder måtte påregnes… Jeg har prøvd å være en grei leieboer og hjelpe til å måke snø og feie fugesand og sånne ting, og hadde håpet på litt forståelse og hensyn i retur. Nå er jeg bare kjempelei meg, men har ikke råd til å flytte ennå…. Hvordan kan man løse dette? Anonymkode: fc059...cfd Du burde heller kjøpe deg noe eget, eller leie en frittstående enebolig. Man Kommer ikke unna lyder når man leier og bor i samme bolig som utleier. Anonymkode: 7a3ae...126 8
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:16 #8 Skrevet tirsdag kl. 15:16 Det skal være stille etter 23 og selv om utleier svarer at "det leves et liv ", så må han ta hensyn. Jeg hadde sett meg etter et nytt sted å bo. Lykke til 💚 Hilsen lydsensitiv Anonymkode: a841b...b5c 1 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:19 #9 Skrevet tirsdag kl. 15:19 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du burde heller kjøpe deg noe eget, eller leie en frittstående enebolig. Man Kommer ikke unna lyder når man leier og bor i samme bolig som utleier. Anonymkode: 7a3ae...126 Har det slått deg at jeg ikke hr råd? TS Anonymkode: fc059...cfd 2 6 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:20 #10 Skrevet tirsdag kl. 15:20 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det skal være stille etter 23 og selv om utleier svarer at "det leves et liv ", så må han ta hensyn. Anonymkode: a841b...b5c Hvor har du det fra at en selveier må være stille etter kl 23? Anonymkode: 86553...155 11 5
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:21 #11 Skrevet tirsdag kl. 15:21 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det er ikke snakk om å nekte noen å bevege seg. Det er snakk om å bevege seg litt mer hensynsfullt. TS Anonymkode: fc059...cfd Høres ut som det er sånn utleier beveger seg og lever rett og slett. En kan ikke forvente at utleier skal legge om ganglag, vaner etc fordi man er lydsensitiv, du må nesten finne deg et annet sted å bo dersom du ikke finner måter å takle det på. Anonymkode: 9fa79...cb1 14
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:22 #12 Skrevet tirsdag kl. 15:22 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det skal være stille etter 23 og selv om utleier svarer at "det leves et liv ", så må han ta hensyn. Jeg hadde sett meg etter et nytt sted å bo. Lykke til 💚 Hilsen lydsensitiv Anonymkode: a841b...b5c Det er noe med det. Jeg prøver å være så hensynsfull jeg kan, så det er litt leit at de ikke vil prøve, engang. Det er ikke så lett å sove når det smelles i dører of trampes på hælene… Jeg hadde forstått det hvis jeg ba om ro klokka 22, men det er om natta, liksom… Anonymkode: fc059...cfd 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:23 #13 Skrevet tirsdag kl. 15:23 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har det slått deg at jeg ikke hr råd? TS Anonymkode: fc059...cfd Jaja, såklart. Men det er ingen vits i å klage på sånt småtteri heller. Burde ikke leie en sånn bolig når man er såpass sensitiv for lyder. Anonymkode: 7a3ae...126 8
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:24 #14 Skrevet tirsdag kl. 15:24 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor har du det fra at en selveier må være stille etter kl 23? Anonymkode: 86553...155 Selveier kan jo like gjerne være leilighet som enebolig, så det ga vel ikke mye mening? vi har jo lov om nattero etter kl 23 egentlig, men det virker som den ikke gjelder folk i egen enebolig. Hvis leietaker hadde begynt å bråke på natten , hadde vi hatt en lov da? Anonymkode: a6202...50b 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:25 #15 Skrevet tirsdag kl. 15:25 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er noe med det. Jeg prøver å være så hensynsfull jeg kan, så det er litt leit at de ikke vil prøve, engang. Det er ikke så lett å sove når det smelles i dører of trampes på hælene… Jeg hadde forstått det hvis jeg ba om ro klokka 22, men det er om natta, liksom… Anonymkode: fc059...cfd Natta for deg er rett etter jobb for andre, og noen er på jobb om natta og kommer hjem når skiftet er over. Anonymkode: 4f4ca...00f 6 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:27 #16 Skrevet tirsdag kl. 15:27 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selveier kan jo like gjerne være leilighet som enebolig, så det ga vel ikke mye mening? vi har jo lov om nattero etter kl 23 egentlig, men det virker som den ikke gjelder folk i egen enebolig. Hvis leietaker hadde begynt å bråke på natten , hadde vi hatt en lov da? Anonymkode: a6202...50b Dette er ikke bråk, men vanlige lyder som man lager når man lever og bor, ville ikke ringt politiet og klager på at utleier pusset tenner og gikk og la seg 23.30 😂 Anonymkode: 6696b...6d4 13 4
Kålrota Skrevet tirsdag kl. 15:27 #17 Skrevet tirsdag kl. 15:27 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det skal være stille etter 23 og selv om utleier svarer at "det leves et liv ", så må han ta hensyn. Jeg hadde sett meg etter et nytt sted å bo. Lykke til 💚 Hilsen lydsensitiv Anonymkode: a841b...b5c Men man må kunne gå rundt i sitt eget hus etter klokka 23? Og bruke utgangsdøra? 13 5
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:28 #18 Skrevet tirsdag kl. 15:28 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selveier kan jo like gjerne være leilighet som enebolig, så det ga vel ikke mye mening? vi har jo lov om nattero etter kl 23 egentlig, men det virker som den ikke gjelder folk i egen enebolig. Hvis leietaker hadde begynt å bråke på natten , hadde vi hatt en lov da? Anonymkode: a6202...50b Men man kan ikke forvente at huseier skal legge seg kl 23. Vedkommende lever et vanlig liv, går på toalettet, inn på kjøkkenet for å hente seg noe osv. Hadde det vært snakk om full fest og dundrene musikk så hadde det blitt noe annet, men å leve normalt kan ikke leietaker nekte dem. Anonymkode: 36b4f...ec3 12 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:31 #19 Skrevet tirsdag kl. 15:31 Du får ikke gjort noe. Du eier ikke boligen. Du bare leier. Hvis du synes det er umulig å leve med lydene, så må du bare flytte. Anonymkode: 0bec8...7f2 7 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:31 #20 Skrevet tirsdag kl. 15:31 Da vil jeg anbefale deg å finne et nytt sted som er mer lydisolert. Hadde roller vært snudd, hadde du kanskje hatt en sak. Men du kan ikke be eier av huset å ikke gå rundt i egen bolig seint på kveld. Full fest ja, gåing..nei. Anonymkode: 6307d...bf6 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå